Frees voor (hoek)verbindingen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Fredvandam

Frees voor (hoek)verbindingen

Berichtdoor Fredvandam » ma 05 nov 2007, 10:48

Hallo allemaal,

Gevonden op Ebay: 45° Lock Mitre Router Bits, speciaal voor hoekverbindingen. Kosten $19 en zo'n €10 verzendkosten.

Heeft iemand ervaring met dit soort freesjes? Zijn deze in Nederland verkrijgbaar. In welke apparatuur passen deze (ze zijn groot).

Afbeelding

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 05 nov 2007, 11:30

Fred,

Geef eens wat afmetingen? De as van normale frezen is 6 of 8-mm, dus da's een eerste vereiste om hem in een doorsnee bovenfrees te kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » ma 05 nov 2007, 12:33

Ik heb hier wat gegevens, maar het is allemaal Engelse maatgeving.

http://cgi.ebay.nl/1-pc-1-4-Shank-1-1-2-Dia-45-Lock-Miter-Router-Bit_W0QQitemZ130169198298QQihZ003QQcategoryZ50386QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

Afbeelding

Maar wel perfecte hoekverbindingen!
Afbeelding

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 05 nov 2007, 12:36

dat zijn dan gewoon 6mm fressjes... 1/4" pak hem beet 2,5cm/4

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 05 nov 2007, 12:38

Fred,

1/4" ~ 6-mm, dus dat moet passen in een normale bovenfrees, mits er een 6-mm verloop bijgeleverd zit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 05 nov 2007, 12:42

Ps. let wel dat deze frees bedoeld is voor 0.702" plaatmateriaal, oftewel 18-mm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » ma 05 nov 2007, 12:47

Hier nog een grotere, maar die past niet meer in een gewone bovenfrees.
Afbeelding

Hier de url van de Ebay winkel:
http://feihonghsu.com/mchenry/products/

Ik denk dat je zo'n frees ook niet met 30 000 rpm moet laten draaien...

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 05 nov 2007, 12:51

Fred,

Mja, die is idd. niet geschikt voor 30.000-rpm, maar met lage toerentallen en wat geduld moet je daar toch mee kunnen werken hoor, kwestie van niet teveel hout in één keer voor de frees zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 05 nov 2007, 18:06

Oja fred,

Welkom op het forum! Interessant freesje trouwens, zo kun je verstekverbindingen fors verstevigen.

Wowly

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » ma 05 nov 2007, 20:09

Dank je,

Bedank Bart Segers maar voor mijn komst. Na wat Googelen kwam ik zijn naam tegen op dit forum. Ik heb zijn 12 inch Kevlar woofer overgenomen...

Ik ben benieuwd hoe deze klinkt in mijn subwoofer. Zal foto's posten; hij is zeshoekig, marmer aan de zijkant (30 x 60 cm) en het bovenblad is eiken parket.

Mvg Fred

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 05 nov 2007, 22:49

ah kijk, toch nog goed terecht gekomen dus :D

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » di 06 nov 2007, 12:16

Dat soort freesjes zit gewoon in het gamma van de bekende merken zoals CMT. Kan je dus in de winkel kopen, zonder transportkosten en met garantie dat het van goeie kwaliteit is

mc hammer

Berichtdoor mc hammer » wo 07 nov 2007, 22:20

Wowly schreef:Oja fred,

Welkom op het forum! Interessant freesje trouwens, zo kun je verstekverbindingen fors verstevigen.

Wowly

Als ik eerlijk ben zie ik niet echt wat dit soort verbinding als voordeel heeft ten opzichte van éen lamello, en ooit wel eens een goed gelijmd en strak gezaagt verstek uit elkaar proberen te halen. Ik vandaag nog maar het mdf brak niet op de lijm naad maar er naast (en dit was zonder lamello)

groetjes mc

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 07 nov 2007, 22:50

Hoi MC

Idd, de lamello is nog veel beter, maar zou je jezelf een lamellofrees willen uitsparen dan kan je met deze frees heel erg makkelijk uitlijnen. De verstekzijden zullen niet tov elkaar verschuiven. ook kan de onevenredige uitzetting van materiaal bij verstek zagen op deze manier getackeld worden omdat je in het midden van het vlak een `knoop` maakt waar alle stress word opgevangen.

Als je gebruik wilt maken van een versteklamello zal je eerst je panelen perfect verstek moeten zagen, en dat valt zonder goede apparatuur niet mee. Met deze frees heb je dat in een keer gedaan: én verstek maken én een mooie koppeling maken van beide panelen. vergeleken met de perfect verstek gezaagde verbinding icm de lamello is het wel een "quick and dirty" manier.

Wowly

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 07 nov 2007, 22:56

mc hammer schreef:Als ik eerlijk ben zie ik niet echt wat dit soort verbinding als voordeel heeft ten opzichte van éen lamello, en ooit wel eens een goed gelijmd en strak gezaagt verstek uit elkaar proberen te halen. Ik vandaag nog maar het mdf brak niet op de lijm naad maar er naast (en dit was zonder lamello)

Voor de sterkte heb je ook helemaal geen lamello's nodig. Wel voor een gemakkelijkere, en nauwkeurigere montage. En als dan op een zondag de lamello's op zijn, ga je gewoon verder met bovengenoemde frees. ;) Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

Overigens maakt zo'n gegroefde verbinding wel weer het gebruik van lijmklemmen mogelijk, zij het beperkt, omdat je ze niet al te krachtig kan aandraaien.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » do 08 nov 2007, 9:08

Of lamellos sterker zijn weet ik nog zo niet zeker.

Een verbinding in verstek is veel sterker dan een kopse verbinding omdat je een groter lijmoppervlak hebt.

Als je van dat freesje gebruik maakt ga je nog een groter lijmoppervlak krijgen. Ik denk dat het een supersterke verbinding gaat geven.

Je kan ook voor zo'n freesje kiezen indien je niet beschikt over een goeie tafelzaag waarmee je in verstek kan zagen. Je hebt in dit geval genoeg aan een bovenfrees.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 08 nov 2007, 17:26

Constructief sterkere verbindingen komen slechts voort uit massawerk en haast, waarbij het van belang is dat een constructie al tijdens het drogen sterker is (verplaatsbaarheid) en waar zelfs bij een slordige verlijming nog een bepaalde stevigheid wordt gewaarborgd.

Bij een goede verlijming is echter ook een koude lijmverbinding al steviger dan het oorspronkelijke materiaal. Aangezien we geen meubelpakketten samenstellen maar luidsprekers bouwen, kunnen we niet buiten goede verlijmingen. D.w.z.: goede pasvlakken, voldoende lijm, stevig klemmen en voldoende de tijd geven om te drogen.

Wij maken dus al verbindingen die sterker zijn dan het materiaal. Iets meer of minder stevigheid is voor ons dan ook totaal niet van belang, want een nog stevigere verbinding biedt geen enkele meerwaarde. Gebruik daarom gewoon wat je het prettigst vindt werken.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

structuurinformatie

dre

Berichtdoor dre » do 08 nov 2007, 18:15

ik heb de frees nog niet in nederland kunnen vinden,wie wel?

mc hammer

Berichtdoor mc hammer » do 08 nov 2007, 18:53

Wowly schreef:Hoi MC

maar zou je jezelf een lamellofrees willen uitsparen dan kan je met deze frees heel erg makkelijk uitlijnen. De verstekzijden zullen niet tov elkaar verschuiven.
Als je gebruik wilt maken van een versteklamello zal je eerst je panelen perfect verstek moeten zagen, en dat valt zonder goede apparatuur niet mee. Met deze frees heb je dat in een keer gedaan: én verstek maken én een mooie koppeling maken van beide panelen.
Wowly

Ik moet je idd ook wel een beetje gelijk geven, als ik hobby doe ik dit op mijn werk :oops: en dus ben ik erg verwend met de machines. Dus in dat geval kan zo'n freesje voor thuis werk wel een mooie oplossing zijn. Een voordeel van het werken met verstekken is dat je geen lijm tangen nodig heb, een rolletje plastic tape is (niet altijd) genoeg. :)

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » do 08 nov 2007, 19:40

enige nadeel van zo'n freesje dat ik kan bedenken, is dat als ze niet helemaal scherp meer is, de groeven wat minder naukeurig worden en het niet 100% netjes gaat passen misschien ?

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 08 nov 2007, 19:52

Nils_vn schreef:enige nadeel van zo'n freesje dat ik kan bedenken, is dat als ze niet helemaal scherp meer is, de groeven wat minder naukeurig worden en het niet 100% netjes gaat passen misschien ?

Een goede gereedschapsslijper(ij) biedt dan uitkomst, mits het freesje van goede kwaliteit is.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 08 nov 2007, 20:01

pompebled schreef:Een goede gereedschapsslijper(ij) biedt dan uitkomst, mits het freesje van goede kwaliteit is.

Dat gaat helaas niet werken bij dergelijk pasprofielen, omdat je dan de pasvorm kwijt bent. Versleten betekent in dit geval vervangen.

structuurinformatie

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » do 08 nov 2007, 22:53

Hier kan je de CMT versie van die frees zien:

http://www.medfordtools.com/cmt/lockmiter.html

of in de CMT catalogus op pag. 87

http://www.cmt2007.nl/cmt/cmt2006_036_099.pdf

De prijs is wel veel hoger dan die prijs die je op Ebay gezien hebt. Je kan het eens proberen, maar de kwaliteit zal bijna zeker vrij laag zijn.
Festool heeft ook zo'n freesje, maar die kost nog meer.

CMT zou je toch makkelijk moeten vinden in een goede metaalwaren winkel.

Lucien

Berichtdoor Lucien » do 06 dec 2007, 19:28

Frezen uit Amerika en Engeland zijn niet geschikt om hier te gebruiken omdat de schachtmaat niet in millimeters is maar in inches. Bovendien passen dit soort frezen niet in een doorsnee freesmachine. De schachtmaat is 12mm en hiervoor moet je een zware bovenfrees met toerenregeling hebben die dan ook nog in een freestafel moet worden geplaatst. De frezenshop levert een uitgebreid assortiment frezen van goede kwaliteit. Je kunt er uiteindelijk wel perfecte verbindingen mee maken.

richard

Berichtdoor richard » do 06 dec 2007, 22:08

Naar mijn idee gaat dit nooit werken in een doorsnee hobbyruimte omdat de vereiste nauwkeurigheid om met dergelijke verbindingen te werken niet te behalen is. De zijkanten van een box zal misschien nog wel lukken maar je krijgt het deksel en de bodem er nooit passend tussen.
Genoeg is beter.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”