Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Berichtdoor Barry2001 » do 02 jan 2020, 13:31

Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.

Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 02 jan 2020, 14:34

Barry2001 schreef:Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.

Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.

Ik deze ook overwogen, de autogarage in ons dorp heeft er eentje staan en ik mocht 'm gebruiken maar het zetten beviel me niet. Het was me niet nauwkeurig genoeg en het knippen doe ik met een slagschaar. zie onderstaande foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 02 jan 2020, 14:35

Barry2001 schreef:Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.

Jouw projecten zijn altijd goed doordacht en dan is dat knippen toch niet zo heel belangrijk Barry
Je besteld toch aluminium niet om reststukjes te maken :D
Maar gewoon Aluminium op maat
En zitje echt een keer abuis en je moet perse vooruit dan pak je de decoupeerzaag en een vijl platen klem
En anders Douwe zijn slagschaar :kwijl:
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 02 jan 2020, 15:05

douwebakker schreef:

Ik deze ook overwogen, de autogarage in ons dorp heeft er eentje staan en ik mocht 'm gebruiken maar het zetten beviel me niet. Het was me niet nauwkeurig genoeg en het knippen doe ik met een slagschaar. zie onderstaande foto.

Kun je daar ook haaks mee knippen? Bv plaat vastzetten met lijmklemmen oid. Ik ken dit type wel, maar dan met een tafel ervoor. Voordeel van deze is (zo vaak zal ik 'm niet gebruiken) dat íe maar weinig ruimte inneemt.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 02 jan 2020, 15:07

Bert61 schreef:

Jouw projecten zijn altijd goed doordacht en dan is dat knippen toch niet zo heel belangrijk Barry
Je besteld toch aluminium niet om reststukjes te maken :D
Maar gewoon Aluminium op maat
En zitje echt een keer abuis en je moet perse vooruit dan pak je de decoupeerzaag en een vijl platen klem
En anders Douwe zijn slagschaar :kwijl:

Is ook zo, bij aluminiumopmaat kost het de wereld ook niet, maar wel levertijd. Zagen kan ook, moet je het nog wel afwerken, is met knippen gelijk goed. Redelijk goed :D

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 02 jan 2020, 15:24

Barry2001 schreef:
douwebakker schreef:

Kun je daar ook haaks mee knippen? Bv plaat vastzetten met lijmklemmen oid. Ik ken dit type wel, maar dan met een tafel ervoor. Voordeel van deze is (zo vaak zal ik 'm niet gebruiken) dat íe maar weinig ruimte inneemt.

Ik zet de plaat vast met lijmklemmen, maar heb nog plannen om er een uitbreiding op te maken zodat ik niet meer hoef te klemmen en dat er ook een aanslag op komt voor als je meerdere stukken op dezelfde maat kan knippen.
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 02 jan 2020, 15:35

Barry2001 schreef:>>> Afgesplitst van dit draadje.

Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....

In weerwil wat de topic titel doet vermoeden kun je met een zetbank geen (metaal)plaat snijden. Hooguit je vingers...

Wil je alu plaat op maat maken dan werkt de zaagtafel ook prima. Voor dunnere plaat dan wel eventueel een plaatje hardboard/triplex/mdf er onder leggen en mee zagen. Sowieso een must tegen vreten als de tafel zelf van alu is. Zet wel een veiligheidsbril op! Die alu zaagsplinters zijn scherp!
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 02 jan 2020, 15:54

Goei Peter
Inderdaad met een cirkelzaag met hard metalen plaatjes op de tanden gaat het perfect Alleen veiligheids bril op en een veiligheidsbril op Die splinters zijn licht en scherp en doe alles tot in je kraag dicht en geen Fleece vestje aan :oops:
shit draadje vergeten :oops:

dre

Berichtdoor dre » do 02 jan 2020, 17:24

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:>>> Afgesplitst van dit draadje.

Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....

In weerwil wat de topic titel doet vermoeden kun je met een zetbank geen (metaal)plaat snijden. Hooguit je vingers...

Wil je alu plaat op maat maken dan werkt de zaagtafel ook prima. Voor dunnere plaat dan wel eventueel een plaatje hardboard/triplex/mdf er onder leggen en mee zagen. Sowieso een must tegen vreten als de tafel zelf van alu is. Zet wel een veiligheidsbril op! Die alu zaagsplinters zijn scherp!

Dat werkt prima inderdaad!
Frezen met een bovenfrees gaat ook prima trouwens.
Потому что это возможно!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 02 jan 2020, 17:41

Klopt! Zaak is wel scherpe HM frezen te nemen. Ikzelf heb er een 6 mm vol-HM freesje voor wat ik nergens anders voor gebruik. Ik doe meestal ook nog een 3M mondkapje voor. Die splinters zijn ook niet lekker en die moet je ook beslist niet inademen. De kans op longontsteking is groot dan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 02 jan 2020, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 02 jan 2020, 17:55

wel een bril van type "duikbril", een gewone bril al dan niet met zijkapjes volstaat niet bij verspanende werkzaamheden, schiet veel te makkelijk wat langs
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

beijert

Berichtdoor beijert » do 02 jan 2020, 17:56

En hoeveel tandjes in het geval van zagen? En welke vorm?
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 02 jan 2020, 18:28

Henkjan schreef:wel een bril van type "duikbril", een gewone bril al dan niet met zijkapjes volstaat niet bij verspanende werkzaamheden, schiet veel te makkelijk wat langs

Mwah, met een gewone goede met zij-, en bovenkapjes nooit een probleem gehad.

@ Beijert: Jup, een blad met 12 tanden gaat het niet doen natuurlijk :D Als je het veel gebruikt loont het om een z.g.n. "Non-ferro" blad aan te schaffen, die heeft een negatieve snijhoek. Daarmee zaag je echt strak en zonder bramen. Wordt meestal ook voor Trespa en PVC gebruikt.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”