Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

SARK

Berichtdoor SARK » za 25 dec 2004, 15:36

teacher schreef:hmm...

plaatjes?

Bedoel je de plaatjes van de webzijde :?: Ik zie ook alleen maar rode kruisjes (of ik heb te veel kerstkransjes gegeten :shock: )
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

SARK

Berichtdoor SARK » za 25 dec 2004, 15:54

De plaatjes zijn niet goed gelinkt, deze doet het beter :D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

sietse

Berichtdoor sietse » ma 26 sep 2005, 21:20

Tja, waarom deze oude koe weer even naar boven?
Welnu, ik frees met grote frezen dat ik een frees idee heb en dat heeft betrekking op de circelgeleider die in dit topic naar voren kwam. Zie de foto van Raymond eerder in dit topic. Ik kon toen geen foto van de mijne laten zien, maar bij deze dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door sietse op za 19 jan 2008, 20:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

teacher

Berichtdoor teacher » ma 26 sep 2005, 22:01

Ik snap wat je bedoelt.

Ik heb zelf toen gewoon een plaatje hout achter de baffle geschroefd, en daar weer een middenpunt op aangekruisd.

t.
tjolk op het ZBA forum...

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 26 sep 2005, 22:04

Waarom frees je niet eerst de verdieping, en dan pas de binnenkant eruit? Wel mooie staaltje werk hoor! Moet ook eens een keer iets dergelijks maken.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Raymond
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Raymond » ma 26 sep 2005, 23:58

deepspace schreef:Waarom frees je niet eerst de verdieping, en dan pas de binnenkant eruit?

Goed punt, zo heb ik het ook steeds gedaan.

Gewoon van ondiep naar dieper werken :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 27 sep 2005, 12:45

deepspace schreef:Waarom frees je niet eerst de verdieping, en dan pas de binnenkant eruit? Wel mooie staaltje werk hoor! Moet ook eens een keer iets dergelijks maken.

sietse schreef:Hoezo, nou als je zo iemand als ik bent, oud en wild, bouw je boxen helemaal compleet met de verzinkingen voor de units, om er later achter te komen dat een unit eigenlijk niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. En vind dan maar eens een vervanger die in die verzinking past.

sietse

Berichtdoor sietse » di 27 sep 2005, 13:40

Henkjan schreef:
deepspace schreef:Waarom frees je niet eerst de verdieping, en dan pas de binnenkant eruit? Wel mooie staaltje werk hoor! Moet ook eens een keer iets dergelijks maken.

sietse schreef:Hoezo, nou als je zo iemand als ik bent, oud en wild, bouw je boxen helemaal compleet met de verzinkingen voor de units, om er later achter te komen dat een unit eigenlijk niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. En vind dan maar eens een vervanger die in die verzinking past.

Ja, ik deed het ook altijd zo. De reden om nu het gat uit te frezen i.p.v. zagen is, dat ik dan een strakkere binnenkant heb. Want dat moet wel omdat anders iedere "vergissing" met de zaag ook zichtbaar wordt in de buitenrand van de verzinking.
Blijft nog een probleempje over. Als de inbouwopening achteraf groter moet.
teacher schreef:Ik heb zelf toen gewoon een plaatje hout achter de baffle geschroefd, en daar weer een middenpunt op aangekruisd.

En dat lijkt mij wel een oplossing.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !

sietse

Berichtdoor sietse » do 13 okt 2005, 16:47

Zo, het heeft even geduurd, maar ik heb die opschepperij van mij even uitgeprobeerd. Nou, het werkt wel, maar ja, d' er is altijd wel wat mee natuurlijk. Bekijk het plaatje maar even.

[ img ]http://upload.talk2.nl/files/557055proeffrees%201.jpg[ /img ]

Het probleem ontstaat als de circel rond is, om het maar zo te noemen. Zodra je bij het uitfrezen van het gat rond bent, verlies je je center en blijft dat puntje over. Je bent nu dus de controle over de frees kwijt en die "hapt" altijd de verkeerde kant uit. De sponning frezen gaf geen probleem zoals jullie zien. Ook niet moeilijk om te doen.
Dus dan toch maar weer op de ouwerwetse toer.
Laatst gewijzigd door sietse op zo 05 feb 2006, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » do 13 okt 2005, 20:28

sietse schreef:Het probleem ontstaat als de circel rond is, om het maar zo te noemen. Zodra je bij het uitfrezen van het gat rond bent, verlies je je center en blijft dat puntje over.
Je moet hem ook niet helemaal 'door' het MDF frezen maar bijvoorbeeld 2 of 3 mm laten staan. Dan zaag je met een decoupeerzaag de schijf er uit en fatsoeneer je de zaagsnede met een copieërfrees met kogellager, of je schuint hem aan de binnenzijde meteen af met een facetfrees.

sietse

Berichtdoor sietse » do 13 okt 2005, 22:00

Goed idee Richard. Zal ik ook nog eens proberen.

Raymond
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Raymond » vr 14 okt 2005, 23:07

2 of 3mm is zelfs vrij ruim :)

Ik probeer zo weinig mogelijk over te laten ("papierdikte"). Dan kan je door een zacht tikje er zo de hele schijf uit laten vallen. 10 seconden met een schuurpapiertje aan de gang en klaar is klara :)

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 20 okt 2005, 13:05

Dat kan toch veel simpeler, hieronder een paar foto's die duidelijk illustreren hoe ik cirkels uitfrees. Simpelweg twee platen MDF op elkaar, waarvan de bovenste het front is waarin een gat gefreesd moet worden. Je boort eenvoudig een gat (vast referentiepunt) in het midden van de uit te frezen cirkel, bout erdoor en dan vleugelmoer goed aandraaien en de beide platen MDF met lijmklemmen vastzetten op de werkbank.

Afbeelding

Afbeelding

De foto's laten mijn 'jig' zien die ik gebruik voor grotere cirkels, woofers >10-cm diameter, m'n tweeter jig ziet er iets anders uit en is gewoon een vlakke alu plaat met een gleuf erin maar wel dezelfde 'bout-door-het-hout' constructie. In beide gevallen gebruik ik de bevestigingspunten op de bovenfrees zelf om de boel vast, haaks en recht te houden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

fireman

Berichtdoor fireman » do 20 okt 2005, 13:56

[ img ]http://members.chello.nl/r.zondervan3/A4/b8.jpg[ /img ]

[ img ]http://members.chello.nl/r.zondervan3/A4/b9.jpg[ /img ]

[ img ]http://members.chello.nl/r.zondervan3/A4/c.jpg[ /img ]

[ img ]http://members.chello.nl/r.zondervan3/A4/c4.jpg[ /img ]

De plaatjes zeggen genoeg. Heel simpel en goed te doen. Zelfs ik kan het :roll:

En hiermee doe je zelfs gaten van 40mm doorsnede.
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

sietse

Berichtdoor sietse » do 20 okt 2005, 14:47

Prima jongens, zo zal het ook kunnen. Maar,
ik schreef:Hoezo, nou als je zo iemand als ik bent, oud en wild, bouw je boxen helemaal compleet met de verzinkingen voor de units, om er later achter te komen dat een unit eigenlijk niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. En vind dan maar eens een vervanger die in die verzinking past.

Het gaat er vooral om de boel achteraf te kunnen aanpassen. En daarvoor zullen we dus weer een nieuw centerpunt moeten installeren. Moet kunnen.

fireman

Berichtdoor fireman » ma 24 okt 2005, 15:42

sietse schreef:Prima jongens, zo zal het ook kunnen. Maar,
ik schreef:Hoezo, nou als je zo iemand als ik bent, oud en wild, bouw je boxen helemaal compleet met de verzinkingen voor de units, om er later achter te komen dat een unit eigenlijk niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. En vind dan maar eens een vervanger die in die verzinking past.

Het gaat er vooral om de boel achteraf te kunnen aanpassen. En daarvoor zullen we dus weer een nieuw centerpunt moeten installeren. Moet kunnen.

Heb je dan al een idee hoe je dat maakt (dat nieuwe centerpunt)?

Maar dat kan nou ook weer alleen met een grotere diameter.
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

b2

Berichtdoor b2 » ma 24 okt 2005, 17:07

Het middelpunt van een cirkel kan je bepalen met een soort van " T " vorm. Je legt de T met de bovenkant in de cirkel. De horizontale lijn van de T raakt dus op 2 punten de cirkelomtrek. Als de cirkel een echte cirkel is, dan snijdt het verticale deel door het middelpunt.

Als je dus een lijn langs het verticale been trekt, gaat die door het middelpunt. Als je dit herhaalt voor een paar verschillende posities in de cirkel, dan is het center duidelijk afgetekend.

Ik hoop dat mijn beschrijving een beetje duidelijk is (en nuttig?)..

sietse

Berichtdoor sietse » ma 24 okt 2005, 19:47

Hoi B2,

Ik begrijp precies wat je bedoeld. Maar ik denk dat het vertikale been van de T-vorm het probleem is. Want die heeft een bepaalde breedte waardoor de zijkant er van niet door het midden loopt. Je zou dus in het midden van dat been een sleufje moeten maken waar een potloodpunt doorheen kan.

Ik zelf teken met een potlood altijd de middenlijn af op de box van onder tot boven. Als je nu ook de horizontale middenlijn, die de hoogte positie van de units bepaald, doortrekt tot op de zijkanten, kun je altijd het oorspronkelijke middenpunt terug halen.

b2

Berichtdoor b2 » di 25 okt 2005, 10:17

Voor de dikte van het verticale been is een simpele oplossing. Boor 2 gaatjes op de middellijn van het verticale been. Leg de T in de cirkel, teken door de 2 gaatjes 2 punten af, verbind de puntjes. Herhaal voor een paar andere hoeken.

Maar eerlijk gezegd, ik heb er geen idee van of dit ook enigszins nauwkeurig is te doen. Het lijkt simpel, dus met een beetje moeite waarschijnlijk wel.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 27 okt 2005, 14:40

Nog even iets anders tussendoor voor de houtbewerkers onder ons:

Op http://mzs-slijpservice.nl/ heb je een leuke verzameling betaalbare freesjes in allerlei soorten en maten. Kan misschien wel eens handig zijn als je een speciale ronding of "look" wil gebruiken voor je kast of meubel.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 02 nov 2005, 22:21

beetje vroeg voor sint, maar toch 3 leuke pakjes....
[ img ]http://home.tiscali.nl/henkjan/freesjes.jpg[ /img ]

van de frezenshop www.defrezenshop.nl voor alles bijeen iets meer dan 100 euri

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 03 nov 2005, 10:05

Bedankt voor de tip, ik heb meteen wat besteld! :)
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 03 nov 2005, 10:33

Goeie tip inderdaad, ik heb dezelfde set besteld als Henkjan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 03 nov 2005, 11:55

Ik bijna hetzelfde, het rechter doosje zal bij mij straks er zo uitzien:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 03 nov 2005, 11:59

Tony,

Ik heb lang getwijfeld of ik die ook zou bestellen, ik kan me namelijk wel een situatie voorstellen waarbij ik deze frezen zou gebruiken, maar niks concreets. Waar gebruik jij ze voor? Of waar wil je ze voor gaan gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”