50Hz brom SE EL84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

DARRYL

Re: 50Hz brom SE EL84

Berichtdoor DARRYL » wo 31 mar 2021, 20:13

Beide kanten brommen evenveel.

DARRYL

Berichtdoor DARRYL » wo 31 mar 2021, 20:13

NB: wil jullie enorm bedanken voor het meedenken en uitwerken trouwens.

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » wo 31 mar 2021, 21:18

Met zo'n grote gevoeligheid is de kans groter op het oppikken van brom en heb je een afgeschermde behuizing nodig, zeker rond het ingangsgedeelte. Die draadjes tussen print en schakelaar en potmeter zijn in die zin verdacht (en niet afgeschermd). Ik zie dat daar ook 2 weerstanden tussen schakelaar en print zijn ingevoegd. Waarschijnlijk al een poging om een verzwakking te creëren. Kunnen die potmeter en schakelaar niet weer direct op de print worden gezet?

Ik weet niet wat je precies met dit versterkertje wilt maar als ik aan zet was zou ik de versterking verlagen. Simpelst is de eerste ECC82 triode overslaan, dan heb je nog genoeg versterking voor een normale bron. Eventueel de EL84 in triode zetten voor een mooiere klank en betere dempingsfactor.

Meer geavanceerde opties zijn tegenkoppeling aanbrengen van bv. de anode van de EL84 naar de kathode van de laatste ECC82 triode. Zal ook de dempingsfactor vergroten en de vervorming verlagen.

Maar goed, dan wordt het weer een andere versterker en ik weet niet of dat de bedoeling is. Wacht maar even af waar Anne mee komt.

Jeroen

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 31 mar 2021, 22:04

Tja, dan pikt de bedrading brom op uit de omgeving. Daar helpt enkel afschermen tegen.
En de bedrading rond de ingang uit de buurt van gloei, net en uitgangsbedrading.
Als je 's wil zien wat het doet met minder versterking is de eenvoudigste manier de 220n condensator tussen pin 6 en 2 voor links (1 en 7 rechts) van de ECC82 eruit en dan 2 aan 7 (1 en 7 rechts) doorverbinden.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

211audio

Berichtdoor 211audio » do 01 apr 2021, 9:26

Niet om het één of ander, maar Darryl begon zijn verhaal met de opmerking dat er: 5volt AC @ 50Hz tussen chassis DAC en EL84 gemeten is en dat alles aangesloten is op zelfde LAPP-blok. Ik geloof niet dat je dan de oplossing moet zoeken in het versterkerdeel van de EL84.

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » do 01 apr 2021, 10:16

Op pagina 2, 7e en 9e post van deze draad geeft Darryl/Ramon aan dat de versterker ook zonder aangesloten bron bromt.

Groet,
Robert

211audio

Berichtdoor 211audio » do 01 apr 2021, 12:02

Goedemorgen Robert. Juist daarom. Als er een spanningsverschil bestaat tussen de behuizingen van 2 componenten, dan gaat er iets niet goed in het voedingsgedeelte. Dat kàn ontstaan door filtercomponenten in de contactdozen (NTC weerstanden) of het is iets lulligs als 'sluiting' in windingen van de trafo, maar dan alleen meetbaar met een megger. Dat laatste heb ik ook al een keer zelf aan de hand gehad met een set nieuwe trafo's. Dat heeft heel wat tijd gekost om achter de oorzaak van het probleem te komen. Had te maken met slechte isolatie van de draden. In sommige voedingsetup's kan het omdraaien van de netstekker ook al helpen. Vooral omdat secundair vaak nullen en het scherm van de trafo aan massa en aarde gelegd worden.

DARRYL

Berichtdoor DARRYL » do 01 apr 2021, 12:26

Heb nu een 45 SE amp gesloten --> geen potentiaalverschillen tussen de chassis --> stekkerblok is niet het probleem.

Gemeten: 6,83volt AC gloeispanning ecc82's & 265 volt anodespanning EL84.

DARRYL

Berichtdoor DARRYL » do 01 apr 2021, 14:48

Eventueel een experiment met een vervangende voedingstrafo? Hammond ofzo.

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » vr 02 apr 2021, 8:24

Als er een spanningsverschil bestaat tussen de behuizingen van 2 componenten, dan gaat er iets niet goed in het voedingsgedeelte. Dat kàn ontstaan door filtercomponenten in de contactdozen (NTC weerstanden) of het is iets lulligs als 'sluiting' in windingen van de trafo, maar dan alleen meetbaar met een megger.

Als ik je (nu wel) goed begrijp, kan de brom worden veroorzaakt door iets in de contactdoos, ook als alleen de versterker zonder aangesloten bron op de contactdoos is aangesloten. Dat wist ik niet, dus weer wat geleerd.

Hopelijk niet (te veel) off-topic: Om onnodige aardlussen in een keten te voorkomen, hou ik het volgende aan.

In een keten van apparatuur aard ik er maar één van de apparaten die randaardestekkers hebben. De randaardestekkers van de rest van de keten prik ik met een tussenstekker zonder randaarde in de stekkerdoos. Aarding van die apparaten loopt dan alleen via de verbindingskabels tussen de apparaten.

In mijn (niet al te oude) bouwsels pas ik steraarding bij de signaalingang(en) toe (met wat uitzonderingen in de voeding) en laat ook de randaarde van de stekker op dat sterpunt uitkomen. Het chassis wordt ook alleen bij dat sterpunt op aarde aangesloten.

Voorbeeld 1: CD-speler (heeft geen randaarde) - actieve crossover (via randaardestekker geaard) - twee stereoversterkers (geen aarding via randaardestekkers).

Voorbeeld 2: Elektrische gitaar - stereo multi-effect (heeft geen randaardestekker) - twee gitaarversterkers (waarvan er dan maar één via randaardestekker wordt geaard).

Bij audiotoepassingen heb ik geen last van brom, maar ik weet niet zeker of dat door (of zelfs ondanks?) mijn methode komt.

Bij gitaar is er een flink verschil hoorbaar; de boel is een stuk stiller als maar één van de gitaarversterkers via zijn netstekker is geaard.

Ik gebruik (tot nu toe) simpele stekkerblokken, soms met aan/uit schakelaar, uit de bouwmarkten.

Zal wel schuren met veiligheidsvoorschriften maar ik heb geen kinderen en huisdieren dus het loopt hier op zolder wel los.

Groet,
Robert

DARRYL

Berichtdoor DARRYL » zo 11 apr 2021, 21:10

Ah!buis schreef:Tja, dan pikt de bedrading brom op uit de omgeving. Daar helpt enkel afschermen tegen.
En de bedrading rond de ingang uit de buurt van gloei, net en uitgangsbedrading.
Als je 's wil zien wat het doet met minder versterking is de eenvoudigste manier de 220n condensator tussen pin 6 en 2 voor links (1 en 7 rechts) van de ECC82 eruit en dan 2 aan 7 (1 en 7 rechts) doorverbinden.
Anne

Hoi Anne,
Je bedoelt de 220nF bypassen/verwijderen&doorverbinden met draad?

"en dan 2 aan 7 (1 en 7 rechts) doorverbinden."

Neem aan dat je bedoelt: en dan 2 aan 6 (1 en 7 rechts) doorverbinden.

Terug naar “Versterkers”