Ik zal mij een klein beetje uit mijn tent laten lokken. In het verleden heb ik even een schetsje gemaakt van een bias regelaar met tevens gelijkloop regeling. Deze regelaar stelt elke keer bij het inschakelen van de versterker opnieuw de ruststroom in. Maar regelt tevens de gelijkloop. Deze is te gebruiken voor alle klasse versterkers.
Tijdens het opwarmen van de buizen wordt er vanuit de comparator een grote C opgeladen. De spanning op deze C vormt de langzaam oplopende referentiespanning voor de gelijkloop regelaar. Via de buffer en 2 hulptorretjes wordt een toenemende emitterstroom geleverd aan de verschilversterker (met 2 torretjes). De buizen worden daardoor langzaam open gestuurd. De comparator vergelijkt de toenemende kathodestroom met de +Vref. Indien de juiste stroom bereikt is, schakelt de comparator laag, en het opladen van C stopt. Door voor C bijvoorbeeld een supercap te nemen (0,1F tot 1F), blijft de spanning hierop uren constant, omdat de ontlading minimaal is.
De schakeling is verder nog niet uitgewerkt, maar dat is voor de liefhebber.
De uitgang van de comparator kan bijvoorbeeld gebruikt worden, om het ingangssignaal naar de buizenversterker te onderdrukken, zodat deze nog niet uitgestuurd wordt, voordat de bias ingesteld is.
Verder moet het opladen van de supercap trager gaan, dan het opwarmen van de buizen, anders zou de ruststroom onjuist (hoog) kunnen worden.
De maximale spanning over deze C moet ook begrensd worden, zodat er tevens een grens zit aan de maximale instelbare ruststroom.
De +Vref zou bijvoorbeeld ook vertraagd ingeschakeld kunnen worden (na het opwarmen van de buizen).
Dus voor de puzzelaar, succes.
Piet
bias ruststroom regelaar.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.