Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jwvanwijngaarden

Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!

Berichtdoor jwvanwijngaarden » di 16 mar 2021, 11:32

Een echte leerervaring heb ik opgedaan met de bouw van de Annastasia van Triode Dick. Na het gladstrijken van een aantal plooitjes in het begin speelde de versterker prima. Er bleef echter één hardnekkig probleem, en dat was de vrij indringende mechanische brom uit de voedingstrafo als ik de hoogspanning inschakelde, die was op ca 2 meter van de versterker hoorbaar, en dus echt teveel. Ook werd de trafo flink heet. Ik dacht dat de voedingstrafo niet in orde was en was bezig met de aanschaf van een nieuwe. Bij de demontage van de oude trafo viel me een detail op. De bouten door het blikpakket waren boven voorzien van nylon busjes, en die zelfde busjes had ik aan de onderkant door het chassis geplaatst, en dat bleek fout. De busjes aan de onderkant moeten in de trafo zodat de bout door het blikpakket geen contact maakt met dat blikpakket. Iedere buizenliefhebber weet dat waarschijnlijk, maar ik niet en ik deed het dus verkeerd. Kort en goed: de busjes correct gemonteerd en ziedaar: de trafo is vrijwel doodstil, op 15cm kun je heel iets horen. Ik heb nu ook ruim 10 volt meer op de uitgangstrafo`s, en de voedingstrafo blijft nu lauw in plaats van fors heet.
De publicatie: Transformer and Inductor Design Handbook van Colonel Wm. T. McLyman beschrijft in hoofdstuk 3-12 exact hoe het moet en dus wat ik fout had gedaan. Een leerervaring voor altijd dus!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jwvanwijngaarden op di 16 mar 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!

Berichtdoor Henkjan » di 16 mar 2021, 11:45

bedankt voor het delen!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 16 mar 2021, 12:43

Mooi opgelost
De bouten met de aandruk plaatjes vormen een kortsluitwikkeling in het magnetisch veld van de trafo
grote transformeren 3 kw mag je niet eens in een , Zeg maar op maat gemaakte plaat ijzeren kast vastbouten, dat heb ik ondervonden
De bodem van de kast werd warm en zoemde mee op 50hz
Maar een plankje onder gelegd en met isolatie ringen welke voor rvs en rvs m10 bouten gebruikt
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 16 mar 2021, 20:03

Mooi verhaal, en ook dat je het post. Typisch iets dat snel fout gaat, goede tip voor de buizenbouwers hier.

Terug naar “Versterkers”