Nieuwe lagers in Freesmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

Nieuwe lagers in Freesmachine

Berichtdoor asterduc » za 22 sep 2007, 20:17

Enkele maanden terug heb ik 4 gebruikte Kress Bovenfreesmotoren gekocht.

Deze motoren zijn door de vorige eigenaar zwaar gebruikt geworden en de lagers moeten worden vernieuwd.

Ik heb een motor geopend maar krijg geen vat op het koplager (de kant van de spantang).

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Kloppen op de as heeft geen effect.
Ik ben bang om de as onder de pers te zetten omdat de blauwe kraag uit plastik is en volgens mij de persdruk niet gaat aankunnen.

Ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 22 sep 2007, 20:43

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 22 sep 2007, 20:49

Ik denk dat je met lokaal verwarmen het zachte materiaal waarin het lager zit geklemd makkelijk kunt verruimen. het eruit slaan van het lager is dan zo gepiept. wel zorgen voor goede ondersteuning van de buitenzijde en een mooi passende dop van een dopsleuteldoos gebruiken om het lager eruit te slaan. Vroeger zeer vaak gedaan bij het reviseren van motorblokken. Vonden wij destijds juist prettig, wist je zeker dat het (nieuwe) lager goed vast bleef zitten 8)

Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Nieuwe lagers in Freesmachine

Berichtdoor Marp » za 22 sep 2007, 20:57

asterduc schreef:Kloppen op de as heeft geen effect.

Durf je het aan om erop te kloppen na een nachtje in de vriezer?

Het zal geen punt zijn om het kunststof met een fohn op enige afstand (of boven de verwarming) voorzichtig op temperatuur te brengen, terwijl het metaal nog wat langer koud zal blijven. De vraag is alleen of ook het binnenste kunststof niet te koud is om tikjes te kunnen verwerken. Ik zou zoiets best aandurven, maar voorzichtigheid blijft geboden.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 22 sep 2007, 21:26

Bedankt voor de raad Jan en Mario.

Ik heb een spanschroef op de as geplaatst om de as niet te beschadigen tijdens het kloppen. Dat kloppen waren toch al wel rake slagen hoor, maar hij bewoog geen mm.

Verwarmen zou kunnen, de huls waar het lager inzit is in aluminium.
Dat probeer ik vooralsnog.

De angst die ik heb is dat het kunststofhuis, dat alles behalve robust is, bij de minste zware belasting gaat scheuren, en dan kan ik de frees wel vergeten. Vroeger had ik dat allang gedaan, met alle gevolgen van dien, ouderdom brengt wijsheid!

Ed.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 22 sep 2007, 23:08

Ik zie nu pas de exploded view (en Jan's reactie O:) ).

Nu zie ik dus ook pas dat het lager naar voren moet worden verwijderd, in tegenstelling tot de as/rotor, welke langs achteren is ingebracht. Lukt het wel om de as naar achteren uit het lager te tikken?

En is dat blauwe randje aan de voorzijde ook kunststof, of is dat gewoon het uiteinde van de aluminium klembus wat blauw gekleurd is? Daar kan je namelijk een kleine lagertrekker op laten steunen, wanneer je de as hebt verwijderd. Ben je bang voor beschadiging, dan kan je er eerst nog een metalen ring op leggen. Een dikke metalen ring verdeelt bovendien de drukkracht goed.

Is de as verwijderd, dan is ook de bus op een massieve ondergrond te plaatsen, waarna je langs de binnen-/achterzijde het lager eruit tikt met een hulpmiddel (buisje, dop, drevel, oude schroevendraaier, enz.). Is het blauwe randje van kunststof, dan kan je het eventueel op een houten blok zetten, al lijkt een lagertrekker me dan iets veiliger.

Welke werkwijze je ook gebruikt: een lager laat zich altijd het netste monteren/verwijderen door het lager te laten krimpen/afkoelen en de klembus te verwarmen. Indien de hals verwamen ontoereikend is, kan je het lager afkoelen door de as nog even te laten zitten en deze in ijs te zetten (plastic zakje er omheen). Op deze wijze voorkom je dat het kunststof koud en kwetsbaar wordt. (of plaatselijk CO2 gebruiken, als je die mogelijkheid hebt)

Ps: het lagerhuis in de bankschroef klemmen is niet echt aan te bevelen. Door de nauwe passing is doorgaans slechts weinig vervorming nodig om een lager muurvast te klemmen.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

structuurinformatie

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 22 sep 2007, 23:21

Gevonden.

De tekening van Kress heeft mij op een dwaalspoor gezet..

Tussen het lager (6) en de dichtring (40) zat de circlips (4) voor de as. Dus niet voor maar achter de dichtring.
Vandaar dat er geen beweging in kwam.

Ik had reeds eerder gepoogd om de dichtring te verwijderen, maar dat lukte niet. Die heb ik er nu met sloop- en breekwerk uitgeklopt, dat was de enige manier, in de hoop klaarheid te vinden!

De as zit nog steeds muurvast, maar ik kan nu met een gerust geweten het geheel onder de pers steken. Daarna kan dan in de andere richting het lager eruit.

Ook is mij duidelijk geworden dat de behuizing niet in kunststof maar in een gietmetaal is. Het is wel met dikke kunststofverf gelakt. Zat ik dus weer op een verkeerd spoor.

Maandag op het werk onder de pers, ik hoop dat dit zonder al te veel problemen gaat verlopen.
De lagers zijn schijnbaar gewone standaardlagers. Dus voor enkele euros zijn die 4 motoren straks weer tip top in orde.

Ed.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 22 sep 2007, 23:51

Dit gaat goed komen. Ik meende dat de circlips zich voor de afdichtring bevond in ogenschijnlijke groef in de behuizing (foto 2), en dat je die dus had verwijderd.

Het is maar goed dat die 'ouderdom' hier in je voordeel heeft gewerkt. O:)
Succes!

structuurinformatie

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 23 sep 2007, 9:14

hahaha, ja circlips is een fantastisch mooi systeem. Wel zie je vaak dat je het gebruiken om een (mogelijk) slechte passing te compenseren.Hoe heb je trouwens die bus eruit gekregen??

Misschien dat je vanachteruit/vanbinnenuit moet proberen. Lijkt erop dat die bus erin moet blijven zitten als ik het zo zie. Waarschijnlijk moet er vanaf de achterzijde een lagertrekker op worden gezet ipv de voorzijde

Jan

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 23 sep 2007, 11:48

Marp schreef:Dit gaat goed komen. Ik meende dat de circlips zich voor de afdichtring bevond in ogenschijnlijke groef in de behuizing!

dat is ook zo Mario,
Die had ik reeds verwijderd. Was ook nodig om de stofbescherming te verwijderen.
Op de nieuwe Kress frees die bij mijn CNC machine geleverd is zit de circlips wel degelijk voor de stofbescherming, en niet erna zoals bij deze.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 23 sep 2007, 11:54

Wowly schreef:Misschien dat je vanachteruit/vanbinnenuit moet proberen. Lijkt erop dat die bus erin moet blijven zitten als ik het zo zie. Waarschijnlijk moet er vanaf de achterzijde een lagertrekker op worden gezet ipv de voorzijde

Dat zou mooi zijn als het zou lukken Jan, maar er is langs achter niet aan te komen.
Daar zit namelijk het volledige plastik mechanisme voor de asvergrendeling.

De schijf (stofbescherming) heb ik eruit gekregen door de as zover naar voren te kloppen tot het mechanisme volledig vast zat.
Dan zat de stofbescherming bijna gelijk met de voorzijde van de krans.
Door dan langs één zijde op de krans te kloppen is die schuin gaan zitten. Op die manier kon ik een beitel in de zijkant van de schijf kloppen en die als hefboom gebruiken om de schijf verder op te lichten tot er uiteindelijk een manier ontstond om de schijf te verwijderen. klxxxjob!

Als de andere motoren hetzelfde probleem geven dan denk ik dat ik er een klein ondiep gaatje inboor en er een dunne linkse tap inzet zodat ik de schijf er dan eenvoudiger uit krijg.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » zo 23 sep 2007, 20:48

wat ook wel kan helpen is in stofbescherming twee kleine gaatjes boren en een paar parkertjes indraaien .di past men in de garage toe om een oliekeerring op de krukas te vervangen
mvg
audioot

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 23 sep 2007, 20:52

audioot schreef:wat ook wel kan helpen is in stofbescherming twee kleine gaatjes boren en een paar parkertjes indraaien

De dichtring moet daarna nog herbruikt worden. Dus mogen de gaten niet doorgeboord worden.
Vandaar dat ik de linkse tap prefereer. Die heeft bij een beperkte diepte meer vat op het materiaal.
Een Metrische draad (M3 bvb) zou ook lukken, maar dan moet ik de punt van de tap er eerst afslijpen.

Ed.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 23 sep 2007, 21:04

Tja, idd een lastige klus. Toch vreemd dat een dergelijk fraai apparaat zo lastig te onderhouden is....

Ik heb vaak pas als ie helemaal uit elkaar ligt dat ik pas begrijp hoe de engineer het bedoeld heeft. Misschien dat het bij jou ook nog komt? Mocht er niets op die keering komen kun je ook enkele co2 lasdraden erop tacken (effe knallen, draad bijvoeren en dan afknippen) Wel zorgen voor een leuke spanning anders trek je ze er zo af. Geen echt fraaie oplossing maar ja...

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 sep 2007, 21:24

Hoi,

Zie nu pas dit topic. Lagers zitten vaak met Lock-tite geborgd. Tot ca 80 -100 gr vehitten en dan springt het gemakkelijk los. Daar is Lock-tite op gemaakt.
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 20 okt 2007, 23:57

kleine update.

Verwijderen van de lagers onder de pers ging zonder problemen.
Ik heb eerst wel een persmalletje moeten frezen. Zonder die mal is de kans groot dat de kraag om zeep gaat.

Ik zit nu ondertussen al 3 weken te wachten op bevestiging van mijn bestelling voor enkele onderdelen. Ondanks wekelijks opbellen is er weinig beweging te krijgen in het Kress service personeel in duitsland.

Ed.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 21 okt 2007, 0:20

welke onderdelen?
de lagers zijn standaard bij SKF of NSK te krijgen, Die blokkeervork gebruik je hopelijk niet.. en een eventuele kapotte regelaar kun je zo bij tal van andere bedrijfen halen... evenals kraagmoeren en klembussen..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 21 okt 2007, 11:51

audiomanics schreef:welke onderdelen?
de lagers zijn standaard bij SKF of NSK te krijgen, Die blokkeervork gebruik je hopelijk niet.. en een eventuele kapotte regelaar kun je zo bij tal van andere bedrijfen halen... evenals kraagmoeren en klembussen..

Kees

Als je 4 tweedehands motoren opengooit vind je wel een paar meer defecte onderdelen als de lagers alleen Kees.

- Koolborstels
- borgpennen
- stof afdekplaat
- plasticbus achteraan motor

De lagers heb ik hier bij een plaatselijke SKF dealer gehaald.

Al deze onderdelen (zonder de lagers) voor de 4 motoren kosten 32 euro, daar ga ik het niet voor laten om daar waar nodig een defect ringetje te vervangen. Maar ja, ze moeten ze wel willen leveren natuurlijk.

Kleine troost. De nieuwe motor die ik bij de frees meegekregen heb is ook defect (blokkering is vastgeslagen en de motor wil niet meer ronddraaien). Die heb ik garantie binnengegeven bij de belgische serviceman. Is ondertussen ook bijna een maand weg!

By the way: Eén van de toerentalregelingen is defect. Die kost bij Kress dacht ik 40 euro. Die wou ik nioet vervangen en de frees gewoon gebruken om max toerental toepassingen. Je zegt dat er alternatieve leveranciers zijn. Wie zijn dat dan?

Wat die blokkeervork betreft, nee, die ga ik niet meer repareren. Is blijkbaar wel een zwakpunt. Elke motor krijgt bij mij haar eigen frees, dus veel zal er niet meer verwisseld worden zodra alle motoren terug in orde zijn.

Groeten,
Ed.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”