Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy
Berichten: 485
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Duck Twacy » zo 30 apr 2006, 20:58

Wat een gedoe, heb je eindelijk een bovenfrees, kun je geen gaten met een straal kleiner dan 8 cm of zo maken zonder een extra hulpstuk te maken.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met commerciele circle jigs

- Jasper circle jig
- of deze http://benchmark.20m.com/reviews/PT_Bas ... eview.html
(wel prijzig, bijna $60)
- of http://ca.oak-park.com/catalogue.html?list=JIGS--

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » zo 30 apr 2006, 21:05

Ik denk dat je met de ideen die in dit topic voorbij komen goedkoper en waarschijnlijk ook flexibeler bent. Er zijn merken die een dergelijk hulpstuk verkopen, o.a. Metabo.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

fireman
Berichten: 576
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor fireman » zo 30 apr 2006, 21:55

Duck Twacy schreef:Wat een gedoe, heb je eindelijk een bovenfrees, kun je geen gaten met een straal kleiner dan 8 cm of zo maken zonder een extra hulpstuk te maken.



Zo'n hulpstuk heb ik ook zelf gemaakt. zie hier het resultaat van het freeswerk -> ander topic :)

dit is mijn hulpstuk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

met als resultaat:

Afbeelding
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Berichtdoor WMC » zo 30 apr 2006, 22:13

audiomanics schreef:Fresen is niet het moeilijkste.. de frees daar krijgen waar jij wil is wat anders... soms is zo'n hulpstukje wel handig:

Ook voor anderen beschikbaar..


Hoeveel assig kun je eigenlijk frezen? Gewoon 3 assig, of zit er ook nog een tilt en rotatie aan verbonden?
HT-zelfbouwfan

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4409
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 01 mei 2006, 12:06

Het klinkt wat eenvoudig, maar .... ja ik heb slechts de controle over 3 assen (x, y en z)..... Schaakstukken fresen is dus (nog) niet mogelijk..
Wat ook makkelijker gaat met een normale hand-bovenfrees is het fresen met profiel-freesjes met geleidewieltjes... De bank zou het geleidewieltje waarschijnlijk gewoon door het materiaal heen duwen tot er iets breekt...(het materiaal waarschijnlijk)
Voor de rest is er genoeg mogelijk... check ook de thread van Bas Horneman over die hoorntjes eens..
Kees

Duck Twacy
Berichten: 485
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Duck Twacy » zo 07 mei 2006, 10:15

fireman schreef:
Zo'n hulpstuk heb ik ook zelf gemaakt. zie hier het resultaat van het freeswerk -> ander topic :)



He Fireman. Ik heb lang zitten piekeren over allerlei constructies van aluminium en pespex. Best lastig, want alle boutjes moet je verzinken. Maar eigenlijk werkt zo'n simpel plankje ook goed genoeg gezien je resultaat en is vrij simpel te maken. Denk alleen dat ik voor t dwarsbalkje 2 hoekprofieltjes ga gebruiken (aan beide kanten van de staven). Jammer dat er maar aan 1 kant een schoefdraadje zit.

Blijf het toch stom vinden dat af fabriek er niet al een geschikt hulpstuk bij zit.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4409
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » zo 07 mei 2006, 10:21

Als jullie nou een goed ontwerpje hebben kan ik op mijn machien voor heel speakerbouwend Nederland en Belgie best zo'n plankje fresen hoor!!
Verzinken van wat voor boutjes ook is null-problemo..
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Duck Twacy
Berichten: 485
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Duck Twacy » zo 07 mei 2006, 19:06

Een aardig aanbod, ik neem aan dat je een constructie van metaal bedoeld. Weidok gaf op pagina 2 als een aardige ontwerpje. Ik ben alleen bang dat het een heel gedoe wordt. Mijn Bosch Ace heeft weer een andere maatvoering dan de maten die in het begin van deze draad genoemd werden, dus dat wordt flink wat afstellen. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Wellicht wel een gat op de markt voor de speaker diy winkels.

Op een plankje MDF kan ik met mijn 2 linker handen ook nog wel een boutje verzinken btw ;)

Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede

Berichtdoor DualdudE » wo 24 mei 2006, 18:23

SSassen schreef:Afbeelding


Heb me exact het zelfde apparaat aangeschaft voor het gigantische bedrag van €26,95 :P

Nu nog een vergelijkbare cirkelgelijder bouwen, en 't moet goedkomen. Als 't bij jou lukt moet 't met deze ook kunnen ;) (Nadat ik de nodige proefstukjes heb verprutst waarschijnlijk :P
If at first you don't succeed, smash your work and try again :)

sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Berichtdoor sphere » do 06 jul 2006, 18:23

Kuch...

Net van bovenstaand apparaat de spindellock verbogen bij het inspannen van een nieuwe bit :shock:
Beetje jammer, hopelijk kan ik dat ding uitboren en vervangen door een boutje.

Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor teacher » vr 07 jul 2006, 22:45

Hier een paar plaatjes van mijn cirkelmal:

Afbeelding

Afbeelding

dun materiaal, dus je houdt nog wél freesdiepte over.
Korte afstand tussen frees en as, piepkleine straal is mogelijk
tjolk op het ZBA forum...

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 8541
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster

Berichtdoor SSassen » vr 07 jul 2006, 22:52

Misschien is je de essentie van mijn oplossing ontgaan? Je frees kan nu nog steeds bewegen tov. de cirkelmal, en deze speling wordt groter naarmate je cirkels groter worden. Je moet dan ook een constructie maken waarbij de geleiders waarop de frees beweegt aan beide kanten ingeklemd worden en dus niet meer kunnen bewegen tov. de voet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Duck Twacy
Berichten: 485
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Duck Twacy » zo 11 mar 2007, 19:28

Nog even mijn ontwikkelingen op t freesfront.

Iemand was zo aardig mij een Jasper jig te lenen, helaas paste de schijf niet op mn Bosch Ace (terwijl er zoveel gaten in zitten, maar niet op de goede plaats). Omdat ik toch niet zo veel speakersgaten zal uitfrezen, dacht ik zelf maar zo iets te maken (tikje minder flexibel)

Afbeelding

Natuurlijk had dit ook met een plankje gekunt (HDF of zo), maar als je een kolomboor hebt kun je zoiets ook wel gebruiken, lekker stevig en voldoende dik om boutjes te kunnen verzinken (8 mm dik). Het vervangt de oorsponkelijke bodemplaat van de freesmachine.

Voor ieder gat maak je een dedicated centergaatje op de juiste plaats. De te gebruiken frees erin en de plek van het centergat opmeten met een schuifmaatje. Blijft een beetje gokken natuurlijk. Desnoods kun je een iets kleinere of grotere frees nemen als je er teveel naast zit. Of je maakt een nieuw gaatje...

Mijn 1ste freespoging (beetje gehaast gemaakt, want het werd al donker).

Afbeelding

Gat is n pietsje te groot (182,5 mm ipv 182 mm), maar denk niet dat dat erg is. Wel nog wat oefenen om mooi gelijkmatig een rondje te trekken. Al wel geleerd dat je goed moet opletten of de stofzuigerslang makkelijk mee kan draaien (liep nu spaak tegen een lijmklem) en nog eens piekeren wat nu de beste manier is om de diepte in te stellen en een begin te maken. Rand is nu in te begin een beetje gerafeld (makkelijk weg te schuren wel).

jurriaan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Berichtdoor jurriaan » zo 11 mar 2007, 20:10

naar aanleiding van de cirkelmal van SSassen ook een cirkelmal gemaakt van een stuk laminaat. (foto'tje ontbreek vooralsnog)
Helaas zit er een afwijking in. De cirkel wordt niet rond, maar ovaal met een afwijking van een mm of 5. Dus van de week maar eens kijken of ik hem kan herbouwen zonder afwijking.

Het ontwerp en idee van de cirkel mal is super.
Apple user

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8457
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel

Berichtdoor Wowly » zo 11 mar 2007, 20:59

Jurriaan. waarschijnlijk is de pin waarover je draait te klein voor het gat wat je boort in het centrum van het hout waarin je wil gaan frezen (gaatje te groot voor het pinnetje) of je pinnetje zit er los in.

Edit: of je fixeert de frees maar aan een zijde van het hulpstuk, dan gaat ie ook eivormig frezen.

Wowly

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 1440
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 14 mar 2007, 12:39

Ik heb een Bosch frees die geen mogelijkheid voor bevestiging van langsgeleider heeft. Wel heb ik een kunststof geleiderhulpstuk, maar dat is niet bruikbaar om een cirkelmal mee te maken.

Ik heb dus van dun multiplex de volgende 2 cirkelhulpstukken gemaakt.

De kleine is voor cirkels < ca. 13 cm. Het centerpunt moet ik per cirkel uitmeten. Is beetje lastig, maar met nauwkeurig meten lukt het prima. Eerst even proefstukje frezen. Niet goed: nieuw gaatje voor centerpunt boren. Kan je in principe oneindig vaak herhalen: hoeft nl. niet in 1 lijn. Als afstand centerpunt - buitenzijde freesje maar klopt.

Met het grote hulpstuk heb ik de mid-driver (komend weekend ook de woofer) gefreesd. Deze is wel goed fijn-instelbaar. Toch wel steeds even proefstukje frezen.

Grote hulpstuk schroef ik (met verzonken-kop boutjes) van onderaf tegen de zool aan.
Kleine hulpstuk moet daarentegen van bovenaf tegen de zool geschroefd worden; eerst moet nl. het plaatje met de centerschroef tegen het werkstuk worden geschroefd (niet te strak want het plaatje moet kunnen draaien. Ik laat de boutjes (lengte luistert nauw) zelf hun draad in het multiplex tappen. Is natuurlijk niet geschikt voor massaproductie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 14 mar 2007, 21:38, 4 keer totaal gewijzigd.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » wo 14 mar 2007, 12:48

Nog niet uitgewerkt ideetje, vanwege het feit dat mijn komende project hoeken heeft die niet 90* zijn. Volgens mij zijn er geen hulpstukken bij een bovenfrees waarmee je de freesmachine onder een hoek kunt zetten. En mijn gevoel zegt dat, dat niet zo moeilijk moet zijn. Es ff over nadenken. Dat hulpstuk wordt dan eigenlijk de "voet" van de machine.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2040
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » wo 09 jan 2008, 12:30

Hier is mijn cirkelgeleider
De freeszool past als gegoten niks speling
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2197
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Berichtdoor arjank » do 07 feb 2008, 11:53

Check mijn cirkelgeleider hier! 8)
Universeel instelbaar (ook voor zeer kleine cirkels), stabiel en geen speling.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5737

fireman
Berichten: 576
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor fireman » ma 11 feb 2008, 13:29

Rondjes frezen gaat iedereen goed af. Maar nu wil ik graag tips of dienst verlening zien mbt vierkanten gaten.

Ik moet nl een set C² 12 en C² 89 van accuton infrezen.

De door en door gaten is geen probleem met een decoupeerzaag maar dat verzonken randje waar de unit in komt te liggen. Die wil ik ook zo mooi infrezen.

Wie heeft er tips of mallen die ik kan gebruiken.
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2197
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Berichtdoor arjank » ma 11 feb 2008, 14:10

Voor die accutons zul je toch echt zelf een mal moeten maken, of iemand moet nog een mal hebben liggen. Je moet dan natuurlijk wel een freeskop hebben met dezelfde diameter.
Ik heb wel eens mallen gemaakt voor een rechthoekige magnetostaat en zo'n mini 2" speakertje van tangband. Is niet zo moeilijk als je een beetje handig bent en precies kunt werken.

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 11437
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21

Berichtdoor jeroen_d » ma 11 feb 2008, 17:57

fireman schreef:Rondjes frezen gaat iedereen goed af. Maar nu wil ik graag tips of dienst verlening zien mbt vierkanten gaten.

Ik moet nl een set C² 12 en C² 89 van accuton infrezen.

De door en door gaten is geen probleem met een decoupeerzaag maar dat verzonken randje waar de unit in komt te liggen. Die wil ik ook zo mooi infrezen.

Wie heeft er tips of mallen die ik kan gebruiken.

Zorgen dat je 4 rechthoekige plankjes 8mm MDF hebt, exact haaks is belangrijk, en die met elkaar verlijmen tot een mal. Vervolgens werken met een kopieerring voor het mooiste resultaat. Diameter van kopieerring moet je afstemmen op de mal, eerst moet je dus kiezen voor een kopieerring en ook voor de diameter frees. De laatste kies je op hoe scherp de hoeken moeten zijn. Na de keuze voor frees en kopieerring maak je pas de mal. De mal kan worden hergebruikt voor iets andere maten bij slim varieren in verschillende diameters van frezen en kopieerringen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Berichtdoor CarloPJB » ma 11 feb 2008, 18:11

Ik heb laats ook zoiets moeten doen en heb met de frees langs het voorwerp zelf de mal uigefreest.De voet van je bovenfrees langs het voorwerp halen.Dit is dan je mal.Dan met kopieer ring van 24 mm en frees van 8mm in je mal(kopieerring loopt nu langs de kopie die je eerder met de frees gemaakt hebt.) en dan heb je precies wat je hebben wilt.Succes.

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » ma 11 feb 2008, 19:38

Even een voorbeeldje. Moet even via imageshack, omdat ik het origineel ben kwijt geraakt. Sorry mod's :oops:
Afbeelding
Kijk, als je nou de mal uitschuifbaar maakt, dan kun je vele kanten op. Moet wel te doen zijn.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

fireman
Berichten: 576
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor fireman » ma 11 feb 2008, 20:37

Ik heb via een ander forum ook wat nuttige en voor mij zichtbare tips ontvangen. De tips hier lijken niet geheel toepasbaar omdat ik 5mm diep wil frezen.

Wat ik vernomen heb:

De unit op zijn kop op een plank leggen. Daar omheen latjes lijmen. Wat je dan eerst nog moet doen is opvullen met een maat van buitenkant frees en buitenkant kopieerhuls.

Dan kan je met de kopieerhuls langs de latjes een mooi vierkantje uitfrezen. Lastig uit te leggen misschien. Maar is denk wel duidelijk.


Heeft iemand een plaatje van een kopieerring?
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC


Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten