Kopieerfrees?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Rademakers

Kopieerfrees?

Berichtdoor Rademakers » do 30 dec 2004, 12:45

Weet iemand of er ook kopieerfreesjes zijn met het lagertje/wieltje boven het snijvlak? Op die manier kun je gewoon een mal op het werkstuk leggen (ipv er onder) en het werkstuk per 3 á 4 mm infrezen. Ook handig, als je niet door je werkstuk heen moet.

Gisteren mijn 2 euro kostende 8) kopieerfreesje (lagertje beneden het snijvlak) vernielt door het los te laten op 9 mm Fins berken.
Normaal gesproken zaag ik voor met een decoupeerzaag, maar zeker bij meerdere lagen verlijmd multiplex (24 mm en dikker) helpt zelfs dat niet meer. En daarbij steek ik regelmatig het hout in de brand wil ik nog vooruitkomen.

Mvg Johan
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

sietse

Berichtdoor sietse » do 30 dec 2004, 14:41

Hoi Johan,

Jou probleem ken ik. Ik heb op die manier vroeger eens een keer mijn toenmalige bovenfrees laten verbranden. Want een frees zit rechtstreeks op de motoras en als de frees heet wordt dan dus ook de motor.
Het probleem doet zich voor bij goedkope freesjes. Van die zwarte 10 in een doosje voor een prikkie.
Goeie freesjes zijn duur, voor profielen en met eventuele kogellagertjes al gauw tussen de 40 en 60 Euri. En ze zijn blank van kleur. Ik heb nu geen problemen meer. Frezen met een geleidingslager boven het snijvlak zijn er niet volgens mij. Staan niet in een catalogis die ik heb en heb ze ook nog nooit gezien.
Dus, goed gereedschap is het halve werk en een goede investering.

Sietse
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 30 dec 2004, 14:54

Kleine tip misschien. Als je een kopieer-frees hebt met laat zeggen een diameter van 10mm, moet je niet vander dan 5 mm in 1 keer uitfrezen.
De diepte die je in 1 keer kan doen is dus de halve diameter. Anders heb je dus kans dat de motor of frees te heet wordt.

Groet,
Edo
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Rademakers

Berichtdoor Rademakers » do 30 dec 2004, 18:28

Mijn dank voor de tips.

Goeie freesjes zijn duur, voor profielen en met eventuele kogellagertjes al gauw tussen de 40 en 60 Euri.... ....Staan niet in een catalogis die ik heb en heb ze ook nog nooit gezien.
40 á 60 euri heb ik er zonder moeite voor over (en ben dan nogwel (nog steeds :lol:)student). Ik zie het met betrekking tot de kosten van een complete luidspreker en die kosten nu eenmaal allemaal tussen de 250 á 800 euro /stuk (dus dat is relatief, betrekkelijk weinig voor de frees).

Mijn houthandel zou voor me informeren, aangezien ze misschien speciaal gemaakt zouden kunnen worden. Maar wees er op dat het dan wel eens in de buurt van de 200 euro!! zou kunnen komen. En een dergelijk bedrag brengt me toch serieus aan het twijfelen of het wel de moeite waard is.

Kleine tip misschien. Als je een kopieer-frees hebt met laat zeggen een diameter van 10mm, moet je niet vander dan 5 mm in 1 keer uitfrezen. De diepte die je in 1 keer kan doen is dus de halve diameter.
Een kopieerfrees moet bij mijn weten wel in één keer door het werkstuk heen. Het freesje zit aan de bovenkant immers in de frees vast en aan de onderkant zit de lager op de mal. Normaal gesproken zaag ik echter eerst voor.

Het probleem wat ik hierbij tegenkom, is dat ik de vorm grof met de decoupeerzaag moet uitzagen. Hoewel grof ook vrij nauwkeurig moet zijn, omdat het snijvlak van een freesje maar een paar mm zijwaarts uitsteekt t.o.v. het gedeelte dat je in de frees schuift (moeilijk uit te leggen, ik kan een tekeningetje plaatsen 8)).
Het komt er op neer, dat als je niet nauwkeurig genoeg zaagt, dat het stuk van het freesje wat je in de freesschacht stopt, het snijvlak in de weg zit.

In Fins berken is dat zagen met de decoupeerzaag sowieso al vrij slecht te doen, maar als het een baffle van 24 mm of meer is, is het een regelrechte ramp.

Vervolgens moet er dan een mal onder het werkstuk voor de lager. Helaas is er voor de mal niet altijd plaats, door de vorm van het werkstuk.

Allemaal problemen die als sneeuw voor de zon verdwijnen bij de frees waar ik naar op zoek ben :D . Het bied zelfs nog meer voordelen.

Mvg Johan
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

sietse

Berichtdoor sietse » do 30 dec 2004, 20:02

Mijn houthandel zou voor me informeren, aangezien ze misschien speciaal gemaakt zouden kunnen worden. Maar wees er op dat het dan wel eens in de buurt van de 200 euro!! zou kunnen komen. En een dergelijk bedrag brengt me toch serieus aan het twijfelen of het wel de moeite waard is.

Ga naar een gereedschapswinkel....l!!! waar ze je wel goed voorlichten..!!
Ik haal ze bij E-Norm, maar de voorlichting is afhankelijk van het daar werkzame personeel.

Een kopieerfrees moet bij mijn weten wel in één keer door het werkstuk heen.

Edo heeft gelijk. Je moet, afhankelijk van het te verspanen materiaal je freessnelheid ( voortgaande bewegeing ) en freesdiepte aanpassen. anders krijg je problemen.
Kijk voor mallen ook es bij het topic frezen.

Sietse
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !

Rademakers

Berichtdoor Rademakers » do 30 dec 2004, 21:01

Het topic frezen volg ik reeds op de voet 8) .
Ik gebruik een kopieerfrees om géén mal te hoeven maken en dus tijd te kunnen besparen. De gebruikte "mal" is een reeds gemaakt werkstuk.

Edo heeft gelijk. Je moet, afhankelijk van het te verspanen materiaal je freessnelheid ( voortgaande bewegeing ) en freesdiepte aanpassen. anders krijg je problemen.
Volgens mij mis ik hier iets (of jullie :P).

Hoe kun je (enkel bij gebruik van de kopieerfrees) de freesdiepte instellen, als je door massief hout heen moet??? Het lagertje moet zich onder het werkstuk bevinden, om de contour van de mal te kunnen volgen, waardoor de frees dus in één keer de gehele dikte van het werkstuk voor zijn kiezen krijgt.
De enige manier om dat te doen, lijkt me, is het grof uitzagen van de vorm en het kopieerfreesje gebruiken om bij te werken.

Om reeds genoemde reden. probeer ik dat juist te voorkomen

Ga naar een gereedschapswinkel....l!!! waar ze je wel goed voorlichten..!!
Normale kwaliteitsfreesjes kosten daar ook ca. 40 euro. Ik heb het nu specifiek over het maken van een freesje wat voldoet aan hetgeen ik zoek. En uiteraard gaat dat de rest van je leven mee.

Mvg Johan

sietse

Berichtdoor sietse » do 30 dec 2004, 21:28

Klopt, ik had even een stukje niet goed begrepen.
Kun je laten zien met een tekeningetje of zo hoe dat er uit ziet?
Ik blijf toch huiverig voor de gehele plaatdikte verspaning. Wat voor machine heb je? Ik ben dus nu ook wel nieuwschierig.

nonono

Berichtdoor nonono » do 30 dec 2004, 22:18

er zijn wel degelijk copieer freesjes met het lager aan de boven kant van het freesje
de gene die ik ken zijn echter wel duurder dan €60 maar eerder een € 0f 2/300 dit zijn dan ook wissel mes freesjes
je kunt dus bij deze freesjes het snij blad verwisselen dus nooit meer een copieer freesje weg gooien al die bot is!

en nooit meer dan 3-5mm afnemen hoe groot de diameter van je freesje ook is al zou je boven frees dit aan kunnen (dan heb je een zware elu nodig) je hebt meer kans op uitslaande stukken en weg trekkende frezen

en met dit zelfde geld voor de diepte wat alleen geld met een gewoon niet copieer freesje
want die hebben bijna nooit een onder snijder en zij dus niet gemaakt om zo te verspanen.
lalalala luisteren

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 30 dec 2004, 22:19

Heb hiervoor eens een Clarckson HSS machinefreesje (voor metaal) van 8 mm gebruikt en daar zelf een stofdicht kogellagertje op gelijmd met Locktite. Nadeel is dat je rekening moet houden met het feit dat het kogellagertje groter is dan het freesje en je dus de mal navenant groter moet maken. Dit werkt perfect voor het infrezen van speakers in de frontplaat.

Dat frezen deed ik trouwens niet met een bovenfreesmachine maar gewoon in de kolomboormachine, het hout schoof ik ahw onder de frees door. Heb je een beetje vaste hand dan gaat dit ook zonder mal vrij goed.
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » do 30 dec 2004, 22:48

Bij mijn bovenfrees zit een geleidingsring die je onder de voetplaat kan monteren. De ring heeft een diameter van 17 mm, met een freesje van ook 17 mm diameter zou het perfect passen. Anders moet de mal de helft van het diameterverschil tussen frees en geleidingsring groter worden gemaakt (of kleiner als de frees groter is).

Steek de frees trouwens geheel in de spankop, dat is belangrijk om de warmte goed af te kunnen voeren. Ook moet je de lijmresten die bij het frezen van MDF en multiplex op de frees blijven zitten er geregeld afhalen omdat dit extra wrijving veroorzaakt en dus warmteontwikkeling.

nonono

Berichtdoor nonono » vr 31 dec 2004, 2:05

met een copieer ring wel die ring met een centreerkegel goed centreren

en nooit maar dan ook nooit je freesje helemaal in de spantang door duwen je moet wat ruimte houden want de motor van je frees kan daar door net vreemde trillingen gaan veroorzaken en on nauwkeurig freezen

en sorry maar over die warmte dat klopt ook niet de warmte over dracht naar het frame van je frees is uberhaupt al heel slecht en je wil daar ook niet meer warmte in want dat veroorzaakt alleen maar meer slijtage in lagers e.d.
lalalala luisteren

richard

Berichtdoor richard » vr 31 dec 2004, 11:29

nonono schreef:en nooit maar dan ook nooit je freesje helemaal in de spantang door duwen je moet wat ruimte houden want de motor van je frees kan daar door net vreemde trillingen gaan veroorzaken en on nauwkeurig freezen.
Natuurlijk niet helemaal, maar ik bedoel dat je hem er niet half in moet steken om extra freesdiepte te winnen.
en sorry maar over die warmte dat klopt ook niet de warmte over dracht naar het frame van je frees is uberhaupt al heel slecht en je wil daar ook niet meer warmte in want dat veroorzaakt alleen maar meer slijtage in lagers e.d.
Als de warmte alleen door de frees moet worden afgedragen is hij binnen de kortste keren verbrand. Een beetje bovenfrees moet de aangevoerde warmte af kunnen voeren, een aluminium lagerhuis is daarvoor natuurlijk beter geschikt dan een plastic.

nonono

Berichtdoor nonono » zo 02 jan 2005, 2:04

ben ik niet met je eens als je freesje door te weinig warmte afgift verbrand dan is of je freesje bot of neem je te veel af
want een frees je kan bij normaal gebruik niet zo heet worden dat gebeurt alleen met slijpen of fout gebruik
lalalala luisteren

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 jan 2005, 14:32

Idd, een frees hoort er koek doorheen te gaan. Zo niet dan is de frees bot of is de snelheid te groot of je forceert de boel te veel. Zo'n frees wordt bij juist gebruik niet overmatig warm, zeker niet als je goede HSS kwaliteitsfrezen gebruikt.
Peter de Jong

iven
Ook commercieel actief

Berichtdoor iven » ma 03 jan 2005, 1:45

Deze frezen, met lager aan de bovenkant, zijn er zeker wel. Ik gebruik ze veelvuldig. Ik frees er, met gemak, door 18mm berken, gereedschap is er om te gebruiken. Ik heb wel een 2400watt freesmachine achter.

Rademakers

Berichtdoor Rademakers » ma 03 jan 2005, 4:20

Slaakt een zucht van verlichting 8)

Hoi Ivo :lol:: Waar koop je die?

Ik heb een DeWalt DW621 (1100 W), niet de zwaarste frees maar toch heel tevreden mee.

Mvg Johan

iven
Ook commercieel actief

Berichtdoor iven » di 04 jan 2005, 12:43

De frees is in diameter 19mm en lengte snijvlak is 20mm. Wat moet de schacht diameter wezen 6-8 of 12. Laat mij dit even weten en of je een keermes of een gewone frees wil, geef ik je een prijsje door.

Raymond
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Raymond » di 04 jan 2005, 22:04

Deze freesjes zijn gewoon te koop.
Je kan ze van het merk "dimar" kopen: http://www.dimar.de/sites/produkte.htm kiezen voor "schaftfräser" en dan freesnr 1072.

Ik weet niet waar je in nederland dimar kan krijgen, ik heb de mijne bij mijn geat sdg3 freessysteem meebesteld. Het bedrijf dat die freesmallen verkoopt, is ook dealer van Dimar.

In nederland kan je frezen van CMT kopen, een dealer bij jou in de buurt kan je opvragen bij http://www.bovenfrezen.nl/
Je bent op zoek naar artikelnummer 912.160.11b, deze kost volgens de prijslijst €40.58 inclusief btw.

Ik wilde een plaatje laten zien van lignos.de, omdat ik te lui ben om te scannen. Maar nu zie ik dat ze een uitverkoop hebben!!! En deze frees kost daar slechts €25 :shock:
In het verleden heb ik daar eens geïnformeerd naar verzendkosten en kreeg van 2 personen een antwoord, met verschillende bedragen. Maar het was onder de €10.
This must be your lucky day!

Laat me weten of je gaat bestellen, ik overweeg ook om voor deze spotprijsjes een freesje te bestellen (ik ben helaas wel door mijn "fun"budget heen, dus het zal bij slechts 1 freesje blijven, ook al wil ik er wel meer :( )

Raymond
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Raymond » di 04 jan 2005, 22:17

ff een korte toevoeging: CMT heeft 2 van deze frezen. 911.160.11b en 912.160.11b
De 911 is de korte uitvoering (16mm diameter en 20mm lengte) en kost 38 euro in nederland.
De 912 is de lange uitvoering (16mm dia en 32mm lengte) en kost 40.nogwattes in nederland.

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » do 06 jan 2005, 13:24

En bij Festool kun je ook terecht. Ik heb een jaar of 3 zo'n type frees gekocht met verwisselbaar mes, zeer zwaar uitgevoerd. Doorsnee 26mm uit m'n hoofd en was bedoelt om resten van glas uit de sponningen te frezen. Van deze frees heb ik nog steeds heel veel lol, maar hij was ook knap duur. Ik kan 'm even niet meer vinden in de lijst, maar bij E-norm en andere Festo dealers kunnen ze je verder helpen. Of je kijkt even bij www.festool.nl. Wel gevonden is deze frees: boven aanlopring en mes aan zij en onderkant. Die kun je dus mm voor mm laten zakken in je werkstuk. Link: http://www.festool.nl/cat_mediando/index.cfm?module=display_single_group.cfm&iTreeGroup=2604&iTemplateVersion=2001&sSubGroupTemplate=subgroup&sTopGroupTemplate=topgroup&bDisplay=y&title=Gootfrees%20HW%20met%20kogellageraanloopring.

Zoals bij al het freeswerk: hoe harder het materiaal, hoe langzamer de freessnelheid en de snelheid waarmee je de frees verschuift. Op die manier gaat een freesbitje vele malen langer mee! Daarnaast kun je in jouw toepassing ook het werkstuk aftekenen en grotendeels met een decoupeerzaag uitzagen waarna je de laatste mm met de frees verwijdert.

Je kunt ook een kopieerring kopen.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Raymond

Berichtdoor Raymond » do 06 jan 2005, 14:07

Kantenfrees HW schacht 8 mm HW S8 D19/NL25 kogellager boven

Beetje verstopt, maar hij staat er wel tussen :)

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » do 06 jan 2005, 14:43

Raymond schreef:Kantenfrees HW schacht 8 mm HW S8 D19/NL25 kogellager boven

Beetje verstopt, maar hij staat er wel tussen :)
Juist, dat is er ook eentje. Tja, als ze geen plaatjes laten zien, ben ik verloren =P~ :mrgreen:
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”