democles schreef:Er stond toch meer op de condensatoren bij KT88 ers.?
Wel over de elco van 2,2 uF, niet over de integratiecondensator van 4,7 uF. Die blijft onder de 5 V en had dus inderdaad wel wat kleiner gekund. Nou ja, zo werkt het ook.
Moderator: Beheerdersteam
democles schreef:Er stond toch meer op de condensatoren bij KT88 ers.?
Misschien wat krap ja, optimist hèMarcelvdG schreef:Een regelaar met 1,7 V dropoutspanning lijkt me nog krap als je 6,3 V wisselspanning hebt en dubbelzijdig gelijkricht. 6,3 wortel(2) V is ongeveer 9 V, met -10 % netspanningsvariatie zit je op 8,1 V, dan verlies je nog minstens anderhalf volt over de dioden als het geen 2 V is en uiteindelijk wil je na aftrek van de piek-piek rimpel nog boven de 6,7 V zitten. Als je per se een klein regelaartje wilt, kun je beter een LP2950CZ-5.0 nemen.
Als de +5V er is is Vref er ook.democles schreef:Nog een vraagje aan Anne?
Kan ik de VREF meten met aangesloten voeding zonder dat er wat anders aangesloten zit?
Bij 10mA een rimpel <1Vtt idd ook weer op 't randje (of eroverOke, de grote elco in de voeding is wel een beetje overkill,maar is de 100uF in jouw printje niet wat te klein?
Als de +5V er is is Vref er ook.
Reichelt kent de ztx558 niet is er een alternatief bij reichelt verkrijgbaar ?![]()
en hoe zit het nu met 4,7 uf folie condensator voor KT88 toepassing ? 63 of 100 volt
Moeten die elco,s 2,2 uF zijn of 4,7
Ah!buis schreef:Wel even oppassen met aansluiten op de gloeispanning. 7391EE.jpg Met een afzonderlijke trafo, of een losse wikkeling op de bestaande trafo is het gewoon aansluitenop de bruggelijkrichter.
Anne
Bert61 schreef:De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron
ik kan daar kiezen de 15 Volt gestabiliseerd aan de print te bevestigen
Het koel lichaam is minimaal
Tweede foto rechts boven op de 7815![]()
Moet dit eigenlijk niet naar het topic van de versterker![]()
![]()
Ps
Wat voor stroom heb ik nodig voor die stroom bron schakeling
Omdat ik ook enige effekt van die koppel-C lek-R op de lus vermoedde had ik al voorgesteld om er een serieweerstand met de signaalbron bij te zetten (zoiets als de uitgangsimpedantie fasedraaier) is de invloed van de C3 minder.MarcelvdG schreef:Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
Ah!buis schreef:Bert61 schreef:De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron
ik kan daar kiezen de 15 Volt gestabiliseerd aan de print te bevestigen
Het koel lichaam is minimaal
Tweede foto rechts boven op de 7815![]()
Moet dit eigenlijk niet naar het topic van de versterker![]()
![]()
Ps
Wat voor stroom heb ik nodig voor die stroom bron schakeling
Het aansluiten hoort er wel bij.
De stroombron heeft 12k vanaf de +15V naar de basis van een transistor op ong 1,2V.
Stroom is dan {(15-1,2)/12} mA ofwel 1,15mA.
Je kunt de regelaar daar ook op aansluiten.De bruggelijkrichter op demo's printje kan weg en de dikke elco verbinden naar plus en min 15V met evt 100 Ω ertussen (op de plaats van twee diodes), krijg je geen last met mogelijke verschillende aardpunten.
Anne
Ah!buis schreef:Omdat ik ook enige effekt van die koppel-C lek-R op de lus vermoedde had ik al voorgesteld om er een serieweerstand met de signaalbron bij te zetten (zoiets als de uitgangsimpedantie fasedraaier) is de invloed van de C3 minder.MarcelvdG schreef:Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
Ah!buis schreef:Waarom je 90° fase voor de op-amp neemt is me niet duidelijk.
De helling van afnemende versterking bij stijgende fraquentie geeft idd ~90° verschuiving.
Maar hier met 4µ7 erover en 470k is zijn de veranderingen erg traag <0,1Hz, dan zit je toch voor de knik naar de berg-af die de faseverschuiving geeft ??
Anne
Bert61 schreef:Ga ik zo uitvoeren Anne
Transistoren zijn ook binnen De ztx558 en Conrad.nl brengt morgen middag de rest voor de print
Als de print bestukt is maak ik er een paar goede foto,s van Willen jullie misschien mee kijken of weer ergens De fout ingaat![]()
Ben soms minder helder als ik wens
Dan zou ik die schakeling willen testen zonder buizen er in. kan dat![]()
Maar eest maar eens bestukken
Als de print bestukt is maak ik er een paar goede foto,s van Willen jullie misschien mee kijken of weer ergens De fout ingaat
En de C erover, net als Miller, de ingang ziet C x versterking.MarcelvdG schreef:De berekening is het eenvoudigste als je de op-amp ideaal veronderstelt, dus met een versterking van oneindig over een oneindige bandbreedte. De miningang gedraagt zich dan als een virtuele aarde (ik laat de instelspanning Vref even buiten beschouwing).
MarcelvdG schreef:Je kunt natuurlijk een simpele open-lustest doen:
Meet alle voedingsspanningen na
Meet Vref na: ligt deze tussen 500 mV en 700 mV?
Voor kanaal 1 tot en met 4 (of 1 tot en met 2 voor de mono-uitvoering)
----Sluit 0 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar ongeveer 1/11 van de negatieve voedingsspanning gaat
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Voor de eerste tests met buizen kun je misschien een paar gloeilampen in serie met de positieve voeding zetten als stroombegrenzing.
Ach ja, anders ziet 't er zo leeg uitdemocles schreef:He, kunnen die diodes er weer uit en 2x100 ohm weerstanden er in,het is ook nooit goed![]()
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten