Bandschuurmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

StevenW

Bandschuurmachine

Berichtdoor StevenW » zo 06 jan 2008, 2:44

Ik gebruik regelmatig een bandschuurmachine. Nu deed die van mij 't de laatste tijd niet echt goed meer. Eerst kwamen er vooral blauwe vonken uit de zijkant van de machine, later werden dat er steeds meer en werden de vonken oranje. Steeds heviger en heftiger. Totdat ik het niet meer vertrouwde en de machine openschroef om te bekijken wat er nou aan de hand was. De koolborstels waren nog goed, maar wel opvallend grof aan de kopse kanten.

Wat bleek? Enkele lamellen van de electromotor waren verbrand. Verkoold zelfs bijna. Niets meer aan te doen dus...dood...

Het betrof een bandschuurmachine van het merk Kinzo. Ik heb er geen garantie meer op en weet eigenlijk niet eens meer zo goed waar ik dat ding ooit gekocht heb.

Vanaf het begin was het al een slechte machine. Hij liep niet lekker, knetterde en begon al gauw vonken uit te slaan.

Niet nog eens dus, zo'n Kinzo. Maar welke is nu wél goed? Ik wil niet een DeWalt, Festool, Makita of dat soort dure merken. Zo vaak gebruik ik het apparaat nu ook niet.

Heeft iemand positieve ervaringen met bandschuurmachines van een goedkoop merk?
Cut The Crap

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » zo 06 jan 2008, 6:02

Thefinlux,

Ik geen ervaring met de "goedkopere" bandschuurmachines.
Maar de Makita 9911k is nu ook weer niet al te duur (166 eur).
Ik gebruik hem al jaren, nooit problemen.
Erg wendbaar en redelijk licht, een perfect maatje voor dit soort werk.
Traploos toerental en een goede afzuiging.

http://www.makita.nl/page.asp?groupid=- ... alue=9911k

Afbeelding
Een gevorderde autist.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Bandschuurmachine

Berichtdoor Marp » zo 06 jan 2008, 6:40

Met andere merken heb ik niet veel ervaring, maar over mijn ca. 25 jaar oude Ryobi ben ik nog dik tevreden. Ik geloof dat Ryobi sinds kort een zelfstandig merk is, maar oorspronkelijk was het de Amerikaanse merknaam voor Makita. De onderdelen waren dan ook volledig uitwisselbaar.

Net als mijn andere machines van dit merk is dit een soepele, degelijke, en stabiele machine welke prettig hanteerbaar is. Gedurende minimaal 7 jaar werd hij door mijn vader zeer intensief gebruikt. In de 18 jaar erna heeft hij een aantal verbouwingen en woningrenovaties meegemaakt bij mezelf en bij vrienden, en tussendoor heeft hij 5 jaar lang ongebruikt in een zeer vochtige opknapwoning gelegen. Hierdoor is het glijplaatje voor de schuurband wat aangetast en aan vervanging toe, maar dat stelt totaal niets voor (kost 6,- bij Makita maar is ook eenvoudig zelf te maken). Verder werkt en klinkt de machine nog als een nieuwe.

Ryobi en Makita vallen niet onder de goedkoopste merken, maar je haalt er beslist degelijkheid mee in huis. Belangrijker vind ik echter de goede stabiliteit en hanteerbaarheid, want naast je eigen gevoel bepalen die factoren hoe nauwkeurig je ermee werkt. Dat ondervond ik vooral toen ik eens met een Metabo en een Festool werkte, welke ik op dit punt toch wat minder vond scoren.

Edit: typefout
Laatst gewijzigd door Marp op zo 06 jan 2008, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 06 jan 2008, 9:04

Ik gebruik al een hele tijd een bandschuurder van het merk Parkside en hiermee nog geen problemen gehad.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 06 jan 2008, 10:08

Ik werk veel met de bandschuurmachine van de Hema. eze word waarschijnlijk gemaakt door een andere firma (welke weet ik niet) maar voor het domme en lompe werk (waar je eigenlijk altijd de bandschuur voor gebruikt) is ie prima!

Wowly

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 06 jan 2008, 10:18

Deze heb ik. Ligt fijn in de hand en heeft genoeg power...
Kostte iets van 85 Euro.

http://www.ferm.nl/SyncForce.Ferm.ProductCatalog.Web/ProductDetails.aspx?ClassificationID=204&ProductID=69&LangID=2

teacher

Berichtdoor teacher » zo 06 jan 2008, 11:20

heb zo een ding:
Afbeelding
kan je trouwens lelijk mee in je vinger schuren (don't ask) ;)
tjolk op het ZBA forum...

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » zo 06 jan 2008, 12:07

Ik heb een oude black en decker van ongeveer 15 jaar oud ofzo. Werkt nog altijd en werkt erg fijn. Nooit moeite mee gehad.
Safe-Water Drink Beer

ome subtilieco

Berichtdoor ome subtilieco » zo 06 jan 2008, 15:21

meanman64 schreef:Ik gebruik al een hele tijd een bandschuurder van het merk Parkside en hiermee nog geen problemen gehad.

die heb ik ook maar die gaat er uit. want miin voet is zo krom als een hoepel.
hifi en tevreden zijn gaan niet samen. oftewel bij de buurman is de staging altijd beter

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”