Regelmatig vervangen van de volume regelaar bijft het probleem

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pons

Regelmatig vervangen van de volume regelaar bijft het probleem

Berichtdoor Pons » vr 19 mar 2021, 13:37

Geachte lezers,

Even als voorbeeld zie bijlage is niet het gebruikte schema.
Vrijwel gebruik ik mij zelfbouw versterkertje nu dagelijks maar blijft met een raar probleem zitten ( voor mij althans )
Huidige situatie: Op het rooster van het stuurbuisje zit er een weerstand naar massa en daaraan de volume regelaar.
Bij regelmatig regelen van de volume regelaar begint deze te kraken tijdens het regelen, in een vaste stand geen probleem
heb daar tussen een weerstand gezet in serie met de loper van de potmeter maar ook de 2e volume regelaar geeft problemen.
Heb daartussen 2 elcos antiparalel gezet en probleem komt weer opzetten ondanks een nieuwe regelaar...was een tip van iemand.
Nu zit ik te kijken ben ik dat vergeten ?? zou dat de oorzaak zijn van mij wederom terug komende krakende regelaars
Ik zie bij meerdere schakelingen dat er een elco over de kathode weerstand op de ingangsbuis naar massa staat...
Of hebben jullie een andere oplossing of idee ?
Waarom zit die elco bij sommige wel en andere schema;s weer niet
Ik hoor het wel, alvast bedankt
pons
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rekenaar

Re: Regelmatig vervangen van de volume regelaar bijft het probleem

Berichtdoor rekenaar » vr 19 mar 2021, 21:15

Pons schreef:Geachte lezers,
Even als voorbeeld zie bijlage is niet het gebruikte schema.
pons

Hallo pons,
Het schema bevat denk ik een fout, de weerstand R3 zit hier niet aan de kathode getekend maar aan de gloeidraad. De Elko C3 is er om de versterking van de eerste buis U2 zo hoog mogelijk te maken, als je die niet hebt heb je lokale tegenkoppeling.
Het kraken van de potmeter aan de ingang wordt waarschijnlijk veroorzaakt door gelijkstroom door de potmeter in combinatie met een slecht contact van de loper van de potmeter. Een buis heeft altijd een kleine stroom dat uit het eerste rooster komt, daarom heeft de roosterweerstand in het schema R2 een maximale waarde meestal 1MOhm voor dit soort triodes. Elkos hebben een grote lekstroom in de orde van micro ampères die kun je beter niet aan de ingang van de versterker gebruiken. Je kunt hier beter een MKT type film condensator voor gebruiken, hier is denk 0.1microFarad groot genoeg die hebben een verwaarloosbare lekstroom.

Het schema wordt dan:

Code: Selecteer alles

ingang-- potmeter -- loper -- condensator -- roosterweerstand -- rooster U2

Groet Rekenaar

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » za 20 mar 2021, 1:38

Hallo Fons,

De condensator C3 in het plaatje heeft in ieder geval niets te maken met het kraken van een potmeter aan de ingang.

Jeroen

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » za 20 mar 2021, 6:56

Dag Pons,

Ik verdenk de potmeter. Gelijkspanning uit de bron als mogelijke oorzaak valt wat mij betreft af omdat het tussenplaatsten van een condensator het kraken niet wegnam. Maar je zou, als je dat niet al hebt geprobeerd, kunnen testen of een andere bron wat uitmaakt voor het kraken.

Is de potmeter wel van goede kwaliteit (bijvoorbeeld een Alps)? Wat gebeurt er als je een beetje contactspray op de koolbanen van de potmeter aanbrengt?

Groet,
Robert

Pons

Berichtdoor Pons » za 20 mar 2021, 9:56

Bedankt voor de tips allemaal,
het zijn gewone stereo potmeters helaas niet van het genoemde merk, had van de fabrikant al een nieuwe gekregen
contactspray heb ik in huis zal ik proberen.
De aangesloten app. waren een cd speler van Marantz en na de 2e potmeter ook van bron gewissseld n.l een google audio met 3,5 mm uitgang
om een en ander uit te sluiten.
Zo zag ik wel eens een meervoudige draai /standenschakelaar / stereo potmeter met losse weerstanden
helaas weet ik niet waar ik deze eventueel zou kunnen verkrijgen of zelfbouw ?
Groetjes
Pons

p.s word vervolgd

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » za 20 mar 2021, 13:22

Gewone stereo potmeters met koolstofbanen zijn tegenwoordig helaas van slechte kwaliteit. Weet niet of het vroeger beter was. De gelijkloop is niet best en ze 'ruisen' bij het draaien vaak al als ze nieuw zijn. Ik ben laatst nog op zoek gegaan maar betere kwaliteit stereo koolstof potmeters maar ik heb weinig kunnen vinden. Technisch gezien kun je dan beter een Alps nemen. Die hebben plastic banen en ik heb nog nooit een Alps horen kraken. Ze zijn iets duurder maar niet te gek. De Alps vind ik persoonlijk wel minder goed klinken maar slecht is het niet. Zal wel wat discussie opleveren hier ;)

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 20 mar 2021, 13:52

Ik heb me nou nog nooit echt achter de oren gekrabt en gedacht ‘wat klinkt deze potmeter ruk’ :|
Moet ook zeggen dat ik in de huidige set geen volumeregeling op lijn niveau erin heb.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Terug naar “Versterkers”