SE KT66 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Re: SE KT88 versterker

Berichtdoor AatV » di 31 mei 2011, 22:57

@Anne,

Lijkt me typisch een elegant schakelingetje om eens uitvoerig te testen. Maar waar haal ik de tijd vandaan? (misschien wat minder op het forum zitten :wink: )

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

klusser

Berichtdoor klusser » wo 01 jun 2011, 15:57

Even kort samengevat het doel van het project om verwarring te voorkomen. Ben namelijk vele male geswitcht naar een ander plan:

-Een SE versterker met forse eindtetrodes (6L6 of kt66 of kt88, 807)
-Zoveel mogelijk zelf ontwerpen aan de hand van theorie boek: Rudolf Moers, Fundamentele versterkertechniek met buizen.
-Eventueel nabouwen van bestaand schema mocht het niet lukken.

Ben ondertussen begonnen met brainstormen over de voeding. Om gewoon wat te oefenen ga in enkele simpele voedingen ontwerpen die toegepast zouden kunnen worden in het project. Ik zal het resultaat komende tijd uiteraard posten. Ik begin met een smoorspoel nog in de tekeningen, maar uiteraard ga ik overwegen om de mosfet te nemen.

Nu staat in het boek dat bij het ontwerpen van de voeding dat je rekening moet houden met de Primaire en Secundaire ohmse weerstand van de PSU trafo. Als deze te laag is moet er een extra weerstand in serie met de (buis) diode.

Hele verhaal er om heen (om het opblazen van de gelijkrichter te voorkomen) lijkt me volkomen logisch. Alleen worden deze waardes nergens gegeven bij de transformatoren.
Het gaat hier wel om buizendiodes. Kan ik er nu van uit gaan dat deze weerstand hoog genoeg is in de gemiddelde voedings transformator, of moet ik deze op een andere manier bepalen?
Laatst gewijzigd door klusser op vr 03 jun 2011, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 01 jun 2011, 22:25

De eigen weerstand van de trafo kan misschien wel genoeg zijn.Gewoon met een ohmmeter de wikkelingen meten,wel even wachten,door de grote zelfinduktie loopt de meter langzaam naar de eindwaarde.
Anders,voor de zekerheid,een weerstand 100ohm/3W in serie (elke fase een).Daarover kun je dan ook meten of de piekstroom niet te groot is (bij volle belasting).
Ook niet vergeten dat er een max. is aan de afvlakcondensator (meestal zo'n 50µF soms maar 16).
Als je achter de gelijkrichter eerst de smoorspoel (10H) en dan de condensator zet heb je naar de serieweerstand en de max.condensator geen omkijken.Wel wordt dan de gelijkspanning maar ongeveer 5/6 van Veff.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

VT4C

Berichtdoor VT4C » vr 03 jun 2011, 8:38

klusser schreef:Even kort samengevat het doel van het project om verwarring te voorkomen. Ben namelijk vele male geswitcht naar een ander plan:

-Een SE versterker met forse eindtetrodes (6L6 of kt66 of kt88)
Mis de beamtetrode 807 (VT100A, 1624/VT165), die aan de basis lag van deze uitvoeringen. :(

Bijgaand schema ontwerp met verbluffend eindresultaat van een SE-807 uit SOUND PRACTICES #2. 8)
(Alleen GZ34/5AR4 vervangen door de 83, 5Z3, 5U4G of GZ37/5R4WGB; 6072A/12AY7 eventueel door 5965/12AV7).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door VT4C op vr 03 jun 2011, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

klusser

Berichtdoor klusser » vr 03 jun 2011, 11:07

Yeeeh daar zijn ze eindelijk :D
Zien er zeer zwaar uit, dus lekker veel mogelijkheden.

De 807 ziet er ook vet uit!

VT4C

Berichtdoor VT4C » vr 03 jun 2011, 13:26

klusser schreef:Yeeeh daar zijn ze eindelijk :D
Zien er zeer zwaar uit, dus lekker veel mogelijkheden.
De 807 ziet er ook vet uit!

Inderdaad. Alteratief schema SE-807: thrilling listening experience.

Afbeelding

PSE-807:
Afbeelding

Schema PSE-807:
Afbeelding
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 04 jun 2011, 21:38

Wat de schemas waarmee VT4C aankomt betreft,
positief beginnen,die RH807SE ziet er goed uit :D .
Maar het ontwerp van Gordon Rankin deugt niet,verkeert meetpunt en als er een stab.buis uitgaat loopt het mis.(Va weg en Vg2 veel te groot,tegelijk :shock: )
Wat de PSE-807 aangaat,schema klopt niet (tekenfout?) en zo'n handmatig in te stellen stroom is voor een beginner nogal link voor de eindbuizen :cry: .
Anne

klusser

Berichtdoor klusser » za 04 jun 2011, 22:15

Voor de veiligheid: geraken die aansluitingen op de anodes van de 807 makkelijk los ?

PSE is ook nog een optie inderdaad, de AE uitgangen kunnen dat zeker wel aan met een kt66 of 6l6 (807 durf ik zo niet te zeggen).

VT4C

Berichtdoor VT4C » zo 05 jun 2011, 7:02

Ah!buis schreef:Wat de schemas waarmee VT4C aankomt betreft,
positief beginnen,die RH807SE ziet er goed uit :D
Mis echter stabilisatie van schermrooster; erg belangrijk, vooral bij dit buistype voor strakke basweergave. Over ECC81/807 combi straks meer.
Ah!buis schreef:Maar het ontwerp van Gordon Rankin deugt niet,verkeert meetpunt en als er een stab.buis uitgaat loopt het mis.(Va weg en Vg2 veel te groot,tegelijk :shock: )
Wat de PSE-807 aangaat,schema klopt niet (tekenfout?) en zo'n handmatig in te stellen stroom is voor een beginner nogal link voor de eindbuizen :cry:
807-SE (Gordon Rankin).
Gordon Rankins ontwerp is vooral in de jaren 90 veel nagebouwd en klinkt fantastisch; zeer strak laag valt meteen op en amp. speelt menige 300B SE weg. (In andere thread maar eens discussie 2-traps vs 3-traps versterkers).
Wanneer 1 van de stab. buizen defect mocht zijn is er ook geen Ub+, die via deze buizen loopt. Alternatief is met zeners, maar dan moet er extra C bij (zenerruis), en klinkt amp. minder. Ook met 5AR4/GZ34 is geluid aan de tamme, introverte kant (en lijkt het of er een ECC82 in de schakeling zit); de opgesomde alternatieven buizengelijkrichters geven een levendig, open/gedetailleerd geluidsbeeld, vooral de mercury vapor 83 (...en ziet er, evenals de OD3 en OC3, in bedrijf erg mooi uit!). Deze buis is de laatste tijd echter erg duur geworden.
Solen/SCR heeft 47uF/630V. MKP's voor de voeding.
UGT: Ra is 6K.; o.a. Sowter - UK levert die voor Gordon Rankins project.
De versterker heeft geen toonregeling, dus moet dat uit de match der buizen komen. In Gordon Rankins ontwerp is een uitstekende match de medium-mu 6072A/12AY7 en de beamtetrode 807. De laatste is in midden hoog en hoog (zoals de meeste beamtetrodes) nogal pittig, wat wordt gecompen- seerd door de 6072, die juist prominent is in laag en mid-laag. De 5965/12AV7 matched zelfs nog beter.
Met toepassing van de 6021/E81CC wordt mid-hoog en hoog van deze versterker weer dominant. (Deze buis matched beter met de 'wollige' EL34 bijvoorbeeld).
Behoorlijk onderbouwd artikel door Gordon Rankin staat in Sound Practices nr. 02/93.

PSE-807
Zelf niet gebouwd, maar schema staat op internet. Volgens mij ontbreekt op schema RC trap in voeding voor ingangsbuis en grote kans op motorboating.
klusser schreef:Voor de veiligheid: geraken die aansluitingen op de anodes van de 807 makkelijk los ?
Nee hoor; huidige kappen zitten stevig. Nooit problemen daarmee gehad.
klusser schreef:PSE is ook nog een optie inderdaad, de AE uitgangen kunnen dat zeker wel aan met een kt66 of 6l6 (807 durf ik zo niet te zeggen).

Parallelle einbuizen.
Met parallel zetten van eindbuizen halveert de Ra en verdubbelt de stroom door de UGT.
Wel iedere eindbuis eigen kathodeweerstand geven voor strakker laag.

klusser

Berichtdoor klusser » zo 05 jun 2011, 13:41

Afijn, buizenkeuze laat ik nog even achterwegen, ik begin eerst met een goede voeding te ontwerpen. Zonder voeding kom je nergens.

Ben wat aan de slag geweest met enkele simulatie programma's en datasheets, en heb een eerste voedingsontwerpje voor de B+ opgesteld (voor een SE, niet parallel).
Deze werkt met de GZ34 buis en het stabilisatie circuit.

Het stabilisatie circuitje heb ik nog niet kunnen simuleren, maar alles daarvoor wel.

Ben benieuwd of ik in de goede richting zit, en dus het principes een beetje door heb. Gloeistromen e.d. moeten uiteraard nog aangelegd worden.

VT4C

Berichtdoor VT4C » zo 05 jun 2011, 14:25

klusser schreef:Afijn, buizenkeuze laat ik nog even achterwegen, ik begin eerst met een goede voeding te ontwerpen. Zonder voeding kom je nergens.

Ben wat aan de slag geweest met enkele simulatie programma's en datasheets, en heb een eerste voedingsontwerpje voor de B+ opgesteld (voor een SE, niet parallel).
Deze werkt met de GZ34 buis en het stabilisatie circuit.

Het stabilisatie circuitje heb ik nog niet kunnen simuleren, maar alles daarvoor wel.

Ben benieuwd of ik in de goede richting zit, en dus het principes een beetje door heb. Gloeistromen e.d. moeten uiteraard nog aangelegd worden.
Prachtig stabilisatie circuit rond de ECL82/6BM8 (PCL82): link. 8)

klusser

Berichtdoor klusser » zo 05 jun 2011, 15:19

Spijtig maar tot 35Ma :(
|
Maar ik ga eerst proberen tot zover mogelijk zelf te ontwerpen vooraleer naar bestaande schema's over te gaan. Leer ik ook meer van ;)
Wel ben ik van plan voor de afvlakking met mosfet te doen en niet met de smoorspoel.

Ik heb wat verder getekend. In mijn ogen zou dit moeten werken, of zie ik alsnog iets over het hoofd? (uitgaande dat de minimale Rt(weerstand) waarde van de GZ34 gepasseerd is)

VT4C

Berichtdoor VT4C » zo 05 jun 2011, 15:29

klusser schreef:Spijtig maar tot 35Ma :
Is ook bedoelt voor voortrappen, phono-amps., en schermrooster 807, etc.
Zie verder nut eindbuis stabiliseren niet zitten, wel bij zendereindtrappen.

Volgens mij is schakeling tot 50mA met de ECL86/6GW8 (PCL86), de grote broer van de ECL82.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 05 jun 2011, 16:47

@Klusser,

Ik zie dat je de PSU calculator van Duncan Amps gebruikt, kan je prima op simuleren!

Jouw schema met de 60 uF elco levert een rimpelspanning op van ca. 13 Volt. Anne gaf al aan dat de rimpel voor de electronische smoorspoel? niet onder de 2 volt mag komen(liever 1 Volt). Dit gaat dus niet werken. Je zou het met een CLC filter kunnen proberen met bijvoorbeeld de waarden 47 uF, 220 Ohm, 100 uF. De rimpel blijft dan beperkt tot circa 1 Volt. Je belast de GZ34 dan ook wat minder (47uF i.p.v. 60uF). Denk trouwens dat er na de schakeling nog een elco moet komen, maar daar weet Anne het fijne wel van....

Heb verder niet gekeken naar de gewenste spanning e.d., daar kom je ongetwijfeld zelf wel uit.

succes en groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 05 jun 2011, 16:50

Zoiets is het wel,zij het dat een filter met smoorspoel wel bestaat uit C-L-C,en die laatste C mis ik hier wel :cry: .
Zet daar maar een 100µF neer :) .
De rimpel op de 60µF(mag hoogstens 50µF volgens datablad !)kan gerust groter,zolang je met de potm.de spanning over de Mfet boven de 3a4V houdt.
Ook nog even over die versterkervoorstellen van VT4C.
Dat de RH807SE geen g2 stab. heeft,kan makkelijk met de 10k iets kleiner en een(of twee)zener(s),hoewel met een voeding van 350V echt nodig :o .
De PSE-807 kan zo nooit werken met de triode-anode zo aan +265V :shock: .
Dat ontwerp van G.Rankin zou best kunnen,maar dan wel zo :-s ,
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 05 jun 2011, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 05 jun 2011, 16:56

AatV schreef:@Klusser,

Je zou het met een CLC filter kunnen proberen met bijvoorbeeld de waarden 47 uF, 220 Ohm, 100 uF.

succes en groet,
Aat

Sorry, ik bedoelde natuurlijk een CRC filter, het was immers de bedoeling een smoorspoel te vermijden. Vervolgens Anne's schakeling en dan nog een elco.

groet,
Aat

klusser

Berichtdoor klusser » zo 05 jun 2011, 17:02

AatV schreef:

Je zou het met een CLC filter kunnen proberen met bijvoorbeeld de waarden 47 uF, 220 Ohm, 100 uF.

succes en groet,
Aat

Sorry, ik bedoelde natuurlijk een CRC filter, het was immers de bedoeling een smoorspoel te vermijden. Vervolgens Anne's schakeling en dan nog een elco.

groet,
Aat

Had hem al door ;)
Ik ga er nog eens een blik op werpen en de filter theorie nog eens doornemen!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 05 jun 2011, 18:03

Nog even een tekening gemaakt,is misschien duidelijker wat de bedoeling is.Hier zie je ook het "nadeel" tov een smoorspoel,je houdt in theorie minder spanning over.Bij een ideale smoorspoel 335V maar met een koperweerstand van zeg 150ohm gaat daar nog 's zo'n 20V af.
Kreeg nog een idee voor de RH807SE met het "gebrek" van geen gestab.Vg2.Je zou er een transistor bij kunnen zetten zoals wat Aat heeft getoond met de Bestpenthode.Krijg je een Bestterode :D .
Anne

klusser

Berichtdoor klusser » zo 05 jun 2011, 18:22

Ik zie dat je de PSU calculator van Duncan Amps gebruikt, kan je prima op simuleren!

Jouw schema met de 60 uF elco levert een rimpelspanning op van ca. 13 Volt. Anne gaf al aan dat de rimpel voor de electronische smoorspoel? niet onder de 2 volt mag komen(liever 1 Volt). Dit gaat dus niet werken. Je zou het met een CLC filter kunnen proberen met bijvoorbeeld de waarden 47 uF, 220 Ohm, 100 uF. De rimpel blijft dan beperkt tot circa 1 Volt. Je belast de GZ34 dan ook wat minder (47uF i.p.v. 60uF). Denk trouwens dat er na de schakeling nog een elco moet komen, maar daar weet Anne het fijne wel van....

Heb verder niet gekeken naar de gewenste spanning e.d., daar kom je ongetwijfeld zelf wel uit.

succes en groet,
Aat

Met deze waarden passeer ik het limiet van de gz34 met 0,2 Ampère volgens de software . . (met een trafo weerstand van 120 Ohm)

AatV

Berichtdoor AatV » zo 05 jun 2011, 19:44

@Klusser, wat is de "stroomvraag" van de versterker eigenlijk? Kan uit dit topic niet naar boven halen wat het uiteindelijke versterkerschema geworden is.
En inderdaad, de max. stroom voor een GZ34 is 200 mA (bij 350 Volt). Bij PSU/designer is het trouwens handig om de belasting als "constant current" in te stellen.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 05 jun 2011, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

klusser

Berichtdoor klusser » zo 05 jun 2011, 20:00

Zal nog van het ontwerp af gaan hangen. Ben er nog altijd niet uit.

Maar als het een SE wordt, ga ik uit van een ruime 150Ma bij 350-400V en wellicht met buizen gelijkrichting
Als het een PSE wordt, ga ik uit van 300Ma en dan wordt het ongetwijfeld solid state gelijkrichting.

Voor beide ga ik de voeding opstellen.

Ik denk dat ik de GZ34 beter omruil voor de JJ 5U4GB met meer headroom. Kosten zijn het probleem toch niet, is net zo duur. Daar ben ik er wel uitgekomen met de RC filter. Ik zal zometeen even posten.

klusser

Berichtdoor klusser » zo 05 jun 2011, 20:14

Volgens de simulatie:

De GZ34 is vervangen voor een 5U4GB
De totale weerstand van de trafo is 42Ohm
De spanning uit is 370V bij 170mA
Rimpelspanning is 1,7V

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 05 jun 2011, 21:40

Dat was niet de bedoeling :( ,geen 50ohm en die 220µF na de Mfet 8) .
De fet stelt de L voor,zo'n filter is toch C-L-C :-s .
Anne

VT4C

Berichtdoor VT4C » zo 05 jun 2011, 21:57

Ah!buis schreef:Dat ontwerp van G.Rankin zou best kunnen,maar dan wel zo :-s ,
Schema Gordon Rankin klopt wel degelijk. Kijk eens naar Data OD3 en OC3. Pin 3 en 7 zijn doorverbindingen. Is een regulator defect, of trek je 1 der beide regulators er uit, dan geen 450V. B+ op de 807.
10K (serie) weerstand met OD3 en OC3 werkt in de praktijk als spanningsdeler.
Over serieweerstand valt ca. 200V. (OC3 is ca. 100V., OD3 ca. 150V.)

klusser

Berichtdoor klusser » zo 05 jun 2011, 22:40

Ah!buis schreef:Dat was niet de bedoeling :( ,geen 50ohm en die 220µF na de Mfet 8) .
De fet stelt de L voor,zo'n filter is toch C-L-C :-s .
Anne

Nu je het zegt, goed lezen doet wonderen :P

In het schema hieronder staat het afvlakgedeelte twee keer, voor elk kanaal 1x om te voorkomen dat het vermogen te groot wordt door de FET.

Terug naar “Versterkers”