Philips EL6420 dilemma

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jeroen211

Philips EL6420 dilemma

Berichtdoor Jeroen211 » di 06 apr 2021, 21:54

Ik ben de laatste tijd veel aan het hoarden geweest en ben nu trotse eigenaar van een Philips EL6420 buizenversterker. Ik weet dat ze zeldzaam zijn en toen ik er 1 te koop zag voor een redelijke prijs heb ik hem meteen gekocht. Het is een versterker met een voor Philips ongewoon fraai 'Amerikaans' design:
MJC1011301A.jpg

En dat voor een PA versterker. Helaas is de schakeling vrij complex: 4 gelijkrichtbuizen, spanningverdubbelaar in de hoogspanning, 800V op de EL34's, clipping begrenzer, negatieve roostervoorspanning afhankelijk van het signaal, etc... Maar liefst 12 buizen voor een mono-versterker... En de kwikdamp gelijkrichters moeten met gevoel worden behandeld: opwarmen totdat de mist in de buizen opgetrokken is:
IMG_20210406_212134140.jpg

Verder dan dat opwarmen ben ik nog niet gekomen. De versterker komt uit een museum en heeft dus heel lang stilgestaan. De hoogspanning heb ik er nog niet op durven zetten omdat bijna alle originele teer-condensatoren met de multimeter al lek blijken. Over de toestand van de hoogspanningselco's en pio condensator durf ik alleen maar te vrezen.
IMG_20210406_211947558.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jeroen211 op wo 07 apr 2021, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen211

Re: Philips EL6420 dilemma

Berichtdoor Jeroen211 » di 06 apr 2021, 22:06

Maar goed, het dilemma dus. Ik zou deze versterker kunnen verbouwen naar iets bruikbaars voor in de huiskamer. De voeding is zwaar genoeg voor een stereo versterker zonder spanningsverdubbelaar, alle overbodige zaken eruit, 2 EL34's erbij en de 100V UGT vervangen door 2 mooie AD9047 UGT's. Dan heb ik een mooi klinkende versterker in een mooi jasje.

Maar ja, hij is zo mooi origineel nu, dan is dat wel een beetje zonde... Maar om er alleen maar naar te kijken vind ik ook niets. Verkopen op ebay aan een of andere japanner vind ik ook geen prettig idee voor ons Nederlandsch erfgoed. Toch maar gewoon de soldeerbout er in zetten?

Jeroen

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » wo 07 apr 2021, 16:10

Dag Jeroen,

Ik was aan het begin van de herontdekking van deze hobby (ca. 2005) wat onverschillig als het oud spul aanging (ik heb enkele buizenradio's en zelfs een keer een buizenversterker gesloopt, maar ik hergebruik wel veel). Ik ben daar later anders over gaan denken, vooral na enkele jaren vrijwilliger te zijn geweest in het Rotterdams Radio Museum. Ik zou zo'n mooie versterker nu zeker niet slopen. Ik geef hem dan nog liever voor niets weg aan een liefhebber. En als een Japanner met ware liefde voor vintage buizenspul de versterker zou willen kopen, zou ik daar zelf geen probleem mee hebben. Ik heb ook de indruk dat in Japan relatief veel liefhebbers van buizenapparatuur wonen. Erfgoed blijft toch erfgoed, ook al staat het soms niet om de hoek.

Ik ben het wel met je eens dat de geluidskwaliteit (en dan mono) niet al te best zal zijn (klasse B, toch vooral met scholen/ziekenhuizen/fabrieken/biertenten als afnemers in het achterhoofd ontworpen) en het dus niet een versterker is waar je normaliter thuis naar zal luisteren. Voor gitaar zou het wel iets kunnen zijn (ik heb zelf wel gitaar gespeeld over een Philips EL6405).

Groet,
Robert

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » wo 07 apr 2021, 18:45

Hoi Robert,

Dank voor je reactie. Echt slopen zou nooit mijn bedoeling zijn. Intussen ben ik van het idee teruggekomen om er 4 x EL34 in te zetten, ik zit nu meer te denken aan een stereo met 2 x EL34SE in triode. Dat stond sowieso nog op mijn verlanglijstje. Er kan dan veel behouden blijven en het is eventueel weer terug te bouwen naar origineel. Het mooie vind ik dan dat zo'n versterker na 70 jaar ook weer gebruikt wordt en geen dood museumstuk is.

Maar goed, ik ben er nog niet uit, ik zet hem voorlopig maar op de plank. Op Marktplaats zetten kan altijd nog...

Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen211 op wo 07 apr 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 07 apr 2021, 18:58

Tja, beetje dubbel gevoel bij, aan de ene kant ziet de behuizing er nog keurig netjes uit voor zijn leeftijd, en is er van binnen niet aan gerommeld of geknoeid.
Aan de andere kant is het in de huidige staat niet echt een praktisch ding voor thuisgebruik, want overdreven ingewikkeld, flink op leeftijd, en mono.
Ik zou er ook eens grondig over moeten nadenken... :think:

Terug naar “Versterkers”