recap maar dan

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

snoef3

recap maar dan

Berichtdoor snoef3 » do 11 mar 2021, 14:52

Ik heb besloten mijn versterker te recappen. Ik had al eens eerder daarover gevraagd en ook overwogen om een andere versterker te kopen. Maar ik ben afhankelijk van tweede hands en klein budget daarom toch deze keus.
Maar dan.
Het betreft een parasound hca1000A, 23 tot 25 jaar oud. Welke keuzes maak ik dan. Welke elco's in de voeding? Zijn er bepaalde soorten/merken die het erg goed doen kwa geluid?
Is er iemand die toevallig deze versterker al eens onder handen heeft genomen?
Voor de geinteresseerden is het schema bijgevoegd.
hfe_parasound_hca-1000a_schematic (1).pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: recap maar dan

Berichtdoor Pjotr » do 11 mar 2021, 15:11

Je hoeft eigenlijk alleen elco's te vervangen. Gewone condensatoren slijten normaliter niet. Panasonic, Nichicon en zeker ook BHC (goed en heel betaalbaar) zijn kwalitatief goed.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 12 mar 2021, 14:54

Dank Pjotr.
Ik heb nog wat zoekwerk gedaan en kom het volgende tegen:
John Curl (ontwerper van deze versterker) geeft aan de bias te verhogen tot 17-20 mV en "Replace the electrolytic caps if you must, but leave the film caps alone" en voorzover er ruimte is om grotere te plaatsen bij de voeding.

Dat is helder maar iemand anders suggerert nog om te bypassen met .5uf polystyrenes. Wat denk je daarvan? strakkere bass zou dat opleveren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 12 mar 2021, 15:06

Mijn persoonlijke mening: "Audio alchemie" volkomen onzin dus! Nog afgezien dat die polystyrenes helemaal niet meer genaakt worden. Gewoon iedere nieuwe elco een kusje geven voor het solderen :mrgreen:

koenjer

Berichtdoor koenjer » vr 12 mar 2021, 15:12

snoef3 schreef:Dank Pjotr.
Ik heb nog wat zoekwerk gedaan en kom het volgende tegen:
John Curl (ontwerper van deze versterker) geeft aan de bias te verhogen tot 17-20 mV en "Replace the electrolytic caps if you must, but leave the film caps alone" en voorzover er ruimte is om grotere te plaatsen bij de voeding.

Dat is helder maar iemand anders suggerert nog om te bypassen met .5uf polystyrenes. Wat denk je daarvan? strakkere bass zou dat opleveren.

Curl is een zeer gerenommeerde ontwerper die in deze HCA designs al erg ver gegaan is in component selectie. Extra polystyrene zitten hier en daar al.
Veel extra gaat het niet opleveren.

Op diyaudio zijn al honderden vragen gesteld over het "upgraden" van zijn amps. Eigenlijk komt de man altijd met de zelfde opmerking, ruststroom verhogen en elco's vervangen.

Heb zelf een broertje van de 1000 eens gerecapped. Was erg blij destijds met de panasonic FC condensatoren (zijn o.a. goed bij de conrad te krijgen).
Als je budget het toe laat zou je ze kunnen vervangen voor b.v. de ELNA silmic II. De grote elco's in de voeding willen na 25 jaar wel eens minder worden. Standaard zitten er al hele mooie ELNA's in, als je die vervangt moet er wel echt wat moois voor terug. Heb ze destijds voor nichicons vervangen, niet goedkoop maar gaf wel serieuze verbetering in strakheid van het laag.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 12 mar 2021, 15:26

Top, dank @Koenjer

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 12 mar 2021, 15:34

Ruststroom wat verhogen kan maar hoeft niet per se een verbetering te geven. Hou daarvoor aan wat Curl zelf zegt. Dus ook niet meer. Teveel kan hier juist een verslechtering opleveren.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » za 13 mar 2021, 9:09

Pjotr schreef:Mijn persoonlijke mening: "Audio alchemie" volkomen onzin dus! Nog afgezien dat die polystyrenes helemaal niet meer genaakt worden. Gewoon iedere nieuwe elco een kusje geven voor het solderen :mrgreen:

Dank voor deze hint, ik had al 100nF polypropyleen 's op mijn bestellijst staan maar die gaan er nu af.

Beetje ingelezen en deze post (nr 10) was het meest verhelderend: https://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/126697-bypassing-psu-capacitors-effective.html

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 13 mar 2021, 11:37

Ik heb een HCA2205 (zo'n dikke 5 kanaler..) gereviseerd en daar zaten juist standaard al heel veel bypass filmcondensatoren in, maar die hoef je niet te vervangen. Zelfs ergens gelezen ze er juist uit te halen.
Als je de boel toch open hebt en je hebt voldoende handvaardigheid, vervang dan gewoon zoveel mogelijk kleine elco's. Nichicon, Panasonic FC, FR, FS, FM, Vishay...allemaal prima. Meten op ESR en capaciteit kan je ook doen, maar dan zal je ze er toch eerst uit moeten halen.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 13 mar 2021, 11:51

Vishay BC (ex philips), die blauwe, zou ik mee oppassen. Nu al meerdere keren gehad dat die na een jaar of 10 - 15 gingen lekken en het elektrolyt de printsporen had opgevroten... Ik zelf zweer bij Panasonic en Nichicon als goede 2e. Voor de grote elco's zijn de Kemet BHC een goede aanrader. Speciale en dure boutique audio elco's vind ikzelf onzin. Elco's horen gewoon niet op een plaats waar het erg er op aan komt en/of dient de boel zo ontworpen te zijn dat eventuele tekortkomingen geen rol spelen. In die zin is John Curl beslist een kundig ontwerper.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 13 mar 2021, 12:07

Volgens het schema zitten er al een lading bypass condensatoren in de voeding geplaatst.
Lijkt mij wat overdreven om ook deze te gaan vervangen.
Is de PCB trouwens enkel, of dubbelzijdig uitgevoerd ? bij de laatste is soldeerwerk een stuk moeilijker.
Ook heb je dan grote kans dat je via's kapot trekt. en dan ben je een stuk verder van huis...

:foto:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 13 mar 2021, 12:21

Mocht je de pootjes van elco's moeten bijbuigen voor het solderen, zorg dan dat ze niet buigen in de rubberen doorvoer. Dit kan je voorkomen door met een tang het pootje vast te houden vlakbij de elco, in plaats van dat je de elco zelf vasthoudt.
https://www.eevblog.com/forum/beginners ... -the-body/

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 13 mar 2021, 14:02

Pjotr schreef:Vishay BC (ex philips), die blauwe, zou ik mee oppassen. Nu al meerdere keren gehad dat die na een jaar of 10 - 15 gingen lekken en het elektrolyt de printsporen had opgevroten... Ik zelf zweer bij Panasonic en Nichicon als goede 2e. Voor de grote elco's zijn de Kemet BHC een goede aanrader. Speciale en dure boutique audio elco's vind ikzelf onzin. Elco's horen gewoon niet op een plaats waar het erg er op aan komt en/of dient de boel zo ontworpen te zijn dat eventuele tekortkomingen geen rol spelen. In die zin is John Curl beslist een kundig ontwerper.

Zelfs bepaalde oude series van Panasonic (HE en HF meen ik) lekken na 10 jaar, dus 't merk zegt ook niet alles. En opgevreten via's door elektrolyt op printen kan je lekker naar zoeken... :roll:
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

snoef3

Berichtdoor snoef3 » zo 14 mar 2021, 15:13

Kwam deze nog tegen. is wel al een paar jaartjes oud maar Elma silmic II komt als beste uit de bus. http://tech.juaneda.com/en/articles/ele ... itors.html

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 mar 2021, 15:28

Volgens mij worden die ook allang niet meer gemaakt.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » zo 14 mar 2021, 16:06

ray5150 schreef:Volgens het schema zitten er al een lading bypass condensatoren in de voeding geplaatst.
Lijkt mij wat overdreven om ook deze te gaan vervangen.
Is de PCB trouwens enkel, of dubbelzijdig uitgevoerd ? bij de laatste is soldeerwerk een stuk moeilijker.
Ook heb je dan grote kans dat je via's kapot trekt. en dan ben je een stuk verder van huis...

:foto:

in dit draadje staan foto's. en veel info. Deze versterker is best veel over te vinden.
https://forum.polkaudio.com/discussion/ ... ir-refresh

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 mar 2021, 16:39

Wij vinden het altijd fijn om hier wat foto´s op de server te hebben staan ipv extern gehost.

7qvna2is8688.jpg

8bzgtcc0c05y.jpg

enhutqtd31pz.jpg

Een enkelvoudige PCB, da´s alweer een voordeel.
Ik weet niet of je ook de grote voedingselco´s wil gaan omwisselen, maar dat kan soms wel eens een moeilijk puntje zijn met het vinden van nieuwe exemplaren met gelijke footprint, capaciteit, werkspanning, en afmetingen.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » do 01 apr 2021, 19:41

Eindelijk tijd gehad om de versterker van zijn plek te halen onder de andere apparatuur vandaan. En er zitten nu Nichicons in. Geen idee of dat standaard is. Maar omdat het uiterlijk en de typologie regelmatig veranderd is misschien te achterhalen hoe oud deze zijn.
opschrift: type I, 10000uF 63WV(M) CE 85 graden negative feedback
Ik kom de benaming 'type I' type II en type III wel tegen op een pdf en dan blijkt dat type III de beste is. Maar dan zie ik tegenwoordig ook aanduidingen als KG, KS, KT,..
Wie kan hier zijn licht over laten schijnen?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 01 apr 2021, 21:23

snoef3 schreef:Eindelijk tijd gehad om de versterker van zijn plek te halen onder de andere apparatuur vandaan. En er zitten nu Nichicons in. Geen idee of dat standaard is. Maar omdat het uiterlijk en de typologie regelmatig veranderd is misschien te achterhalen hoe oud deze zijn.
opschrift: type I, 10000uF 63WV(M) CE 85 graden negative black.
Er staat 03 97 op, zou dan 24 jaar oud zijn.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 01 apr 2021, 22:06

Jonge blom dus....
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 01 apr 2021, 22:48

Van wat ik van vele restauratie verslagen op internet lees, is dat het juist niet de grote afvlakelco´s zijn (met name als ze van een gerenommeerd merk zijn, wat Nichicon is) maar juist de wat kleinere waarde´s, die voor de problemen zorgen. zolang ze niet lekken of bol staan is er niet zo veel aan de hand. hoor je een flinke brom, en meet je een behoorlijke rimpelspanning op de voedingslijnen, dan is het tijd om je zorgen te gaan maken.

Een leeftijd van 30 tot 40 jaar is inderdaad geen uitzondering voor dat soort potten.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 02 apr 2021, 10:21

Ik zal ze eens laten doormeten voordat ik tot vervanging besluit. @Koenjer gaf eerder aan dat er standaard Elna's in zitten, dus dan zijn deze al eens vervangen?
Maar welke nichicon is dan de beste optie? KG, FW, KA, ...en is 63V niet krap als er 60V (volgens beschrijvingen op internet) op staat. kan dat niet beter 80V worden.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 02 apr 2021, 10:51

Mmm. ik zie dat er geen spanningen in het schema aangegeven staan. dus even een multimeter pakken om het meten. moet niet alles geloven wat op internet staat.
Een elco met een werkspanning van 80 Volt is fysiek (vaak) ook een stuk groter dan eentje van 63. gezien het feit dat ze direct naast elkaar zitten zal dat problemen gaan opleveren...

Heb even gekeken bij Mouser. een elco 10000/63 is 30 mm diameter, eentje van 10000/80 is 35 mm.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Nic ... HBoA%3D%3D
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Nic ... s4wA%3D%3D

Qua types of series ben je min of meer afhankelijk van wat een groothandel toevallig op voorraad heeft, wachttijden kunnen wel oplopen tot een half jaar...

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » vr 02 apr 2021, 12:16

Ik heb hier ongebruikte 4 x 18.000uF 63V Panasonic CE liggen. Maten 35 x 80 mm. Ik wil ze kwijt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 apr 2021, 12:51

ray5150 schreef:Qua types of series ben je min of meer afhankelijk van wat een groothandel toevallig op voorraad heeft, wachttijden kunnen wel oplopen tot een half jaar...

Yup en voor de bulk voeding maakt het allemaal niet zo veel uit als je maar goede kwaliteit neemt. Een passende vinden is veel belangrijker. Qua spanning verschilt het nogal van fabrikant. Sommige kun je gerust op de nominale waarde zetten die opgegeven is. Maar ook niet hoger. Andere kun je beter 10% - 20% de-raten voor een lange levensduur. Mert name de allround BHC (ex. Philips) en Epcos. Bij de Japanners als Panasonic en Nichicon is dat weer niet nodig. Maar hou wel rekening met 10% netvariatie.

Heel vaak zijn de grotere exemplaren na 40 jaar nog in uitstekende conditie zoals al opgemerkt. Laatst nog een Thorens DT gereviseerd. De 1000uF/35V ROE elco in de motorvoeding, mat nog perfect op waarde met een ESR van 70 mohm. Niks aan doen dus.

Terug naar “Versterkers”