Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72

Berichtdoor mischa72 » vr 21 aug 2009, 16:46

Waar ken ik dat van?

Volgens mij ziet de titel van de een of andere science fiction film/serie er ook zo uit.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 21 aug 2009, 17:44

mischa72 schreef:Volgens mij ziet de titel van de een of andere science fiction film/serie er ook zo uit.

Hoe kom je erbij?
Afbeelding
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » vr 21 aug 2009, 18:17

Nu wel :D :D :D
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

k.p.

Berichtdoor k.p. » vr 21 aug 2009, 20:14

Vinculum schreef:Geen specifiek doel en komt al helemaal niet op de kast zelf. Ik verveelde me en was met Photoshop aan het spelen. Zocht een woord om mee te klooien en dit was het resultaat. ;)
Vond het alleen zonde om aan niemand te laten zien. 8)

Gelukkig, want hoewel het een fancy logo is zou het denk ik enorm misstaan op die prachtige behuizing die je nu hebt. Of er zou een heel luxe schermpje achter moeten komen. Eventueel zou iets straks gegraveerd of strak geprint wel mooi zijn, maar opzich heeft deze kast dat niet nodig vind ik. Erg mooi 8) .

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 21 aug 2009, 21:38

Nee vind ik ook. Er zit 1 gravure in de kast en die is zo onopvallend mogelijk gemaakt door hem niet in te kleuren. De voorversterker heet Control, de eindversterker heet Power en het MediaCenter heet Source.
Er komt verder geen logo, geen sticker of wat dan ook. DIt was puur een anti-verveel oefening.

piedro1

Re: Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker

Berichtdoor piedro1 » zo 04 okt 2009, 10:26

Hallo allemaal,

Ook ik heb me gewaagd aan de Audio Link, en hoewel m'n kast niet zo fraai is als die van Vinculum, ben ik erg tevreden over het geluid.
Nu heb ik gisteren een Logitech Harmony One gekocht, waarmee ik ook deze voorversterker wil besturen. De vraag is, of het mogelijk is de balans ermee in te stellen. De Harmony zou dan RC5 codes 26 (rechts) en 27 (links) uit groep 16 of 19 moeten sturen. Is dit in te stellen?

Alvast bedankt voor de jullie reacties.

Piet
Laatst gewijzigd door piedro1 op zo 04 okt 2009, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

piedro1

Re:

Berichtdoor piedro1 » zo 04 okt 2009, 13:25

Vinculum schreef:Done!

Hij staat nu te spelen met mijn mediacenter op de digitale ingang via de HK-DAC.
Ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen.

Hallo Vinculum,

Toevallig heb ik ook die HK-DAC in m'n AudioLink ingebouwd. Hoe bevalt 'ie jou? Heb je 'm nog getweaked volgens DIYAudio?

Gr.
Piet

Vinculum

Re: Re:

Berichtdoor Vinculum » ma 05 okt 2009, 6:35

piedro1 schreef:Toevallig heb ik ook die HK-DAC in m'n AudioLink ingebouwd. Hoe bevalt 'ie jou? Heb je 'm nog getweaked volgens DIYAudio?

Hij bevalt goed hoor. De mijne is nagenoeg standaard. Het enige wat ik gedaan heb is de opamp vervangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik even kwijt ben welke het is maar het is dezelfde die toen mee besteld is in de groupbuy.

piedro1

Berichtdoor piedro1 » ma 05 okt 2009, 9:56

Tot nu toe heb ik nog niks vervangen, hoewel ik al wel een paar LM4562's heb liggen. Eerst maar 's horen hoe dit bevalt. Verder ben ik nog van plan de ingang (COAX, Optical, USB) middels de uC van de Audiolink te selecteren.

Ook mooi, dat VFD-schermpje. Maar 's kijken of ik die ook op de kop kan tikken. Kan ik de LCD rechtstreeks vervangen door een VFD module?

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 05 okt 2009, 10:12

Ja deze kun je zo uitwisselen alleen ik heb er wel veel problemen mee gehad.
Mijn vfd geeft alleen de bovenste regel en de 2de helft van de onderste regel weer. Mijn LCD deed zelfs helemaal niets. Mij is verteld dat dit met verschillende timings te maken heeft en dus display afhankelijk is.

piedro1

Berichtdoor piedro1 » ma 05 okt 2009, 10:33

"en de 2e helft van de onderste regel."
Ah, ik dacht dat dat zo bedoeld was, ziet er nl. wel leuk uit. :wink:

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 05 okt 2009, 10:43

piedro1 schreef:Ah, ik dacht dat dat zo bedoeld was, ziet er nl. wel leuk uit. :wink:

Nu inmiddels wel maar eigenlijk staat er iets anders op de onderste regel. Ik heb gekozen voor de easy way out en de tekst geherprogrammeerd om alleen de 2de helft te gebruiken van de onderste regel. Daar komt bij dat ik dit ook mooier vind hoor.

piedro1

Berichtdoor piedro1 » di 19 jan 2010, 13:44

Inmiddels heb ik ook een vfd aangesloten en ook deze heeft problemen met de 2e regel. De eerste letter op de 2e regel wordt niet getoond. Nu heb ik dat opgelost door in het commando hd44780_line2 altijd een extra spatie te schrijven. Iets langer wachten blijkt niet te werken, dus lijkt het geen timing probleem te zijn...

Verder is 'ie wel een stuk beter leesbaar (en duurder :wink: ) dan 'n lcd schermpje!

daniel

Berichtdoor daniel » zo 16 mei 2010, 22:14

Probleem zit mogelijk in timing van de communicatie. Zie hier.

piedro1

Berichtdoor piedro1 » do 27 mei 2010, 7:11

Bij mij zit 't probleem niet in de timing. Ik gebruik een Noritake VFD schermpje GU128x16, waarvoor delays in de orde van enkele tientallen nsec nodig zijn.
De oorzaak blijkt veel eenvoudiger te zijn: de tweede regel begint op adres: C0H en in "hd44780.jal" staat:

procedure HD44780_line2 is
HD44780_instruction( 0b_1010_1000 ) -- Dit is A0H
end procedure

Nadat ik dit aangepast heb naar:

procedure HD44780_line2 is
HD44780_instruction( 0b_1100_1000 ) -- Dit is C0H
end procedure

...werkte 't perfekt. O:)

Toch niet zo standaard LCD blijkbaar... :?

daniel

Berichtdoor daniel » zo 30 mei 2010, 15:01

Blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is de datasheets te raadplegen. Het Samsung vfd heeft inderdaad ook adres C0H als adres van de tweede regel, dus dat zal ook voor dit display wel de oplossing zijn. Ik had dat al eerder in dit topic aangegeven, dat er verschillende implementaties zijn van de regeladressering bij verschillende typen displays. Maar dat is vaak eerder een issue bij displays met >20 karakters per regel of meer dan 2 regels. Ik heb dat toen verder niet uitgezocht omdat ik dat probleem zelf niet aan de hand had.

Je voorbeelden kloppen trouwens niet helemaal. C0H is gelijk aan 1100_0000, en niet 1100_1000 (idem voor A0H)

de versie van JAL waarin de software van The AudioLink geschreven is is een stuk ouder dan de huidige versie waar ik nu mee werk. Helaas is het echter niet backwards compatible. Met de libs van de huidige versie werkt het gewoon goed.

piedro1

Berichtdoor piedro1 » ma 31 mei 2010, 9:02

Met welke versie werk je nu en is dat freeware (incl. libs)?

daniel

Berichtdoor daniel » ma 31 mei 2010, 10:08

Ik werk met Jal v2. Als ik het goed begrepen heb is dat een geheel nieuw opgezette versie. Mogelijkheden zijn een stuk uitgebreid (nu ook floats, tabellen, strings). Is nog steeds open source en freeware, inclusief de libs.

Als je googlet op 'Jal v2' kom je nog aantal downloadlocaties en sites met meer info tegen. Het beste library pack is Jallib, daarin zit ook de nodige documentatie.

Overigens is de oorzaak van de fout in de Elektuur code heel simpel, blijkt achteraf. Het lijkt erop dat zij regel 2 laten beginnen op adres 40d, terwijl dat moet beginnen op 40H. het commando

40D = 0010_1000
40H = 0100_0000

De '1' op bit 8 is nodig om een commando te geven.

Terug naar “Versterkers”