De paass preamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

koenjer

De paass preamp

Berichtdoor koenjer » ma 05 apr 2021, 20:27

Tijdje geleden al eens mogen testen met een triode dick classic three op basis vd 6SN7. (De beste man woont vlak bij en was zo vriendelijk er 1 uit te lenen).

Het was niet echt naar tevredenheid. Hoorde weinig meerwaarde, wellicht was die preamp wel te goed :o

Laatst dropte me iemand een diy pass nutube printje om de deur omdat hij hem over had.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1006/5046/files/DIY_NUTUBE_PREAMP_Revised_2020-07-25.pdf

Kon men nieuwsgierigheid niet bedwingen en dus snel componenten vd week besteld. Alles was optijd binnen dus vandaag kon de soldeerbout aan. In de grabbel bak een voeding en de rest vd shizzle gevonden op een plankie geschroeft dus we konden vanmiddag nog even testen en luisteren!

Mooi dat REW ook een distortion meter heeft. Daarmee kon ik hem goed instellen op de door pass voorgestelde 2e harmonische van +/- 1.5%.

Vond 1.5% wel veel, werd eerlijk gezegd blijer van minder.
Het werd uiteindelijk proefondervindelijk proberen :rock:

Geloof niet dat het de meest meettechnisch verantwoorde preamp is :lol: maar wel een dagje lol gehad! Laat hem er eens tijdje tussen zitten, kijken of ik er op lange termijn ook blijer van wordt...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: De paass preamp

Berichtdoor Pjotr » ma 05 apr 2021, 20:34

Ja, ik geloof je wel :lol: Zowel wat de meettechniek aan gaat als de lol. Dit is letterlijk een "verlichte" versterker :sure:

Maar allemachtig wat een hoop soldeerwerk nog zeg. Dacht dat een buizenpre juist simpel was :think:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 05 apr 2021, 20:40

Ik speel er al een tijdje mee. Ding is behoorlijk microfonisch, desalniettemin klinkt het ding niet verkeerd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 05 apr 2021, 20:43

Dat ding was vanaf het begin al bedoeld als gitaareffect.....
Fusion Filterdesign

koenjer

Berichtdoor koenjer » ma 05 apr 2021, 20:55

ds23man schreef:Dat ding was vanaf het begin al bedoeld als gitaareffect.....

Aj, das wel lastig dan. Ik kan namelijk amper gitaarspelen....

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 05 apr 2021, 21:04

Gitaren daarentegen klinken prima op dat ding...

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 06 apr 2021, 9:49

Wat wellicht ook niet helpt is dat het signaal door 3 condensatoren moet. Had er wel Nichicon ES bipolar ingezet maar zal toch ook wel iets doen verwacht ik.

Aan de andere kant, idd ding is door korg als "effect" component ontwikkeld. Maatje noemde het al een "brainfart van pass" desalniettemin is het wel grappig experimenteren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 apr 2021, 10:57

Mwah, denk niet dat je de koppelcondensatoren mag verdenken ook maar iets met de klank te doen. I.i.g. is de vervorming daarvan nagenoeg onmeetbaar laag. Zeker t.o.v. wat voor versterkend component dan ook. Het ding vervormt intentioneel als stomp box. En m.i. een laatste stuiptrekking van een display fabrikant in een markt waar geen markt meer is. Blijft leuk knutselen op een paasdag natuurlijk. Dat wel O:)
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 06 apr 2021, 11:09

Geen last van microfonie?

Moet zeggen dat ik het ding best leuk vind klinken. Heb zeker slechter gehoord maar ook beter...
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op di 06 apr 2021, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 06 apr 2021, 15:09

Denk dat ik hem in een kastje bouw. Wat me als gebbedingetje wel leuk leek is om de instellingspotmeter aan de voorkant te plaatsen zodat je proefondervindelijk met de harmonische kunt spelen.

Eigenlijk wil ik dat wel een beetje hufter proof maken (zo dat je binnen een bepaalde bandbreedte blijft) Dit zou mechanisch kunnen door het potmeter bereik te beperken. Daarnaast wil je een kleine links/rechts correctie kunnen doen om ze gelijk te trekken.

Kan aardig overweg met de soldeerbout maar heb in deze even wat suggesties nodig om dat goed te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 06 apr 2021, 15:12

Leeuwarden schreef:Geen last van microfonen?

Ja wel ietsje, met name in 5khz en hoger.
Maar heb van die zacht rubberen afstandshouders op ali besteld die voor drones gebruikt worden.
Heb goede hoop dat die ook nog wat doen.

je mobiel in de buurt houden is ook daarnaast ook niet handig. Snel in een alu/metalen behuizing plaatsen :)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 06 apr 2021, 15:16

Die rubber dingen helpen goed. Geen idee wat ze met die Korg dingen uitspoken in de fabriek, de één heeft er meer last van als de ander. Die van mij was lastig te temmen en nog steeds niet geheel goed...

Terug naar “Versterkers”