Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 03 nov 2005, 12:06

De twee buitenste heb ik niet echt nodig, komen misschien een keer van pas als ik iets wil "verfraaien". Maar de rechte frees is heel handig om bijvoorbeeld bij twee mdf panelen die niet onder verstek met elkaar verlijmd zijn, gelijk te trekken (het wieltje loopt op de vlakke oppervlakte, de mesjes fresen de kopse plaat weg). De schuine frees lijkt met handig om de binnenzijde van een luidspreker opening wat ruimer te maken als ik dat voor het verlijmen van de kast vergeten ben :lol:
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 nov 2005, 13:11

Geenius schreef:.... om bijvoorbeeld bij twee mdf panelen die niet onder verstek met elkaar verlijmd zijn, gelijk te trekken (het wieltje loopt op de vlakke oppervlakte, de mesjes fresen de kopse plaat weg).
zit daarvoor het wieltje wel aan de goede kant? het zit nu aan de kant waar je freesmachine ook zit, zoals ik dat in m'n hoofd visualiseer zit t wieltje dan juist op die kopse kant :?:

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 03 nov 2005, 15:17

Nee, je hebt gelijk! Maar die heb ik al. :D Eeuuh, dan verzin ik wel iets anders........ja ik weet het.....als je twee panelen hebt die net niet gelijk zijn, of niet helemaal strak recht, dan kun je ze gelijktrekken met die frees (komt wel eens voor als je speakers bouwt uit rest stukken - zo is mijn hele HATT reeks gemaakt). :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 03 nov 2005, 15:23

Wat mij handig lijkt met zo'n frees is als je achteraf een unit wilt infrezen die origineel niet ingefreesd was. Je hoeft nu alleen maar een passende mal te maken, die over het front heen te leggen, de diepte in te stellen en frezen maar. Daarom zat ik te twijfelen, maar ik heb daar ook al een andere oplossing voor, dus echt nodig heb ik een dergelijke frees ook niet echt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 nov 2005, 18:27

kijk, dat is de echte DIY geest: we vinden altijd wel een toepassing voor een mooi stuk gereedschap :!:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 03 nov 2005, 19:14

SSassen schreef:Wat mij handig lijkt met zo'n frees is als je achteraf een unit wilt infrezen die origineel niet ingefreesd was. Je hoeft nu alleen maar een passende mal te maken, die over het front heen te leggen, de diepte in te stellen en frezen maar. Daarom zat ik te twijfelen, maar ik heb daar ook al een andere oplossing voor, dus echt nodig heb ik een dergelijke frees ook niet echt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Is op deze manier een mal maken en infrezen niet veel makkelijker als met een kopieer-ring? Ook voor "vooraf" in te frezen units?

Geenius

Berichtdoor Geenius » vr 04 nov 2005, 11:03

Dat was ik vergeten, je gebruikt hem natuurlijk om een mal de copieeren, ik heb bijvoorbeeld een mal gemaakt voor die rare PHL woofers. :D

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » vr 04 nov 2005, 12:34

maar dan moet natuurlijk de diameter in de hoeken niet kleiner zijn dan de diameter van de frees...
beter laat dan nooit!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » vr 04 nov 2005, 14:09

Hoe maak je een goede mal? Toch niet door af te tekenen en met de decoupeerzaag uit te zagen?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 04 nov 2005, 14:55

Toch wel. Ja toch? (anders doe ik het verkeerd 8) )

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 04 nov 2005, 15:05

Ik niet, als ik een rechthoekige mal moet maken dan gebruik ik (rest)stroken MDF, die verlijm ik zodat ik in het midden de juiste afmeting over hou, de rechte hoeken zijn dan ideaal want de radius van de frees bepaalt dan de ronding van de hoek, daarnaast is alles op deze manier exact recht en haaks (mits de stroken MDF recht en haaks zijn uiteraard).

Een ronde of ovale mal doe ik met de bovenfrees om daarna met een kopieerfrees in het front de driver te kunnen verzinken. Gaten voor de drivers frees ik eigenlijk alleen na, ik decopeer eerst het gat en hou een afstand aan van zo'n 2-mm vanaf de rand en frees dan na rondom een center punt met m'n freeshulpje van een paar pagina's terug. Voorheen freesde ik alles, maar het geeft met decoperen en nafrezen veel en veel minder stof en rotzooi en dan heb ik dus ook minder op te ruimen achteraf.

Drivers met een rare vorm teken ik uit en frees ik uit in MDF op een kleine metaalfreesbank met een houtfrees erin. Omdat je hier de X en Y-as op een tiende mm exact kan afstelen is dat zo gebeurd en exact. Daarna een schuurpapiertje erover en je kan met de kopieerfrees in de bovenfrees zo de drivers in het front verzinken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Geenius

Berichtdoor Geenius » vr 04 nov 2005, 15:20

Ik gebruik de decoupeerzaag en de bovenfrees om een zo een PHL mal te maken. Het is wel een precies werkje en ik moest er uiteindelijk twee maken, maar als je een goeie mal hebt is het fresen a little whistle of a cent.

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » zo 06 nov 2005, 0:22

SSassen schreef:Wat mij handig lijkt met zo'n frees is als je achteraf een unit wilt infrezen die origineel niet ingefreesd was. Je hoeft nu alleen maar een passende mal te maken, die over het front heen te leggen, de diepte in te stellen en frezen maar.
Inderdaad :) Ik heb een dergelijke frees van het merk RVS, diameter frees is ongeveer 3cm en het ding is eigenlijk bedoelt om raamsponningen schoon te frezen, incl de glasresten die welleens blijven steken. Wel duur, maar vrij onverwoestbaar ding dus. Ik heb 'm nu een paar jaar intensief gebruik, met name op MDF... als boter :) Het mes is vervangbaar, scheelt weer in de kosten. Deze frees gebruik ik om vanalles te kopieren, bij voorkeur als het om MDF gaat omdat het ding zo robuust is. Maar ook bijvoorbeeld achteraf de randen van de gaten voor de speakerunits bijwerken nadat er fineer overheen is gegaan, of gewoon gegarandeert twee identieke vormen (lees baffles, of onderdelen van een kast).
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 02 feb 2006, 17:48

Zo, vandaag een start gemaakt met 't frezen van de gaten voor m'n Yellow Peril luidspreker, met in totaal 14 drivers. In eerste instantie wilde ik m'n oude vertrouwde freeshulpje daarvoor gebruiken maar achteraf bleek dit toch niet zo handig, er zit nml. een afwijking in doordat de twee draadeinden slechts aan een kant vastzitten. De frees heeft dus ietwat bewegingsvrijheid naar links en rechts. Hierdoor is niet ieder gat exact dezelfde maat en met vier drivers onder elkaar is dat natuurlijk niet de bedoeling, want dat ga je zien (ik tenminste wel).

Afbeelding

Dus vandaag een nieuwe 'circle jig' gemaakt die ook hele kleine diameters (tot zo'n 35-mm) kan frezen omdat 't centerpunt zich onder de machine bevindt. Ik heb hiervoor een sleuf moeten zagen in de (kunstof) bodemplaat van de frees en de RVS M6 bout die ik als center gebruik iets moeten afdraaien op de draaibank zodat e.a. niet aanloopt. De bodemplaat van de circle jig is keihard laminaat, motief beuken, met de krasvaste laag naar onderen voor de duurzaamheid.

Afbeelding

Doordat deze circle jig de frees aan alle kanten ondersteund kan de frees dus geen kant meer op, behalve rondjes draaien om de center, en da's precies de bedoeling. Hierdoor is met deze constructie veel exacter te werken. Ik heb er speciaal een nieuwe freesmachine voor gekocht, want het monteren van deze circle jig is best een klus (lekker goedkoop bij de bouwmarkt, de kwaliteit daarvan is doorgaans prima).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 02 feb 2006, 18:07

da's een mooi stukkie zelbouw Sander :!:

FrankG

Berichtdoor FrankG » vr 03 feb 2006, 7:12

Echt mooi gemaakt Sander.
Volgens mij blijft je frees ook goed stabiel en handelbaar hiermee.
Prachtig

daniel

Berichtdoor daniel » vr 03 feb 2006, 12:55

SSassen schreef:Afbeelding

Dus vandaag een nieuwe 'circle jig' gemaakt die ook hele kleine diameters (tot zo'n 35-mm) kan frezen omdat 't centerpunt zich onder de machine bevindt. Ik heb hiervoor een sleuf moeten zagen in de (kunstof) bodemplaat van de frees en de RVS M6 bout die ik als center gebruik iets moeten afdraaien op de draaibank zodat e.a. niet aanloopt. Sander Sassen

Voor mensen die niet beschikken over een extra frees die ze hiervoor kunnen verbouwen: die center kun je natuurlijk ook gewoon verzinken, en dan eventueel het bodemplaatje wat dikker maken, of van stijver materiaal, om 'm dezelfde stevigheid te geven.

geleiderails aan twee kanten ondersteunen is trouwens wel en erg goed idee.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 03 feb 2006, 13:26

Daniel,

Tuurlijk, dat gaat ook, dit is puur mijn oplossing, maar de beide geleiderails die aan beide kanten ondersteund worden is een duidelijke verbetering, de frees kan nu niet meer bewegen tov. de centerpunt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 feb 2006, 16:42

khep nog wel wat laminaatparket en draadeinden liggen, eens zien wat we in elkaar kunnnen fietsen (ga zo m'n nieuwe Metabo ophalen :D )

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 03 feb 2006, 18:36

Zoiets?

Hoekijzer en stukje laminaat samen met de geleiding van de frees

Afbeelding
Always be in doubt until sure

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 03 feb 2006, 18:45

Indoubt,

Ja, zoiets had ik ook, maar dat werkt niet zo goed, de frees kan namelijk bewegen tov. de center, da's logisch want de draadeinden zitten maar op een enkel punt vast en kunnen dus naar links en rechts bewegen, met mijn oplossing heb je dat probleem niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

FrankG

Berichtdoor FrankG » vr 03 feb 2006, 20:30

Ik schroef de voet van de frees op een plaatje vast;

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 03 feb 2006, 20:32

FrankG schreef:Ik schroef de voet van de frees op een plaatje vast;

Dan kan je hem toch niet meer instellen?

bbbb

Berichtdoor bbbb » vr 03 feb 2006, 21:34

Mischien gewoon weer los schroeven :?: :roll:
Gr. Bart

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 feb 2006, 22:44

voor erg kleine cirkels gebruik ik een mal gemaakt met de gatenboor

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”