Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 17 mei 2008, 9:54

Zo te zien is die meter geschikt voor 1mA, dus let op!

Je zult eens moeten experimenteren met het metertje om erachter te komen hoeveel spanning erover staat als de meter vol uitslaat op 1mA.
Dat zal in de orde van microvolts zijn.

Je kunt dan denken aan shuntweerstandjes in serie met de kathodeweerstanden. De meter kun je dan omschakelen over die 4 shunts.

Let er vooral op dat je de stroom door de buis niet onderbreekt terwijl de versterker aan staat. Dat is einde buis en soms zelfs einde uitgangstrafo!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 18 mei 2008, 21:45

Inderdaad RobertD, maar daar zal ik even mee aan het rekenen moeten. t'Is trouwens een flinke meter met een doorsnee van 80 mm, daar moet ik met het chassis ter dege rekening mee houden. Of anders gaat ie bovenop, dat staat ook mooi... Bedankt voor de waarschuwing want anders wordt het een dure aangelegenheid. Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat voor uitgangstrafo ook wel eens geschikte spanningstrafo's gebruikt worden. Kan dat werkelijk of is dat een fabeltje?
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » zo 18 mei 2008, 22:09

denk dat je dan problemen met de bandbreedte krijgt hoor
mvg
audioot

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 19 mei 2008, 23:06

Dus hoe beter de UGT, hoe groter de minimale en maximaal te bereiken frequentie zal zijn? Mijn kleine Yarland heeft een bandbreedte van 20 Hz tot 20 kHz bij 1 dB. Mag ik dan aannemen dat ik met de zelfbouwer met een koppeltje uitstekende UGT's van AE een veelvoud van die bandbreedte kan halen?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 20 mei 2008, 4:15

PA4URK schreef: Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat voor uitgangstrafo ook wel eens geschikte spanningstrafo's gebruikt worden. Kan dat werkelijk of is dat een fabeltje?

In feite is dat ook een spanningstrafo: reken maar uit: als je primair iets van 3,5K hebt (bij voorbeeld) en secundair 8 Ohm bij nagenoeg hetzelfde vermogen (minus de verliezen) heb je primair een veel hogere spanning dan secundair...
verhouding in dit geval is de wortel uit 3500/8...
In het geval van een PushPull hoef je niet echt rekening te houden met de verzadigings-stroom (bij SE trafo's zit er vaak een "gap" in)
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het blikpakket van een UGT vaak anders is van compositie ivm de bandbreedte. Een gewone voeding trafo is puur bedoeld om 50Hz over te brengen..Een veel goedkoper blikpakket volstaat daar uitstekend.
(niet gezegd dat deze zelfde materialen door sommige fabrikanten gewoon gebruikt worden)

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

sevenup

Berichtdoor sevenup » di 20 mei 2008, 8:02

UGTs worden vaak om en om gewikkeld ( primair-secundair-primair-secundair etc) Hierdoor de overdracht op hogere frequenties veel beter. Voedingstrafo's zijn bedoeld om 50-60Hz goed te koppelen.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » di 20 mei 2008, 20:23

dit is idd om de koppeling tussen primair en secundair zo optimaal mogelijk te maken
mvg
audioot

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 21 mei 2008, 19:40

Oh zit dat zo. Met andere woorden: een voedingstrafo is wel te gebruiken voor audio-toepassingen bijvoorbeeld van stemgeluid met een geringe bandbreedt maar voor hifi ongeschikt. Is het verder ook aan te raden om de beide UGT's haaks op elkaar te zetten? Mijn voedingstrafo komt er tussen in te staan of er te hangen en is een ringkern type van Amplimo, de 7N607.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 14 jun 2008, 0:14

De versterker schiet lekker op en her en der heb ik onderdelen vandaan gehaald. Kent Electronics in Hoek heeft bijvoorbeeld hele mooie NOS buizen van gerenomeerde merken als Philips, Mullard en Telefunken en daar heb ik mijn beide EF86´s ook gekocht. De kast komt bij AE vandaan en die is prachtig. Kijken jullie eens even naar het schema en dan speciaal elco C8, deze is 10 uF bij 450 Volt. Ik heb echter nog een paar 10 uF bij 350 Volt liggen die precies op de printen passen. Denken jullie dat dat gezien de spanningen kan of ga ik voor safe en koop toch een paar van 450 Volt :?: .

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 14 jun 2008, 0:21

PA4URK schreef:De versterker schiet lekker op en her en der heb ik onderdelen vandaan gehaald. Kent Electronics in Hoek heeft bijvoorbeeld hele mooie NOS buizen van gerenomeerde merken als Philips, Mullard en Telefunken en daar heb ik mijn beide EF86´s ook gekocht. De kast komt bij AE vandaan en die is prachtig. Kijken jullie eens even naar het schema en dan speciaal elco C8, deze is 10 uF bij 450 Volt. Ik heb echter nog een paar 10 uF bij 350 Volt liggen die precies op de printen passen. Denken jullie dat dat gezien de spanningen kan of ga ik voor safe en koop toch een paar van 450 Volt :?: .

Niet doen. De spanning op dat punt is 420V. De marge die die elco's kunnen hebben is 10 à 20%. Als je geluk hebt, en het is +20%, dan houdt die elco het nèt....

Je wilt geen ontploffende elco, of uit elkaar sissende elco in je versterker.
Bovendien weet je niet wat voor rotzooi er allemaal uitkomt als zo'n ding de geest geeft.
Houdt het veilig met de 450V types.
Je kunt van JJ ook elco's kopen die op 500V zijn gespecificeerd. Niet heel duur, maar wel heel erg goed.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 14 jun 2008, 0:32

Bedankt voor de waarschuwing RobertD, in ontploffingen heb ik geen zin dus houdt ik me maar aan jouw advies. Probleem is dat het allemaal moet passen op de printen. Maar daar vind ik wel weer een oplossing voor...

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 14 jun 2008, 10:10

Ik gebruik -bijna- nooit printen, dus heb dat probleem niet... :wink:

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... noise.html

is de oplossing denk ik. Goede zaak in Duitsland, levert snel.

In Nederland:

http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/1195

is nog goedkoper ook.

Mogelijkheden genoeg zou ik zeggen, en je hoeft er niet failliet aan te gaan.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 14 jun 2008, 11:55

Bedankt voor die linkjes, de meeste onderdelen heb ik al, maar met die Elektuur ontwerpen schijnen er vaak wat moeilijk verkrijgbare onderdelen bij te zitten. Inderdaad heb je dat probleem zonder printen niet, maar ja... Hoe kritisch in waarde is die C8 eigenlijk? Mag in plaats van 10 uF bijvoorbeeld ook 22 of 45?

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 14 jun 2008, 17:24

Beetje groter mag ook hoor, geen probleem. Scheelt misschien ook wat brom, als daar al sprake van zou zijn.

Die ene link van jukebox-revival wees volgens mij naar exact de juiste waarde en afmeting, maar pak gewoon iets wat je voor handen hebt. Als je maar op de maximaal toelaatbare spanning let.

Denk daar ook aan als je koppelcondensatoren gaat uitwisselen. Die moeten geschikt zijn voor zo'n 400VDC.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » za 14 jun 2008, 19:11

idd opletten met de elcospanning.heb dit vroeger eens tot mijn scha en schande ondervonden en ik verzeker u:dit is niet prettig!
bij ae hebben ze toch jj-elco's goed en niet duur
tot nu toe heb ik daar goede resultaten me
mvg
audioot

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 15 jun 2008, 0:04

Beetje groter mag, hoeveel groter mag dat dan zijn en wat gebeurt er als ik elco's (met de juiste toelaatbare spanning) met een grotere capaciteit gebruik RobertD en Audioot? Heeft zoiets effect op bijvoorbeeld de klank of het frequentiebereik?

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » zo 15 jun 2008, 18:00

ik heb hier waarschijnlijk wat gemist:
hoe is je voeding(buis-dubbelfazig-brug)
bij een buis moet je rekening houden met de maximale cap belasting :
dus voor b.v.een ez81-gz34 max 60 microfarad-beter nog47microfarad gebruiken.voor de spanning:gebruik de waarde die je berekend hebt en neem voor de elco's een hogere bedrijfspanning! dan ben je zeker
mvg
audioot :wink:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 19 jun 2008, 23:16

De voeding is uitgevoerd met een brug - 4 x BYW96E voor de HS en 4 x 1N4007 voor de negatieve roosterspanning - maar ik ga me gewoon aan de waarden van het schema houden. Dat is wel zo veilig... Even wat anders: kan ik een ECC83 vervangen door andere buizen uit de ECC-familie? Laat ik er daar nu net nog een bultje van hebben. ECC81's, 85's en 88's. Of oet ik dan weer aan het schema gaan sleutelen?

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 19 jun 2008, 23:29

De ECC83 is een buisje dat wat minder stroom trekt dan de andere types.
De 88 kun je niet uitwisselen, die kan deze spanning niet goed aan en heeft een andere pinout. De ECC85 heeft ook een andere pinout, dus dat werkt ook niet.

Ik zou gewoon voor de ECC83 gaan. Je kunt best voordelig aan een paar nieuwe komen van JJ ofzo.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » vr 20 jun 2008, 19:58

de ecc81 is wel uitwisselbaar en deze kan wat meer stroom hebben maar de mu is wat kleiner.ik heb daar nogal goede resultaten mee gehad
mvg
audioot

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 20 jun 2008, 20:12

ECC82 ook... Vaak gewoon even plug-and-play uitproberen, kan haast niet echt fout gaan.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » vr 20 jun 2008, 20:23

de ecc82 heeft maar een mu van 17 dus wel wat laag hé
klinkt daarom voor velen een beetje"tam"
hangt van de schakeling af dus ff proberen.kan eigenlijk niets mis gaan
mvg
audioot

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 28 jun 2008, 17:03

Is ie ontploft? Of zit je de hele dag naar je versterker te luisteren?
Ik ben benieuwd hoe het er nu mee staat.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 04 jul 2008, 16:07

Neenee, hij is niet ontploft, maar ik kom net terug uit het land van de Turken. Daar was het net zo heet als in het inwendige van een KT88 :oops: . Haha, het wordt wel herfst of winter voor ik zover ben om buisjes te gaan prikken. Maar het vordert wel gestaag. De twee UGT's van AE Europe zijn als het goed is momenteel onderweg. De EF86's heb ik bij Kent in Hoek (http://www.kent-electronics.nl/) vandaan en inmiddels heb ik ook de twee ECC83's te pakken, allebei NOS. En met een voorraadje ECC82 en 81 heb ik nog genoeg te experimenteren. Nu de twee EL34's nog, dat wordt waarschijnlijk opnieuw Kent maar dat zie ik nog wel. Ik ga me nu eerst bezig houden met het mechanische werk. Aluminium plaat en de kast bewerken en dat soort dingen. Dan de bedrading: wat kan ik voor de gloeispanning het beste gebruiken?

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 04 jul 2008, 17:09

Houd er rekening mee dat je vier EL34's nodig hebt hè.

Je kunt die ook gewoon bij AE-Europe bestellen hoor, de JJ's zijn erg goed. Als je goedkoper wilt kun je bij www.baco-army-goods.nl wel een stel chinese EL34's bestellen, die schijnen ook best redelijk te zijn.

Voor de gloeistroom gebruik je gewoon montagedraad. Je moet even in de databladen of op http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php de gloeistromen controleren en daar de draaddikte op afstemmen.
Vergeet niet de gloeistroomdraden goed te twisten. Ik gebruik zelf het liefst draad met een massieve kern, dat monteert en buigt wat lekkerder. Het blijft tenminste in de stand staan die je wilt hebben.

Terug naar “Versterkers”