nieuwe frees nodig - tips gevraagd

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

nieuwe frees nodig - tips gevraagd

Berichtdoor Henkjan » wo 28 dec 2005, 21:44

goed, m'n frees is kaduuk, goed moment voor iets goeds. nou kan ik blind gaan voor deze:
Afbeelding
maar een dikke 300 euri is toch wel veel, al helemaal omdat zaken als copieerhuls er nog niet eens bijzitten, en vanaf 350 euri t toerental pas regelbaar is....

iemand wat goede tips voor een fijne bovenfrees die niet de hoofdprijs kost?

en wat is nou een goed adres om dit te kopen in R'dam-N / Delft /Z'meer? ik ken Breur, maar misschien zijn er nog andere adressen?

sietse

Berichtdoor sietse » wo 28 dec 2005, 22:37

Tja, ik heb van mijn vader (meubelmaker) en uit eigen ervaring geleerd niet te bezuinigen op gereedschap. Vooral niet als er wat van wordt verwacht en gevraagd. Ik heb nu al enige jaren een Makita en koop alleen maar hardmetalen freesjes. En dat gaat prima. Er verbrand me nooit meer iets.
Die op het plaatje ziet er mooi uit maar ik weet het merk niet. Maar voor die prijs mag je wel kwaliteit verwachten en is ook te krijgen in andere merken.
(ook al kan ik die zo gauw ff niet ophoesten)
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

dre

Berichtdoor dre » wo 28 dec 2005, 22:50

freesmachines staan zeer regelmatig 2e hands te koop op marktplaats

richard

Berichtdoor richard » wo 28 dec 2005, 23:11

dre schreef:freesmachines staan zeer regelmatig 2e hands te koop op marktplaats
Als de lagers maar niet te erg versleten zijn.
Een regelbare frees is wel handig voor het werken met grote beitels of frezen van MDF. Met MDF verbranden de freesjes minder snel.

Ook ik zou gaan voor kwaliteitsgereedschap tenzij het voor eenmalig gebruik is.

ome subtilieco

Berichtdoor ome subtilieco » wo 28 dec 2005, 23:33

In blaaksedijk(dacht ik) is elke zaterdag een (zwarteachtig) markt. Waar veel bouw benodig heden verhandeld worden. zelf ben ik er nog niet geweest. Maar een bevriende bouwvakker heeft daar zijn hele makita/hilti/festool verzameling vandaan voor erg lage prijzen.

mocht je intrese hebben vraag ik het effe na hoe wat waar en hoelaat
hifi en tevreden zijn gaan niet samen. oftewel bij de buurman is de staging altijd beter

richard

Berichtdoor richard » do 29 dec 2005, 1:04

Er wordt wat achterovergedrukt in de bouw.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 29 dec 2005, 9:15

Check ebay ook maar eens. Staat soms echt mooi nieuw gereedschap op voor de helft van de nieuwprijs.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 29 dec 2005, 13:00

ome subtilieco schreef:In blaaksedijk(dacht ik) is elke zaterdag een (zwarteachtig) markt. Waar veel bouw benodig heden verhandeld worden. ..... mocht je intrese hebben vraag ik het effe na hoe wat waar en hoelaat
dat zou een optie kunnen zijn, dan kan ik t ding tenminste ook nog ff in t echt zien, dit in tegenstelling tot ebay/marktplaats/etc 2e hands weet ik zo niet, want waarom verkoop je iets?

maaruh, nog tips qua merken etc?

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 29 dec 2005, 13:08

Ik vind Ebay beter dan Marktplaats.
Als je ziet dat iemand al heel veel dingen verkocht heeft over een lange tijd, gaat hij niet zijn reputatie op het spel zetten voor 1 ding.

ovni

Berichtdoor ovni » do 29 dec 2005, 14:46

Henkjan schreef:maaruh, nog tips qua merken etc?

Ik heb thuis een Metabo 1200 watt. Zit vtc techniek in; die regelt het instelbare toerental onder belasting. Bevalt prima. Op mijn werk hebben ze alleen Festo. Nog mooier, vooral de accesoires, alleen niet te betalen.

Mijn frezen koop ik steevast van het merk JSO-tresco. Kost een godsvermogen (1 frees voor een hogere prijs dan een heel gamma doosje) Doordat ik ook af en toe met knoeperhard hout (bijv azobe) werk is dat een uitkomst. In de praktijk koop je nog geen frees per jaar, dus als je moet afrekenen gewoon even de andere kant opkijken als je de pinbetaling fiateerd. :oops:

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » do 29 dec 2005, 14:52

Als je niet te veel geld wil uitgeven voor een profi bovenfrees (Festo, "blauwe" Bosch, Hilti, Hitachi e.d.), dan zijn er de midrange merken: Makita, Dewalt, Metabo, e.d. Ik ben zeer tevreden met mijn Makita 3620. Helaas is die niet regelbaar. Maar hij heeft behoorlijk veel koppel.

Ik koop nooit meer wat uit de "groene" serie van Bosch (2 van de 3 waren miskopen), en verder blijf ik ver weg van Skil, Black&Decker, bouwmarkt merken, kortom: het knutselgereedschap. Zelfs voor het weinige gebruik dat mijn machientjes zien zijn die te onnauwkeurig en slijten te hard.

Ik ga binnenkort een nieuwe decoupeerzaag aanschaffen, maar ik twijfel of ik een Bosch GST 135 of een goedkopere Makita ga halen. De Bosch is duur, maar je hebt dan nooit meer een nieuwe nodig!
| Fotografie: Fuzzphoto | Elektronica: Fuzzcraft |

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » do 29 dec 2005, 15:00

Bovenfrees van Festool ken ik niet maar ziet er goed uit;Heb zelf de cirkelzaag van hun en is perfekt. maar eeehhhh prijs!!!
Heb zelf precies jou probleem gehad en heb ten einde raad de goedkoopste bovenfrees gekocht die ik vinden kon ~30 euri. Meen dat er nu een bij de aldi in de aanbieding is voor 35 euri met een stuk of 6 frezen; langsgeleiding en afzuigaansluiting; toerenregeling etc.... Helaas de site van ALDI is down....
Meestal koop ik duur gereedschap maar eehh dan zijn de frezen al duurder dan 30 euri!! dus als je ff verder moet en geld is moeilijk....koop een wegwerp frees en de mijne doet het al ruim een jaar en heb zelfs mn boot de vloer in m'n huis en de Speakers!!! ermee gedaan!!
viewtopic.php?p=24144#24144
succes, simon

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 29 dec 2005, 17:39

Ik heb laatst deze decoupeerzaag gekocht:
Afbeelding
GST85PBE

Gaat echt geweldig. :)
Geen vergelijk met mijn vorige "groene" Bosch.

Na een tijdje aanmodderen met goedkoop gereedschap kocht ik vaak toch de duurdere, dus had ik 2 keer geld uitgegeven. Dus vanaf nu alleen nog maar goed spul. :)

Rademakers

Berichtdoor Rademakers » do 29 dec 2005, 18:15

Als je onder de 300 euro wilt blijven maar wel een regelbaar toerental nodig hebt, dan is de DeWalt DW621 wellicht wat voor je. Naar mijn ervaring een veelzijdige bovenfrees voor de 'doorgewinterde" hobbyist.

Mvg Johan
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

jedel

Berichtdoor jedel » do 29 dec 2005, 19:12

mijn ferm frees van 25E heeft ook een (traploos) regelbaar toerental....

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » do 29 dec 2005, 23:09

jedel schreef:mijn ferm frees van 25E heeft ook een (traploos) regelbaar toerental....

En een traploos regelbare speling op de as na een uur belast draaien.... :wink:
| Fotografie: Fuzzphoto | Elektronica: Fuzzcraft |

ovni

Berichtdoor ovni » vr 30 dec 2005, 0:13

Van AEG/Atlas Copco heb ik een draadloze 12v boor en een decoupeer (step 1200x). Dit materiaal schat ik hoger in als Metabo, waar ik dus al een prima bovenfrees van heb. Hoe hun bovenfrezen zijn weet ik niet. Ik vertel dit omdat de top uit de blauwe AEG lijn gelijk is aan de Atlas Copco units, deze horen thuis in het top segment met dito prijzen. AEG zit in het midden gebied.

In Leeuwarden (Voorstreek) zit nog een echte ijzerhandel die het allemaal op voorraad heeft (budget-mid & top- segment), het zelf kan repareren en geen stuiver duurder is als de Gamma. Ze weten echt waar ze het over hebben, en praten je niet naar hun duurste toe. Maar dat zal iets te ver weg zijn voor jou. (Ps. Ik heb geen aandelen in die tent)

ome subtilieco

Berichtdoor ome subtilieco » vr 30 dec 2005, 0:39

en je hebt een pb
hifi en tevreden zijn gaan niet samen. oftewel bij de buurman is de staging altijd beter

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 01 jan 2006, 14:28

Ik heb deze Bosch ACE 1300 voor 139 euro bij de Praxis gekocht. Moet er nog mee werken

http://bnptocs.bosch-pt.com/boptocs-bn/ ... od_id=8517

groen dus :)

Heb overigens prima ervaring met mijn Bosch decoupeer zaak (van 100 euro).

Bean

Berichtdoor Bean » zo 01 jan 2006, 21:41

Duck Twacy schreef:Ik heb deze Bosch ACE 1300 voor 139 euro bij de Praxis gekocht. Moet er nog mee werken

Ik heb sinds oktober vorig jaar de voorloper van de 1300; De POF 800 ACE. Bevalt erg goed. Vooral de fijnafstelling voor de diepte vind ik geweldig! Infrezen van luidsprekers gaat op de tiende milimeter nauwkeurig. Wat dat betreft echt aan te raden. :!:

Waar ik wel erg aan moest wennen ten opzichte van de bovenfrees die ik eerst gebruikte was de aan-uit schakelaar. Deze moet je ingedrukt houden, terwijl mijn oude bovenfrees een knop had die je in de 'aan' stand kon zetten.
Dit was vooral handig als ik hem gebruikte om onder een freestafel te hangen.

Misschien iets om over na te denken Henkjan? :?:
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 07 jan 2006, 16:44

ome subtilieco schreef:In blaaksedijk(dacht ik) is elke zaterdag een (zwarteachtig) markt. Waar veel bouw benodig heden verhandeld worden.
dat heet dus de witte markt..... weinig fatsoenlijk gereedschap helaas (je zal je verbazen wat mensen nog te koop aanbieden, ik zou 30% van wat daar aan gereedschap staat nog niet weg durven geven), frezen al helemaal niets. ik ben nog wel naar huis gegaan met een gebruikte Hitachi bandschuurder (anders was ik er helemaal voor nix heen gegaan, als ik die lege dvd doosjes en dat blikje verf niet mee tel dan). naja, op naar e-bay zal ik maar zeggen.

ome subtilieco

Berichtdoor ome subtilieco » zo 08 jan 2006, 11:19

das jammer die vriend heeft er altyd hele goede verhalen over :?: maar succes met de zoektocht en de Hitachi

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » zo 08 jan 2006, 21:06

Ik dacht vroeger dat er weinig verschil zat op consumer en pro gereedschap. Tot ik vorige jaar op zoek ging naar een goeie tafelzaag. Heb toen voor een Festool gekozen en heb nog geen seconde spijt gehad. Het is echt topkwaliteit en er goed doordacht spul.
Als ik me een nieuwe bovenfrees koop is het zeker eentje van Festool. OK, kost wat meer, maar je hebt iets dat stukken beter is en ook heel leuk en veilig om mee te werken. Hun stofafzuigsysteem is ook fantastisch. je kan de stofzuiger op al hun toestellen aansluiten. Kan een hele namiddag in mijn garage zagen en heb nauwelijks stof op de grond.

Ok, nu stop ik , voordat iedereen denkt dat ik voor festool werk :-)

Als het je hobby is mag je niet op 100€ kijken vind ik. Je krijgt er later spijt van.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 08 jan 2006, 21:40

DIY_peter schreef:Als het je hobby is mag je niet op 100€ kijken vind ik. Je krijgt er later spijt van.
100% mee eens, je moest en weten hoeveel goedkoop spul ik alweer vervangen heb :oops:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 10 jan 2006, 17:11

Rademakers schreef:Als je onder de 300 euro wilt blijven maar wel een regelbaar toerental nodig hebt, dan is de DeWalt DW621 wellicht wat voor je. Naar mijn ervaring een veelzijdige bovenfrees voor de 'doorgewinterde" hobbyist.
Mvg Johan

Afbeelding

toch maar ff een plaatje, was net bij Breur. is wel een fijne machine die Dewalt, ~80 euri goedkoper dan die Festool waar ik de draad mee begon. voordeel van de DeWalt vind ik de stofafzuiging bovenaan, en ik twijfel of ik de handgreep van de Festool wel handig vind...

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”