Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: Bias automaat

Berichtdoor Bert61 » do 24 mei 2018, 11:31

Ah!buis schreef:
Ah!buis schreef: als één buis niks doet moet de ander de twee 18ohm parallel trekken (voor wisselstroom).Is 't weer 18ohm effektief voor de regeling.
Dat gaat dus niet zo, met m'n neus gekeken :oops:
Bij het eerste schema staat de kathode-aansluiting bij de basissen vermeld, blijkt in het schema met buizen dat er 47k tussen zit (vond de elco's al verdacht klein).Zo trekt een kant niet aan de kathodeweerstand van de andere kant.
De gevolgen voor de regeling blijven wel dat maar de helft van de kathodeverandering, in B, tot de basis doordringt door de deling van twee 47k.
Anne

Doe ik ook vaak Anne :D
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 24 mei 2018, 15:53

Ondertussen nog wat uit zitten broeden O:) , voor wie puzzelen wil, de schakeling van Piet1950 van een echte automaat voorzien.
Regelt aktief naar de ingestelde (trimpot) ruststroom als die te klein is en zakt maar heel langzaam terug in geval van teveel.
Komt er op neer dat op de laagst voorkomende stroom wordt geregeld = de ruststroom zonder signaal of in klasseA.Grotere stroom, zoals bij klasseB, geeft geen aanleiding tot snel bijstellen.
Bij ruststroom = nul, zoals na inschakelen, gaat de regeling op max stroom (minst neg rooster)
en zou dan maar heel (te) langzaam naar de eindwaarde gaan met ondertussen veel stroom.
Om dat te voorkomen mag de +10V pas ingeschakeld als de buizen warm zijn en de anodespanning aanwezig.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 24 mei 2018, 22:29

Nog maar weinig gegadigden om met je te puzzel Anne
Ik heb geen enkele transistor bss68 of mosfet bs250 liggen alleen de bc547 hep ik
Kan ze wel mee bestellen dan zou ik het in elkaar kunnen zetten
Maar dat bedoel je niet met puzzelen , misschien dat Piet Marcel Pjotr. uit hun tent moeten worden gelokt

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 24 mei 2018, 22:46

Ach, 't is een idee, weet niet of er misschien ook een denkfout in zit.
Gaat er vanuit dat de gewenste ruststroom de minimum stroom is die voorkomt.Als een kant van de versterker omhoog gaat zakt de andere kant evenveel.Er komen geen lagere stromen wel hogere voor in klasseB. Door met de regeling het minimum konstant te houden verstoren stroompieken de instelling niet.
Eigen miskleunen vallen meetal niet zo vlug op.Dacht zo, als er iets niet klopt, hoor ik het wel :sure:

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 24 mei 2018, 22:51

Klopt dit verhaal of maak ik een redenatiefout?

Stel dat je 'm flink ver uitstuurt. De spanning op de ene kathode varieert dan tussen 0 V en veel V, die op de andere kathode varieert dan ook tussen 0 V en veel V. De spanningsdeler bestaande uit twee keer 1 kohm komt dan uit op veel/pi V als de signalen halfsinusvormig zijn. Als dat meer is dan de kathodespanning waar de regeling naartoe wil regelen, blijft de ruststroom dalen tot je keiharde crossoververvorming hebt.

Als het verhaal klopt, valt het in principe op te lossen door twee BC547's te gebruiken, voor elke kant een. Dan regelt inderdaad de laagste van de twee de ruststroom. Dat heeft dan alleen weer als nadeel dat bij verre uitsturing de ruststroom fors omhoog gaat, zodanig dat uiteindelijk beide buizen continu stroom geleiden. Je hebt dan dus klasse A met adaptieve instelstroom gekregen. (Dat kun je ook als een voordeel beschouwen, het is maar net wat je wilt natuurlijk.)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 24 mei 2018, 23:29

Bert61 schreef:
MarcelvdG schreef:De schakelingen van Dalojan en Ronny zouden wel moeten kunnen wat jij wilt, vandaar dat ze ook wat ingewikkelder zijn.

Ok Marcel dan moet ik daar maar een print voor gaan tekenen
Dat gaat hier in etappes daar ik niet lang kan zitten bij een pc om medische redenen
Bovendien slik ik zo,n 100 mg oxycodon per dag daar wordt je ook niet helderder van
Maar zelfs die hoeveelheid morfine is niet voldoende om de pijn te onderdrukken bij het zitten aan een pc
En dan bak ik er helemaal niks van En loop dus steeds met een boog er omheen :D
Maar zal mn best doen Maar als iemand hier een ontwerpje kan plaatsen dan ben ik zeer geholpen :goedzo:

Dat klinkt niet best, heel veel sterkte gewenst!

Wat die automaten betreft: ik ben er nog hard over aan het nadenken en Anne ook, misschien komt er nog wat moois uit. Ik begin het eigenlijk steeds leuker te vinden.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 25 mei 2018, 0:44

De Broskie-schakeling van http://www.tubecad.com/2005/May/blog0046.htm intrigeert me nogal. Het is een schakeling waarbij de kathodespanning een integrator in gaat, maar als deze boven twee keer de waarde die met de normale ruststroom overeenkomt uit komt, treedt er een tweede pad in werking dat ervoor zorgt dat de integrator niet harder volloopt dan met de kathodespanning die met twee keer de normale ruststroom overeenkomt. Dit alles om werking in klasse (A)B mogelijk te maken.

Broskie.png

Ik zou denken dat het veel simpeler is om gewoon het signaal dat de integrator in gaat te begrenzen, in plaats van een tweede pad toe te voegen. Zo dus:

Broskie_simpl.png

Als je nu de versterking van de versterker met begrenzingsdioden naar oneindig laat naderen, dan wordt het een comparator en heb je de duty-cycleregeling van Dalojan en Ronny terug!

Een nadeel van het gebruik van een comparator is dat deze ook met heel kleine signalen een harde blokgolf vol met hoge harmonischen produceert. Fors afgefilterd wordt die weer in het signaalpad geinjecteerd. De Broskie-regeling produceert alleen vervorming bij sterke signalen (sterk genoeg om de boel in klasse B te drijven).

Als het erom gaat hoge harmonischen zoveel mogelijk te beperken (omdat die slechter schijnen te klinken dan lage harmonischen), zou je ook een soft clippende versterker kunnen nemen. Met dat idee kom ik op deze variant uit:

buizenlus3.png

De PNP-verschilparen zijn de soft clippende versterkers, de elco's van 22 uF de integratoren. De PNP gemeenschappelijke-basistrappen beperken de systematische offset een beetje door de PNP's van het verschilpaar ongeveer dezelfde collectorspanning te geven. Net als Anne's schakeling heeft deze schakeling als nadeel dat de buizen worden opgeblazen bij opstarten. Ik moet nog eens kijken of dat simpel te verhelpen is.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 25 mei 2018, 7:52

Een zwak punt van de Broskie- en de Dalojanregeling en van mijn variant erop is nog dat ze allemaal van een duty cycle van 50 % uit gaan: bij verre uitsturing komt de stroom door elke buis 50 % van de tijd boven en 50 % van de tijd onder de ingestelde ruststroom te liggen. Bij asymmetrische golfvormen (zoals oeoeoeoe...) is dat eigenlijk niet correct. Geen idee of je er in de praktijk veel last van hebt als de ruststroom wat verloopt wanneer iemand heel lang en heel hard oeoeoe... staat te zingen, maar eigenlijk klopt het niet.

Dat zou je moeten kunnen oplossen door de signalen van beide verschilparen bij elkaar op te tellen en dat dan te combineren met een Piet1950-achtige balansregeling. Een klasse-AB buizenversterker moet immers altijd hieraan voldoen:

1. Deze drie toestanden zijn toegestaan, zowel bij symmetrische als bij asymmetrische ingangssignalen:
1A. Beide stromen ongeveer gelijk aan de ruststroom, gemiddelde precies de ruststroom (klasse-A-gebied)
1B. Ene stroom veel groter dan de ruststroom, andere veel kleiner
1C. Ene stroom veel kleiner dan de ruststroom, andere veel groter

Volgens mij betekenen 1A tot en met 1C dat de sommen van de stromen door mijn verschilparen altijd in balans moeten zijn.

2. De gemiddelde stromen door de buizen moeten gelijk zijn om kernverzadiging te voorkomen -> dat dwingt de balansregeling af

Hoe je dit precies in torren moet gieten, weet ik nog niet.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op vr 25 mei 2018, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 25 mei 2018, 16:59

Ik wilde die Print van Dalojan na te tekenen met Sprint ,
maar ik heb eigenlijk al meer projecten dan ik vingers heb en ik ga erg traag voorruit.
Ik kan beter wachten tot ik wat minder op mn hals heb , CTA4, Bill , EL12 versterker upgraden met ander UGT,S Philips HF10 EL84 versterkers in een ander kastje op .Dan nog die met die rot 6L6 achtige dingen ,En nog een hoofdtelefoon versterker met buizen .
Eigenljk wil ik in de Bill ( waar ik nu mee bezig ben ) die Bias Automaat zetten :-k
Die versterker wil ik aan mn zoon geven , maar die heeft niks met schroevendraaiers en multimeters .
Dus dat moet automatisch worden.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 25 mei 2018, 20:31

Zo, hele dag buiten geweest, nu enigzins poemp-af zoals ze hier zeggen.
MarcelvdG schreef:Klopt dit verhaal of maak ik een redenatiefout?

Stel dat je 'm flink ver uitstuurt. De spanning op de ene kathode varieert dan tussen 0 V en veel V, die op de andere kathode varieert dan ook tussen 0 V en veel V. De spanningsdeler bestaande uit twee keer 1 kohm komt dan uit op veel/pi V als de signalen halfsinusvormig zijn. Als dat meer is dan de kathodespanning waar de regeling naartoe wil regelen, blijft de ruststroom dalen tot je keiharde crossoververvorming hebt.

Als het verhaal klopt, valt het in principe op te lossen door twee BC547's te gebruiken, voor elke kant een. Dan regelt inderdaad de laagste van de twee de ruststroom. Dat heeft dan alleen weer als nadeel dat bij verre uitsturing de ruststroom fors omhoog gaat, zodanig dat uiteindelijk beide buizen continu stroom geleiden. Je hebt dan dus klasse A met adaptieve instelstroom gekregen. (Dat kun je ook als een voordeel beschouwen, het is maar net wat je wilt natuurlijk.)
Zal dit 's laten bezinken, zien of ik me er in moet berusten :lol:
De PNP-verschilparen zijn de soft clippende versterkers, de elco's van 22 uF de integratoren. De PNP gemeenschappelijke-basistrappen beperken de systematische offset een beetje door de PNP's van het verschilpaar ongeveer dezelfde collectorspanning te geven. Net als Anne's schakeling heeft deze schakeling als nadeel dat de buizen worden opgeblazen bij opstarten. Ik moet nog eens kijken of dat simpel te verhelpen is.
Ook die van bij Ronny, heeft een "start" aansluiting om te beginnen met max neg rooster.
De Broskie-schakeling van http://www.tubecad.com/2005/May/blog0046.htm intrigeert me nogal. Het is een schakeling waarbij de kathodespanning een integrator in gaat, maar als deze boven twee keer de waarde die met de normale ruststroom overeenkomt uit komt, treedt er een tweede pad in werking dat ervoor zorgt dat de integrator niet harder volloopt dan met de kathodespanning die met twee keer de normale ruststroom overeenkomt. Dit alles om werking in klasse (A)B mogelijk te maken.
Voor zoiets heb ik lang geleden ook al iets bedacht, moet nog ergens op 't forum staan.Was zoiets,
Ruststr-plus-afkappen.jpg
Is eigenlijk dat je aan de positieve kant afkapt wat de buis in de andere richting zelf doet omdat z'n stroom niet negatief kan worden.
Anne

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » za 26 mei 2018, 10:53

Ik zal mij een klein beetje uit mijn tent laten lokken. In het verleden heb ik even een schetsje gemaakt van een bias regelaar met tevens gelijkloop regeling. Deze regelaar stelt elke keer bij het inschakelen van de versterker opnieuw de ruststroom in. Maar regelt tevens de gelijkloop. Deze is te gebruiken voor alle klasse versterkers.
Tijdens het opwarmen van de buizen wordt er vanuit de comparator een grote C opgeladen. De spanning op deze C vormt de langzaam oplopende referentiespanning voor de gelijkloop regelaar. Via de buffer en 2 hulptorretjes wordt een toenemende emitterstroom geleverd aan de verschilversterker (met 2 torretjes). De buizen worden daardoor langzaam open gestuurd. De comparator vergelijkt de toenemende kathodestroom met de +Vref. Indien de juiste stroom bereikt is, schakelt de comparator laag, en het opladen van C stopt. Door voor C bijvoorbeeld een supercap te nemen (0,1F tot 1F), blijft de spanning hierop uren constant, omdat de ontlading minimaal is.
De schakeling is verder nog niet uitgewerkt, maar dat is voor de liefhebber.
De uitgang van de comparator kan bijvoorbeeld gebruikt worden, om het ingangssignaal naar de buizenversterker te onderdrukken, zodat deze nog niet uitgestuurd wordt, voordat de bias ingesteld is.
Verder moet het opladen van de supercap trager gaan, dan het opwarmen van de buizen, anders zou de ruststroom onjuist (hoog) kunnen worden.
De maximale spanning over deze C moet ook begrensd worden, zodat er tevens een grens zit aan de maximale instelbare ruststroom.
De +Vref zou bijvoorbeeld ook vertraagd ingeschakeld kunnen worden (na het opwarmen van de buizen).
Dus voor de puzzelaar, succes.

Piet

bias ruststroom regelaar.jpeg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 12:46

Op de ontbrekende ontlaad-R over de dikke C lijkt dat verdacht veel op wat ik liet zien :lol:
Comparator + diode is de BC547 en de buffer + stroombron is bij mij de BS250 !
Ja, ik hou 't graag simpel :sure:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 26 mei 2018, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 12:54

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het geheel? Het wordt maar complexer en complexer. De instelstroom door 2 buizen gelijk en constant houden is toch niet zo ingewikkeld?
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 13:32

Pjotr schreef:Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het geheel? Het wordt maar complexer en complexer. De instelstroom door 2 buizen gelijk en constant houden is toch niet zo ingewikkeld?
Vol verwachting klopt m'n hart, laat maar zien :lol:
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 13:53

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het geheel? Het wordt maar complexer en complexer. De instelstroom door 2 buizen gelijk en constant houden is toch niet zo ingewikkeld?
Vol verwachting klopt m'n hart, laat maar zien :lol:
Anne

Daar moet toch van dat blauwe spul in, toch geen silicium enzo? :mrgreen: Maar nogmaals wat is nou de bedoeling precies?
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 26 mei 2018, 14:13

Hoi Pjotr
De bedoeling is dat je een ruststroom insteld (kt88) 50 mA bijvoorbeeld dat moet het blijven
Dat als je de buizen er uit trekt en er andere in steekt dat de rustroom weer op 50 mA komt en bij beide buizen geljk blijven

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 14:36

Dat is dan toch niet meer dan 2 stroombronnen van 50 mA met ontkoppel elco's in de kathodeleiding (met Ug = 0V)?
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 26 mei 2018, 14:38

Dan werkt het alleen voor een klasse A versterker Pjotr

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 15:11

Ja, dat is waar Bert. Maar geldt dat eigenlijk niet voor alle auto-bias instelling. Ook die met simpel een weerstand in de kathode? Een klasse-AB in auto bias drukt zichzelf dicht bij langer hoog uitsturen. Vooral populair bij gitaarversterkers vanwege lang sustain bij overdrive.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 26 mei 2018, 15:39

Pjotr schreef:Ja, dat is waar Bert. Maar geldt dat eigenlijk niet voor alle auto-bias instelling. Ook die met simpel een weerstand in de kathode? Een klasse A-B in auto bias drukt zichzelf dicht bij langer hoog uitsturen. Vooral populair bij gitaarversterkers vanwege lang sustain bij overdrive.

Daar overvraag je mij :D
Maa er staan nu 3 soorten van welke dat mogelijk wel kunnen dus in AB en A maar dat zijn de eisen
Dus zelfregulerend ongeacht wat er in gestopt wordt en beide helften gelijk houdt en toch een klasse AB mogelijk maakt
I denk dat ik het niet goed overbrengt :-k
Maar misschien als je de commentaren van Anne Marcel en Piet leest dat het jouw duidelijk maakt
Punt is dat Als je een versterker bouwt voor een a Techn is hij aangewezen op iemand die de buizen vervangt en afsteld
Dat is wat met deze schakelingen geprobeerd wordt te voorkomen O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 16:06

Daar mogen de heren bias automatiseerders dan eens hun licht op werpen: Bij een klasse-AB in auto-bias instelling, gaat bij uitsturen de gemiddelde stroom omhoog. Dat is inherent. Daarmee stijgt de spanning over de kathode ontkoppelelco. De bias instelling wandelt dus altijd een beetje mee met de uitsturing. Alleen met een fixed bias instelling blijft die instelling vast op zijn plek.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 26 mei 2018, 16:49

Pjotr schreef:Daar mogen de heren bias automatiseerders dan eens hun licht op werpen: Bij een klasse-AB in auto-bias instelling, gaat bij uitsturen de gemiddelde stroom omhoog. Dat is inherent. Daarmee stijgt de spanning over de kathode ontkoppelelco. De bias instelling wandelt dus altijd een beetje mee met de uitsturing. Alleen met een fixed bias instelling blijft die instelling vast op zijn plek.

Je daagt de Heren uit om je ongelijk te bewijzen :wink:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 17:07

Pjotr schreef:Daar mogen de heren bias automatiseerders dan eens hun licht op werpen: Bij een klasse-AB in auto-bias instelling, gaat bij uitsturen de gemiddelde stroom omhoog. Dat is inherent. Daarmee stijgt de spanning over de kathode ontkoppelelco. De bias instelling wandelt dus altijd een beetje mee met de uitsturing. Alleen met een fixed bias instelling blijft die instelling vast op zijn plek.
Een C bij de kathode moet je niet hebben, krijg je idd dat de ruststroom de gemiddelde stroom wordt en dat gemiddelde verandert in klasse-B bedrijf.
De instelling mag niet "aan de wandel" en daarom een schakeling die, ondanks het stijgend gemiddelde, er de eventuele afwijking van de gewenste rust-instelling uitpeurt.
Om daamee de instelling bij te regelen, indien nodig.
Ofwel, hoe meet je de ruststroom van een B-versterker in bedrijf.
Krijg je een vaste instelling die zich niks aantrekt van welke buis of hoe uitgestuurd.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 17:41

Dat gaat dus niet Anne. Wat je ook bedenkt, kathode-C of niet, de schakeling zal dan altijd reageren op de gemiddelde stroom en naar zijn "instel" waarde willen corrigeren. Je kunt de regeling hooguit erg langzaam maken zodat hij heel langzaam en praktisch niet op het signaal reageert. Maar of je dat nou wilt?

Maar is dat zo erg? Dat doet een gewone PP met kathode-C toch niet anders?
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 26 mei 2018, 18:38

Misschien dat Dit dit je op andere ideeen brengt :D

Terug naar “Versterkers”