2 Mono UcD180 HG HxR versterkers
Moderator: Beheerdersteam
-
2 Mono UcD180 HG HxR versterkers
Ik wil twee UcD versterkers gaan bouwen bestaande uit de volgende componenten:
UcD180HG HxR
Supply-HG Mono
TR180
Dit moet in een Mono-Extended behuizing komen van Hexateq.
Vanmiddag is een deel van de spullen binnen gekomen, nu alleen nog wachten op de behuizingen en twee signaal kabeltjes en aan/uit schakelaars bestellen, want die laatste twee ben ik vergeten.
Over die aan/uit schakelaar heb ik ook gelijk nog een vraag. Is het voldoende om maar een draad te schakelen? Of kan je beter een schakelaar gebruiken die beide spanningsdraden schakelt?
Verder heb ik nog een aantal vragen (ook na een aantal andere UcD topics doorgelezen te hebben) over het aansluiten van de diverse onderdelen.
Allereerst de transformator http://hypex.nl/docs/TR180.pdf
Zwart en bruin aansluiten op de fase en de nul, groen/geel is aarde, maar wat te doen met wit en blauw, deze moeten denk ik verbonden worden met elkaar. Dat wat betreft de ene kant.
Aan de andere kant zijn de rode en gele draden denk ik ook geen probleem ik moet alleen weten hoe ik kan meten wat 30V is en wat 0V, of maakt dat niet uit voor het aansluiten?
Moeten de grijze en paarse draden voor auxillary nu wel of niet aangesloten worden? De handleiding van de voeding die bijgesloten is geeft dit namelijk niet aan, de handleiding die online staat wel. Ik vermoed dat die gewoon aangesloten moeten worden.
De aansluiting op de UcD zelf zijn me wel duidelijk.
Kan iemand min helpen met de bovenstaande vragen?
UcD180HG HxR
Supply-HG Mono
TR180
Dit moet in een Mono-Extended behuizing komen van Hexateq.
Vanmiddag is een deel van de spullen binnen gekomen, nu alleen nog wachten op de behuizingen en twee signaal kabeltjes en aan/uit schakelaars bestellen, want die laatste twee ben ik vergeten.
Over die aan/uit schakelaar heb ik ook gelijk nog een vraag. Is het voldoende om maar een draad te schakelen? Of kan je beter een schakelaar gebruiken die beide spanningsdraden schakelt?
Verder heb ik nog een aantal vragen (ook na een aantal andere UcD topics doorgelezen te hebben) over het aansluiten van de diverse onderdelen.
Allereerst de transformator http://hypex.nl/docs/TR180.pdf
Zwart en bruin aansluiten op de fase en de nul, groen/geel is aarde, maar wat te doen met wit en blauw, deze moeten denk ik verbonden worden met elkaar. Dat wat betreft de ene kant.
Aan de andere kant zijn de rode en gele draden denk ik ook geen probleem ik moet alleen weten hoe ik kan meten wat 30V is en wat 0V, of maakt dat niet uit voor het aansluiten?
Moeten de grijze en paarse draden voor auxillary nu wel of niet aangesloten worden? De handleiding van de voeding die bijgesloten is geeft dit namelijk niet aan, de handleiding die online staat wel. Ik vermoed dat die gewoon aangesloten moeten worden.
De aansluiting op de UcD zelf zijn me wel duidelijk.
Kan iemand min helpen met de bovenstaande vragen?
Laatst gewijzigd door steks op do 17 apr 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
Re: 2 Mono UcD180 HG HxR versterkers
steks schreef:Aan de andere kant zijn de rode en gele draden denk ik ook geen probleem ik moet alleen weten hoe ik kan meten wat 30V is en wat 0V, of maakt dat niet uit voor het aansluiten?
Dat durf ik niet zeker te zeggen; ik zou even Hypex mailen of bellen. Ik denk dat het geen bal uitmaakt, anders hadden ze wel verschillende kleuren gehad vermoed ik.
Die grijze en paarse zijn voor de 15V voeding van de opamp, die kun je aansluiten, als je die voeding verder niet gebrukt, gebeurd er niks mee. Ik zou hem gewoon aansluiten, want dan zit je niet losse draden die misschien weer tegen elkaar komen.
Voor wat betreft je schakelaar: ik doe dat meestal ook.
Groeten Mark
-
markje schreef:steks schreef:Aan de andere kant zijn de rode en gele draden denk ik ook geen probleem ik moet alleen weten hoe ik kan meten wat 30V is en wat 0V, of maakt dat niet uit voor het aansluiten?
Dat durf ik niet zeker te zeggen; ik zou even Hypex mailen of bellen. Ik denk dat het geen bal uitmaakt, anders hadden ze wel verschillende kleuren gehad vermoed ik.
Die grijze en paarse zijn voor de 15V voeding van de opamp, die kun je aansluiten, als je die voeding verder niet gebrukt, gebeurd er niks mee. Ik zou hem gewoon aansluiten, want dan zit je niet losse draden die misschien weer tegen elkaar komen.
Voor wat betreft je schakelaar: ik doe dat meestal ook.
Groeten Mark
Inmiddels van Hypex ook bericht en die geven het zelfde antwoord als Mark.
Nu maar wachten op de behuizingen.
Ik zie trouwens dat dit topic is verplaatst, wanneer is het de bedoeling om een topic in het subforum Showcase te plaatsen? Als er geen vragen meer zijn en er daadwerkelijk gebouwd wordt en er foto's zijn?
-
- Beheerder
steks schreef:markje schreef:steks schreef:Ik zie trouwens dat dit topic is verplaatst, wanneer is het de bedoeling om een topic in het subforum Showcase te plaatsen? Als er geen vragen meer zijn en er daadwerkelijk gebouwd wordt en er foto's zijn?
Jep.

-
-
-
markje schreef:de signaalkabel kun je ook voor een test aan de onderkant solderen, dan kun je toch dat stekkertje gebruiken.
Ik snap even niet wat je bedoelt, gewoon zelf draadjes aan de onderkant solderen zolang ik geen signaalkabel heb? Ik denk dat ik dan liever nog even geduld heb en gewoon wacht tot dat de kabeltjes binnen zijn (hopenlijk morgen)
Uittesten zal natuurlijk gebeuren op een oude luidspreker, maar bedankt voor de tip.
-
Als je de signaalkabels pakt van Hypex en ze met het stekkertje wil aansluiten, kun je niet solderen op die pennen, want dan past dat stekkertje mogelijk niet meer. Aan de onderzijde van de print zie je de 4 eilandjes waar dat printdeel op gesoldeerd zit; op die eilandjes kun je gewoon rechstreeks een signaalkabeltje solderen als je de pennen aan de bovenkant 'schoon' wilt houden.
Groeten Mark
Groeten Mark
-
Vanmiddag heb ik de kabeltjes binnen gekregen en snel alles aangesloten met als effect een heftige brom wanneer ik een signaal kabel aansluit. Tijd om het een en ander door te meten had ik niet, want ik moest naar mijn werk. Maar misschien heeft iemand al een idee wat het probleem kan zijn.
Ik heb geen verloopkabel gemaakt van cinch naar XLR, maar een verloopstekker gebruikt. Wanneer ik daar de kern van de cinchstekker tegen aanhoud begint de aangesloten speaker heftig te brommen, ook als ik het volume helemaal dicht draai. Kan dit te maken hebben met een verkeerde aansluiting van de signaalkabel, of moet ik het eerder zoeken in een fout in de bedrading van de voeding? Ik vond het koelblokje ook al aardig warm worden terwijl de versterker geen signal kreeg.
Morgen zal ik de versterker ook nog even echt gebalanceerd aansluiten, maar dan moet ik het een en ander verbouwen om dan het volume te kunnen regelen.
Ik heb geen verloopkabel gemaakt van cinch naar XLR, maar een verloopstekker gebruikt. Wanneer ik daar de kern van de cinchstekker tegen aanhoud begint de aangesloten speaker heftig te brommen, ook als ik het volume helemaal dicht draai. Kan dit te maken hebben met een verkeerde aansluiting van de signaalkabel, of moet ik het eerder zoeken in een fout in de bedrading van de voeding? Ik vond het koelblokje ook al aardig warm worden terwijl de versterker geen signal kreeg.
Morgen zal ik de versterker ook nog even echt gebalanceerd aansluiten, maar dan moet ik het een en ander verbouwen om dan het volume te kunnen regelen.
-
zit er ergens een apparaat met randaarde in de keten, die niet geaard is? PC bijvoorbeeld in een ongeaard stopcontact?
Deze zetten een residu op je aarde (die dus normaal gesproken op echt aardepotentiaal gehouden moet worden), die je terughoort als je slechts een van de twee geleiders aansluit.
Hoogstwaarschijnlijk is de brom weg als je de cinch helemaal aansluit.
Deze zetten een residu op je aarde (die dus normaal gesproken op echt aardepotentiaal gehouden moet worden), die je terughoort als je slechts een van de twee geleiders aansluit.
Hoogstwaarschijnlijk is de brom weg als je de cinch helemaal aansluit.
-
-
Heb je de behuizing aan de aarde gehangen en misschien de massa van de voeding of de cinch aansluiting ook ergens? Anders kun je kijken wat er gebeurd als je alles (behalve de aarde van het stopcontact) isoleert van de behuizing? Ik heb namelijk 0,0 last van brom en de ingang en uitgangspluggen geisoleerd van de behuizing.
Groeten Mark
Groeten Mark
-
Zojuist de laatste hand gelegd aan de verstekers en ze zijn nu heel mooi aan het spelen.
De brom is er nog wel als ik de cinch stekker aansluit als hij al aan staat, dat moeten we nog even uitzoeken.
Ook moet er nog ergen een aan/uit knop komen, de plaats wist ik zo snel nog niet, misschien aan de onderkant. En als laatste moet ik nog iets van een ledje ergens maken om te zien dat hij aan staat.
Hier wat foto's

De brom is er nog wel als ik de cinch stekker aansluit als hij al aan staat, dat moeten we nog even uitzoeken.
Ook moet er nog ergen een aan/uit knop komen, de plaats wist ik zo snel nog niet, misschien aan de onderkant. En als laatste moet ik nog iets van een ledje ergens maken om te zien dat hij aan staat.
Hier wat foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
-
Het ziet er heel mooi uit.
Nou die brom nog wegwerken........
Dat lijkt me met zo'n behuizing een geweldig gezicht (dit idee kon ik wel eens gaan "jatten" (voor eigen gebruik gebruiken bedoel ik natuurlijk....))
Nou die brom nog wegwerken........

een paar leds aan de onderkant
Dat lijkt me met zo'n behuizing een geweldig gezicht (dit idee kon ik wel eens gaan "jatten" (voor eigen gebruik gebruiken bedoel ik natuurlijk....))

Mijn muziek op "Rate Your Music"......(klikkerdeklik)
http://rateyourmusic.com/~folkie42
"Real music has horns and glows in the dark"
http://rateyourmusic.com/~folkie42
"Real music has horns and glows in the dark"
-
Led's aan de onderkant, daar heb ik zelf ook aangedacht, moet wel een mooi effect geven lijkt me (de versterkers staan op de onderste laag van een glazen meubel), maar het moet ook verdag te zien zijn, en 's avonds niet te fel. Ik zal eens wat ledjes uitzoeken.
De aan/uit knop doe ik denk ik ook onderaan de achterkant zit te ver weg om er makkelijk bij te kunnen.
De aan/uit knop doe ik denk ik ook onderaan de achterkant zit te ver weg om er makkelijk bij te kunnen.
-