12E1 buizen mono versterkers + voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 07 jun 2009, 22:01

audiomanics schreef:
sevenup schreef:Die wil ik dan wel van je kopen als het zou kunnen :)

Ja, is goed joh ... 10 euro per stuk plus 17,75 verzendkosten :^o
(ze zijn dan wel van mij geweest 8) )

PB gestuurd....

Kees

De deal is rond :) Altijd fijn als mensen willen helpen. Thanks Kees =D>

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 07 jun 2009, 22:05

Met dit soort matsprijsjes zou ik ook meteen toehappen :D :D

Succes met afbouwen.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 17 jun 2009, 21:46

Topcaps zijn binnen en gemonteerd :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 17 jun 2009, 21:55

=D> =D> =D> =D> =D> =D>

Zeer mooi ontwerp, zo zouden ze allemaal uit moeten zien.

En hoe klinkt ie??

Binnenkort is de mijne aan de beurt.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 17 jun 2009, 22:27

En? Hoe klinkt ie?
Als de versterker helemaal goed werkt zou ik wel die gele stickers uit beeld halen, maar dat is persoonlijk.

Erg fraai resultaat hoor.

sevenup

Berichtdoor sevenup » do 18 jun 2009, 10:35

Hij klinkt lekker :) en is volledig brom en ruis vrij.

Vermogen is niet zo hoog, omdat ik hem nu als cathodevolger heb ingesteld. Nu is de spanningsversterking van de eindbuizen minder dan 1x. Heb hem nog niet gemeten, maar ik gok zo rond de 15W per kant. Als anodevolger zou er meer vermogen uit te halen zijn ( rond de 30W ), maar dan wordt de dempingsfactor een stukje lager. Ik heb het extra vermogen niet nodig met mijn breedbanders, maar ga het nog wel een keer proberen.

Vervorming bij volle uitsturing is erg laag. Dit komt doordat nu de eindbuizen niet echt zwaar belast worden en omdat de UGTs lekker overbemente zijn. Dit merk ik vooral in het laag.

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 18 jun 2009, 11:15

Ik zou het lekker zo laten. Had je al een schema geplaatst? Ben benieuwd naar die schakeling met de eindbuizen als kathodevolger.

Ben je er bij de volgende ZBA dag ook bij?

sevenup

Berichtdoor sevenup » do 18 jun 2009, 12:03

RobertD schreef:Ik zou het lekker zo laten. Had je al een schema geplaatst? Ben benieuwd naar die schakeling met de eindbuizen als kathodevolger.

Ben je er bij de volgende ZBA dag ook bij?

Schema zal ik wel eens uittekenen. ZBA dag lijkt me zeker wel leuk. Misschien wel :)

sietse

Berichtdoor sietse » do 18 jun 2009, 12:55

Ziet er heel mooi uit. complimenten.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » do 18 jun 2009, 19:21

toffe bak
toch schitterend die buizen hé
mvg
audioot

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » do 18 jun 2009, 21:03

audioot schreef:toffe bak
toch schitterend die buizen hé

Vooral met topcaps 8)

de_smit

Re:

Berichtdoor de_smit » ma 07 dec 2009, 21:25

sevenup schreef:Schema zal ik wel eens uittekenen. ZBA dag lijkt me zeker wel leuk. Misschien wel :)

Echt een heel mooi project. =D>
Heb je nog veel aan je schema van de voorversterker gewijzigd? Ik ben mij aan het oriënteren naar buizen voorversterkers en/of buffers. Gezien mijn ervaring (= 0) bij het bouwen van versterkers wil ik eerst eens een ingangselectie met buffer of voorversterker (zonder volume regeling e.d.) maken (moet nog kijken/ontdekken wat past bij mijn versterker) en dit voor mijn huidige versterker zetten. Er zit een ingang op die direct via de volume knop naar de eindversterker stuurt en het hele regel gebeuren overslaat. Dit is storingsvrij i.t.t. de gebruikelijke selectie / toon regeling / balans. Ik moet ergens beginnen en jou project lijkt mij een mooie basis.
Frank

sevenup

Re: Re:

Berichtdoor sevenup » di 08 dec 2009, 9:33

de_smit schreef:
sevenup schreef:Schema zal ik wel eens uittekenen. ZBA dag lijkt me zeker wel leuk. Misschien wel :)

Echt een heel mooi project. =D>
Heb je nog veel aan je schema van de voorversterker gewijzigd? Ik ben mij aan het oriënteren naar buizen voorversterkers en/of buffers. Gezien mijn ervaring (= 0) bij het bouwen van versterkers wil ik eerst eens een ingangselectie met buffer of voorversterker (zonder volume regeling e.d.) maken (moet nog kijken/ontdekken wat past bij mijn versterker) en dit voor mijn huidige versterker zetten. Er zit een ingang op die direct via de volume knop naar de eindversterker stuurt en het hele regel gebeuren overslaat. Dit is storingsvrij i.t.t. de gebruikelijke selectie / toon regeling / balans. Ik moet ergens beginnen en jou project lijkt mij een mooie basis.
Frank

Het schema is hetzelfde gebleven. Ik heb alleen wel de buisjes met DC gevoed. Ze waren nogal gevoelig voor brom. Verder werkt het perfect.

de_smit

Re: 12E1 buizen mono versterkers + voorversterker

Berichtdoor de_smit » di 08 dec 2009, 9:52

OK, bedankt. Waarschijnlijk hele domme vraag, maar wat gebeurd er met de omcirkelde weerstanden als ik de volume regeling achterwegen wil laten? Moet ik i.v.m. de ingangsgevoeligheid van mijn (eind)versterker de versterkingsfactor nog in de gaten houden, of is dat normaal gesproken geen probleem?
Alvast bedankt voor je hulp.
Frank

sevenup

Berichtdoor sevenup » di 08 dec 2009, 11:23

de_smit schreef:OK, bedankt. Waarschijnlijk hele domme vraag, maar wat gebeurd er met de omcirkelde weerstanden als ik de volume regeling achterwegen wil laten? Moet ik i.v.m. de ingangsgevoeligheid van mijn (eind)versterker de versterkingsfactor nog in de gaten houden, of is dat normaal gesproken geen probleem?
Alvast bedankt voor je hulp.
Frank

Je kunt gewoon de potmeter weglaten. Aleen versterkt deze schakeling wel een paar keer. Kan zijn dat het teveel wordt voor je eindversterker. Waarom niet gewoon een losse voorversterker ervan maken net zoals ik heb gedaan?

de_smit

Berichtdoor de_smit » di 08 dec 2009, 11:47

Een losse voorversterker is precies wat ik wil maken. Dus een volledig nieuwe ingang selectie met voor versterking, daar achter (in eerste instantie) mijn huidige versterker als eind versterker. Een dubbele volume regeling lijkt mij niet logisch en kan eventueel later altijd nog toegevoegd worden. Even een scan bijgevoegd van de eigenschappen van mijn versterker. Er zit een aparte "power amp direct" ingang op. Deze heeft een ingangsgevoeligheid van 1V/18kohm.
Frank

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 08 dec 2009, 13:54

Maakt de "Eindversterker direct" ingang wel gebruik van de volumeregelaar?
Ik vind dat nogal ongebruikelijk voor een losse eindversterker.

sevenup

Berichtdoor sevenup » di 08 dec 2009, 14:02

Als je een transistor eindversterker aansluit, zou ik de 1uF condensator vergroten naar 2.2uF of meer. Dit om voldoende laag over te houden in lage impedanties (zoals die 18K)

de_smit

Berichtdoor de_smit » di 08 dec 2009, 14:31

sevenup schreef:Als je een transistor eindversterker aansluit, zou ik de 1uF condensator vergroten naar 2.2uF of meer. Dit om voldoende laag over te houden in lage impedanties (zoals die 18K)

OK, bedankt voor je hulp. Ik zal alles op een rij gaan zetten wat ik nodig heb. Het lijkt mij een leuke basis.

RobertD schreef:Maakt de "Eindversterker direct" ingang wel gebruik van de volumeregelaar?

Het is een "gewone" versterker, die een extra ingang heeft. Deze ingang gaat (volgens het boekje, maar ik moet het schema nog controleren) via de volume regelaar naar de eindversterker. De toon regeling, balans en loudness kunnen in iedere gewenste stand staan, maar doen niet meer mee. De volume regeling heeft ook een dubbele schaalverdeling.
Misschien geen ideaal systeem, maar het lijkt mij een leuke manier om met buizen en zelfbouw van versterkers in aanraking te komen. Beiden zijn nieuw voor mij.

Ik zou ook de volume regelaar van de huidige versteker op een vaste stand kunnen zetten (wellicht max of zelfs hardware matig overbruggen en vervolgens wel een volume regelaar op de voorversteker bouwen. Het liefste laat ik de versteker in takt en dan lijkt mij (voor zover ik kan beoordelen) een dubbele volume regeling slechter.

sevenup

Berichtdoor sevenup » di 08 dec 2009, 14:38

de_smit schreef:
sevenup schreef:Als je een transistor eindversterker aansluit, zou ik de 1uF condensator vergroten naar 2.2uF of meer. Dit om voldoende laag over te houden in lage impedanties (zoals die 18K)

OK, bedankt voor je hulp. Ik zal alles op een rij gaan zetten wat ik nodig heb. Het lijkt mij een leuke basis.

RobertD schreef:Maakt de "Eindversterker direct" ingang wel gebruik van de volumeregelaar?

Het is een "gewone" versterker, die een extra ingang heeft. Deze ingang gaat (volgens het boekje, maar ik moet het schema nog controleren) via de volume regelaar naar de eindversterker. De toon regeling, balans en loudness kunnen in iedere gewenste stand staan, maar doen niet meer mee. De volume regeling heeft ook een dubbele schaalverdeling.
Misschien geen ideaal systeem, maar het lijkt mij een leuke manier om met buizen en zelfbouw van versterkers in aanraking te komen. Beiden zijn nieuw voor mij.

Ik zou ook de volume regelaar van de huidige versteker op een vaste stand kunnen zetten (wellicht max of zelfs hardware matig overbruggen en vervolgens wel een volume regelaar op de voorversteker bouwen. Het liefste laat ik de versteker in takt en dan lijkt mij (voor zover ik kan beoordelen) een dubbele volume regeling slechter.

Ik zou gewoon een dubbele volumeregeling gebruiken. Zo kan je de voorversterker ook gebruiken voor andere (eind) versterkers later.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 08 dec 2009, 14:54

Dat zou ik ook doen.

Met de volume regelaar van je huidige versterker stel je dan min of meer de gevoeligheid van de eindtrap in. De rest regel je dan met de volumeregelaar van de buizentrap.

Wel een leuk idee. Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen. Let er wel op dat een voorversterker moeilijker bromvrij te krijgen is dan een eindversterker of geïntegreerde versterker.

Veel bouwplezier!

de_smit

Berichtdoor de_smit » di 08 dec 2009, 15:12

Bedankt voor jullie hulp. Ik hoop dat ik jullie volgend jaar mee kan laten genieten van een project. Mijn nieuwe speaker gaan de goeie kant op en hoop ik begin volgend jaar af te ronden. Dus het volgende project lijkt bekend. :D

sevenup

Berichtdoor sevenup » za 16 jan 2010, 13:11

Ik las dat de nominaties voor zelfbouwversterkers 2009 er aan zitten te komen. Toen realiseerde ik dat ik nog geen fatsoenlijke foto's van mijn voor- en eindversterker in dit topic had gezet...

Dit is de set waarmee ik nu alweer een tijdje mee draai :)

Edit: Hmm wel een beetje stoffig :wink:

sevenup

Berichtdoor sevenup » ma 24 dec 2012, 14:46

Ik heb de eindversterker aangepakt en opnieuw bedraad. Schema iets veranderd (ultralineair) en al met al een stuk overzichtelijker. Hij is 100% brom en ruisvrij en heeft in UL wat meer power.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 24 dec 2012, 14:59

Zeer mooi hoor.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Terug naar “Versterkers”