Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 21 jul 2008, 22:48

PA4URK schreef:Maar heeft dat dan hetzelfde doel als de ontbrompotmeter of begrijp ik het nog niet? :oops: En gelukkig heb ik helemaaaaal geen verstand van verzekeren 8)

Dat heeft inderdaad exact hetzelfde doel.
Een potmeter met de loper in de middenstand kun je vervangen door twee gelijke weerstanden.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 21 jul 2008, 22:54

Het wordt me duidelijk Audioot, maar ik probeer het gewoon eerst zoals het in het schema staat. Heb ik dan toch nog een (lichte) brom, kan ik het vrij eenvoudig verbeteren. Potmeters van een paar Watt liggen hier zat in de oude doos. Bestaat er ook nog een specifieke plaats waar een ontbrompotmeter (wat een woord...) het best gemonteerd kan worden? Ik meen namelijk gelezen te hebben dat ie doorgaans zo dicht mogelijk bij een buisvoet geplaatst wordt.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 21 jul 2008, 23:09

Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Het gaat vooral om spanning en niet om stroom...

De ontbrompotmeter zorgt ervoor dat de sinusvormige gloeispanning zich precies rondom het nulniveau van het centrale aardpunt beweegt.
De positieve halve golf dus boven de nul, en de negatieve eronder. Als je geen verbinding hebt met de massa, dan zwabbert die gloeispanning ergens in het luchtledige... zweeft zogezegd.

In jouw versterker heb je waarschijnlijk maar één of twee gloeispanningen. Je voedt dus de gloei van meerdere buizen uit één trafowikkeling. Dicht bij een buis is dan weer ver weg van een andere buis... gewoon een toegankelijk plekje zoeken dus.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 01 aug 2008, 21:58

Het stagneert een beetje... Warm, erg warm is het in m'n bouwhoekje. Na de vakanties maar weer aanvangen. Wat is trouwens het nut van die grote smoorspoelen? Ook een stabiliserend effect? Ik heb namalijk nog wat van die dingen liggen in de oude doos. Wordt de versterker nog zwaarder... :P

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 09 aug 2008, 16:52

Zo, weer terug van vakantie en enkele tientallen forumpagina's verder....

Smoorspoelen hebben zorgen voor het verminderen van de rimpel op de voedingsspanning. Een spoel verzet zich immers tegen veranderende stromen en zal dus voornamelijk gelijkstroom doorlaten.

Mijn ervaring is in elk geval dat een versterker mét smoorspoelen een stuk muzikaler klinkt dan een versterker waar geen smoorspoelen in de voeding zitten.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 10 aug 2008, 16:47

Welkom terug in ons kikkerlandje RobertD, of heb je hier de vakantie doorgebracht? Bestaat er ook een manier (formuletje :? ) om de juiste spoel te bepalen? Ik heb er nog een paar liggen uit een paar oude buizenzenders uit de jaren zestig, misschien dat die goed zijn. Maar dan moet ik wel een plekje voor ze vinden en volgens het schema kunnen we er buiten. Afgelopen week de buisvoeten op de eerste print gesoldeerd en straks de andere. Mijn vriend van de metaalbewerking is ook terug van vakantie dus gaan we komende week even de gaten voor de buisvoeten boren. De achterplaatjes voor de ingangen en de LS-connectors zijn in ontwerp en dus lijkt alles nog steeds van een leien dakje te gaan. Klopklopklop.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 11 aug 2008, 7:59

De vakantie heb ik doorgebracht in Drenthe, dus in ons eigen landje. Prima weer gehad !

Kijk even in het ontwerp van "Bill" op www.triodedick.com
Meestal worden spoelen van 5 of 10 Henry toegepast. Let er wel op dat ze voldoende stroom kunnen voeren. (Per kanaal iets van 100-150mA, liever wat ruimer.)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 11 aug 2008, 17:28

De spoelen die ik heb komen uit buizen scheepszenders met een vermogen van 100 tot 400 Watt. Ruimschoots voldoende denk ik.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 31 aug 2008, 21:19

Zo vrienden, hier na een kort intermezzo even wat fotoos van de kale opzet. De meeste onderdelen hebben hun definitieve plaats gekregen, hoewel er nog wel een paar puntjes van twijfel zijn. Kan ik de ingangen en de luidsprekeruitgangen op één aluminiumplaatje aan de achterzijde zetten en de 240 V en de zekering op de andere bijvoorbeeld (zie foto binnenzijde)? Dan komen de hoogspanningsbedrading en de signaalvoerende bedrading namelijk zo ver mogelijk uit mekaar. Er moet nog één gaatje voor de aan-uit-schakelaar worden geboord en dan kan de heleboel weer uit elkaar voor het verfwerk. Eerst schuren en gronden met speciale aluminiumprimer en daarna een keer of wat spuiten met zwart metallic lak. De kappen idemdito maar over de houten kast ben ik er nog niet helemaal uit. De lampen op de foto zijn alleen ter illustratie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 31 aug 2008, 21:22

En nog een foto van de binnenkant... Het probleem met printen is trouwens dat je de gaten voor de buisvoeten nooit precies op de goede plek krijgt. En dat is jammer al is het gelukkig niet echt opvallend in mijn geval.

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 31 aug 2008, 22:36

Hoi,

Dat ziet er puik uit hoor. Weet je zeker dat je die trafokappen ook nog gaat spuiten?

De aansluitingen voor in- en uitgang kun je prima op één aluminium plaatje zetten. Zorg er wel voor dat de ingangen geïsoleerd zijn en dat je de massa aansluiting met een draadje naar het centrale massapunt legt.
Voor de luidspreker aansluiting geldt hetzelfde.
Gebruik zo'n plaatje in geen geval als geleider voor de massa, want dat leidt onherroepelijk tot brom.

Ga zo door !!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 03 sep 2008, 21:18

Sjongejonge, er komt nog wat bij kijken om 'eventjes' een buizenversterker te bouwen... Ik heb afgelopen weekend de hele chassisplaat bestukt en nog eens goed gekeken wat er nog mist Alleen nog even twee gaatjes voor de steraarde (afgedekt door de kap) en de on/off schakelaar geboord. De hele plaat weer geschuurd en ontvet met ammonia en morgen de eerste aluprimerlaag er op. Ik twijfel over de kappen RobertD, ze zijn al matzwart en de plaat wordt glimmend zwart. De houten kast iets crèmeachtigs met zichtbare houtnerf. Maar ik kan nu nog veranderen :roll:

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 11 sep 2008, 21:13

En? Komt er al geluid uit?

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 11 sep 2008, 21:55

Hé hé, zo snel gaat dat allemaal niet. Ik ben nog druk met het schilderwerk en tussendoor moet ik ook nog werken plus nog wat andere hobby's beoefenen http://www.knrm.nl/urk. Daar gaat veels te veel vrije tijd in zitten. De chassisplaat staat helemaal in de grondverf en ik wacht nu op een spuitbus MoTip autolak. Maar ik hou je op de hoogte RobertD :) .

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 22 sep 2008, 9:32

Hallo,

Je hebt met je verhaal meer mensen geïnteresseerd.

Klopt het dat deze versterker gebouwd is met de volgende buizen:
Pre: EF86
Fasedraaier: ECC83
Eind: EL34

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 22 sep 2008, 9:36

Hoi Mischa,

Dat klopt als een bus. Het schema staat op de tweede pagina van deze thread.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 22 sep 2008, 9:40

Ik zie het :oops:

Bedankt voor de tip. Ik moest het even heel snel weten.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de status van dit mooie project. Zijn er trouwens nadelen te noemen voor het bouwen op print? Het lastiger kunnen modificeren wil ik hierbij even buiten beschouwing laten.

Misschien is dit ook al voorbij gekomen, maar is er een indicatie te geven welk budget ongeveer in gedachten moet worden gehouden voor dit project?

Groeten,
Mischa

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 22 sep 2008, 10:03

Over het budget durf ik geen uitspraken te doen, maar wat betreft de resultaten zou je denk ik beter de "Annastasia" van TriodeDick kunnen bouwen. Dat heeft ook een beetje te maken met mijn twijfels bij het inzetten van de EF86 in audio applicaties, want ik vind het buisje nogal ruisen.

Annastasia kun je bouwen zonder tegenkoppeling, terwijl deze versterker flink is tegengekoppeld. Daar komt ook nog eens bij dat de ECC83 eigenlijk te weinig "ballen" heeft om de EL34 lekker aan te sturen.
In dit ontwerp wordt daarom veel versterking toegepast die vervolgens met de tegenkoppeling weer teniet gedaan wordt.
Wanneer je het vergelijkt met Annastasia of Bill van Dick, dan zie dat er een sterkere stuurbuis wordt toegepast ( ECC99 ) en er geen tegenkoppeling meer nodig is. Dat levert in de praktijk een muzikalere versterker op.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze versterker niet lekker zal klinken hè, hou me ten goede. Vooral wanneer dit je eerste buizenversterker is, zul je in vergelijking met een transistorversterker het verschil goed moeten kunnen waarnemen.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 22 sep 2008, 10:04

Bedenk je bovendien dat de kostprijs voor een versterker met name wordt bepaald door de transformatoren en niet door de buizen!
Zeker niet door de stuurbuizen.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 22 sep 2008, 10:21

Ok, hoe liggen normaal gesproken de trafo´s van Rik Stoet kwa kwaliteit?

Kwaliteit van NL-bodem of wat?

Groeten,
Mischa

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 22 sep 2008, 11:14

Volgens mij zijn die wel goed, maar ik kan niet uit ervaring spreken.
In elk geval heeft Stoet naar mijn idee wel een goede naam.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 22 sep 2008, 13:29

Mischa72, dit is mijn eerste eigenbouw versterker en dat was de reden dat ik voor dit Elektuur-ontwerp heb gekozen. Een heel groot nadeel van de printen is dat je erg nauwkeurig moet werken, de gaten van de buizen op het chassis moeten uiterst precies overeenkomen met de printen en ook het toepassen van andere (betere) onderdelen is moeilijker. Even een condensator verwisselen betekent de hele print losmaken. Mijn volgende project wordt er dus wel eentje zonder printen. Maar dat neemt niet weg dat ik er al een hoop plezier aan heb gehad :lol: .

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 22 sep 2008, 13:32

PA4URK schreef:Maar dat neemt niet weg dat ik er al een hoop plezier aan heb gehad :lol: .

Helder, maar het gequote deel is voor mij het belangrijkste. Je kunt natuurlijk overwegen om het Electuur-ontwerp hard-wired op te bouwen. Dan laat je de print gewoon achterwegen.

Ik moet wel zeggen dat je er een heel erg mooie kast omheen hebt zitten.

Groeten,
Mischa

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 22 sep 2008, 19:00

Wanneer het op deze manier niet goed lukt, is dat te overwegen Mischa. Maar dat betekent dat de printen voor niks zijn gekocht en dat van veel onderdelen de aansluitdraden misschien nèt te kort zijn. We gaan dus eerst voor deze aanpak. De kast komt trouwens bij AE Europe vandaan. Het kost een paar eurocenten, maar dan heb je ook wat 8)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 26 okt 2008, 20:44

't Was een beetje stil de laatste weken maar dat betekent niet dat ik een beetje heb lopen lanterfanten. Kijk maar naar de foto's, de kast is helemaal klaar nu, de chassisplaat gespoten met Motip glossy autolak en de kast gekleurd met Rambo donkere beits met houtnerf. Ziet er prima uit. Een paar dingetjes nog: voor de potmeter en de keuzeschakelaar moet ik nog twee verbindingsassen van 6 mm hebben en voor de achterkant de twee afdekplaatjes waar de 220 V aansluiting, de zekeringhouder en de chassisdelen voor de LS en de ingangen op komen. Die laatste ga ik van plexiglas maken waar ik nog een mooi stuk van heb liggen. Daarna wordt het bedraden. En ik wil nog wat mooie wrijfletters in een klassiek handschrift aanbrengen. En zo blijf je bezig :lol: Trouwens, de vier binnenste buisjes zijn de originelen die er op komen, de groten zijn alleen even voor het aanzicht hoor...

Terug naar “Versterkers”