Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Olaffel

Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Berichtdoor Olaffel » ma 22 jun 2009, 22:55

Hallo,

Na de goede resultaten van Gobla in dit topic http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7456 ga ik zelf ook een versterker maken op basis van de LM3886.

Voor mijn front speakers ( http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5997 ) heb ik een mooie Kenwood KR7600, echter heb ik voor mn center en rears nu twee stereo versterkers waarvan er een in Mono staat.

Plan is om middels 3x een LM3886's dus 3 mono versterkers te maken en deze in een gezamelijke kast te bouwen. De gehele opzet zal zijn dat er echt 3 monoblokken te onderscheiden zijn en uitbouwmogelijkheden voor een andere travo zullen er ook zijn.

Heb namelijk van de plaatselijke gemeentewerf een gloednieuwe Amplimo ringkerntravo weten te bemachtigen. Het bedraagt een 2x15voltAC, 300VA (nog te koop bij BMM), dus dat maakt de bouw wel erg aantrekkelijk gezien de travo aardige kosten met zich meedraagt. Alleen het maximale vermogen van de LM's zal ik niet halen vanwege de net te lage spanning die de travo geeft.

Graag wilde ik een inschakelvertraging inbouwen, maar ik vraag mij ook weer af of het wel nodig is. Heb mooie relais liggen dus ik dacht, waarom niet?Een ander schema dan van Circuits online heb ik nog niet gevonden, heeft iemand een suggestie?

Ben vandaag begonnen aan de bouw, een render met het design is ook toegevoegd evenals de gebruikte schema's.

Gezien er 3 Lm's aan dezelfde voeding komen te hangen is de capaciteit per condensator geen 10.000uF maar 40.000 uF .

EDIT: Over de 4 poten van iedere brugcel staan 4 100nF MKT's. :wink:

Groeten,

Olav
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Olaffel op vr 22 jan 2010, 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

TubeHead

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Berichtdoor TubeHead » ma 22 jun 2009, 23:54

Olaffel schreef:Hallo,

Graag wilde ik een inschakelvertraging inbouwen, maar ik vraag mij ook weer af of het wel nodig is. Heb mooie relais liggen dus ik dacht, waarom niet?Een ander schema dan van Circuits online heb ik nog niet gevonden, heeft iemand een suggestie?

Die werkt super hoor.

Maare... basis ziet er al goed uit !! Ziet er profi uit met dat gaten plaat en koelichamen.

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 23 jun 2009, 0:01

Oke dan bouw ik die in. Heb nog meerdere weerstanden liggen van 47ohm, 10W en 15 ohm 17 watt, zou ik deze kunnen gebruiken ipv de 48 ohm, totaal 20 watt die in dat schema staat? (bv 2x15 0hm 30 watt of gewoon 47 10 watt)

Verder houd ik de vorderingen bij in dit topic :wink:

gr Olav
Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 23 jun 2009, 0:03

Wil je die trafo niet ruilen?

Ik heb nog een goede Amplimo type 71017 2 X 30 Volt 300 VA liggen en ik ben nog op zoek naar een 2 X 15 Volt 300 VA...

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » di 23 jun 2009, 0:11

Olaffel schreef:Oke dan bouw ik die in. Heb nog meerdere weerstanden liggen van 47ohm, 10W en 15 ohm 17 watt, zou ik deze kunnen gebruiken ipv de 48 ohm, totaal 20 watt die in dat schema staat? (bv 2x15 0hm 30 watt of gewoon 47 10 watt)

Verder houd ik de vorderingen bij in dit topic :wink:

gr Olav

Je zou één van 15ohm serie kunnen zetten met die van 30 ohm..

heb je totaal 45 ohm en toch de wattages een beetje verdeeld.
Het kom niet zo heel precies.. gaat erom gewoon dat die piek gedempt word.

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 23 jun 2009, 1:26

@ ray5150

Ik zal even kijken hoe dit zal uitkomen, ook met de specs van de LM. De voeding die ik wil maken bestaat nu uit 35v elco's. Denk dat het wel een optie kan zijn door de versterker nu te maken met mijn travo en dat we, als alles werkt evt kunnen ruilen en dan pas ik de voedingsprint ook aan. Heb je haast met de ruil? Heb namelijk alle componenten al besteld.

Edit: Mijn travo is van het type 71013

Groeten,

Olav
Afbeelding

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 23 jun 2009, 12:18

Net een besteling aangekomen, dus ff een foto gemaakt met die onderdelen en de onderdelen die ik al had.

Gr Olav
Afbeelding

Nijn

Berichtdoor Nijn » di 23 jun 2009, 16:40

Hoi Olav,

Ik heb het me bij eerdere renders uit de 'Cappucino-serie' ook weleens afgevraagd, maar heb je perspectief wel aanstaan in solidworks voordat je rendert?

Verder ziet je amp er erg gelikt uit!

Groetjes,
Martin

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 23 jun 2009, 17:30

De voedingsprint al in elkaar. Echter een wijziging, ik maak de voeding als bijgevoegd in deze post. Beide "kanten" van de voeding worden links en rechts in de kast geplaatst.

Foto's zijn crap, helaas werkt mn camera niet mee. Maar we hebben belangrijkere dingen te doen :wink:

gr Olav
Afbeelding

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » di 23 jun 2009, 17:38

elco's zo op een print, ook al is de print easy te teken.. staat toch stukken netter dan een bij elkaar gebakke hard wired zooitje 8)

k.p.

Berichtdoor k.p. » di 23 jun 2009, 17:39

Hard wired heeft zo ook zn charmes;). Maar dit begint er inderdaad goed uit te zien.

Gobla

Berichtdoor Gobla » di 23 jun 2009, 17:40

TubeHead schreef:elco's zo op een print, ook al is de print easy te teken.. staat toch stukken netter dan een bij elkaar gebakke hard wired zooitje 8)

*Gobla voelt zich terecht en aangesproken en is het er mee eens :wink: *

Arno

Berichtdoor Arno » di 23 jun 2009, 18:32

TubeHead schreef:elco's zo op een print, ook al is de print easy te teken.. staat toch stukken netter dan een bij elkaar gebakke hard wired zooitje 8)

Ik vind prints ook erg netjes. Maar er zijn ook mensen die heel netjes kunnen hardwiren: http://www.mhennessy2.f9.co.uk/microamp ... uction.htm

Niet dat dit verder echt wat toevoegt ofzo, maar ik vond het wel indrukwekkend :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 23 jun 2009, 20:50

Olaffel schreef:@ ray5150

Ik zal even kijken hoe dit zal uitkomen, ook met de specs van de LM. De voeding die ik wil maken bestaat nu uit 35v elco's. Denk dat het wel een optie kan zijn door de versterker nu te maken met mijn travo en dat we, als alles werkt evt kunnen ruilen en dan pas ik de voedingsprint ook aan. Heb je haast met de ruil? Heb namelijk alle componenten al besteld.

Edit: Mijn travo is van het type 71013

Nee, echt haast heb ik er niet mee. Het is bedoeld voor een eindversterker waar ik begin volgend jaar mee ga beginnnen.
ben nu nog in het stadium van alle onderdelen bij elkaar sprokkelen. moet ook nog printen laten etsen...

PS. De juiste afkorting van transformator is trafo, staat zo lullig. :wink:

sjons

Berichtdoor sjons » wo 24 jun 2009, 1:40

ray5150 schreef:PS. De juiste afkorting van transformator is trafo, staat zo lullig. :wink:

Hangt dat niet een beetje van de jurk af? :lol:

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » wo 24 jun 2009, 10:02

@ray5150

2x30v zal na gelijkrichting een te hoge spanning geven voor de LM dus ik gebruik gewoon de traFo :wink: die ik nu heb.

@ Nijn

Heb de perspectief functie niet aanstaan, weet dat deze bestaat maar heb he, nog niet kunnen vinden (schijnt bij de andere aanzichten te staan). Verder is Photoworks erg lastig met belichting, deze render was nog wel te doen. Maar het geeft opzich een goede indruk en daar gaat het mij eigenlijk meestal om.

Gr Olav
Afbeelding

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » wo 24 jun 2009, 10:13

Een kleine update,

Omdat ik niet kan etsen o.i.d heb ik de manier zoals de voedingsprint is gemaakt doorgevoerd op de versterker zelf. Het was een uitprobeersel maar ik ben tevreden met het resultaat. 1 done, 2 to go. Vanavond maar nameten en uitproberen voordat ik er nog twee ga maken.

Er bestaan kant en klare prints voor de LM, maar het schema van Elliot sound is toch weer afwijkend dus dit was geen optie.

De pootjes van de componenten zijn nog niet afgeknipt omdat ik nog twee verbindingen moet maken die niet op de print konden.

Zal binnenkort ook wat plaatjes schieten met een echte camera.

Gr Olav
Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 24 jun 2009, 15:49

Olaffel schreef:2x30v zal na gelijkrichting een te hoge spanning geven voor de LM dus ik gebruik gewoon de traFo :wink: die ik nu heb.

Geen probleem. :wink:
Ik zal de mijne wel opnieuw wikkelen zodat ik straks 4 x 15 Volt heb.
Zat al in de planning.

Nijn

Berichtdoor Nijn » wo 24 jun 2009, 16:41

Olaffel schreef: Heb de perspectief functie niet aanstaan, weet dat deze bestaat maar heb he, nog niet kunnen vinden (schijnt bij de andere aanzichten te staan). Verder is Photoworks erg lastig met belichting, deze render was nog wel te doen. Maar het geeft opzich een goede indruk en daar gaat het mij eigenlijk meestal om.

Perspectief vind je in solidworks bij view->display->perspective ;-)

Verder ziet het er netjes uit hoor!

Groetjes,
Martin

pietje

Berichtdoor pietje » do 25 jun 2009, 19:33

Olaffel, ziet er al gaaf uit. Hoe "moeilijk" is het om zoiets te bouwen? Is zo'n project te doen voor iemand met basic soldeerkennis?

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » vr 26 jun 2009, 15:05

Er is een LM werkend :D Ik heb nu een print af, omdat deze werkt kan ik nu de andere twee prints gaan maken. Ben wel te spreken over de sound. Klinkt echt heel flat en strak.

Wat ik wel merk is dat wanneer er elders in huis een schakelaar om gaat (uitdoen van een lamp) dan hoor ik een harde plop uit de speaker. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

@ Pietje
Het soldeerwerk is niet lastig, het schema is niet te ingewikkeld. Wel heb ik zelf een "architectuur" bedacht voor de print, dit is iets waar gemakkelijk fouten in sluipen. Echter kan je op Ebay gewoon voorgeetste printjes kopen voor 3 dollar ofzo, dat vind ik wel een aanrader. Wel moet je dan je onderdelen zo bestellen dat ze ook op het printje passen (denk aan een te grote elco o.i.d)
Het is voor het resultaat wel fijn als je een beetje netjes kan solderen. :wink:

gr Olav
Afbeelding

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » vr 26 jun 2009, 15:21

Na een simpele google, ik bouw gewoon een DC blocker in, dan zal het probleem wel verholpen zijn. :)

Gr Olav
Afbeelding

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » ma 29 jun 2009, 12:05

En er zijn twee versterkerprints klaar. Dus het is tijd om deze twee alvast in te bouwen. Gisteren druk bezig geweest om alles te positioneren.
Er moet nog veel gebeuren wanneer wordt gekeken naar de behuizing. De versterker is nu al zwaar dus het moet een stevig kastje worden. Gelukkig heb ik hier al ideeen voor.

Tijdens de eerste serieuze test gisteren waren Gobla, Mr. X en ik wel erg verbaasd. De twee LM's kunnen prima mijn Cappuccino Crescendo's aansturen. Alleen op een flink hoger volume (en dan echt hoog!) hoor je toch wel dat de trafo voor mooi een te lage voedingsspaning geeft en de versterker het niet trekt.
Maargoed, daar is deze versterker ook niet voor bedoeld, net als het highpass filter op de ingang die het subsone wegfilterd. Ik denk dat deze versterker echt een hele mooie toevoeging is aan m'n set, en dat er nog eens een project komt met fatsoenlijke rear speakers :wink:
De sound is verder erg flat, met iets meer mid. Maar de speakers klinken lekker en er is geen behoefte aan meer laag. Het stereobeeld is zeer sterk.

Maar welnu foto's! De bedrading moet nog netjes worden gemaakt evenals het spuiten van de achterplaat e.d

Binnenkort leen ik even een goede camera die het wel doet. :wink:

Gr Olav
Afbeelding

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » wo 01 jul 2009, 12:14

Ik heb gisteren aluminium en mooi hoogglans zwart acrylaat gehaald. De bouw van de behuizing kan beginnen. :D Hopelijk vanavond nieuwe pic's.

Gr Olav
Afbeelding

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » vr 03 jul 2009, 10:44

Hallo,

Gisteren druk geweest, bij deze de foto's. Te zien is dat de onderkant (rooster) en achterkant missen. De achterkant wordt van hetzelfde materiaal als de bovenkant, namelijk hoogglans zwart acrylaat. Het rooster is zwart gespoten en ligt te drogen.

Links en rechts voorin is nog ruimte "over" Hier komt o.a een bordje met zekeringen voor iedere LM, en tzt toevoegingen aan de voeding als bijvoorbeeld een DC blocker.

Wat nog rest: de derde versterker maken, volumeknoppen enzo maken, achter, voor en bovenplaat maken, alles uit elkaar halen en delen polijsten, brushen en spuiten.

Groeten,

Olav
Afbeelding

Terug naar “Versterkers”