ALiCNC

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

motoindo

ALiCNC

Berichtdoor motoindo » do 03 dec 2020, 12:31

Wie is hier bekend met deze Aliexpress CNC Kit van nog geen 250 euro ? Ben opzoek naar iets voor in mijn werkkamer om kleine frontjes / pcb's mee te frezen.

alicnc.jpg

Er is een Youtube van die vraagtekens zet bij de gebruikte spindel, zou een brushless drone motor zoals deze hier kunnen werken ?

[ Bekijk op youtube ]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

SSassen

Re: ALiCNC

Berichtdoor SSassen » do 03 dec 2020, 13:00

Je riep ‘brushless drone motor’ en ik was gelijk wakker. Tuurlijk kan dat, heel goed zelfs, probleem is alleen de koppeling naar een boorkop oid.
Mediocre is not my middle name.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » za 05 dec 2020, 13:47

Ik heb geen ervaring met zo'n apparaat, vind het wel erg leuk om te zien dat cnc zo klein en betaalbaar is geworden. Zou haast geneigd zijn om zo'n dingetje voor de leuk aan te schaffen, maar er zijn al zoveel projectjes te doen.

albertk

Berichtdoor albertk » ma 25 jan 2021, 9:42

Leuk ding.
Als ik in de flens van mijn camera een patroon kan frezen, dan verdien ik het in tee lenzen terug. [Het gaat om het 'coderen' van lenzen voor een digitale Leica-M camera, heeft me al een € 600 gekost voor 5 lenzen bij de vakman. En die gebruikt dan ook nog een Dremel aan een spindel wat zeer onnauwkeurig is.]

Er zijn tegenwoordig een hele hoop borstelloze motoren; ik was op zoek naar een accu-boor. En dan zijn er allerlei losse motortjes die in Aliex opduiken.
Maar . . . de borstelloze motoren zijn frequentie-aangestuurd, dus met een meerfasige sinus, en dat betekent mi dat je niet zomaar de ene met de andere kunt vervangen.
Dus "jouw" brushless drone motor is wel geschikt voor het snelle draaiwerk. Maar dat wil nog niet zeggen dat het in deze opzet past. Zelfde stekkertje, plug and play zo te zeggen.

Ik zie ook nog veel goedkopere, bredere types, de Cnc3018Pro met stappenmotoren voor XY en een extern board voor aansturing en software . . . voor € 125 all in. helemaal top lijkt me.

Wat een schatjes. Heel wat anders dan de grote frees en cutter-banken van wel 2 meter breed waar ik prakticum op deed in Delft.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 25 jan 2021, 10:06

Aan het einde van de video zegt onze vrolijke amerikaan "I can't recommend this machine to anyone".

Maar het is wel cool :-)
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 jan 2021, 17:47

albertk schreef:Leuk ding.
Als ik in de flens van mijn camera een patroon kan frezen, dan verdien ik het in tee lenzen terug. [Het gaat om het 'coderen' van lenzen voor een digitale Leica-M camera, heeft me al een € 600 gekost voor 5 lenzen bij de vakman. En die gebruikt dan ook nog een Dremel aan een spindel wat zeer onnauwkeurig is.]

Er zijn tegenwoordig een hele hoop borstelloze motoren; ik was op zoek naar een accu-boor. En dan zijn er allerlei losse motortjes die in Aliex opduiken.
Maar . . . de borstelloze motoren zijn frequentie-aangestuurd, dus met een meerfasige sinus, en dat betekent mi dat je niet zomaar de ene met de andere kunt vervangen.
Dus "jouw" brushless drone motor is wel geschikt voor het snelle draaiwerk. Maar dat wil nog niet zeggen dat het in deze opzet past. Zelfde stekkertje, plug and play zo te zeggen.

Ik zie ook nog veel goedkopere, bredere types, de Cnc3018Pro met stappenmotoren voor XY en een extern board voor aansturing en software . . . voor € 125 all in. helemaal top lijkt me.

Wat een schatjes. Heel wat anders dan de grote frees en cutter-banken van wel 2 meter breed waar ik prakticum op deed in Delft.

Aan de andere kant zijn er genoeg BLDC motoren waarbij de controller geïntegreerd is in de motor. Overigens zie ik niet het nut zo waarom je perse een BLDC variant zou willen voor een dergelijk freesmachientje.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”