SE KT66 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

klusser

SE KT66 versterker

Berichtdoor klusser » vr 13 nov 2009, 17:45

Hallo allemaal

Na een niet helemaal geslaagde 6v6 PP bak :evil: , ga ik het nog eens proberen. Buiten het uiteindelijke geluid, was bij mijn vorige versterker ook het probleem dat deze gewoon te ingewikkeld en complex was voor een beginner.

Het doel is om te beginnen met een simpele Single ended versterker. De transformatoren worden waarschijnlijk die van löwe die ze bij radioshop twente verkopen(type nog ff uitzoeken). De buis keuze evenals het schema ben ik nog niet uit, leukste vind ik zelf de kt66(genoeg vermogen en ziet er gewoon gaaf uit),maar misschien toch beter om bij de simpele el84 te blijven voorlopig.

Qua resultaat hoop ik een leuk versterkertje te bouwen voor erg weinig geld, die niet hard zou gaan en heel veel bass heeft, maar wel leuk klinkt.

Link naar de trafo's:
http://www.radiotwenthe.nl./transformatorenlowe.htm

Zal wel niet heel snel gaan (tijdsgebrek) maar ik ga jullie op de hoogte houden!
Laatst gewijzigd door klusser op ma 13 jun 2011, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.

TubeHead

Re: Project simpele SE versterker

Berichtdoor TubeHead » vr 13 nov 2009, 18:21

Een EL84 SE versterker is zo gepiept ! :D

Heb poos terug binnen een avondje een mono versie van gebouwd.
( niet netjes, gewoon puur om te kijken of het werkte )

Deze met een ECC83/12ax7 en EL84.

Deed het in één keer. Dus moet het jou ook zeker lukken ! :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

klusser

Berichtdoor klusser » vr 13 nov 2009, 18:24

Bedankt voor het schema!
Denk dat ik gewoon een aantal schema's verzamel(zoals deze), en dan een keus maak ;)

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 13 nov 2009, 18:30

Dat heb ik destijds ook gedaan. Had toevallig wel een ECC83 en geen ECC82 bv... Dus daarom deze gebouwd.

Succes ! Ben benieuwd :D

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » vr 13 nov 2009, 19:33

Je hebt jezelf inderdaad in het diepe gegooid door met een pp versterker te beginnen. Och het had weinig gescheeld of ik had hetzelde gedaan. Uiteindelijk heb ik een kloon van de Aurexx crystal one gebouwd. En dat was ongelooflijk leerzaam :wink: Maar over het het (uiteindelijke) geluid was ik zeer te spreken. Met hetzelfde schema heb ik ook ooit een mono-versterker gemaakt met een Amerikaanse combinatie triode/pentodebuis, de 6LU8. Deze buis heeft een 6V6-achtige eindpentode en een triode die goed overeenkomt met de ECC81. Mocht je nog eens iets originelers willen dan een EL84 dan kan ik je dat aanraden. Op Ebay US kom je ze regelmatig tegen!

Voor nu: succes met dit traject en alle bijbehorende keuzes,

Paul

klusser

Berichtdoor klusser » vr 13 nov 2009, 19:51

Klopt, ik dacht, alles in één kit lekker makkelijk :D

Nog even zitten nadenken over de buis-keuze, ik kies voor een EL34. Mijn speakers hebben een rendement van 87DB/w/m en denk dat ik een beter resultaat krijg met iets meer vermogen. De 6v6pp amp was qua vermogen ruim voldoende (2X10 watt). Als ik voor hetzelfde vermogen ga hoef ik in iedergeval niet bang te zijn dat ik problemen krijg op dat punt;)

Zo'n schema lijkt mij leuk. Ook mooi ombouwbaar naar KT88
http://www.single-ended.com/images/cdrive.png

Als ik het goed hebt, dan kan ik voor een EL34 Se de AU4 trafo van löwe proberen (3,5K). Misschien beetje verdacht goedkoop, maar om nu weer een groot bedrag uit te geven zie ik niet zitten (terugdenkende aan de vorige versterker)

Andere suggesties qua schema zijn altijd welkom :)

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 13 nov 2009, 19:54

Voor die 30 euro per trafo kan je wel de gok wagen. Mogen ze toch niet mooi klinken kan je altijd wel nog andere inbouwen.

Denk dat je al een gat in de lucht springts als er uberhaubt geluid uit komt ? :D

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 13 nov 2009, 20:47

Even inhaken op dit topic mbt het eerste schema.
Ik begrijp namelijk niet waarom men de voortrapbuis (de ecc83 dus) zo gigantisch veel laat versterker?
De "driving" voltage van een EL84 in single ended ligt ietsjes lager dan 5Vrms.
Ga je uit van ongeveer 1Vrms ingangssignaal, dan is 5-10 keer versterken meeeer dan genoeg.
Naar mijn idee kun je dan prima die elco aan de kathode prima weglaten?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 13 nov 2009, 20:54

b_force schreef:Naar mijn idee kun je dan prima die elco aan de kathode prima weglaten?

Tuurlijk!! je houdt dan alleen minder versterking en bandbreedte (vooral aan de lage kant) over... frommel het maar eens in een simulator...

Houd er wel rekening mee dat de uitgangstrafo speciaal voor SE moet zijn.. er loopt namelijk een DC stroom (de bias) doorheen die een normale trafo al snel in verzadiging zal sturen.. bij SE-trafo's staat, als het goed is, ook altijd een stroom vermeld.. Dit heeft te maken met de "gap"in het blikpakket.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » vr 13 nov 2009, 20:58

moet die katode elco van de ecc niet 68uF zijn ipv 0,68uF?
mvg
audioot
*30 okt 1948 - †nov 2014 (66 jaar)

klusser

Berichtdoor klusser » vr 13 nov 2009, 21:31

De trafo staat als Single ended aangegeven. Ik zal ze binnenkort eens mailen voor de uitgebreidde specs.
Het merk is in iedergeval löwe. Van horen zeggen zouden die best goed zijn. Zouden oude overschrotten zijn, daarom zo goedkoop.

sevenup

Berichtdoor sevenup » vr 13 nov 2009, 21:54

b_force schreef:Even inhaken op dit topic mbt het eerste schema.
Ik begrijp namelijk niet waarom men de voortrapbuis (de ecc83 dus) zo gigantisch veel laat versterker?
De "driving" voltage van een EL84 in single ended ligt ietsjes lager dan 5Vrms.
Ga je uit van ongeveer 1Vrms ingangssignaal, dan is 5-10 keer versterken meeeer dan genoeg.
Naar mijn idee kun je dan prima die elco aan de kathode prima weglaten?

Dit schema is volgens mij voor een gitaarversterkertje.
Jack ingang, 68K op stuurrooster van de ECC83 en een 22n koppelcondensator is typisch iets voor een gitaarversterkertje.

Denk dat je beter af bent met zoiets:

Afbeelding

Heb ik zelf ook een tijdje gehad en klinkt uitstekend :)

klusser

Berichtdoor klusser » vr 13 nov 2009, 22:12

Heb al gekozen voor een EL34 om geen teleurstelling te krijgen qua vermogen (heb geen hoogrendements speakers), maar toch bedankt voor het schema :)

Ik zelf zit zo te denken aan deze:
Afbeelding

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 14 nov 2009, 1:01

audiomanics schreef:
b_force schreef:Naar mijn idee kun je dan prima die elco aan de kathode prima weglaten?

Tuurlijk!! je houdt dan alleen minder versterking en bandbreedte (vooral aan de lage kant) over... frommel het maar eens in een simulator...
Kees

Ehm minder versterking klopt ja, dat was juist mijn punt. Dat is ook juist het hele idee van een condensator parallel zetten, zelfde idee met een transistor. Maar je bandbreedte wordt eigenlijk groter zonder condensator. Met een condensator parallel creëer je namelijk een hoogdoorlaatfilter. (dat is allemaal heel erg mooi te simuleren inderdaad, ik doe niet anders :lol: )
Zonder condensator parallel versterkt een ECC83/12AX7 nog 30 keer! Dat is vrij veel, te bedenken dat de driving voltage voor een EL84 10Vrms is. Dat betekent dat je ingangssignaal niet veel groter van 0,33Vrms moet worden, anders gaat het geheel flink vervormen/clippen. Uitgangssignaal van een cd-speler/computer ed zit tussen de 1 en 1,5 Vrms.

Ik vind het gewoon vreemd dat in heel veel audio schema's toch die condensator wordt toegepast. Ook zelfs nog eens wanneer er meerdere trappen zijn. Dan heb je naar mijn idee al helemaal niks nodig. Twee 12AX7 achter elkaar versterken dan al gauw 30x30=900 keer!

klusser

Berichtdoor klusser » wo 18 nov 2009, 17:09

Nog een kandidaat

Afbeelding

Op het andere EL34 schema ben ik ondertussen wel getipt dat de 80H smoorspoel heel moeilijk te vinden is.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 18 nov 2009, 18:00

Een 80H smoorspoel :shock:

Een 5H met een grote elco erna is meer dan genoeg!

(iemand nog een opmerking/suggestie op mijn vorige post?)

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » wo 18 nov 2009, 18:27

b_force schreef:(iemand nog een opmerking/suggestie op mijn vorige post?)

Met een kathodecondensator verlaag je toch ook de inwendige weerstand?

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » wo 18 nov 2009, 20:56

zoon condensator heeft inderdaad invloed op de inwendige weerstand en versterkings factor.

Maar hoe dat precies zat weet ik ff niet meer :oops:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 18 nov 2009, 21:17

Zo bedoelde ik de vraag niet helemaal.
De condensator heeft inderdaad invloed op de versterkingsfactor. Inwendigeweerstand zou ik eigenlijk niet weten, aardig puntje, zal er eens naar kijken!
In het EL84 PP topic van pcdegoede hadden we het ook eventjes over de condensator, wellicht dat de stroom erg groot wordt zonder elco?

Of moet ik het zo simpel zien dat met meer versterking er meer vervorming komt en mensen dat juist zo prettig vinden? :wink: :D 8)

Aan klusser,
Een SE is zeker gemakkelijk, hoewel een push-pull ook niet moeilijk hoeft te zijn. Het hangt een beetje van de schakeling af.
Een single-ended kun je vrij gemakkelijk (bijna uit het hoofd) maken.

Je neemt namelijk een triode als voortrap, bv een ECC8x (1,2,3 etc) met daarna een EL34.
Als voeding kun je bv een 22uF nemen, dan een flinke smoorspoel van 5H oid en dan een dikke condensator.
Eigenlijk zoals jou laatje plaatje, dat moet prima te doen zijn!!

Eventueel kun je de 100nF nog ietsjes groter maken en zou je pootje 4 van de EL34 (met de 100ohm) naar de voeding kunnen leggen om meer vermogen te krijgen. Dit is volgens mij ultra lineaire mode en heb je maar iets van 5-6W tot je beschikking ofzo? Ultra lineair heeft ook weer zo zijn voordelen.

klusser

Berichtdoor klusser » wo 18 nov 2009, 21:35

Push-pull kan ook ;) Maar leek mij nu beter om echt de basis te nemen zonder welke extra's dan ook.
Een bijkomende rede waarom in nu voor SE ga is ook omdat de "echte" buizensound (als die bestaat) in theorie enkel in SE kan voorkomen. De beroemde buizensound komt door de 2e harmonsche vervorming die een triode toevoegd aan je geluid. In een balans schakeling worden deze harmonische opgeheven. In theorie en meetresultaten dan toch. Ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk klinkt.

Als ik goed geinformeerd ben is el34 SE
Penthode 12 watt (dit is naar de voeding, geluid is niet het beste)
UL 10 watt (aftakking vanaf de UGT, tussenvorm van penthode en triode)
Triode 5/6 watt (anode aan schermrooster, beste geluid mits het genoeg is voor de speaker)

5 UL watt is nét genoeg voor mijn speaker(triode kun je wel weer verder uitsturen zonder vervelende vervorming) , 10 watt ruim voldoende om echt hard te gaan, weet ik uit ervaring met m'n vorige project.

Waarvan penthode en triode altijd mogelijk zijn, UL afhankelijk van de trafo.
Helaas mailen ze niet terug van radio twente waar ik gevraagd heb om uitgebreidere info over de löwe trafo's, dus dat wordt even afwachten of UL aanwezig is.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » wo 18 nov 2009, 21:52

2e Harmonische ? Als die niet door de eind buizen in PP niet worden produceerd, dan word hij anders wel gevormd door de voorversterking buizen naar mijn idee ?

Welke speakers ga je eigenlijk gebruiken ?? Met die EL84 kon ik makkelijk mijn boekenplank speakers aansturen en flink dreunen.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 18 nov 2009, 22:14

EL84PP gaat tot tot max 17W (dan zit je echt aan de limiet) en een EL34SE tot ongeveer 12W ofzo?

klusser

Berichtdoor klusser » wo 18 nov 2009, 22:15

(Wederom) de wharfadale evo-10. Niet de hoogste rendement maar in het kleine kamertje waar ze staan kon ik met 10 watt meer lawaai maken dan me lief was zonder vervorming. De klank is redelijk neutraal maar erg levendig (met solidstate versterkers).

Het probleem met de 6v6PP was dat hij niet om kon gaan met de resonantie pieken van deze luidsprekers (+/- 16 ohm bij 1Khz en 100hz) wat een enorme boost gaf rond die frequenties (+/- 10DB). De oorzaak is waarschijnlijk de UGT's die de impedantie niet goed omvormen voor (deze) luidsprekers. Waarom is me tot op de dag van vandaag een raadsel. 10DB meer middentonen is niet erg aangenaam luisteren :evil:
Ik hoop met deze versterker dit uiteraard niet weer te krijgen :D

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » wo 18 nov 2009, 22:36

Als je die EL34 bouwt.. dan moet je zeker meer dan 6 watt uit kunnen halen in Triode.
Denk dat je 12watt er wel uit kunt halen. Meeer dan genoeg als ik je zo hoor over die 10watt verhaal ! ( toch ben ik van gedachten dat je buizen watt's niet met solidstate kan vergelijken ((zowiezo naar watts kijken is vaak niet revelant ))

Ik zeg.... gewoon bouwen ! :D

klusser

Berichtdoor klusser » wo 18 nov 2009, 23:48

EL34 PP haalt in triode volgens mijn 15 watt. In Se zal dat wel rond de 6 watt liggen.
Kt88 (die uitwisselbaar zouden zijn) zou meer kunnen, als je de anodespanning opvoert.

Al maak ik me niet echt druk om de wattages, ik zie wel. 87 DB/1/m (rendement van de speakers, ik zit 1,5 m) is veel meer dan vele denken ;)
Ben veel nieuwschierig naar de klankkwaliteit O:)

Ik zal de komende tijd nog even een oogje extra openhouden voor schema's, maar de kans is groot dat ik de laatste neem die ik heb gepost.
En dan beginnen met het sprokkelen van onderdelen :)

Terug naar “Versterkers”