Cirkelzaag of invalzaag?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Berichtdoor pappaleo » zo 03 jan 2021, 9:56

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 03 jan 2021, 9:57

Ah.
Kan handig zijn.

dre

Berichtdoor dre » zo 03 jan 2021, 10:33

Ik heb dan ook een liniaal van 3m op het werk. :goedzo:
Потому что это возможно!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 03 jan 2021, 11:39

Wat ik dan weer een beetje maf vind bij het gebruik van zo'n liniaal is de vreemde breedte van die liniaal. Meet je vanaf de rand van het hout tot aan de achterzijde van de liniaal, dan moet je rekening houden met een offset van 143,5mm (de breedte van de liniaal). Meet je vanaf de andere zijde van het hout tot aan de snijkant van de liniaal, dan moet je rekening houden met de zaagsnede van ca 3mm.

Dat wordt dus een rechte referentielat gebruiken, die op de juiste plaats leggen met behulp van de afschrijfliniaal, dan de geleideliniaal tegen de referentielat aanleggen, referentielat verwijderen en dan zagen.

dre

Berichtdoor dre » zo 03 jan 2021, 16:48

En de gewone maat+dikte blad is niet makkelijk genoeg?

143.5+2.6= 145.1 inderdaad......
Of je vaste maat +2.6mm.

Of je zaag slim instellen voordat je de kunststof geleider afzaagt?
Потому что это возможно!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 03 jan 2021, 17:39

Ja, het gaat wel. Uiteraard heb ik vandaag direct zo'n afschrijfliniaal besteld ;)
Maar je moet dus de te meten afstand altijd berekenen dan. Als je de maat neemt van het stuk hout onder de liniaal, dan moet je natuurlijk niet de dikte van het zaagblad erbij nemen.

Maar het zaagt fenomenaal.

hardbats

Berichtdoor hardbats » zo 03 jan 2021, 18:02

Ik heb de Worx Exactrack. Die loopt met het zagbald exact langs een referentielat. Dus gewoon aftekenen waar de plaat gezaagd moet worden. Lat er vast op klemmen en zagen maar.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 03 jan 2021, 18:14

Dat is bij mij ook. Maar een potloodlijn is zelf al een halve mm dik en als ik ergens een hekel aan heb dan is het "gelijke" planken met een tolerantie van een halve mm.

hardbats

Berichtdoor hardbats » zo 03 jan 2021, 18:22

Maar als ik afteken op het deel wat ik niet nodig heb en de lat klem tegen de afrekening op het deel wat ik wel wil hebben is mijn plaat exact op maat.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 04 jan 2021, 12:20

pappaleo schreef:Dat is bij mij ook. Maar een potloodlijn is zelf al een halve mm dik en als ik ergens een hekel aan heb dan is het "gelijke" planken met een tolerantie van een halve mm.

Volgens mij blijf je dat houden bij aftekenen. Op metaal kun je nog krassen, dat is nauwkeuriger, maar bij hout weet ik niet beter dan alles in een keer op dezelfde breedte afzagen óf nalopen met de kantenfrees. Trouwens, als je niet van potlood houdt, Baptist verkoopt mooie markeermessen. Maar sinds ik over ben op Pica, valt het met de dikte van mijn potloodstrepen ook wel mee.

Een parallelgeleider vind ik niet betrouwbaar bij het begin van de zaagsnede, maar het werkt voor de rest vrij nauwkeurig. En tja, als ik exact gelijke stroken wil, gebruik ik de zaagtafel.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 04 jan 2021, 13:01

markbakk schreef:
pappaleo schreef:Dat is bij mij ook. Maar een potloodlijn is zelf al een halve mm dik en als ik ergens een hekel aan heb dan is het "gelijke" planken met een tolerantie van een halve mm.

Volgens mij blijf je dat houden bij aftekenen. Op metaal kun je nog krassen, dat is nauwkeuriger, maar bij hout weet ik niet beter dan alles in een keer op dezelfde breedte afzagen óf nalopen met de kantenfrees. Trouwens, als je niet van potlood houdt, Baptist verkoopt mooie markeermessen. Maar sinds ik over ben op Pica, valt het met de dikte van mijn potloodstrepen ook wel mee.

Een parallelgeleider vind ik niet betrouwbaar bij het begin van de zaagsnede, maar het werkt voor de rest vrij nauwkeurig. En tja, als ik exact gelijke stroken wil, gebruik ik de zaagtafel.

Yup, zaagtafel is gewoon niet te overtreffen als het nauwkeurig moet. Aftekenen heeft dan weinig zin. Enig echt nauwkeurig is dan proefstukje zagen of 0,5mm - 1mm te groot zagen en nalopen tot de juiste maat. Aftkenen doe ik gewoon met een 0,5mm of 0,7mm vulpotlood. Stift HB of B. Enig nadeel is, dat je ze niet moet laten vallen want dan gaan de stiften hard.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 jan 2021, 14:47

markbakk schreef:

Volgens mij blijf je dat houden bij aftekenen.

Dus:
pappaleo schreef:Dat wordt een rechte referentielat gebruiken, die op de juiste plaats leggen met behulp van de afschrijfliniaal, dan de geleideliniaal tegen de referentielat aanleggen, referentielat verwijderen en dan zagen.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”