Low Budget Klasse A JLH power amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Low Budget Klasse A JLH power amp.

Berichtdoor ray5150 » zo 22 nov 2009, 1:48

Dus nadat ik een stel Luidsprekers, een CD speler en een buizen voorversterker heb gebouwd,
word het dus nu de hoogste tijd voor een eindversterker.
en wat voor een....

Nikste UCD modules maar gewoon een hardcore en oldskool transistor vermogens versterker van maar liefst 10 Watt in klasse A.....

Wat is er nu low budget aan een Klasse A versterker? zal je zeggen, want dat kost toch een hoop geld?
jawel, maar in mijn geval niet want ik heb de duurste onderdelen (Transformator en koelblokken.) voor niks....noppes nada...
Bovendien zal ik de behuizing ook helemaal zelf maken hetgeen ook natuurlijk een aardige besparing oplevert. ik schat dat ik voor een bedrag van 100 a 150 euro klaar ben.
Het lijkt mij dat je in de winkel minimaal het 10 voudige van dat bedrag kwijt bent voor een vergelijkbare eindversterker.

Goed, wat ga ik bouwen? de keuze is gevallen op een John Linsley Hood 10 Watt Klasse A in de 1996 uitvoering, dus met symmetrische voeding.
Waarom deze? nou simpel, welgeteld 5 transistoren en een 7815 per kanaal lijkt mij goed te behappen. ik heb er nog nooit een daadwerkelijk gehoord dus hoe hij gaat klinken zal een verasssing zijn.

Belangrijkste bron van info is deze site: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/ die zo'n beetje de standaard op dit ontwerp is,
ook op diyaudio.com wordt er veel over geleuterd maar na 40 pagina's theorie en formule's had ik dat wel gezien.

Het schema staat in dit artikel: (bladzijde 7)
JLH 1996.pdf

De voeding is een beetje apart, ik heb gekozen voor de Capiciteits vermenigvulidiger van Rod Elliott.
Deze is door meerdere mensen gebouwd waaronder KT88 (waar is hij eigenlijk?) en hij vond hem beter klinken dan de originele versie met 7815 en 7915.

De layout voor de PCB's ontwerp ik zelf, de produktie van de printen heb ik uitbesteed. ( http://www.technojunk.nl ) goede kwaliteit en niet duur!!
Het soldeerwerk doe ik (natuurlijk...) zelf.. da's toch het leukste van alles.

Ik heb alleen een heel klein probleempje, ik MOET en ZAL hem voor kerstmis afhebben, Dan komt namelijk mijn schoonfamilie eten en dus moet ik wel wat te showen hebben natuurlijk......
't word dus een race tegen de klok, nog 35 dagen te gaan.

Gas op de plank en gaan met die banaaan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 22 nov 2009, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Berichtdoor SSassen » zo 22 nov 2009, 6:50

Wil niet vervelend doen, maar dan kan je nog beter een LM3886 op een stuk gaatjesprint solderen. Het idee achter een goed ontworpen klasse-A versterker is dat je absurd lage vervorming kunt halen omdat de crossover vervorming (vrijwel) wegvalt en andere types vervorming gaan domineren (niet lineaire vervorming b.v.). Alleen ben je d'r helaas niet met alleen de bias van de eindtrap dusdanig opschroeven dat deze in continue geleiding is. Kortom, ook aan klasse-A zitten allerlei haken en ogen, deze versterker is absoluut geen schoolvoorbeeld, ik schat dat de vervorming bij geringe uitsturing enkele procent zal bedragen. Zonde om hier je tijd en geld in te steken óf je moet op zoek zijn naar MyFi, want deze versterker zal behoorlijk kleuren (vervorming = kleuring).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 22 nov 2009, 12:09

Tja, tja. moeilijk om hier een reactie op te verzinnen. Ik ben niet genoeg theoretisch onderlegd om de ontwerper van de Extrema tegen te spreken. dus wat kan ik ervan zeggen? het lijkt mij dat een ontwerp dat al 40 jaar wordt gebouwd toch wel bepaalde kwaliteiten moet hebben. welke dat zijn kan ik ook niet benoemen.

Ik ben hier al meer dan een jaar mee bezig, zie voor een stuk voorgeschiedenis:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/65498

Maar omdat ik nu eenmaal een beetje eigenwijs ben ga ik gewoon door. (sterker nog, hij is al voor driekwart af.... :mrgreen: )

Maar goed, Eerst maar even een paar koelblokken opduikelen:

IMG_0006.JPG

IMG_0007.JPG

IMG_0008.JPG

De afmetingen zijn 300 mm breed x 100 mm hoog en 40 mm diep.
Het merk en koelcapiciteit zijn mij niet bekend, maar je kent het spreekwoord van een gegeven paard....

De kast word een aluminium "doos" die tussen de koelblokken word ingeplaatst :

IMG_0053.JPG

IMG_0054.JPG

IMG_0055.JPG

Je ziet hier de kast van de voorkant gezien dus, de bodemplaat is 3 mm gewoon alu en de achterwand 2 mm gewoon alu.
De frontplaat en bovendeksel worden van geanodiseerd alu gemaakt.

De PCB's worden aan de alu hoekprofielen bevestigd. die profielen zijn 40 x 40 en 3 mm dik.

cve

Berichtdoor cve » zo 22 nov 2009, 12:17

o hum whatsoever, no hiss, no problems, just music.

Dat is toch al beter dan mijn UcD :lol: :lol: :lol: Hopelijk lukt het voor de kerst.

Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 22 nov 2009, 12:24

cve schreef:
o hum whatsoever, no hiss, no problems, just music.

Dat is toch al beter dan mijn UcD :lol: :lol: :lol: Hopelijk lukt het voor de kerst.

Co

Ik heb de oplossing voor je ruisprobleem : Cassettebandjes draaien zonder Dolby..... :mrgreen: :mrgreen:

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 22 nov 2009, 13:56

Je schroeft toch wel de eindtransistoren direct tegen het koellichaam? En niet op de hoeklijn? Thermisch gezien maakt dat een wereld van verschil. Wat 't ontwerp betreft, ik wil best even een eenvoudige klasse-A ontwerpen die faktoren beter presteert dan de JLH. De JLH heeft door de koppelcondensator en de gehele opzet nogal wat twee orde harmonische vervorming, en dat klinkt best aangenaam, beetje als een buizenversterker, maar het is pure MyFi.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 22 nov 2009, 14:15

ray5150 schreef:Tja, tja. moeilijk om hier een reactie op te verzinnen. Ik ben niet genoeg theoretisch onderlegd om de ontwerper van de Extrema tegen te spreken. dus wat kan ik ervan zeggen? het lijkt mij dat een ontwerp dat al 40 jaar wordt gebouwd toch wel bepaalde kwaliteiten moet hebben. welke dat zijn kan ik ook niet benoemen.

Ik ben hier al meer dan een jaar mee bezig, zie voor een stuk voorgeschiedenis:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/65498

Maar omdat ik nu eenmaal een beetje eigenwijs ben ga ik gewoon door.

Ray,het ziet er veelbelovend uit dit ga ik zeker volgen.Wat het geluid betreft als ik moet vergelijken met mijn Zen amp zal dit je zeker niet tegen vallen wat mij betreft althans.Al dat geleuter over vervormingscijfers ik word er moe van :) :)
Wat ben je met een amp van 0,001% vervorming als hij je niet kan overtuigen van het geproduceerde geluid.Waar liggen de kwaliteiten van de JLH naar mijn mening in het gehoormatige en draait het uiteindelijk toch om.Als mijn ZV9 een Klasse A amp van Nelson Pass af is nodig ik je wel eens uit voor een luistersessie en kunnen we eens vergelijken. :wink:Het is door verschillende ontwerpen te proberen dat je bij leert wat mij betreft prima keuze en houwe zo ondanks andere meningen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 22 nov 2009, 14:33

Wat ben je met een amp van 0,001% vervorming als hij je niet kan overtuigen van het geproduceerde geluid.

Misschien moet je je realiseren dat juist ontworpen eindversterkers die over het gehele frequentiebereik een vrijwel constant lage vervorming hebben altijd overtuigen door het ontbreken van kleuring. De mythe dat goed metende eindversterkers niet goed kunnen klinken stamt uit de jaren '80 waar men ook schermde met lage vervormingscijfers. Deze cijfers waren echter geboren uit een meting op meestal één frequentie (1kHz) en men ontwierp deze versterkers in de regel met de natte vinger, legde er een tegenkoppellus omheen en daarmee was de kous af. Deze versterkers vandaag de dag gemeten kleuren ontzettend en ook het ontwerp rammelt aan alle kanten.

Kortom, een moderne eindversterker, ontworpen volgens de regelen der kunst (Douglas Self is een goede leidraad) zal altijd overtuigen. Vind je een buizenversterker, of een eindversterker volgens het hier gepubliceerde ontwerp prachtig klinken, dan ben je kennelijk gewend aan, of hebt een voorkeur voor, een iets gekleurd geluid. Dit is debet aan de geintroduceerde vervorming. Dit valt onder de categorie MyFi omdat deze kleuring (hoe fijn 't ook klinkt in iemands oren) niet in de originele opname aanwezig is.

HiFi draait in mijn optiek nog altijd om het zo natuurgetrouw weergeven van een opname, zonder dat de apparatuur gebruikt voor de reproductie daar al te veel 'eigen geluid' aan toevoegt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

VT67

Berichtdoor VT67 » zo 22 nov 2009, 14:33

@meanman64

Heb ook al geruime tijd een Zv9 op de plank liggen. Zou hem eigenlik eens moeten afbouwen. :(

Groeten

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » zo 22 nov 2009, 16:06

Ach, vervorming, vervorming, veel mensen vinden dat juist mooi :)

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 22 nov 2009, 16:41

SSassen schreef:
Wat ben je met een amp van 0,001% vervorming als hij je niet kan overtuigen van het geproduceerde geluid.

Misschien moet je je realiseren dat juist ontworpen eindversterkers die over het gehele frequentiebereik een vrijwel constant lage vervorming hebben altijd overtuigen door het ontbreken van kleuring. De mythe dat goed metende eindversterkers niet goed kunnen klinken stamt uit de jaren '80 waar men ook schermde met lage vervormingscijfers. Deze cijfers waren echter geboren uit een meting op meestal één frequentie (1kHz) en men ontwierp deze versterkers in de regel met de natte vinger, legde er een tegenkoppellus omheen en daarmee was de kous af. Deze versterkers vandaag de dag gemeten kleuren ontzettend en ook het ontwerp rammelt aan alle kanten.

Kortom, een moderne eindversterker, ontworpen volgens de regelen der kunst (Douglas Self is een goede leidraad) zal altijd overtuigen. Vind je een buizenversterker, of een eindversterker volgens het hier gepubliceerde ontwerp prachtig klinken, dan ben je kennelijk gewend aan, of hebt een voorkeur voor, een iets gekleurd geluid. Dit is debet aan de geintroduceerde vervorming. Dit valt onder de categorie MyFi omdat deze kleuring (hoe fijn 't ook klinkt in iemands oren) niet in de originele opname aanwezig is.

HiFi draait in mijn optiek nog altijd om het zo natuurgetrouw weergeven van een opname, zonder dat de apparatuur gebruikt voor de reproductie daar al te veel 'eigen geluid' aan toevoegt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ieder ervaart geluid anders en het is altijd een uitdaging om het voor u mooiste geluid te evenaren.Wat of wie bepaalt wat het natuurgetrouw mogelijke geluid is mijn oren zijn de uwe niet?Het is zoeken naar de beste combinatie van componenten of het nu een Klasse A of een vervormingsarme amp is.Je moet ergens beginnen en dat kan alleen door te bouwen en vergelijken.Ik bepaal nooit dit is de beste of die is de beste amp,ik wens Ray veel succes met de amp.Daarom is zelfbouw zo uitdagend.Het laatste wat ik wil is een discusie en Ray heeft zijn keuze al gemaakt en de volgende die hij kan maken is die van Sander welke ik eigenlijk zelf wel eens wil horen :) :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 22 nov 2009, 17:32

SSassen schreef:Je schroeft toch wel de eindtransistoren direct tegen het koellichaam? En niet op de hoeklijn? Thermisch gezien maakt dat een wereld van verschil.

Moet je mij toch eens uitleggen hoe ik een set TO3 MJ15003 tegen dat koelblok aanschroef.... natuurlijk weet ik direct erop beter is maar dat in dit geval dus niet mogelijk.

SSassen schreef:Wat 't ontwerp betreft, ik wil best even een eenvoudige klasse-A ontwerpen die faktoren beter presteert dan de JLH.

Ga je gang, be my guest. kan altijd leerzaam zijn. heb ik eindelijk een reden om die Audio Special te kopen...

SSassen schreef:De JLH heeft door de koppelcondensator en de gehele opzet nogal wat twee orde harmonische vervorming, en dat klinkt best aangenaam, beetje als een buizenversterker, maar het is pure MyFi.

Mischien zoek ik dat wel juist, dat hij klinkt als een buizenversterker. En daar is helemaal niks mis mee.. :mrgreen: :mrgreen:
Als het niet lekker klinkt zet ik er wel een EQ achter..... :mrgreen:

SSassen schreef:HiFi draait in mijn optiek nog altijd om het zo natuurgetrouw weergeven van een opname, zonder dat de apparatuur gebruikt voor de reproductie daar al te veel 'eigen geluid' aan toevoegt.

Sander, nu vlieg je toch een beetje uit de bocht. ik neem aan dat iemand als jij wel weet hoe een moderne opnamestudio in elkaar zit.
Op Protools gebaseerde multitrackers, digitale & analoge mengtafels, buizencompressors,Gates, Limiters, grafische en parametrische equalizers, en digitale multi-effect processoren als de PCM 81 en 91 van Lexicon.
Alles is in een recordingstudio gericht op het dusdanig manipuleren van geluid, zodat het juist natuurgetrouw klinkt. maar dat is het juist niet...
Een analoge mengtafel word juist beter verkocht als er een "British" EQ inzit want dat klinkt "warmer". zegt men...

meanman64 schreef:.Als mijn ZV9 een Klasse A amp van Nelson Pass af is nodig ik je wel eens uit voor een luistersessie en kunnen we eens vergelijken. :wink:Het is door verschillende ontwerpen te proberen dat je bij leert wat mij betreft prima keuze en houwe zo ondanks andere meningen.

om dat ding nou helemaal naar Belgie te slepen zie ik niet zitten, maar ik ga ervan uit dat hij wel meegaat naar de volgende ZBA dag in Breda.

meanman64 schreef:Ieder ervaart geluid anders en het is altijd een uitdaging om het voor u mooiste geluid te evenaren.Wat of wie bepaalt wat het natuurgetrouw mogelijke geluid is mijn oren zijn de uwe niet?Het is zoeken naar de beste combinatie van componenten of het nu een Klasse A of een vervormingsarme amp is.Je moet ergens beginnen en dat kan alleen door te bouwen en vergelijken.Ik bepaal nooit dit is de beste of die is de beste amp,ik wens Ray veel succes met de amp.Daarom is zelfbouw zo uitdagend.Het laatste wat ik wil is een discusie en Ray heeft zijn keuze al gemaakt en de volgende die hij kan maken is die van Sander welke ik eigenlijk zelf wel eens wil horen :) :)

Dank voor je goede wensen. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. O:)

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 22 nov 2009, 20:49

Ray kennende wordt dit weer een prachtig project en zal hij het echt toegeven wanneer de klank hem niet aanstaat.

Ben zeer benieuwd naar je printen en de voeding die hierbij gaat horen.

Niet teveel typen, maar bouwen Ray. Dan redt je het wel, voor kerst.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 23 nov 2009, 12:03

Voor de kerst af, dat is ook mijn ambitie ten aanzien van mijn klasse A tien-watter! :D

Je handicap bestaat er uit dat je voor cruciale onderdelen (printen) afhankelijk bent van de prestatie van derden. Dat moet je wel incalculeren. Voor mijn hardwired buizenversterkertje moet ik hoogstens nog een keertje naar Stuut en Bruin voor een paar weerstanden en zo. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken. Veel succes met dit project.

Paul

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 23 nov 2009, 20:15

pcdegoede schreef:Voor de kerst af, dat is ook mijn ambitie ten aanzien van mijn klasse A tien-watter! :D

Je handicap bestaat er uit dat je voor cruciale onderdelen (printen) afhankelijk bent van de prestatie van derden. Dat moet je wel incalculeren. Voor mijn hardwired buizenversterkertje moet ik hoogstens nog een keertje naar Stuut en Bruin voor een paar weerstanden en zo. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken. Veel succes met dit project.

Wees maar niet bang, ik heb ongeveer 90% van alle materialen al in huis. moet alleen nog achter een paar kleine dingetjes aan.
De printen zijn en worden geleverd door een hobbyist uit Enschede met een levertijd van minder dan een week.
Ik email de bestanden naar hem en schrijf het geld over, en hij stuurt de printen op met de post.

IMG_0152.JPG

En dan de vorderingen van vandaag:

Alle platen alu die de kast vormen worden aan elkaar gekoppeld met aluminium hoekprofiel van 20 x 20 mm en bouten en moeren M4 en M5:

IMG_0056.JPG

Eerst alles afplakken met papieren schilderstape, beschermd tegen beschadigingen en je kunt er goed op aftekenen:

IMG_0060.JPG

Dan krijgt iedere kant en onderdeel een eigen codenummertje zodat later alles goed bij elkaar past:

IMG_0063.JPG

En de eerste hoeken zitten erop:

IMG_0064.JPG

(Waar is Mischa72? Normaal is hij er als de kippen bij om commentaar te leveren..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

cve

Berichtdoor cve » ma 23 nov 2009, 21:04

(Waar is Mischa72? Normaal is hij er als de kippen bij om commentaar te leveren..... )

Die is hevig gedemotiveerd postzegels aan het verzamelen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 23 nov 2009, 23:02

cve schreef:
(Waar is Mischa72? Normaal is hij er als de kippen bij om commentaar te leveren..... )

Die is hevig gedemotiveerd postzegels aan het verzamelen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Co

HUH?? Wie ??

Damn, nog een topic om te volgen. Zo komt mijn Woody nooit af !! Stop toch eens jongens :lol: :lol:

Maaruh, als je commentaar verwacht? Ik zie voornamelijk nieuwe onderdelen. Ben je van je geloof gevallen?

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 24 nov 2009, 0:45

cve schreef:

Co

Ja, en wie zijn schuld zal dat nou zijn ?????? :-& :-& :mrgreen:

mischa72 schreef:HUH?? Wie ??

Damn, nog een topic om te volgen. Zo komt mijn Woody nooit af !! Stop toch eens jongens :lol: :lol:

dan moet je een beetje opschieten met je Woody Woodpecker....
Voor je het weet is het alweer April..... :mrgreen:

mischa72 schreef:Maaruh, als je commentaar verwacht? Ik zie voornamelijk nieuwe onderdelen. Ben je van je geloof gevallen?

Uhmmm, nee, dat nou ook weer niet. kijk, componenten als weerstanden,transistoren,condensatoren transisitoren en dergelijke zijn toch in bepaalde mate slijtage en verouderings gevoelig.
en relatief het goedkoopst. daar neem ik dus geen risico's mee. en ik kijk ook altijd naar de prijs. dat weet je toch wel.

Maar inderdaad heb je gelijk dat vrijwel alles nieuw is, op de koelblokken na. die kreeg ik van een kameraad die al jaren in zijn voorraadkast stof lagen te verzamelen.
ik vroeg hem voor de grap of hij niet een paar enorme koelblokken voor een klasse a bak had liggen en hij zegt: ja, hebben?
De ringkerntrafo is ook een krijgertje van ruim 10 jaar oud, komt uit een (nu gesloopte) versterker.... winkelprijs ligt rond de 45 euro...
Een klein nadeeltje van deze trafo is wel dat ik hem opnieuw moet wikkelen, want de voltages zijn veels te hoog..... :wink:
Zo goed?

De buizenvoorversterker MKII word ook gloednieuw, op de trafo's en de kast na.... :mrgreen: :mrgreen:
Ik wacht ook nog op een RC volumecontroller, ik noem geen namen...... :mrgreen:
volgend jaar ga ik weer met recycle zooi aan de slag, I'll keep you posted....

(nog 34 dagen te gaan....)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 25 nov 2009, 0:37

(vrij naar herman van Veen..)

Opzij,opzij,opzij.
Maak plaats, maak plaats, maak plaats,

We hebben ongeloofelijke haast..

We moeten boren,zagen,tappen, schroeven, slijpen en weer doorgaan !!

Enjoy the pic's

IMG_0071.JPG

IMG_0072.JPG

IMG_0073.JPG

IMG_0087.JPG

IMG_0088.JPG

IMG_0090.JPG

(shit, rekenfout gemaakt. nog maar 30 dagen....)

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 25 nov 2009, 8:12

ray5150 schreef:Ik wacht ook nog op een RC volumecontroller, ik noem geen namen...... :mrgreen:

Ik zet zometeen de verschuldigde bedragen erbij, dan kan het geld overgemaakt worden.

Groeten,
Mischa

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 nov 2009, 12:15

Zo hé, een klassieker.

Ziet er spannend uit allemaal. De JLH was mijn eerste versterker knutsel. De eerste JLH dan, niet die van 1996. Je kunt leuteren wat je wilt over vervorming enzo, er zijn idd véééééééél betere klasse-A, maar dit ontwerpje overleeft al vele decennia. Het is simpel te bouwen en op hoog rendement speakers klinkt dit ding ook nog eens erg goed. Kleuring, hmm, misschien maar het heeft mij nooit gestoord.

Sander, op zich heb je gelijk maar dit ontwerpje is overzichtelijk en biedt ongelofelijk veel lol voor het geld. Persoonlijk vind ik dat een ieder die serieus met versterkers bouwen begint dit ding gebouwd moet hebben. Het hoort gewoon bij je opvoeding :D

Ray, maak je geen zorgen over de koeling m.b.v. dat hoekprofiel. Als dat 4 mm dik is dan is dat meer dan genoeg. Zo te zien zijn de koelprofielen al vele malen groter dan wat ik destijds gebruikte. Zoveel staan die transistoren nu ook weer niet te verstoken. Zou wel als je de hoekprofielen definitief op het koelprofiel schroeft dat met wat epxylijm doen voor een betere warmte overdracht. Koelpasta kan ook, maar is zo'n geklieder. Epoxylijm heeft voldoende overdracht over zo'n lengte.
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » wo 25 nov 2009, 13:58

Pjotr schreef:Koelpasta kan ook, maar is zo'n geklieder. Epoxylijm heeft voldoende overdracht over zo'n lengte.
Epoxylijm is wel definitief, met koelpasta is de boel nog eens los te halen als je t.z.t. iets anders wil bouwen.
Genoeg is beter.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 25 nov 2009, 17:55

Koelpasta valt ook wel mee wat geklieder betreft. De meeste mensen beginnen gewoon met veel teveel pasta en houden daarna de helft over. Mijn advies is een streep miden over het L-profiel en dan ermee blijven bewegen en draaien over het koelprofiel totdat langs de hele rand de koelpasta zichtbaar is. Vervolgens vastschroeven en door naar de torren.

Ik ben er overigens achter gekomen dat restanten koelpasta (het maakt niet uit hoe oud) met van die ge-oliede billendoekjes van Kruidvat perfect te verwijderen zijn.

Groeten,
Mischa

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 25 nov 2009, 20:47

mischa72 schreef:Ik ben er overigens achter gekomen dat restanten koelpasta (het maakt niet uit hoe oud) met van die ge-oliede billendoekjes van Kruidvat perfect te verwijderen zijn.

Ik ben zééér benieuwd hoe dat in zijn werk is gegaan.... (smeer jij koelpasta op je kinderen?)

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 25 nov 2009, 21:47

RobertD schreef:
mischa72 schreef:Ik ben er overigens achter gekomen dat restanten koelpasta (het maakt niet uit hoe oud) met van die ge-oliede billendoekjes van Kruidvat perfect te verwijderen zijn.

Ik ben zééér benieuwd hoe dat in zijn werk is gegaan.... (smeer jij koelpasta op je kinderen?)

Als je ze in de zomer met koelpasta insmeert en tegen een koude muur zet: koelt prima hoor :twisted:

Nee, gewoon heel toevallig, ik had zo´n bak met van die doekjes bij de hand toen ik een koelprofiel van zijn versterkers ging ontdoen en eens probeerde met zo´n doekje de oude pasta te verwijderen. Niks spannends dus eigenlijk.

Groeten,
Mischa

Terug naar “Versterkers”