300B single ended versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD

300B single ended versterker

Berichtdoor RobertD » do 08 jan 2009, 20:32

Onlangs ben ik begonnen met het bouwen van een single ended versterker op basis van de 300B triode.
Als stuurtrap komt er een mu-stage op met de D3A en de 27 (of 227) triode. Ik heb nog een paar mooie exemplaren liggen met gaasanodes en een ballonvormige glaskolf.

Eindelijk weer wat tijd om de bouwen. Het chassis lag al een jaar klaar in mijn schuur en de buizen stonden ook al maanden op de kast....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 08 jan 2009, 21:49

Mooi, gaan we aandachtig volgen... schema?
(fixed bias of auto? etc)

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

AatV

Berichtdoor AatV » do 08 jan 2009, 22:10

En veel foto's natuurlijk, heel veel foto's....

groeten,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 09 jan 2009, 7:54

Het schema is gebaseerd op "Caesar" van TriodeDick. Ik gebruik alleen een wat simpelere voeding met maar één CV378, daarna een pio van 15uF en twee smoorspoelen.

Als alles werkt en is nagemeten zal ik een schema posten.

Gisteravond heb ik alle gloeistroom bedraad. Wel een gedoe met die ontbrompotmeters van de 300B en de weerstanden die daarbij zitten.

Dat stuk werkt in elk geval.

Voor de 27's heb ik een 5V DC gemaakt met een gelijkrichter, twee elco's en een weerstand. Komt nu uit op 4,95V... niet slecht dus. (Ik zet ze dus in serie...)

mischa72

Berichtdoor mischa72 » vr 09 jan 2009, 9:58

Ook ik ga dit topic eens lekker volgen om bij te leren (en waarschijnlijk weer onkunde-vragen stellen :D ).

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 12 jan 2009, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

sevenup

Berichtdoor sevenup » vr 09 jan 2009, 10:30

mischa72 schreef:Ook ik ga dit topic een lekker volgen (en waarschijnlijk weer onkunde-vragen stellen :D ).

Groeten,
Mischa

Tijd om zelf eens een projectje te beginnen :D

BertDB

Berichtdoor BertDB » vr 09 jan 2009, 10:59

dit soort projecten zijn in feite prachtig. Je hebt er tijdens het bouwen erg veel plezier van, en achteraf nog veel meer :twisted:
Héél goed schema ook trouwens. Een mu stage is een erg goede trap om deze buis aan te sturen, zit wat power achter :P
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

mischa72

Berichtdoor mischa72 » vr 09 jan 2009, 11:15

sevenup schreef:Tijd om zelf eens een projectje te beginnen :D

Ligt ook deels al klaar, maar ik heb nog een aantal projecten liggen die eerst af moeten. Ik heb een tijd geleden een set Multitone eindblokken gekocht voor een redelijk zacht prijsje. Hiervoor is door Sander in een eerder stadium een reverse engineered schema voor gemaakt op basis van KT88-buizen. Deze versterker wil ik gaan bouwen. Het wordt een push-pull die in triode zo´n 15-20W moet gaan leveren.

Verder staan nog de volgende zaken op mijn ToDo-lijst: TOS-DAC, 6072 voorversterker (van wie zou ik dat schema toch hebben :wink: ), een PhonoDude 2 en de aanpassing van mijn UcD180 monoblokken. Ik hoop echter als eerste mijn speakers klaar te hebben (Banana in showcase).

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 12 jan 2009, 8:55

Mijn camera ligt even bij mijn vriendin, dus de foto's houden jullie tegoed...

De versterker speelt de klank is heel mooi.
Nog wel een beetje tweaken denk ik, maar eerst de boel maar eens een beetje laten inspelen.

Er zit alleen nog teveel brom op. Ik heb de gloei van de 300B's niet gelijkgericht, maar zet daar gewoon 5V AC op. Ik denk dat dat de eerste optie is om het geheel bromvrij te krijgen.

De voedingsspanning is 400VDC, daar zit nog een rimpeltje op van 0,4V top-top. Dat lijkt me toch niet al te ernstig?

De gloei van de stuurtrap triodes heb ik wel gelijkgericht.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 12 jan 2009, 17:24

Alvast het schema zoals ik dat nu heb gebouwd.
Ondanks de brom pakt het geluid je wel.

Mijn plan is om een stroombron te maken met LM350 regelaars voor de 300B eindpitten. Met DC verwacht ik dat het stil wordt.

Misschien moet ik anders een gloeistroomtrafootje voor de 27's toevoegen? Die kopppeling is niet ideaal, maar ik kwam een winding tekort op mijn trafo.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 12 jan 2009, 17:47

Euh... ik zie iets gevaarlijks (!)
Houdt er rekening mee dat de spanning tussen de filament en de kathode niet te hoog mag worden (volgens een telefunken datasheet zelfs maar 120V=) Ook de Uf/k van de 27 mag niet zo hoog zijn..
Je voedt beide gloeistromen op hetzelfde potentiaal en dat terwijl de spanning tussen de beide kathodes misschien al wel dicht tegen de 150V komt..
Ik zou de D3A buisjes dus gaan voeden uit een andere wikkeling dan die van de 27's en deze wikkeling met een weerstand-delertje vanaf de hoogspanning op een potentiaal zetten van ca 150V..

Kees

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 12 jan 2009, 20:39

Ik zal eens kijken of ik nog een trafootje kwijt kan in de behuizing.

Met de condensator probeer ik de gloei zwevend te houden. Misschien kan ik een 1 op 1 trafootje vinden voor de gloei van de 27's.
Of een 6,3 V trafootje voor de d3A's.

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 14 jan 2009, 21:19

Het trafootje heb ik nog niet kunnen vinden.
De luisterverslaving begint toe te slaan 8)

Wel alvast even een plaatje gemaakt...

Binnenkort plaatjes van het binnenwerk. Ik heb de onderdelen voor het gelijkrichten van de gloei van de 300B binnen. Dan ga ik gelijk eens kijken of ik een trafootje heb dat geschikt is voor de gloei van de d3A's.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 20 jan 2009, 23:33

Ik heb net wat gewijzigd aan mijn oude versterker, dus die moest weer even in het audiomeubel.
Kon ik mooi wat plaatjes schieten van buiten- en binnenzijde....

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 26 jan 2009, 23:21

Hij is stil !!!

Ik heb de gloeispanning van de eindpitten gelijkgericht en afgevlakt met elco's.

Oorspronkelijk was ik begonnen met een stabilisatie schakeling met de LM350T, maar die kwam -ondanks dat de gloeiwikkelingen ook een 6,3VAC tak hebben- niet hoog genoeg in spanning.

Dus dan maar rechttoe-rechtaan met een gelijkrichter en een 10.000uF elco... dat was nog nèt niet genoeg, dus nog een 10.000uF elco over de buisvoet geplaatst. Ik heb nu 4,95V op de gloei... dat is 1% afwijking.

Voor de D3A buisjes heb ik een apart gloeistroomtrafootje laten komen van www.dickbest.nl een 12V exemplaar. De buisjes gloeien nu in serie en het knooppunt tussen de D3A gloeidraden is met een condensator van 1uF aan het massasterpunt geknoopt. Een keurig zwevende, bromvrije gloei dus.

Bijgaand wat plaatjes van de licht veranderde binnenkant.

Laatst wijziging zijn de ontkoppelelco's van de kathodeweerstanden van de 300B's. Daar zitten nu Elna Cerafines in van 100uF / 100V.
Dat waren eerst heel oude philips elco's van 80uF / 100V.

Na het inspelen zal ik eens goed luisteren of daar een oordeel over is te geven.

In elk geval is dat brommetje eruit. Hopelijk houden de gelijkrichters van de gloei het, ze zijn geschikt voor 3A, maar worden redelijk warm.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 27 jan 2009, 0:49

Ik zie dat je weinig ruimte meer over hebt... anders zou je mijn VCCS2
(Voltage Controlled Current Source 2e revisie) nog kunnen plaatsen..
Wereldwijd zeker 5 keer (Brazilie, Japan, Frankrijk, Italie en China) nagebouwd en erg lovende woorden ontvangen..

Kees

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 27 jan 2009, 10:49

audiomanics schreef:Ik zie dat je weinig ruimte meer over hebt... anders zou je mijn VCCS2
(Voltage Controlled Current Source 2e revisie) nog kunnen plaatsen..
Wereldwijd zeker 5 keer (Brazilie, Japan, Frankrijk, Italie en China) nagebouwd en erg lovende woorden ontvangen..

Kees

Doe mij eens een schemaatje daarvan... Hoeveel verschil tussen in- en uitgangsspanning heeft jouw VCCS ?

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 27 jan 2009, 10:53

Al gevonden op jouw site...
Kun je die printjes ook leveren? Ik kan die denk ik wel kwijt in mijn behuizing.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 27 jan 2009, 13:05

Dat was zelfs versie 1.. Ik heb ze alleen in PDF voor je .. Van daar uit kun je printjes laten maken..
Afhankelijk van de gebruiktte diodes kun je tot een heel klein spanningverschil komen.. Ik meen dat ik met 5,5VAC al 5Vdc/2A kon regelen bij gebruik maken van D330 Schottky's . Volgens de datasheets zijn er al Schotttky's in SMD die slechts 0,12V laten vallen bij redelijke stroom.. De transistor is een dikke FET met een Rdson van drie keer niks

Kees

AatV

Berichtdoor AatV » di 27 jan 2009, 13:44

@Kees,

Ben ook benieuwd naar de VCCS 2.0! Kun je mij ook een PDF-je sturen?
Heb op je site gezien dat ook de 27 buizen met een stroombron gevoed worden i.p.v. met een driepoot. Heb jij zelf verschil ervaren tussen die twee verschillende manieren van voeding voor een indirecte buis als een 27?

groeten,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 27 jan 2009, 13:53

AatV schreef:Heb jij zelf verschil ervaren tussen die twee verschillende manieren van voeding voor een indirecte buis als een 27?

Nee, ook niet geprobeerd... Maar deze stroombron laat zich zo lekker gebruiken, ook bij lage spanningen als de 2,5V voor de 27-jes
Baadt het niet, schaadt het ook niet... en tov een gewone regelaar komt de stroom ook wat langzaam inzetten.. Dat is de traagheid van regelen die het geen spanningbron maar een stroombron maakt.. Fluctuaties vanaf 2Hz worden al niet meer gevolgd..

Ik zal vanavond de zaak even bij elkaar zoeken...

Kees

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 28 jan 2009, 14:52

Ik heb de bestanden ondertussen gepost in het topic Lampucera2.

Kees

Terug naar “Versterkers”