PFL200; vraag over juiste instelling (roosterruimte)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Robert Gribnau

PFL200; vraag over juiste instelling (roosterruimte)

Berichtdoor Robert Gribnau » do 25 mar 2021, 21:36

Ik wil (al lang) eens iets met PFL200's maken, niet zozeer omdat ze erg geschikt zijn voor audio, maar meer 'omdat het kan'. Ik denk nu aan een versterker (Aikido) voor mijn 600 Ohm hoofdtelefoon.

Bijgaand twee opzetjes, een bij Vb = 346 V en een bij Vb = 404 V. Voor het gemak ook de datasheet: https://frank.pocnet.net/sheets/010/p/PFL200.pdf

Ik schat in dat het L-gedeelte wat meer lineair is bij wat hogere stroom, dus bij Vb = 346 V. Dat gaat echter ten koste van de roosterruimte; die wordt met 2,7 V wel erg klein. Bij Vb = 404 V is de roosterruimte met 3,9 V wat groter, maar de stroom (natuurlijk) wat lager.

Is die kleine(re) roosterruimte in deze schakeling wel een bezwaar? En klopt het wel dat er een verschil in lineariteit zal zijn dat er toe doet? De 'versterking' van de eindtrap in het Aikido-concept is immers één (dus in principe een kathodevolger?).

Oftewel: Welke Vb (en I) zou ik het best kunnen kiezen voor de eindtrap?

Groet,
Robert

Schema Vb = 346 V.png

Schema Vb = 404 V.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jeroen211

Re: PFL200; vraag over juiste instelling (roosterruimte)

Berichtdoor Jeroen211 » vr 26 mar 2021, 9:47

Hoi Robert, instinctief zou ik voor de hogere stroom kiezen om wat stroomreserve te hebben op de uitgang. En volgens mij is die roosterruimte niet zo van belang bij een kathodevolger: de kathode volgt immers het rooster.

Jeroen

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » vr 26 mar 2021, 10:36

Dag Jeroen,

Waar ik dan nog wel mee zit is dat de onderste L-sectie geen kathodevolger is. Zou daar een kleine roosterruimte echt geen probleem zijn? Met signaal wil ik niet dat de momentane roosterspanning onder 1,3 V komt (vanwege roosterstroom die dan begint in te zetten).

Een eerder gebouwde hoofdtelefoonversterker (met E182CC in de eindtrap) heeft een roosterruimte van 5,1 V en die werkt prima (en met een flink overschot aan uitgangsvermogen).

Groet,
Robert

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » vr 26 mar 2021, 13:07

Ja, dat is een goede vraag hoe dat gaat met zo'n actieve belasting i.p.v. een weerstand. In theorie zou je verwachten dat het vergelijkbaar of iets beter zou moeten gaan. Tenminste, als alles goed staat ingesteld... Ik heb me niet zo verdiept in dit soort schakelingen, ik moest ook even 2 keer kijken hoe die onderste pentode wordt aangestuurd, blijkt alleen maar bromcompensatie te zijn...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 26 mar 2021, 14:09

Die PFL200 is niet bepaald de beste keus voor dit soort schakeling.
Om in een beetje lineair gebied te komen voor de F sectie moet de stroom niet te klein zijn.
En om niet boven de 1,5W max dissipatie uit te komen mag de spanning niet erg hoog, gaat weer ten koste van de uitstuurruimte.
Voordeel van de niet te grote uitsturing is weer dat de onderste L sectie niet zo'n last heeft met gebrek aan roosterruimte.Temeer omdat daar ook de stroom niet al te groot mag wegens max 5W verstoken.Al met al kom ik op zoiets,
Schema Vb = 250 V.png
Versterkt ongveer 20x. Met 20Vt aan de uitgang zakt de anode van de onderste L tot 100V, om dan nog dezelfde stroom te leveren moet -Vg naar 0,8V, is nog te doen.
Niet zo mooi is de lage kathodeweerstand (35Ω), geeft een niet erg stabiele instelling.
Is gevolg van de grote steilheid.In dit soort gevallen wordt dan het rooster positief gezet zodat de kathodeweerstand dan groter kan.Je zou hier ook een transistor kunnen inzetten om de stroom in de buis te stabiliseren, vraagt wel een negetieve hulpspanning (zie democles z'n 6V6 voorversterker draadje).
Ook nog even een benaderende grafiek in elkaar geknutseld voor de F sectie in triode.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » vr 26 mar 2021, 14:38

Dag Anne,

Het verrast me enorm dat je zo laag kan gaan met Vg in de eindtrap. Gaat er dan geen roosterstroom lopen die over de roosterweerstand van 100K nare vervorming kan veroorzaken?

Wat betreft de maximale dissipatie dacht ik dat je vanwege de triodeschakeling wel wat boven de 1,5 W (F-sectie) en 5,1 W (L-sectie) mocht gaan zitten. De instellingen in de datasheet lijken dat ook te bevestigen (F-sectie: Pa + Pg2 = 1,95 W / L-sectie: Pa + Pg2 = 6,29 W).

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 26 mar 2021, 15:43

Met het schermrooster erbij mag er wel wat meer verstookt.Maar meestal (staat er in dit geval niet bij) mogen beide secties niet tegelijk op max zitten, wordt de buis te heet.Dus een beetje minder is wel zo veilig.
En ach, die roosterstroom, is maar heel klein beetje is er zelfs bij lager dan -1V. Ik hou als vuistregel niet boven 0,5V met 470k lekweerstand.
Die kleine kathodeweerstand is bedenkelijker.
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » za 27 mar 2021, 8:15

Dag Anne,

Bedankt voor jouw reacties. Ik heb van je geleerd hoe je vanuit de uitgangsspanning kan berekenen wat Vg zal doen.

Ik ga er verder mee aan de slag want eigenwijs als ik ben, wil ik toch voor een wat hogere Vg dan - 1,3 V gaan. Ik hou liever - 1,3 V als ondergrens aan omdat in veel datasheets staat dat roosterstroom al bij ongeveer - 1,3 V begint in te zetten. Ook zal dan het probleem van de kleine kathodeweerstand minder een rol spelen.

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 mar 2021, 12:33

Benieuwd wat het gaat worden en hoe stabiel je de stroom in de eindtrap gaat krijgen.
Je houdt ons hier wel op de hoogte ?
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » za 27 mar 2021, 16:24

Dag Anne,

Ik heb wat te vroeg gejuicht, iets is me toch nog niet duidelijk. Ik neem aan dat je met "Vt" het top tot top voltage bedoelt. Als de uitgangsspanning 20Vt is, waarom daalt de anodespanning dan tot 100V (of 101V) en niet tot 111V ? De beide toppen hebben toch de 121V als "midden"?

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 mar 2021, 16:49

Vt is niet Vtt, dus 10volt op en neer.
Naar 111volt zakken , niet 100volt idd :oops: Valt 't weer mee.
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » za 27 mar 2021, 17:07

Ik denk dat ik nu de verwarring veroorzaak. Als Vt niet Vtt is, dan gaat het toch wel 20V op en 20V neer t.o.v. de 121V ? Dan klopt jouw 100V (101V) toch wel?

Edit: Wat mij nog niet duidelijk is, is wat de invloed is van de wisselstroom door de belasting (hoofdtelefoon). Klopt het dat die wisselstroom door de bovenste L-sectie wordt verzorgd (want de stroom door de onderste L-sectie blijft constant)?

Edit 2: De kathodeweerstand van de onderste L-sectie is ontkoppeld. Betekent dit dat Vg (of juister: Vgk) daar constant blijft?

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 mar 2021, 19:57

Ik maak er ook maar een potje van, antwoord intikken en scherm op en neer schuiven naar vorig bericht om me niet te vergissen.Gebeurt 't ondertussen toch :( .
Dus 20Vt wil dus zeggen 101-121-141volt.
De onderste L is geen goeie stroombron, mede door de ontkoppelde kathodeweerstand, hoewel dat met die kleine waarde niet zo heel veel doet.
Als triode is de weerstand die het voorsteld (Ri) iets van 5k.(geschat, is mischien minder = slechter)
Bij 121V en 37mA is de -Vg = 1,3V, is ongeveer 't zelfde voor de bovenste (zelde stroom, nauwelijks meer Vak). Als dan de bovenste L de anode van de onderste naar 141V (+20) brengt neemt de stroom toe met 20V/5k = 4mA. De bovenste L heeft dan 20V minder Vak ofwel 250-121-20 = 109V bij 37+4 = 41mA. Daarvoor moet de Vg van -1,3V naar -0,8V .(zo ziet het er toch uit met de grafiek datablad)
Als je de onderste kathode niet ontkoppeld wordt de weerstand die de bovenste L aan z'n kathode ziet 40x35Ω+5k = 6k4 , niet veel verschil.Ook die µ=40 is ong (is de µg1-g2 = ~µ triode)
Om een veel betere stroombron te krijgen moet de onderste L als pentode geschakeld.
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » za 27 mar 2021, 20:45

Wederom bedankt, ik vind het erg leerzaam. Ik laat zeker weten hoe dit project afloopt.

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 29 mar 2021, 14:40

Omdat 't niet helemaal lekker voelde toch ook maar wat verder gekeken wat de L-sektie in triode doet.
Wordt dus niks, die onderste als "stroombron", is gewoon een (te)zware belasting voor de kathodevolger.
De Ri is nml maar 1k, niet te doen.En ook de kathode niet ontkoppelen helpt niet zoals ik al voorrekend (de µ is idd rond 40).
Blijft nog pentodeschakelen als oplossing.
Anne

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » ma 29 mar 2021, 15:23

Zou de White kathodevolger beter werken? Ook als penthode dan
White Cathode Follower Headphone Driver.png

Terug naar “Versterkers”