2 Mono UcD180 HG HxR versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

steks

2 Mono UcD180 HG HxR versterkers

Berichtdoor steks » wo 16 apr 2008, 20:14

Ik wil twee UcD versterkers gaan bouwen bestaande uit de volgende componenten:
UcD180HG HxR
Supply-HG Mono
TR180

Dit moet in een Mono-Extended behuizing komen van Hexateq.

Vanmiddag is een deel van de spullen binnen gekomen, nu alleen nog wachten op de behuizingen en twee signaal kabeltjes en aan/uit schakelaars bestellen, want die laatste twee ben ik vergeten.

Over die aan/uit schakelaar heb ik ook gelijk nog een vraag. Is het voldoende om maar een draad te schakelen? Of kan je beter een schakelaar gebruiken die beide spanningsdraden schakelt?

Verder heb ik nog een aantal vragen (ook na een aantal andere UcD topics doorgelezen te hebben) over het aansluiten van de diverse onderdelen.

Allereerst de transformator http://hypex.nl/docs/TR180.pdf
Zwart en bruin aansluiten op de fase en de nul, groen/geel is aarde, maar wat te doen met wit en blauw, deze moeten denk ik verbonden worden met elkaar. Dat wat betreft de ene kant.
Aan de andere kant zijn de rode en gele draden denk ik ook geen probleem ik moet alleen weten hoe ik kan meten wat 30V is en wat 0V, of maakt dat niet uit voor het aansluiten?

Moeten de grijze en paarse draden voor auxillary nu wel of niet aangesloten worden? De handleiding van de voeding die bijgesloten is geeft dit namelijk niet aan, de handleiding die online staat wel. Ik vermoed dat die gewoon aangesloten moeten worden.

De aansluiting op de UcD zelf zijn me wel duidelijk.

Kan iemand min helpen met de bovenstaande vragen?
Laatst gewijzigd door steks op do 17 apr 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

steks

Berichtdoor steks » do 17 apr 2008, 17:22

Is er niemand die kan zeggen of ik het bij het goede eind heb, of is Showcase daar niet het goede subforum voor?

markje

Re: 2 Mono UcD180 HG HxR versterkers

Berichtdoor markje » do 17 apr 2008, 20:00

steks schreef:Aan de andere kant zijn de rode en gele draden denk ik ook geen probleem ik moet alleen weten hoe ik kan meten wat 30V is en wat 0V, of maakt dat niet uit voor het aansluiten?

Dat durf ik niet zeker te zeggen; ik zou even Hypex mailen of bellen. Ik denk dat het geen bal uitmaakt, anders hadden ze wel verschillende kleuren gehad vermoed ik.

Die grijze en paarse zijn voor de 15V voeding van de opamp, die kun je aansluiten, als je die voeding verder niet gebrukt, gebeurd er niks mee. Ik zou hem gewoon aansluiten, want dan zit je niet losse draden die misschien weer tegen elkaar komen.

Voor wat betreft je schakelaar: ik doe dat meestal ook.

Groeten Mark

steks

Berichtdoor steks » vr 18 apr 2008, 19:36

markje schreef:
steks schreef:Aan de andere kant zijn de rode en gele draden denk ik ook geen probleem ik moet alleen weten hoe ik kan meten wat 30V is en wat 0V, of maakt dat niet uit voor het aansluiten?

Dat durf ik niet zeker te zeggen; ik zou even Hypex mailen of bellen. Ik denk dat het geen bal uitmaakt, anders hadden ze wel verschillende kleuren gehad vermoed ik.

Die grijze en paarse zijn voor de 15V voeding van de opamp, die kun je aansluiten, als je die voeding verder niet gebrukt, gebeurd er niks mee. Ik zou hem gewoon aansluiten, want dan zit je niet losse draden die misschien weer tegen elkaar komen.

Voor wat betreft je schakelaar: ik doe dat meestal ook.

Groeten Mark

Inmiddels van Hypex ook bericht en die geven het zelfde antwoord als Mark.

Nu maar wachten op de behuizingen.

Ik zie trouwens dat dit topic is verplaatst, wanneer is het de bedoeling om een topic in het subforum Showcase te plaatsen? Als er geen vragen meer zijn en er daadwerkelijk gebouwd wordt en er foto's zijn?

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » vr 18 apr 2008, 21:44

steks schreef:
markje schreef:
steks schreef:Ik zie trouwens dat dit topic is verplaatst, wanneer is het de bedoeling om een topic in het subforum Showcase te plaatsen? Als er geen vragen meer zijn en er daadwerkelijk gebouwd wordt en er foto's zijn?

Jep. :wink:

steks

Berichtdoor steks » zo 20 apr 2008, 23:24

Voor zover mogelijk heb ik alles aangesloten en doorgemeten en alles klopt tot nu toe. Nu nog ff wachten op de behuizingen en de signaal kabel, maar als de behuizing nog lang duurt bouw ik hem eerst wel ff ergens anders in.

markje

Berichtdoor markje » ma 21 apr 2008, 9:54

Zonder behuizing gewoon alvast proberen... de signaalkabel kun je ook voor een test aan de onderkant solderen, dan kun je toch dat stekkertje gebruiken. Er kan weinig mis gaan, maar pak bij het testen een oude speaker, zodat in geval van een fout er geen leed is...

Groeten Mark

steks

Berichtdoor steks » ma 21 apr 2008, 17:24

markje schreef:de signaalkabel kun je ook voor een test aan de onderkant solderen, dan kun je toch dat stekkertje gebruiken.

Ik snap even niet wat je bedoelt, gewoon zelf draadjes aan de onderkant solderen zolang ik geen signaalkabel heb? Ik denk dat ik dan liever nog even geduld heb en gewoon wacht tot dat de kabeltjes binnen zijn (hopenlijk morgen)

Uittesten zal natuurlijk gebeuren op een oude luidspreker, maar bedankt voor de tip.

markje

Berichtdoor markje » ma 21 apr 2008, 19:37

Als je de signaalkabels pakt van Hypex en ze met het stekkertje wil aansluiten, kun je niet solderen op die pennen, want dan past dat stekkertje mogelijk niet meer. Aan de onderzijde van de print zie je de 4 eilandjes waar dat printdeel op gesoldeerd zit; op die eilandjes kun je gewoon rechstreeks een signaalkabeltje solderen als je de pennen aan de bovenkant 'schoon' wilt houden.

Groeten Mark

steks

Berichtdoor steks » vr 25 apr 2008, 20:45

Vanmiddag heb ik de kabeltjes binnen gekregen en snel alles aangesloten met als effect een heftige brom wanneer ik een signaal kabel aansluit. Tijd om het een en ander door te meten had ik niet, want ik moest naar mijn werk. Maar misschien heeft iemand al een idee wat het probleem kan zijn.

Ik heb geen verloopkabel gemaakt van cinch naar XLR, maar een verloopstekker gebruikt. Wanneer ik daar de kern van de cinchstekker tegen aanhoud begint de aangesloten speaker heftig te brommen, ook als ik het volume helemaal dicht draai. Kan dit te maken hebben met een verkeerde aansluiting van de signaalkabel, of moet ik het eerder zoeken in een fout in de bedrading van de voeding? Ik vond het koelblokje ook al aardig warm worden terwijl de versterker geen signal kreeg.

Morgen zal ik de versterker ook nog even echt gebalanceerd aansluiten, maar dan moet ik het een en ander verbouwen om dan het volume te kunnen regelen.

daniel

Berichtdoor daniel » vr 25 apr 2008, 21:14

zit er ergens een apparaat met randaarde in de keten, die niet geaard is? PC bijvoorbeeld in een ongeaard stopcontact?
Deze zetten een residu op je aarde (die dus normaal gesproken op echt aardepotentiaal gehouden moet worden), die je terughoort als je slechts een van de twee geleiders aansluit.
Hoogstwaarschijnlijk is de brom weg als je de cinch helemaal aansluit.

steks

Berichtdoor steks » za 26 apr 2008, 0:06

De brom is inderdaad weg als de cinch stekker er helemaal in zit, bedankt, morgen maar eens kijken welk apparaat de schuldige is, alles zit hier in een geaard stopcontact. Moet ik dan de hele groep uitpluizen, of alleen die apparaten die op dezelfde wandcontact doos zitten?

markje

Berichtdoor markje » za 26 apr 2008, 17:20

Heb je de behuizing aan de aarde gehangen en misschien de massa van de voeding of de cinch aansluiting ook ergens? Anders kun je kijken wat er gebeurd als je alles (behalve de aarde van het stopcontact) isoleert van de behuizing? Ik heb namelijk 0,0 last van brom en de ingang en uitgangspluggen geisoleerd van de behuizing.

Groeten Mark

steks

Berichtdoor steks » di 29 apr 2008, 22:48

Zojuist de laatste hand gelegd aan de verstekers en ze zijn nu heel mooi aan het spelen. \:D/

De brom is er nog wel als ik de cinch stekker aansluit als hij al aan staat, dat moeten we nog even uitzoeken.

Ook moet er nog ergen een aan/uit knop komen, de plaats wist ik zo snel nog niet, misschien aan de onderkant. En als laatste moet ik nog iets van een ledje ergens maken om te zien dat hij aan staat.

Hier wat foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markje

Berichtdoor markje » wo 30 apr 2008, 12:19

Mooi!

Ik heb zelf de aan/uit knop gewoon aan de achterkant en een ledje precies in het midden aan de voorkant. Misschien is een paar leds aan de onderkant ook wel mooi (zo'n gloed onder de behuizing).

Groeten Mark

HoMeR

Berichtdoor HoMeR » wo 30 apr 2008, 16:48

Het ziet er heel mooi uit.
Nou die brom nog wegwerken........ :(

een paar leds aan de onderkant

Dat lijkt me met zo'n behuizing een geweldig gezicht (dit idee kon ik wel eens gaan "jatten" (voor eigen gebruik gebruiken bedoel ik natuurlijk....)) :wink:
Mijn muziek op "Rate Your Music"......(klikkerdeklik)
http://rateyourmusic.com/~folkie42
"Real music has horns and glows in the dark"

steks

Berichtdoor steks » wo 30 apr 2008, 16:52

Led's aan de onderkant, daar heb ik zelf ook aangedacht, moet wel een mooi effect geven lijkt me (de versterkers staan op de onderste laag van een glazen meubel), maar het moet ook verdag te zien zijn, en 's avonds niet te fel. Ik zal eens wat ledjes uitzoeken.

De aan/uit knop doe ik denk ik ook onderaan de achterkant zit te ver weg om er makkelijk bij te kunnen.

wol5455

Berichtdoor wol5455 » wo 30 apr 2008, 21:43

steks

waar heb je die mooie kast gekocht :D

Tommy

Berichtdoor Tommy » wo 30 apr 2008, 22:30

Terug naar “Versterkers”