Aanschaf Tafelboormachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

pvanlingen

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Berichtdoor pvanlingen » vr 26 feb 2021, 9:53

pappaleo schreef:Even een blonde vraag: De uitlading, is dat de maximale afstand die je kan boren vanaf de rand van je werkstuk?

Ja, zo is dat.
De afstand van het centrum van de boorkop tot aan de kolom.
Paul.
Zelf maken is leuker.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 26 feb 2021, 10:53

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 26 feb 2021, 12:35

Forza schreef:Ik heb een tijdje terug de Bosch PBD 40 gekocht. Relatief compact digitaal ding, maar kan prima overweg met een 40mm speedboor. Enige dat wat minder is, is dat de afstand van boor tot statief niet erg groot is.

2 versnellingen met digitale toerenregeling en digitale diepte meter met manuele stop.

pbd-40-100026579-hires-png-rgb-oneux-80641_w_1600_h_800.png

mooi ding wel. zo'n laser lijkt me wel handig.
maar hoeveel is de uitlading dan? kom dat niet tegen in de tech gegevens op de site van Bosch
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 26 feb 2021, 12:37

anonamemouse schreef:Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Ik wilde er ook een hebben, maar bedacht me toen dat ik hem waarschijnlijk zo weinig zou gebruiken dat een boorstandaard een veel zinniger alternatief was. En ook makkelijker te verplaatsen en op te bergen.

Ik ben nog wel van plan om een boorhulp aan te schaffen, dan wel deze https://www.gereedschappro.nl/artikel/3511/milescraft-drillmate-de-portable-boorkolom-met-vaste-boorkop.html?utm_source=googleshopping&utm_campaign=googleshopping-Feed&ai=DChcSEwjcxu_2-YfvAhUO6HcKHRSeCakYABB8GgJlZg&ved=0ahUKEwiV3-L2-YfvAhXC4KQKHa1-BHgQ2CkI6gY&adurl=&gclid=CjwKCAiA1eKBBhBZEiwAX3gql15nXSeqgSzLNiJBMqNxtZqB310B_cSQ1LsEx4-KpMjaX9O97TN2MhoCaG8QAvD_BwE

Maar naar mijn idee is de een niet de vervanger voor de ander. En zn boorstandaard lijkt mij niet heel handig werken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 26 feb 2021, 12:56

hardbats schreef:
anonamemouse schreef:Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Ik wilde er ook een hebben, maar bedacht me toen dat ik hem waarschijnlijk zo weinig zou gebruiken dat een boorstandaard een veel zinniger alternatief was. En ook makkelijker te verplaatsen en op te bergen.

Ik ben nog wel van plan om een boorhulp aan te schaffen, dan wel deze https://www.gereedschappro.nl/artikel/3511/milescraft-drillmate-de-portable-boorkolom-met-vaste-boorkop.html

Maar naar mijn idee is de een niet de vervanger voor de ander. En zn boorstandaard lijkt mij niet heel handig werken.

Dit lijkt me eeen handig hulpstuk Bats :wink: voor bij een handboormachine
Edit
Amazon heeft er ook een 43 mm opname boormachine met 2 veren op elke poot 1
Link krijg ik niet gekopieerd :evil:
Wolfcraft Tecmobil 4522000; Mobile Drilling Aid for Accurate Hand Drilling
shit draadje vergeten :oops:

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 26 feb 2021, 13:14

Dat is ongeveer hetzelfde idee. Alleen bij die van Wolfcraft moet je de boormachine inklemmen en bij die van milescraft zit de boor Chuck al gelegerd in de boorhulp. Dat lijkt mij handiger al heb ik nooit met zn hulp gewerkt

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 26 feb 2021, 13:19

Zo'n boorstandaard doet het wel prima maar je moet wel een goede hebben en die zijn ook prijzig! Die grotere van Wolf zijn prima maar die van Piranha is echt troep met veel speling. Een vervanger voor een kolomboor is het beslist niet zoals ik eerder aangaf: viewtopic.php?p=1992296#p1992296 En i.d.d. Bert, die boorhulp heb ik ook met een 43mm opname gezien.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

John P

Berichtdoor John P » vr 26 feb 2021, 13:57

Er zijn wel mooie boorstandaarden die een goedkope boorstandaard naar de kroon steken , zoals wabeco.
https://www.youtube.com/watch?v=lfLvpSO ... =WoodSpezi
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 26 feb 2021, 14:28

Goede tip! Daar heb ik laatst ook al naar zitten kijken: https://www.wabeco-remscheid.de/drillin ... 2-988.html

Forza

Berichtdoor Forza » vr 26 feb 2021, 16:03

Henkjan schreef:mooi ding wel. zo'n laser lijkt me wel handig.
maar hoeveel is de uitlading dan? kom dat niet tegen in de tech gegevens op de site van Bosch

Laser is inderdaad wel handig om snel te kunnen uitlijnen. De uitlading is 125 mm.
En klaar is het resultaat.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 27 feb 2021, 9:34

hardbats schreef:Dat is ongeveer hetzelfde idee. Alleen bij die van Wolfcraft moet je de boormachine inklemmen en bij die van milescraft zit de boor Chuck al gelegerd in de boorhulp. Dat lijkt mij handiger al heb ik nooit met zn hulp gewerkt

Zit alles nog eens door te lezen, ik ben om een andere reden dan jij het met je eens Namelijk jij gaat veel accu boormachines gebruiken en zit daar wel een 43 mm hals op , :?: meestal niet Weet niet hoe dat bij jou machine is :?:
ik hoop dat de as waar de boorkop op moet klemmen een zeskant is
Dan kwam ik nog tegen om een kolom boormachine als frees machine te kunnen gebruiken
Alleen betrouwbaar als de MC2 met een trekstang vast gezet kan worden , een morseconus en ook de B12 komt los tijdens frezen :!:
Voor licht werk in hout en kunststof zal het wel blijven zitten.
Uitlijnen met een laser mijn ervaringen ermee is dat die goedkope dingen al snel uit focus zijn en de stip al snel een vlek is van een paar mm

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 feb 2021, 10:25

OpaBert schreef:Dan kwam ik nog tegen om een kolom boormachine als frees machine te kunnen gebruiken
Alleen betrouwbaar als de MC2 met een trekstang vast gezet kan worden , een morseconus en ook de B12 komt los tijdens frezen

Mwah dat zou wel eens kunnen gebeuren als alleen de boorkop met een conus vast zit maar met een morseconus heb ik dat nog niet meegemaakt. Dan moet denk ik het wel zo rammelen dat je niet meer van frezen kunt spreken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 27 feb 2021, 11:25

Pjotr schreef:
OpaBert schreef:Dan kwam ik nog tegen om een kolom boormachine als frees machine te kunnen gebruiken
Alleen betrouwbaar als de MC2 met een trekstang vast gezet kan worden , een morseconus en ook de B12 komt los tijdens frezen

Mwah dat zou wel eens kunnen gebeuren als alleen de boorkop met een conus vast zit maar met een morseconus heb ik dat nog niet meegemaakt. Dan moet denk ik het wel zo rammelen dat je niet meer van frezen kunt spreken.

Waar denk je dat die trekstang voor is :D

timpert

Berichtdoor timpert » di 02 mar 2021, 9:22

Ik heb wat jaren terug een HBM 16 aangeschaft, en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Ik heb toen specifiek dat model gekocht om de uitlading en de lekker stevige tafel. Het model dat ik heb staat niet meer op de HBM site, deze komt er nog het dichtst bij.

Pas op voor hele goedkope machientjes, ik heb er zelf ook een gehad, daarvan was de tafel zo slap dat recht boren eigenlijk niet mogelijk was. Daarnaast was de zijwaartse speling van de spindel bijna een millimeter. Het ding was op de rand van onbruikbaar, een verspilling van materiaal en moeite dus.

Je kan ook een (tweedehands) machine kopen met een 400V motor, en die met een frequentieomvormer op enkelfase aansluiten. Je moet er dan wel op letten dat je de snelheid niet te laag instelt, omdat anders de motor onvoldoende gekoeld wordt. Ik heb nog wel een omvormertje liggen...
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 mar 2021, 10:02

de uitlading bepaalt voor een flink deel voor wat je t kan gebruiken, wil je bijvoorbeeld alle gaten in de bodemplaat van een versterker er mee kunnen doen, dan wil je >20cm uitlading hebben bijvoorbeeld. idem de gaten om een beetje woofer mee in te schroeven voorboren. want ja, dat wil je allemaal met de tefel/kolomboor doen, als je zo'n ding hebt staan ga je echt niet meer klunzen met een handboor
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

timpert

Berichtdoor timpert » di 02 mar 2021, 10:15

Henkjan schreef:als je zo'n ding hebt staan ga je echt niet meer klunzen met een handboor

+1.

In de kelder boor ik bijna alles met de kolomboor, verder met de accuboor. De "klassieke" boormachine komt alleen nog uit de kist als er in steen of beton geboord moet worden.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 02 mar 2021, 10:23

Dat is zeker waar, al moet ik zeggen dat ik tot nu toe 95% van al het werk met een uitlading van 120mm af kon. Zeker voor metaal. Ik zou dan eerder gaan voor die die Huvema die HJ voorstelde. Aan de andere kant zou ik ook eens afvragen wat je er mee wilt gaan doen. Voor de hobby op zolder, dus geen professioneel seriewerk, heb je dan wel zo'n zware machine nodig? Is dan wat John hier voorstelde eigenlijk niet een veel praktischer keuze: viewtopic.php?p=1992319#p1992319

timpert

Berichtdoor timpert » di 02 mar 2021, 10:33

Dat ligt eraan hoe veel ruimte je (ervoor over) hebt. Wat ik fijn vind aan de kolomboor is dat het ding altijd klaarstaat voor gebruik. Dat is in mijn situatie een luxe, maar misschien in andere situaties eerder een last. Dat kan alleen de OP beoordelen.

Maar wat je ook kiest, vergeet geen boorklem of ander opspangereedschap!

hardbats

Berichtdoor hardbats » di 02 mar 2021, 12:19

Ik ga eerst de Milescraft boorhulp bestellen als die weer binnen is bij gereedschapspro.nl. daarmee kan ik al veel doen.
Dan komt er daarna wel een Kolomboormachine en dan blijf ik denk ik toch bij de Huvema HU13-2N. De machines op marktplaats zijn vaak toch te lomp/groot/zwaar of van mindere kwaliteit dan een nieuwe huvema denk ik gezien de merken die aangeboden worden.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 02 mar 2021, 15:07

hardbats schreef:Ik ga eerst de Milescraft boorhulp bestellen als die weer binnen is bij gereedschapspro.nl. daarmee kan ik al veel doen.
Dan komt er daarna wel een Kolomboormachine en dan blijf ik denk ik toch bij de Huvema HU13-2N. De machines op marktplaats zijn vaak toch te lomp/groot/zwaar of van mindere kwaliteit dan een nieuwe huvema denk ik gezien de merken die aangeboden worden.

Dat laatste zou zomaar een kunnen Bas
Milscaft boorhulp is iig ook inzetbaar met je accu boormachine :goedzo:

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 02 mar 2021, 20:21

hardbats schreef:Ik ga eerst de Milescraft boorhulp bestellen als die weer binnen is bij gereedschapspro.nl. daarmee kan ik al veel doen.

Ik heb liever een oude Ixion of Huvema dan het nieuwe China Export spul, da's toch gokken...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

hardbats

Berichtdoor hardbats » di 02 mar 2021, 20:34

Natuurlijk, een kwaliteits apparaat die voldoet aan de eisen heeft de voorkeur.
Maar de enige Ixion die te koop staat is 200kilo en wat wordt hem dus niet. En een Huvema die voldoet staat ook niet te koop.
Ik ga proberen om, tegen de tijd dat ik er een aan wil gaan schaffen, langs te gaan bij Huvema om hem even te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 02 mar 2021, 20:43

Goed plan. Overigens kwam het spul van Huvema volgens mij ook uit Taiwan, India, China enz. W.d.b. kun je beter een moderne Huvema hebben dan een 2e hands :D

Wil je echt wat goeds wat jou overleeft: https://ltcschaijk.nl/gebruikte-machine ... acron-pe15 3-Fasen frequentieregelaar er op.......... Onverwoestbaar!

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”