ik krijg mijn zaagblad niet los .

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Arno

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Berichtdoor Arno » do 05 sep 2019, 20:42

Oké. De verloopring is dikker dan het zaagblad. Daarom zit het zaablad zelf niet vast en heeft het dus geen zin om het zaagblad vast te zetten met die schroevendraaier.

De vraag is dan; Hoe vast kan de bout zitten als je hem nooit echt hebt kunnen aandraaien?

En een andere brandende vraag is; Heb je echt geprobeerd te zagen met dat blad zo los om de as?

Als ik naar de draairichting kijk moet je deze bout wel op de gewone manier losdraaien (tegen de wijzers van de klok in). Kun je niet een platte steeksleutel op de bout zetten en hem met een felle tik met een hamer lostikken?

moshe

Berichtdoor moshe » do 05 sep 2019, 21:39

heb ik alles geprobeerd ook tikken met een hamer.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 05 sep 2019, 22:06

De as draaien in de richting van vast draaien en dan met de sleutel ineens de moer losdraaien waarbij de energie die nog in de as zit zorgt voor voldoende weerstand .
Dit zal je mogelijk een aantal keer moeten herhalen om de moer los te laten schrikken.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 05 sep 2019, 23:03

Deze misschien nog niet:
  • zaagblad in de bankschroef klemmen tussen 2 stukjes karton.
  • dusdanig hoog plaatsen dat de machine zelf nergens op rust. Daardoor rust de volle 4.7kg op het zaagblad, en wringt de spindel in het asgat. Is de speling klein genoeg, dan wringt het zaagblad hierdoor tussen de 2 borgringen, en kan een wat sterker contact ontstaan.
  • als de borgringen helemaal niet tegen het zaagblad drukken, is er misschien zelfs voldoende speling om vooraf nog even iets duns tussen de boutkop en het zaagblaad te drijven. Denk bijv. aan een voelermaatje, mes, of een scherp geslepen klein schroevendraaiertje. Die laatste noem ik omdat een kleiner contactoppervlak een steviger contact oplevert.
  • plaats een wringijzer met verlengstuk en dopsleutel op de bout. Het verlengstuk geeft de handen wat ruimte om een abrupte beweging te kunnen maken.
  • breng met het wringijzer de motor snel, maar zo vloeiend mogelijk, rechtsom in beweging. Start niet abrupt, om te voorkomen dat de bout vaster komt te zitten. Bij het bereiken van de hoogste snelheid draai je het wringijzer abrupt de andere kant op. Met een beetje geluk heeft de motor voldoende massa om deze beweging niet te kunnen volgen.

Ps: Kappa7 dacht ook in dezelfde richting, zie ik nu. :D

nanko

Berichtdoor nanko » zo 08 sep 2019, 10:07

Slagmoersleutel? je lokale garagist kan vast helpen als je er zelf niet over beschikt.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 08 sep 2019, 14:28

Mooi bedacht!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 08 sep 2019, 16:44

nanko schreef:Slagmoersleutel? je lokale garagist kan vast helpen als je er zelf niet over beschikt.

Dat zou heel goed kunnen werken !, Als je hem maar niet de verkeerde kant uit laat draaien :D
shit draadje vergeten :oops:

moshe

Berichtdoor moshe » zo 08 sep 2019, 21:18

ik heb uiteindelijk eer hamer gebruikt en met een paar snelle tikken is het gelukt.
heel erg bedankt voor de hulp allemaal .

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 08 sep 2019, 21:35

:yeah:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 08 sep 2019, 21:41

=D> =D>
shit draadje vergeten :oops:

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”