Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 04 jul 2008, 17:32

Natuurlijk vier Robert, maar toch goed dat je het zegt. Want toen ik mijn buisvoetjes bestelde... Inderdaad :oops:
Eigenlijk weet ik nog niet wat voor EL34's het worden, geen Chinese in ieder geval. Niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat ik voor een paar tientjes meer een stel uitstekende NOS buizen of (inderdaad) JJ's heb. Kan ik voor de gloeistroom dat zwarte installatiedraad gebruiken? Dat is niet al te dun en ook redelijk buigbaar. En er ligt ook nog een rolletje van... Alleen met solderen op de print zal ik de gaatjes wat moeten uitboren. Voor al de overige verbindingen die niet afgeschermd hoeven wil ik telefoondraad gebruiken, dat is ook massief en goed buigbaar. Ik gebruik dat overal voor en voldoet uitstekend.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 05 jul 2008, 10:51

Zwart installatiedraad is geschikt voor 10 ampere, dus dat lijkt me wel voldoende ;-)

Ik heb ook weleens iets gebouwd met telefoondraad, dat werkt heel prettig en is prima te solderen. Gewoon doen!

Draad met een massieve kern schijnt het geluid ook ten goede te komen, ik heb dat nooit echt geprobeerd, maar werk gewoon liever met massief draad.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 05 jul 2008, 11:47

Ik vraag me af hoeveel ampère er eigenlijk loopt per buis wat betreft de gloeistroom. Volgens het schema trekken alle buizen samen 7 ampère. Vier EL34's en vier ECC's en EF's. Als ik dat deel op de 7 ampère (waarbij aangetekend dat de 34's het meeste voor hun rekening nemen) vraag ik me af of dat installatiedraad dan niet een beetje overdreven is. En wat is dan het alternatief, dubbel getwist telefoondraad misschien? Of bestaat er ook nog iets er tussen in zonder dat ik verval in mega-duur verzilverd draad met teflon-isolatie en dat soort (in mijn ogen) onzin?

sevenup

Berichtdoor sevenup » za 05 jul 2008, 12:41

PA4URK schreef:Ik vraag me af hoeveel ampère er eigenlijk loopt per buis wat betreft de gloeistroom. Volgens het schema trekken alle buizen samen 7 ampère. Vier EL34's en vier ECC's en EF's. Als ik dat deel op de 7 ampère (waarbij aangetekend dat de 34's het meeste voor hun rekening nemen) vraag ik me af of dat installatiedraad dan niet een beetje overdreven is. En wat is dan het alternatief, dubbel getwist telefoondraad misschien? Of bestaat er ook nog iets er tussen in zonder dat ik verval in mega-duur verzilverd draad met teflon-isolatie en dat soort (in mijn ogen) onzin?

Ik gebruik geregeld draad van oude PC voedingen. Redelijk dik en in allerlei kleuren. Ik knip het af van kapotte voedingen die bij mij op het werk weg gegooid worden.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 05 jul 2008, 17:06

Bedankt voor je reactie Sevenup. Weet je, ik heb een hekel aan nieuw kopen wanneer ik nog allemaal goed spul heb liggen. Of weet te liggen. Maar aan de bedrading ben ik vooralsnog nog niet toe. Deze week krijg ik mijn UGT's en dan wordt het passen, meten en boren op de alu-plaat. Alles een plekje geven en dan aan de slag. Als ik de kast, de trafokappen en de grootte van de plaat zo bekijk vallen de buizen straks niet meer op, haha.

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 05 jul 2008, 17:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker (van boven naar beneden de EL34, de ECC83 en de EF86)

1,5 + 0,3 + 0,2 = 2A en dat per kanaal, dus in totaal 4A.

1,5A krijg je best nog wel door een telefoondraad heen hoor, die zijn redelijk dik.
Dubbel twisten kan natuurlijk ook, dan lukt het zeker.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 06 jul 2008, 16:11

Kijk daar heeft een mens wat aan, daar heb je vrienden voor. Jij werkt toch niet bij de belastingdienst hè RobertD :lol: ?
Afijn, dat spaart weer wat grote gaten op de print uit. Maarre, is het geen 2x1,5, want ik heb twee EL34's per kanaal. Dan kom ik op precies 7 ampère totaal voor de gloeistroom en dat klopt precies met wat de beschrijving aangeeft. Maar dat verandert natuurlijk niets aan de stroom per buis en dus de bedrading.

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 06 jul 2008, 19:16

PA4URK schreef:Kijk daar heeft een mens wat aan, daar heb je vrienden voor. Jij werkt toch niet bij de belastingdienst hè RobertD :lol: ?
Afijn, dat spaart weer wat grote gaten op de print uit. Maarre, is het geen 2x1,5, want ik heb twee EL34's per kanaal. Dan kom ik op precies 7 ampère totaal voor de gloeistroom en dat klopt precies met wat de beschrijving aangeeft. Maar dat verandert natuurlijk niets aan de stroom per buis en dus de bedrading.

Foutje bedankt! Het is inderdaad 2x1,5A plus de rest.

Nee ik werk -gelukkig- niet bij de belastingdienst... of misschien helaas, dan had het je een halve aanslag gescheeld ;-)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 07 jul 2008, 20:31

Oef, een pak van m'n hart, want je wilt niet weten hoe ik deze hobby bekostig 8)
Hier de laatste foto's van de kast en de chassisplaat. Ik heb fotokopietjes van de lege printen gemaakt (op ware grootte uiteraard) en die heb ik met dik plakband op de plaat geplakt. Nu ga ik de gaatjes voor de printen boren en met stift heb ik de middelpunten van de buizen gemarkeerd. Gewoon van gaatje naar tegenoverliggend gaatje en op de kruising is dan het middelpunt. Toch? De grote gaten voor de buisvoeten maakt een bevriende metaalbewerker (onze voetbalsponsor) die me ook de aluminiumplaat heeft geleverd (gesponsord).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 07 jul 2008, 22:25

Dat ziet er mooi uit!

Hoe ga je de voedingstrafo inpakken?

Ik ben wel jaloers op zo'n aluminium sponsor.
Voor de grote gaten heb ik pas geleden een setje stappenboren gekocht.
Dat zijn boren die verlopen in stapjes van 6 naar 20mm en 6 naar 30mm.
Door gewoon plaatijzer en aluminium werkt dat prima. Je hebt wel een kolomboor nodig.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 07 jul 2008, 23:22

Ja RobertD, een goeie vriend is beter dan een verre buur. Of zoiets. Het gaat uiteindelijk maar om acht grotere gaten voor de buisvoeten, de kleintjes doe ik thuis of op m'n werk. Probleem met printen is dat het allemaal exact moet passen, maar hopen dat dat goed gaat. Maar met de mallen van de printen kan het eigenlijk niet mislukken. Klopklopklop. De kast heb ik bij Kimm van AE besteld en wil ik in de kleuren van onze huiskamer brengen. Chassisplaat glanzend zwart en de houten behuizing iets crèmeachtigs à la Rivièra Maison of zoiets. Dan vind m´n ega het misschien ook nog leuk. De trafo komt in de kast onder de chassiplaat te hangen want die is nèt even te groot om er bovenop te passen. Ik zit verder nog in twijfel of ik de potmetertjes aan de sporenkant doe en er gaatjes boven boor. Dat is wel zo makkelijk met afregelen.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 07 jul 2008, 23:30

Als je de potmeters bovenaf bereikbaar maakt, dan moet je ook zorgen dat je aan de bovenkant ergens een metertje kunt aansluiten.

Volgens mij hoef je dit ontwerp maar één keer af te stellen, dus ik zou het lekker aan de onderkant doen.
Voordat je de bodem eronder schroeft de versterker een uurtje aanzetten ( zorg voor een goede belasting van de speakeruitgangen! ) en alles afstellen. De versterker kan dan best even op de zijkant liggen.

Die ringkern trafo kan natuurlijk gewoon onder de uitgangstrafo's onder het chassis, je hebt toch geen last van een brommend strooiveld.
Mooi hoor!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 08 jul 2008, 17:56

Daar ga ik me nog even over buigen. Ik heb een mooi passend metertje (nostalgisch uit het Amerikaanse leger) dat precies op het front past. Maar dan komt er weer wat rekenwerk en extra schakelaars bij. Ik kan het natuurlijk ook gewoon voorop zetten en later eens een keer aansluiten. De UGT's zijn vanmiddag gearriveerd samen met een koffiebeker van AE Europe. Leuk van Kimm.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 15 jul 2008, 18:43

Zo, de meeste gaatjes zijn geboord en alles past tot nog toe. Nu nog een plekje zoeken voor de voedingstrafo, maar dat zal wel conform de foto worden. Vraag: Geeft het problemen om de kroonsteen voor de voedingstrafo onder de UGT te plaatsen? En de voedingsprint onder de andere? Eigenlijk zit ik te denken om tussen de versterkerprinten en de rest een aluminium schot te plaatsen. Ter versteviging (eigenlijk niet nodig) en afscherming.

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 16 jul 2008, 7:57

PA4URK schreef:Zo, de meeste gaatjes zijn geboord en alles past tot nog toe. Nu nog een plekje zoeken voor de voedingstrafo, maar dat zal wel conform de foto worden. Vraag: Geeft het problemen om de kroonsteen voor de voedingstrafo onder de UGT te plaatsen? En de voedingsprint onder de andere? Eigenlijk zit ik te denken om tussen de versterkerprinten en de rest een aluminium schot te plaatsen. Ter versteviging (eigenlijk niet nodig) en afscherming.

Als je alle draden waar wisselstroom doorheen gaat maar goed in elkaar twist, dan mag dat geen problemen geven. Er zit bovendien ook nog een dikke aluminium plaat tussen.

Zorg ervoor dat je afgeschermde ingangbedrading gebruikt voor het muzieksignaal. Indien mogelijk de muziekbedrading haaks over de voedingsbedrading heen leggen. Ik kies er daarom meestal voor om de voedingstrafo aan de zijkant te plaatsen, dan lopen de voedingsdraden grotendeels van links naar rechts door de kast en de signaaldraden van voor naar achter.

Die ringkerntrafo's hebben nagenoeg geen strooiveld, dus die afscherming is meer gevoelsmatig dan echt noodzakelijk.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 20 jul 2008, 23:13

Dat gaat in mijn geval niet op met die voedingstrafo uiterst recht of links. Maar dat maakt niet uit RobertD, de gaten zitten er bijna allemaal in. Alleen die van de buizen nog niet. Ga ik deze week doen. Daarna schuren, gronden en aflakken en het opbouwen kan beginnen. En dan de bedrading. Oh ja, voor het ontwerpen van de plaatjes voor de achterkant heb ik het programma Front Panel Designer op internet gevonden. Werkt prima! De gloeispanning wordt bij dit ontwerp niet gestabiliseerd, wat is daar eigenlijk de reden van?

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 20 jul 2008, 23:23

Zo'n versterker werkt prima wanneer je de gloeispanning op wisselstroom houdt.

Gelijkrichten en stabiliseren zie je vooral bij voorversterkers en phonotrapjes.

Wat wel aan te bevelen is, is om een "ontbrompotmeter" te plaatsen. De potmeter ( ca. 100 ohm) plaats je over de gloeispanning, met de loper aan massa. Daarmee kun je de brom goed wegregelen.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 21 jul 2008, 13:44

Ik heb daar al eens over gelezen, zo'n ontbrompotmeter. Hoe wordt die dan precies aangesloten RobertD? En moet die van een type zijn die ook wat ampères kan verwerken?

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 21 jul 2008, 18:08

Meestal wordt gekozen voor een 2 of 3 watt type van pakweg 100 Ohm.
www.dickbest.nl heeft ze en www.baco-army-goods.nl ook.

De uiteinden van de potmeter komen op de aansluitingen van de 6,3VAC en de loper van de potmeter verbind je met het centrale massapunt.

Soms heb je een 6,3VAC wikkeling die is opgebouwd uit twee keer 3,15VAC. Dan heb je de potmeter niet nodig maar sluit je het middelpunt van de twee 3,15VAC wikkelingen aan op het centrale massapunt.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 21 jul 2008, 20:47

Ik begrijp het RobertD. Maar vergis ik me of hebben die twee 100 ohm weerstanden in het schema hetzelfde doel? Deze twee weerstanden zitten tussen de twee 6,3 volts gloeidraden en liggen in het midden aan massa. Alleen kun je ze dan niet afregelen natuurlijk.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » ma 21 jul 2008, 20:49

dir is dan een virtueel nulpunt van je 6,3v
mvg
audioot

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 21 jul 2008, 21:04

Oei, dat klinkt ingewikkeld. Leg eens uit? :D

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » ma 21 jul 2008, 21:24

sorry maar als je geen middenaftakking hebt op je gloeispanningswikkeling dan maak je een "midden" met twee gelijke weerstanden van 47-100ohm en leg je het knooppunt van de twee aan massa
dan heet met een heeeeeel geleerd woord zo
mvg
audioot

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 21 jul 2008, 21:37

Maar heeft dat dan hetzelfde doel als de ontbrompotmeter of begrijp ik het nog niet? :oops: En gelukkig heb ik helemaaaaal geen verstand van verzekeren 8)

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » ma 21 jul 2008, 21:55

als je echt het onderste uit de kan wilt dan neem je een potmetertje maar tot nu toe heb ik er nog geen nodig gehad en mijn se845 en mijn clio 5 met ecc99 ipv siemens BA zijn doodstil
mvg
audioot

Terug naar “Versterkers”