Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Bias automaat

Berichtdoor Pjotr » di 29 mei 2018, 13:40

ronnydepony schreef:Henk ik begrijp je mening volledig, dacht al dat ik hier problemen mee zou hebben; maar er is geen enkel printontwerp, de arduino codes kan je zonder problemen downloaden van de site zelf; dus als ik aangeef dat ik die audioxpress cd's heb gekocht; wat ik heb gedaan, heb 2014, 2015 en 2016 aangekocht, en als er interesse is voor deze ontwerpen ik ze wel kan doorsturen via mail privé ?
Zie niet direkt een verschil maar hoe kan er hier dan doorgeboord worden op deze schema's ?

Even in je eigen cloud zetten...? Je mag geen complete artikelen plaatsen waar copyright op berust. Maar je mag wel citeren. Dus een (deel)schema mag wel. Anders kun je ook moeilijk met elkaar helder overleggen. Over een evt. printontwerp b.v.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 mei 2018, 13:42

Ik kan het in mn dropbox public plaatsen en er naar toe linken hier
Mag dat wel zonder aanvaringen ?
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 mei 2018, 14:14

Zou me niet te moe maken met dat Elektor-ding :(
Begint al met twee buffers met elk twee nutteloze weerstanden.
DAC omzetters ipv pulsbreedte naar gelijkspanning.
En nog een dikke laag-doorlaat die met een stapsgewijze aansturen DAC ook niet zo zou hoeven, meer nodig bij pulsbreedte-regeling.
Op basis van welke criteria het rooster geregeld is enkel in de soft te zien, verwacht hier ook geen hoogvlieger gezien de rest.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 mei 2018, 14:46

Ah!buis schreef:Zou me niet te moe maken met dat Elektor-ding :(
En nog een dikke laag-doorlaat die met een stapsgewijze aansturen DAC ook niet zo zou hoeven, meer nodig bij pulsbreedte-regeling.
Op basis van welke criteria het rooster geregeld is enkel in de soft te zien, verwacht hier ook geen hoogvlieger gezien de rest.
Anne

Ok Jammer Anne
Was al van plan die Audiospecial 2 te bestellen
kan jij wijs uit wat Ronny geplaatst heeft uit Audioexpress ?
Dat is misschien beter ?

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » di 29 mei 2018, 16:53

OK, laten we kijken of dit mag, link naar DROPBOX :

Edit Barry2001: link weggehaald.
Mvg, Ronny

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 29 mei 2018, 16:55

Jongens doe dit nou niet openbaar, zit copyright op waardoor we er als forum gedonder mee kunnen krijgen.

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » di 29 mei 2018, 17:20

Was laatste poging ,
iemand die interesse heeft in de foto's laat maar een berichtje achter stuur ik ze door naar een email
Mvg, Ronny

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 mei 2018, 19:42

Er mag ook niks tegenswoordig (grapje hoor) :D
Vooral als ik dan uit Anne zijn commentaar lees begrijp dat al die ontwerpen hetzelfde zijn en ook nog niet goed werken :relax:

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 29 mei 2018, 22:54

Ah!buis schreef:Zou me niet te moe maken met dat Elektor-ding :(
Anne

Waarom zou je liever een pulsbreedteregeling hebben? Een normale DAC kun je stilzetten na afregelen en levert dan geen storing meer op, een pulsbreedteregeling staat continu een signaal op haar herhalingsfrequentie erin te pompen (hoewel je die frequentie natuurlijk in het ultrasone gebied kunt kiezen en dat signaal flink af kunt filteren). Die BD140's hadden ze beter in de tegenkoppellussen van de op-amps kunnen opnemen, dan verloopt de boel niet als de temperatuur van de transistoren verandert.

democles

Berichtdoor democles » wo 30 mei 2018, 0:51

BLA, bla. bla, :shock: :?

Is er nu niemand die een knoopje doorhakt ,of gaat dit te ver voor zelfbouwers,klootjes volk :lol:

Moet Bert toch een you tube filmpje maken voor zijn zoon,kijk zo draai je aan een schroefje en dan meet je dit :shock:

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » wo 30 mei 2018, 6:51

Wat mij betreft is de Elektuurschakeling tot nu toe het geschiktst (aangenomen althans dat deze doet wat we denken dat ze doet en de boel eenmalig afregelt als je haar opstart of op de knop drukt):

-Beproefd ontwerp, geen halfuitgewerkt idee dat bij opstarten meteen de buizen opblaast
-Doet wat Bert61 wil
-Voegt helemaal geen vervorming toe
-Werkt onafhankelijk van de signaalgolfvormen

Dat het een beetje een kanon is om een mug mee dood te schieten en dat bepaalde details onelegant uitgevoerd zijn, nemen we dan maar voor lief. Helaas schijnt Anne er anders over te denken.

Als je om een of andere reden per se een continu werkende regeling zou willen, is dit tot nu toe conceptueel de beste:
viewtopic.php?f=7&t=9507&start=50#p1884243
maar zoals alle continu regelende schakelingen kan die niet tegen langdurige weergave van harde blokgolven (al heeft ze er waarschijnlijk minder snel last van dan de andere versies).

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 30 mei 2018, 10:57

Dan hebben we een plan ,
Wachten tot Barry er tijd en zin in heeft om er een printonwerp van te maken en er een batch van kan laten maken
Wellicht dat er nog meer mensen zjn die dit wel leuk vnden als toevoeging op hun buizen versterker
Als het kan werken op zo,n klein nano ding neemt het ook nog weinig plaats in of een print welke je als een opzet print van een arduino of dat mogelijk is kan ik niet inschatten

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 mei 2018, 11:14

Zit i.d.d. niets anders meer op nu Bert. Maarreh zeg eens eerlijk, een Arduino of überhaupt software in een buizending? Wordt dat niet een beetje iets van een vlag en een modderschuit?
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 30 mei 2018, 11:36

Bert61 schreef:Dan hebben we een plan ,
Wachten tot Barry er tijd en zin in heeft om er een printonwerp van te maken en er een batch van kan laten maken
Wellicht dat er nog meer mensen zjn die dit wel leuk vnden als toevoeging op hun buizen versterker
Als het kan werken op zo,n klein nano ding neemt het ook nog weinig plaats in of een print welke je als een opzet print van een arduino of dat mogelijk is kan ik niet inschatten

Een printje tekenen en bestellen kost voor mij geen tijd. Wat hierop zit aan symbolen en footprints heb ik al in een library, en een Arduino (nano) gebruik ik ook in m'n nixie klokje als piggy back.

IMG_1192.JPG

Maw ik wil wel met alle plezier een printje tekenen, maar heb niet de tijd dit uitgebreid te testen. Druk bezig met wat anders, vakantie komt eraan, etc. Dat testen mag jij doen Bert :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 30 mei 2018, 11:58

Dat is Super
Barry ben een goede klant van je :wink: Ook in dit geval
Ik hoor graag wat de kosten zijn Ik neem 5 printjes als de prijs niet veel meer is als een 5 € per printje
Ik weet niet hoeveel je er minimaal moet laten maken Maar Demo Willy krijgt er ook een van mij
En jij en Marcel ook als hij wilt :P
Dan wordt het op meerdere plaatsen getest O:) en een betere betrouwbaarheid van de test gegevens :yeah:
Leuk :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 mei 2018, 12:21

:goedzo:
Peter de Jong

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » wo 30 mei 2018, 12:59

Euh een printje maken van welke schakeling dan ?
Hou mij niet meer bezig met buizen maar uit curieusisteit
Mvg, Ronny

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 30 mei 2018, 13:20

ronnydepony schreef:Euh een printje maken van welke schakeling dan ?
Hou mij niet meer bezig met buizen maar uit curieusisteit

Die van Elektuur Ronny en wat is curieusiteit is dat uit deze belangstelling :?:
Volgens Marcel G is dat de beste keuze

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 mei 2018, 14:12

Als je nou zelf een printje ontwerpt kun je net zo goed gelijk een ATMega op een printje plakken met wat DA converters met evt. specifieke spanningsversterking. PWM'en lijkt mij geen goed plan. Je stelt het 1 keer in na calibratie en verder is het statisch. Kan dus i.v.m. eventuele storing gewoon langzaam op de eigen interne low power clock van de ATMega.

Overigens ga je dan ook de software klussen Barry?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 30 mei 2018, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 30 mei 2018, 14:19

Die software is er al.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 mei 2018, 14:24

Waarom kopiëren we dan niet ook de print? Of gaan daar achteraan? Omdat er gebroekpoept wordt wegens copyright? Dan zijn we wel raar bezig.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 30 mei 2018, 14:40

Volgens mij worden er wat zaken door elkaar gehaald. Ben thuis inmiddels, heb de Elektuur Audio special liggen, de DigiBias die beschreven staat werkt met een PIC en niet met een Arduino. Is wezenlijk anders. Wil met alle plezier een printje tekenen, maar als ik alsnog het ding moet uitzoeken / software schrijven kost me dat tijd die ik niet heb zoals eerder aangegeven. Als iemand anders dat wil doen prima, geen probleem.

Maar ik mis het punt eigenlijk. Is de print + PIC van Elektor niet meer verkrijgbaar, is dat het? Anders bestel je die toch en klaar? Is íe niet verkrijgbaar is het zaak een print te tekenen van het schema dat beschreven staat. Dat heeft niets met copyright te maken, we tekenen gewoon een eigen print, geen probleem. PIC kun je bv met een PICkit beschrijven, die dingen kosten ook weinig.

Copyright zit op het artikel, en dat kan niet openbaar zoals hier op het forum.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 mei 2018, 14:58

Het ging ook over het ontwerp van AudioExpres. Dat is hier weggehaald, en de link er naar toe daarna door nb jou zelf. Snappie? Van die uitvoering is de software public domain begreep ik. En zijn er geen printen verder beschikbaar. Van dat Elektuur ding verwacht ik niet veel.
Peter de Jong

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » wo 30 mei 2018, 15:08

van dat elektuur ding had ik reeds in 2016 een poging gedaan om dit op e starten, nul reacties, dus ik ging er toen al van uit dat dat dit in mijn ogen niet veel soeps was.
Link staat hier reeds in dit topic.
Van die audioxpress is het iets anders, volledige artikels kunnen niet , versta ik volledig, maar het is een beetje een totaaloplossing, voeding controle, softstart, bias controle, veel meer mee te doen , heb ook nog niet alles in detail gelezen maar persoonlijk zie ik hier meer in, mits we het schema beetje per beetje opbouwen.
wil me zeker niet moeien, maar als het uiteindelijke idee er is wil wel helpen om printjes te ontwikkelen, maar we moeten wel weten waar we starten .
Mvg, Ronny

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 30 mei 2018, 15:37

Ik heb via elektor geprobeerd die print te kopen Die is NIET meer leverbaar ook het boek niet Maar daar twijfel ik aan omdat het te bestellen is
Maar zonder print geef ik liever mn geld uit aan de print van Barry en een paar extra om een aantal mensen een kado te doen die mij ook steeds helpen En we hopen een test team te hebben voor dat ding Demo bouwt ook veel versterkers die vind het vast ook leuk om het te proberen
Maar is die van elektuur dus met PIC en niet met Arduino ?
Dan zijn we weer terug bij af
Nondeju gaat vooruit zeg

Terug naar “Versterkers”