(spuit)Compressor, waar op letten ?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

(spuit)Compressor, waar op letten ?

Berichtdoor b_force » wo 01 aug 2007, 11:59

Ik zag toevallig vandaag in het karwei krantje een Compressorset voor 100 euro's.

Mijn vraag is, waar moet je opletten bij een goede compressor ?

Een oud-huisgenoot van mij had zo'n ding (die bouwde z'n eigen surfboards, en dat ging hem behoorlijk goed af moet ik zeggen :) ), en ik moet zeggen dat zoiets echt heel erg fijn spuit.

(is overigens ook handig voor enkel lucht etc)

richardkrol

Berichtdoor richardkrol » wo 01 aug 2007, 12:12

Beste B Force,

Dat hangt er helemaal van af wat je er mee wilt gaan doen. Spuiten met een compressor van 99 euro met een traditioneel spuitpistool kan je vergeten.

Daarnaast heb je ook nog fatsoenlijke vochtafscheiders nodig en microfilter in de lucht toevoer, dat komt er ook nog eens bij.

Mocht je toch een goedkopere compressor willen aanschaffen dan koop in ieder geval de grootst mogelijke ketelinhoud icm de grootste motor. Hoe groter de motor en slag van de cylinder c.q cylinderinhoud + ketelinhoud hoe minder de compressor aanslaat en je dus ook minder last hebt van condens. Een kleine compressor met zo'n ultra mini tank staat de hele tijd te proesten en hoesten om jij met je spuit bij te houden.

Daarnaast heeft een traditioneel pistool behoefte aan redelijk wat lucht + druk. Een HVLP pistool heeft dan juist behoefte aan heel veel volume aan een lage druk. Je kan ook een een RP pistool kopen (reduced pressure) van Bijv. Sata, dit is een mix tussen traditioneel en HVLP en heeft behoefte aan redelijk wat volume aan een lagere druk. Zelf heb ik een dergelijk spuitpistool en dit werkt redelijk goed met een grote compressor.

Vochtafscheiders en filters heb ik van FESTO. Al met al geloof ik een goede 100 euro voor deze.

Gr,

Richard

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 01 aug 2007, 12:16

Ok, kijk, dank, dat was precies de info die ik nodig had :P

Ik zag toevallig dat ding staan en ik vroeg me toen af wat nu juist benodigd is.

Ik was ook al van mening dat voor dat geld het niet veel soeps kan zijn. (heeeeeeeeel soms is de aanbieding terecht, maar meestal is het net niks)

peter geerts

Berichtdoor peter geerts » wo 01 aug 2007, 13:04

Ik werk zelf een paar avondjes per week bij de karwei en eerlijk gezegd zou ik dat ding van 100 E niet kopen. Ik geloof dat er al een aantal zijn terug gekomen omdat er iets niet aan deugde...

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 01 aug 2007, 13:09

Dar vermoeden had ik al.
Wat zijn wel goede spuitcompressors ?

richardkrol

Berichtdoor richardkrol » wo 01 aug 2007, 13:41

Heel goed?

Atlas Copco - trek de beurs maar open..
Airpress - al wat beter betaalbaar
...

Nogmaals, hangt er van af wat je er mee wilt..

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 01 aug 2007, 13:49

Wat ik er mee wil ? :P

Speakers spuiten natuurlijk :)
Ik ken de compressor van die oud-huisgenoot, en daar kon je veel en veel strakker spuiten dan met een spuitbus.

Geen idee wat je daar voor nodig hebt.

markje

Berichtdoor markje » wo 01 aug 2007, 15:15

Wat je nodig hebt? Een stofvrije ruimte. je kunt nog zo goed spuiten, als het stoft voor de verf stofdroog is, is het resultaat nog niks.

Ik ben het niet met je eens dat je met een spuitbus het resultaat niet haalt. Je vergelijkt iemand die af en toe voor de hobby wat spuit met mensen die de hele dag niks anders doen. Als je nog nooit met lucht gespoten hebt, is je 1e plankje ook bagger, net als dat met spuitbus is. Je moet het allebei leren en als je het enigzins onder de knie hebt, krijg met allebei een supermooi resultaat.

Het voordeel van lucht is gewoon dat je meer soorten (merken) en kleuren kunt gebruiken. Spuitbussen kun je laten vullen, maar dat is meestal vrij duur.

Groeten Mark

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » wo 01 aug 2007, 17:02

is zo'n electrisch spuitpistool mss iets waard ?
Afbeelding

StevenW

Berichtdoor StevenW » do 02 aug 2007, 0:44

Niet doen joh. Zonde van je geld.

Als je goed wilt kunnen spuiten, moet je veel meer hebben dan alleen een pistool en een compressor. Het resultaat zal nooit beter zijn dan wanneer je e.e.a. rolt. Stof blijft gewoon een groot probleem...

Als je je projecten echt mooi wil (laten) afwerken, ga dan gewoon naar een goede spuiterij. Dat kost wat, maar dan heb je ook echt wat!

Kijk hier maar eens naar:

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3622

Dit is gedaan door een goede spuiter met goed gereedschap. Ik doe het NOOIT meer zelf!

Steven
Cut The Crap

Speedsmile

Berichtdoor Speedsmile » do 02 aug 2007, 9:30

thefinlux schreef:Niet doen joh. Zonde van je geld.

Als je goed wilt kunnen spuiten, moet je veel meer hebben dan alleen een pistool en een compressor. Het resultaat zal nooit beter zijn dan wanneer je e.e.a. rolt. Stof blijft gewoon een groot probleem...

Als je je projecten echt mooi wil (laten) afwerken, ga dan gewoon naar een goede spuiterij. Dat kost wat, maar dan heb je ook echt wat!

Dit is gedaan door een goede spuiter met goed gereedschap. Ik doe het NOOIT meer zelf!

Steven

Tuurlijk is dat waar, tegen zoveel ervaring kun je als hobbiest niet op. Ik heb 3 jaar terug vifa filligrans gespoten met compressor, maar met een normaal spuitpistool uit een standaard setje, de achterkant is vervolgens gerold. Het verschil is minimaal, maar leuk en leerzaam is het wel :>.
Voor kleine 'goedkope' projecten is het echter niet te doen om ze naar een spuiterij te brengen.

En dat is precies waar ik nu ook mee bezig ben (en de reden om me toch maar eens aan te melden hier :>), maar nu vraag ik me af hoeveel winst je haalt uit het kopen van een iets beter pistool, een redelijke compressor hebben we toch staan. Ik denk dan niet aan een SATA pistool van >200euro maar aan iets van <100 euro.
BV dit: http://www.nonpaints.com/index.html?lan ... =d216.html
Een kleine google sessie onthulde dat dit pistool in de rest van europa voor rond de 80 euro over de toonbank gaat.

richardkrol

Berichtdoor richardkrol » do 02 aug 2007, 9:42

b_force schreef:Wat ik er mee wil ? :P

Speakers spuiten natuurlijk :)
Ik ken de compressor van die oud-huisgenoot, en daar kon je veel en veel strakker spuiten dan met een spuitbus.

Geen idee wat je daar voor nodig hebt.

Beste B Force,

Ik begrijp dat je als antwoord op mijn vraag "wat wil je er mee doen" zegt "speakers spuiten natuurlijk"...maar feitelijk is dat geen antwoord op mijn vraag en geeft ook niet aan wat je nu echt wilt met een dergelijke compressor.

Laat ik het zo stellen, vermits je een goede ruimte hebt die goed stofvrij is en de juiste spuittechniek toepast - bijvoorbeeld RP (heb je ook minder nevel) dan kan je best een mooi spuitresultaat neer zetten.

Maar met een compressor kan je natuurlijk veel meer dan alleen maar spuiten. Als je enkel en alleen is een keertje een setje speakers wilt spuiten dan kan je beter het geld in je zak houden en het ergens laten doen. De investering en leergeld (mooi spuiten is ook een kunst) verdienen zich dan niet terug. Heb je nog legio andere zaken waarbij je de compressor effectief kan inzetten dan is het te overwegen. En juist die andere zaken stellen ook weer bepaalde eisen aan je compressor.

met "alleen speakers spuiten" ben je er niet en hopenlijk heb ik je wat inzicht kunnen geven in de zaak. Denk er goed over na wat je wilt en hoeveel geld je hier voor over hebt. Ik denk dat je toch al snel richting de 1000 tot 1300 euro gaat voor een beetje compressor, pistool, filters, slang, koppelingen, spoelthinner en eventueel verfsysteem met wegwerpbekers van bijv. 3M.

Een 100 euri compressor en ditto spuitpistool gaan voor een grote teleurstelling zorgen..

In ieder geval wens ik je hier veel succes mee en wellicht ben je wat wijzer geworden.

Gr,

Richard

richardkrol

Berichtdoor richardkrol » do 02 aug 2007, 9:48

Speedsmile schreef:
thefinlux schreef:Niet doen joh. Zonde van je geld.

Steven

Tuurlijk is dat waar, tegen zoveel ervaring kun je als hobbiest niet op. Ik heb 3 jaar terug vifa filligrans gespoten met compressor, maar met een normaal spuitpistool uit een standaard setje, de achterkant is vervolgens gerold. Het verschil is minimaal, maar leuk en leerzaam is het wel :>.
Voor kleine 'goedkope' projecten is het echter niet te doen om ze naar een spuiterij te brengen.

En dat is precies waar ik nu ook mee bezig ben (en de reden om me toch maar eens aan te melden hier :>), maar nu vraag ik me af hoeveel winst je haalt uit het kopen van een iets beter pistool, een redelijke compressor hebben we toch staan. Ik denk dan niet aan een SATA pistool van >200euro maar aan iets van <100 euro.
BV dit: http://www.nonpaints.com/index.html?lan ... =d216.html
Een kleine google sessie onthulde dat dit pistool in de rest van europa voor rond de 80 euro over de toonbank gaat.

Speedsmile,

Zoek eens op wat het luchtverbruik is van dit HVLP pistool ? Daar heb je ook weer ditto compressor voor nodig.....Normaal staat zoiets erbij vermeld...Ik hoop dat je een goede stoel hebt want je zou wel eens spontaan achterover kunnen vallen. Vergis je niet in het benodigde luchtverbruik van een HVLP - dan heb je echt een beer van een compressor nodig.

HVLP is ontwikkeld voor de professionele spuitwereld om minder overspray en nevel te hebben en daarmee dus een lager verbruik. HVLP is niet het magische woord om thuis met een compressortje aan de bak te gaan.

Gr,

Richard

Speedsmile

Berichtdoor Speedsmile » do 02 aug 2007, 10:18

Daar heb je inderdaad gelijk in zie ik nu, alhoewel ik het luchtverbruik van de max-air niet kan vinden (heb ze even gemaild) een SATA pistool verbruikt zon 430 liter/min a 2bar. Dan gaat inderdaad te hard voor thuis gebruik. Zelfs een mini gebruikt nog 110 l/min.
Maar wat is dan wel geschikt voor thuis gebruik? aan een redelijke prijs that is, mijn hamvraag blijft eigenlijk of er veel verschil zit tussen zo'n standaard pistool uit zo'n compressor setje of een pistool tussen de 50-100 euro.
[EDIT] Verbruik van dat pistool aan 2bar was 450 l/min, stel 50 liter tank a 8 bar: minder dan 30 sec spuiten, dat schiet dus idd niet op :>
Laatst gewijzigd door Speedsmile op do 02 aug 2007, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

richardkrol

Berichtdoor richardkrol » do 02 aug 2007, 11:17

Speedsmile,

Ik haal niet voor niets een RP pistool aan.... 8)....dan heb je the best of both worlds - niet je hele garage volhangen met nevel en een acceptabel luchtverbruik.

Met de mini kan je trouwens geen grote vlakken spuiten, is bedoeld voor het retoucheren van kleine schade plekjes in de carroserie wereld. Is eventueel ook in te zetten in de modelbouw wereld maar niet om speakers van een meter hoog te spuiten..

Gr,

Richard

markje

Berichtdoor markje » do 02 aug 2007, 11:26

Ik sluit me helemaal aan bij Richard.

En met 100 euro red je het niet. Je zult een flinke compressor moeten hebben (feitelijk 1 die net zo veel lucht bijpompt als jij afneemt of meer dan je afneemt), anders krijg je onderdruk en moet je je spuitwerk onderbreken. Dan zul je nog een goede spuit moeten hebben en een goede ontvochtiger.

Dan heb je flink geinvesteerd in materiaal en dan moet je nog een stofvrije ruimte hebben, want met stof vernaggel je het mooiste spuitkarwei nog. Dan heb je inmiddels een half maandsalaris of meer geinvesteerd en dan ga je aan de gang en dan ben je niet tevreden, want spuiten is een vak en dat moet je leren en dat gaat niet zomaar...

Voor dat geld kun je al een paar setjes laten spuiten en de komende 20 setjes met de roller afwerken...

Begrijp me niet verkeerd; het is jouw geld, maar er komt heel veel meer bij kijken dan een compressor en een spuitje. Tegen een spuiterij kun je niet op, daar hebben ze goed materiaal, mensen die kunnen spuiten en de lak droogt in een stofvrije, droge en verwarmde omgeving.

Groeten Mark

Speedsmile

Berichtdoor Speedsmile » do 02 aug 2007, 11:38

richardkrol schreef:Speedsmile,

Ik haal niet voor niets een RP pistool aan.... 8)....dan heb je the best of both worlds - niet je hele garage volhangen met nevel en een acceptabel luchtverbruik.

Met de mini kan je trouwens geen grote vlakken spuiten, is bedoeld voor het retoucheren van kleine schade plekjes in de carroserie wereld. Is eventueel ook in te zetten in de modelbouw wereld maar niet om speakers van een meter hoog te spuiten..

Gr,

Richard

Bedankt voor de reacties richard, ik denk dat dit voor veel mensen al verhelderend heeft gewerkt, ik ga me in iedergeval nog wat verder inlezen,
Op http://www.spraygunworld.com, staat ook veel info op een overzichtelijke manier.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 02 aug 2007, 11:42

Met een sata RP-pistool hebben we het over zoiets: http://be.dwoop.com/ad/3/5875?

Verbruikt ook 200 Nl/min tot een opening van 1,6

Wowly

richardkrol

Berichtdoor richardkrol » do 02 aug 2007, 13:18

Beste Wowly,

Dat is idd een van de vele RP pistolen die Sata aanbiedt. Ik heb zelf een compressor van ik meen 250l en samen met de Sata (ik meen uit m'n hoofd de KLC RP) is dat is goed te doen. De compressor kan het in ieder geval goed bijbenen en ik kan continue spuiten zonder drukverlies.

Ik heb mij destijds laten voorlichten door de SATA distributeur van Belgie en zijn we tot dit pistool gekomen icm met de compressor + vele accesoires...

Het kan zijn dat er andere modellen zijn die iets minder gebruiken en ja het een en ander hangt ook af van de nozzle. Moet je ffe op de Sata site kijken.

Ik heb wel behoorlijk wat meer betaald dan die 125 euro in bijgevoegde link..

Gr,

Richard

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 02 aug 2007, 20:39

Uiteraard weet ik dat je het voor meer doeleinden kan gebruiken dan enkel speakers spuiten.
Dit antwoord was ook een beetje sarcastisch bedoeld.

Echter heb ik geen idee wat nu een goede compresoor (met de benodige toebehoren) kost.

Ik dacht zelf rond de 300 euro max, maar als dit naar de 1200 euro gaat lopen, dan ga ik me denk ik maar bedenken :P
Uiteraard zonder "stof vrije"ruimte.

Echter heb ik vaak in een gewone kamer gespoten met spuitbussen (woont niemand meer :P ) en daar had ik 0,0 last van stof. Enkel 1 vervelend vliegje.

markje

Berichtdoor markje » vr 03 aug 2007, 15:46

Voor een huis-tuin-en-keuken compressor ben je incl slang en accesoires 100 euro kwijt als je even een aanbieding afwacht voor de compressor.

Groeten Mark

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 03 aug 2007, 16:58

en normale prijs ?

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”