Nieuwe bovenfrees?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: TMWW-1

Berichtdoor dre » za 31 okt 2020, 11:48

Je gaat toch geen kozijnen maken?
Потому что это возможно!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 31 okt 2020, 11:50

Nee, hoezo?

Slimme site, dat toolnation. Ik krijg nu bundels met korting aangeboden waar precies in zit wat ik hebben wil. Die worden dus samengesteld op mijn zoekgedrag.

dre

Berichtdoor dre » za 31 okt 2020, 11:54

Daar heb je een 1600 voor nodig.......
Toolnation is een prima tent trouwens.
Потому что это возможно!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 31 okt 2020, 12:10

dre schreef:Daar heb je een 1600 voor nodig.......

Ah zo. Ik dacht dat je doelde op die liniaal. Maar ik denk ook al aan de toekomstige invalzaag. En als je weet wat ik al voor malle fratsen heb uitgehaald om een recht randje of een facet te krijgen, dan denk ik dat die liniaal me wel van pas komt.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 31 okt 2020, 12:43

dre schreef:Die 1250 is toch zwaar genoeg?
Ik heb jaren met de 1300 gewerkt,nou die kan wel wat hebben. :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb de Triton 1400W en dat is al fors, die Bosch 1600 ziet er wat compacter uit maar het vermogen heb je zeker niet nodig idd.

pappaleo schreef:
dre schreef:Daar heb je een 1600 voor nodig.......

Ah zo. Ik dacht dat je doelde op die liniaal. Maar ik denk ook al aan de toekomstige invalzaag. En als je weet wat ik al voor malle fratsen heb uitgehaald om een recht randje of een facet te krijgen, dan denk ik dat die liniaal me wel van pas komt.

Ik ga tzt ook een frees kopen van Bosch om met de rail te gebruiken die ik nu bij de zaag heb idd. (Bosch GKT55)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 31 okt 2020, 12:51

Die zaag staat ook nog op de verlanglijst.

Bij de Gamma hier heeft, een jaar geleden of zo, korte tijd een GOF1250CE in het rek gestaan.

Die heb ik toen uitvoerig bekeken en ik vond het een ingenieus machientje. Zo mooi, die geïntegreerde stofafzuiging en LED verlichting.

Bij dat stuk antiek wat ik nu gebruik is het of/of. Of de stofafzuiging, of de kopieerring of de geleidehulpstuk. Combineren gaat niet omdat ze alle 3 dezelfde schroefgaten nodig hebben.

Ik ruik hem nu ook als ik hem gebruik, dus ik frees dat binnenkort een lager het begeeft.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 31 okt 2020, 13:02

Ik ga die GOF1250 eens goed bekijken dan O:)
Kan die Triton op de cirkelgeleider blijven zitten :-"

dre

Berichtdoor dre » za 31 okt 2020, 13:48

Waarom geen Festool eigenlijk? :mrgreen:
Потому что это возможно!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 31 okt 2020, 14:13

Misschien omdat de kortingsbundel met wat nuttige accessoires €933 doet?

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 31 okt 2020, 18:05

dre schreef:Waarom geen Festool eigenlijk? :mrgreen:

Nou, op de Bosch geleiderails passen ook Mafell machines (dezelfde rails eigenlijk). En als ik je eens zou laten zien hoe je bij de MT55 een zaagblad verwisselt...
Even serieus: de Bosch blauw is een veel beter betaalbare serie. En doet kwalitatief niets onder voor Festool of Mafell. Dat geldt ook voor de goede Makita-machines.
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 31 okt 2020, 18:10

Zoals ik al eens eerder gemeld heb, past het Festool spul ook op de moderne Bosch rails.
Fusion Filterdesign

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 31 okt 2020, 21:31

pappaleo schreef:Ik denk dat het affrezen van de 18mm dikke zijwanden wat teveel van het goede wordt voor mijn POF500 freesje. Maar hij gaat dan ook al 30 jaar mee. Ik ben nu een wat zwaardere freesmachine aan het uitzoeken. Ik twijfel nog welke.

Toen mijn POF 400A er mee ophield (ankerwikkeling verbrand en natuurlijk geen los anker meer te vinden) heb ik voor wat meer vermogen gekozen van de Bosch 1200AE: https://www.coolblue.nl/product/188643/ ... 200ae.html
Méér dan voldoende vermogen om 18 mm mee te lijf te gaan, maar ergonomisch niet echt mijn ding, het hogere gewicht en het gebrek aan de mogelijkheid om de schakelaar vast te zetten (anders dan met een elastiek of klem) werkt niet relaxed en het na enkele keren gebruiken stroef lopen van de hoogteverstelling (ik moet de zool naar beneden 'slaan') maakt het een voordelige, redelijk nutteloze bovenfrees...

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

dre

Berichtdoor dre » zo 01 nov 2020, 7:44

markbakk schreef:

Nou, op de Bosch geleiderails passen ook Mafell machines (dezelfde rails eigenlijk). En als ik je eens zou laten zien hoe je bij de MT55 een zaagblad verwisselt...
Even serieus: de Bosch blauw is een veel beter betaalbare serie. En doet kwalitatief niets onder voor Festool of Mafell. Dat geldt ook voor de goede Makita-machines.

Alleen heeft Bosch weinig accessoires ......
De blauwe zijn inderdaad wel heel degelijk.
En zaagbladen verwisselen:hoe vaak doe je dat?

Ieder zijn voorkeur.
Waar vooral veel verschil werd gemaakt was de afzuiging,maar daar beginnen andere merken nu ook wakker te worden. :goedzo:
Потому что это возможно!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 01 nov 2020, 8:17

pompebled schreef:
pappaleo schreef:Ik denk dat het affrezen van de 18mm dikke zijwanden wat teveel van het goede wordt voor mijn POF500 freesje. Maar hij gaat dan ook al 30 jaar mee. Ik ben nu een wat zwaardere freesmachine aan het uitzoeken. Ik twijfel nog welke.

Toen mijn POF 400A er mee ophield (ankerwikkeling verbrand en natuurlijk geen los anker meer te vinden) heb ik voor wat meer vermogen gekozen van de Bosch 1200AE: https://www.coolblue.nl/product/188643/ ... 200ae.html
Méér dan voldoende vermogen om 18 mm mee te lijf te gaan, maar ergonomisch niet echt mijn ding, het hogere gewicht en het gebrek aan de mogelijkheid om de schakelaar vast te zetten (anders dan met een elastiek of klem) werkt niet relaxed en het na enkele keren gebruiken stroef lopen van de hoogteverstelling (ik moet de zool naar beneden 'slaan') maakt het een voordelige, redelijk nutteloze bovenfrees...

Groeten, Jan.

Helemaal +1. Ik heb ook een 1200AE. Het probleem is een beetje dat ik niet genoeg frees om gewoon een echt goede (duurdere) te kopen...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

pappaleo

Re: Nieuwe bovenfrees?

Berichtdoor pappaleo » vr 20 nov 2020, 10:36

Eindelijk even tijd gehad om de nieuwe frees uit te proberen. Het hanteren ervan is heel anders dan mijn oude frees, die kon je desnoods met één hand vasthouden, hier moet je echt even voor gaan staan. Hij is wel supersterk, ik heb even een langsgroef van 18mm gefreesd en hij gaat er doorheen als boter, je merkt niet eens dat ie al aan het frezen is:
frees01.jpg

frees02.jpg

Dat zou met mijn oude freesje in ieder geval niet zo makkelijk gaan. De instelling van afstand en diepte is wel heel precies. Het latje paste ook in een keer.

Alleen de stofafzuiging valt me een beetje tegen, zie foto voor en foto na. Nu zat wel de bajonetsluiting van de kopieerring er in en die bleek bij nader inzien het hoofdgat van de afzuiging in de voetplaat af te sluiten. Zonder dat ding er in gaat het wellicht beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dre

Berichtdoor dre » vr 20 nov 2020, 20:35

Opnieuw dus! :lol:
Потому что это возможно!

dre

Berichtdoor dre » vr 20 nov 2020, 20:40

markbakk schreef:

Even serieus: de Bosch blauw is een veel beter betaalbare serie. En doet kwalitatief niets onder voor Festool of Maffel. Dat geldt ook voor de goede Makita-machines.

Ik wissel 1 of 2x per jaar een blad... :mrgreen:
En de Maffel is ook nog eens €150 duurder.....

Maar ook een heel fraaie machine. :goedzo:
Потому что это возможно!

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 20 nov 2020, 21:43

Als je ook trespa wil zagen zoals ik moet je toch vaker wisselen tussen bladen hoor...

dre

Berichtdoor dre » za 21 nov 2020, 8:56

Trespa zaag ik op de tafel......
Потому что это возможно!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 21 nov 2020, 15:42

hmmm mijn triton zijn anker is doorgebrandt......gevalletje overbelasting.
Nieuw anker is gevonden, 100 euri.... zucht...

Vond hem eigenlijk wat te groot om handiog te zijn. Zat te denk aan een makita accufrees: https://www.makita.nl/artikel/drt50zjx9.html

wat vinden jullie ervan (ik vind het een duur ding, maar wil eigenlijk naar het makita systeem toe)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 21 nov 2020, 16:00

Waar heb je dat gevonden Jan? In GB: http://www.toolsparesonline.com/categor ... 30085.aspx Zie ook: viewtopic.php?p=1741114#p1741114 Na die revisie draait ie nog als een zonnetje. Al heeft ie niet zoveel km meer gemaakt als er voor :D Of je het de moeite waard vindt hangt denk ook van je gebruik af.

Frezen op accu? Beetje frees slurpt best veel wattjes en met een beetje freeswerk is je accu zo leeg.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 21 nov 2020, 16:31

Hoi Peter,

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij had zo te zien. Hij heeft denk ik gewoon moeite met de belasting.

Dat onderdeel had ik inderdaad ook van die site, maar problematischer was de zeer zeer slechte ondersteuning in NL. De tweede link ga ik trouwens een nader bekijken, ik krijg mijn anker niet ui te behuizing...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 21 nov 2020, 18:30

Het is een bekend probleem Jan wat zich hoofdzakelijk bij de eerste series voor heeft gedaan. Ik ben toen het probleem op veel houtbewerker sites tegengekomen. Is niet echt overbelasting, eerder een fabricagedingetje van het begin. Ja, hoofdkantoor zit in GB. Hier heb je alleen de ramsjverkoopsites. Al moet ik zeggen dat ik met Borenco wel goede en prettige contacten heb. Als je hem gaat repareren, bestel dan gelijk nieuwe o-ringen voor de afdichting mee.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 21 nov 2020, 18:59

en weet je toevallig of, omdat het een dingetje was bij de eerste series, er een coulance regel is? :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 21 nov 2020, 19:28

Ik ben dat iig niet tegengekomen... Heb de benodigde spullen direct in GB besteld. Was al blij dat ik in 3-dagen hem weer gerepareerd had en verder kon. Maar ik gebruik hem dan ook hoofdzakelijk vast onder de tafel. En dan is er niet zo snel een gelijkwaardig alternatief te vinden.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”