EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Berichtdoor Splinter226 » wo 10 mar 2021, 22:29

Trafosetjes uit de la, , buisjes heb ik, choke ook. Ugts de Philips WE etc. Voedingstrafo de Frag Jan zuerst TRA 300, de smoorspoel ook van dezelfde leverancier uit Duitsland. 200mA 10 H ? Heb er voor t gemak ff wat van die russische 12ax7 equivalenten ter illustratie neergezet. Voedings elkoś dus onder de topplaat. Choke bovenop, en dan van links naar rechts de ez81, dan achterste rij 2 x el84 met daarvoor de voorversterkertrap en dan helemaal rechts 2 buisjes voor de phono trap.

Hangt wel af van de verkrijgbaarheid van "bellen"voor de smoorspoel en de ugts, . Die van Jan zijn wat hoog en dus bij draaing van de trafo breed, maar er is een adresje waar andere "bellen"verkrijgbaar zijn. Moet even kijken naar de tabel met afmetingen, en dan eens kijken naar de beschikbaarheid. Iemand al ervaring mee ?

P1050597.JPG

P1050600.JPG

Oops, verkeer de kant ;-0)

Of met een smoorspoel per kanaal en dan onder de plaat aan de houten omkasting....
P1050604.JPG

Topplaat een dikke 3 mm. 3.5? Oppervlak eerder gepolijst. Vanavond met korrel 240 en een blokje en handenreiniger voor smeer geschuurd, maar sommige oneffenheden van de plaat kreeg ik niet weg. Dus eraf gesneden. Later weer met tandpasta en metaal polish of eerst een fijne korrel min of meer krasvrij maken, en wat lelijke plekjes achter trafo;s wegstoppen. . Hout heb ik ook al. 2 cm dik, mooi generfd. Denk eiken, maar daar wil ik vanaf wezen. Morgen maar eens zien of ik dat een beetje netjes in verstek kan zagen. En dan de gaten maken voor potmeters en ingangen. Was ik de vorige keer vergeten. Heb je een leuke omlijsting en dan moet je heel moeilijk doen om daar netjes gaten in te krijgen lol. Die fout mogen we dit keer overslaan ;-)

Of een slanke versie;
P1050609.JPG

Variatie op slanke versie ;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op za 13 mar 2021, 14:50, 4 keer totaal gewijzigd.
In het land der blinden....

Jeroen211

Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Berichtdoor Jeroen211 » wo 10 mar 2021, 22:55

Leuk! een smoorspoel per kanaal zou ik doen en dan binnenin. Wat zijn die adresjes voor die "bellen"? want die zoek ik ook nog. Tenminste als je met "bellen" trafo afschermkapjes bedoelt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 10 mar 2021, 22:59

Er is wel vaker een RH84 hier gebouwd en er blij mee. Ook wel met ECL82 ipv de EL84, wil ook best.
En twee smoorspoelen is meer als ze niet zoveel stroom mogen hebben, met de 200mA heb je al een overmaatse.Met nog zo een er bij wordt 't wel erg vol en zwaar.
Veel plezier met de bouw.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 10 mar 2021, 23:08

Jeroen211 schreef:Leuk! een smoorspoel per kanaal zou ik doen en dan binnenin. Wat zijn die adresjes voor die "bellen"? want die zoek ik ook nog. Tenminste als je met "bellen" trafo afschermkapjes bedoelt.

Tsja, elders werd daar heel geheimzinnig over gedaan. Maar ik dacht gewoon een Nederlandse leverancier. Maar inderdaad, die smoorspoelen wil je toch afgedekt hebben, bovenop, en twee bovenop dat gaat 'em niet worden. Eerst ff kijken welke afmetingen ik nodig heb ;
EI-laminations.pdf

Morgen nog es naar die bouwtekening kijken, . Maar waar ik dacht dat AE de kapjes verkocht, is dat waarschijnlijk alweer jaren geleden, en niet langer in de webshop. Dus ofwel Bij Wuestens, of op Ali Express ?

https://www.aliexpress.com/item/3282746 ... 5616%23717

Zoektermen 2 PCS EI transformer laminations end bells EI86 Vertical cattle cover Integration with mounting bracket side cover. Willkeurig plaatje gedrukt.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 10 mar 2021, 23:39

Ah!buis schreef:Er is wel vaker een RH84 hier gebouwd en er blij mee. Ook wel met ECL82 ipv de EL84, wil ook best.
En twee smoorspoelen is meer als ze niet zoveel stroom mogen hebben, met de 200mA heb je al een overmaatse.Met nog zo een er bij wordt 't wel erg vol en zwaar.
Veel plezier met de bouw.
Anne

Ah! Dat is handig om te weten, dan houd ik het wat betreft smoorsoelen op eentje . Tnx. :goedzo:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 13 mar 2021, 15:06

Maar eens in de laadjes , bakjes en doosjes gerommeld, kijken wat ik voor de dag kon toveren. Buisvoetjes, 5 dezelfde, eentje net wat afwijkend, maar kan mooi voor de gelijkrichter. Montagedraad , iig voor de gloei. Net schakelaar, zekeringhouder, rubber tules voor onder de voedingstrafo. Nieuwe moderne draadbrugjes, en die doen wat flimsy aan, maar zijn wel hoger ; met de voetjes van de grondplaat vandaan. Bij die oude jaren zestig versterkers zijn ze zo dicht bij het chassis, dat je makkelijk ongemerkt te dicht bij andere bedrading in de buurt bent... Geen net entree.. En ook geen 100 K potmeter. Komt later wel. Heb wel een bronkeuze schakelaar, maar dat is zoń el cheapo. Heb er zo eentje in een Bocama eens kapot gedraaid. Loper afgebroken. Als iemand nog een oude nobel heeftt liggen van de sloop van een buizenbak houd ik me aanbevolen.

Houd de opstelling toch maar breed en minder diep, past het op elke plank. Een opstelling gekozen. En een beginnetje gemaakt om het gat voor de voedingstrafo te maken. Voorgebeiteld, en dan verder met de mini slijptol. Lidl ding. Doet t even en wordt dan snel zwak, maar laadt daarentegen ook weer razendsnel op. handig voor kleine klusjes. En in dit geval veel sneller dan de "dremel", is de topplaat te dik voor. In een aantal opstellingen wist ik niet waar de smoorspoel te plaatsen. De omlijsting is echter lekker hoog, met een dikke 10 cm, , topplaat komt wat lager, gaat er nog vanaf, maar dan kan de smoorspoel onder de elko" s van de voeding, had ik me bedacht. Aan de bekisting van de zijkant.

Passende bellen = afdek kapjes voor de ugts gevonden op Ali en maar vast besteld, , wel zo handig om de uiteindelijke afstand te bepalen... En er waren er nog 6 beschikbaar. Beetje een luxe, maar ach, het oog wil ook wat ;-)

P1050624.JPG

P1050626.JPG

P1050633.JPG

P1050637.JPG

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 13 mar 2021, 20:03

Nadat het slijptolletje door het alu heen was gekomen en ik aan 4 zijden een snede had gemaakt, het vierkante gat voor de voedingstrafo afgezaagd met de decouperzaag met een alu zaagje erin. . Niet kaarsrechts , maar daar komt de trafo op te staan, dus dat deert niet. Dan de buisvoetgaten. De nog aanwezige kobaltboortjes waren al afdoende misbruikt om van twijfelachtige scherpte te zijn. Hoewel voorgetikt met een drevel gleed het boortje toch soms net iets anders dan gepland. Krijg je ervan als je het met de hand doet. , daanra een boortje van 3 mm. en dan nog eentje zodat de trapboor in de boormachine en op het alu kon worden gezet. Ook de trapboor was zijn scherpe kantjes al kwijtgeraakt. Ik moest per gat meermalen het zachte alu uit de inkepingen in de trapboor "gutsen"om weer verder te gaan. Beetje "brute force and ignorance" werd het. Toen ik alle zeven gaten - twee voor de voedings elkoś - had geboord , was de hele alu top plaat behoorlijk warm hehehe. Daarna met de twee maten ponsen die ik heb de bout van de gatenpons door de geboorde gaten gestoken en gaten geponst. Het zou mooi zijn als ik de exacte maat had, maar de diameter van de buisvoetjes is aangeschaft op het formaat van de buisvoetjes van de buisvoetjes in Bocamaś en Lafayettes.etc. Maatje kleiner dus. Morgen dus gezellig vijlen. ;-p tot alles met of zonder retainer erop of eronder past. Dan het schema maar eens erbij pakken en kijken of er een ideale manier is om de buisvoeten qua richting te plaatsen. Dan kan ik daarna de plaat weer poetsen ;-0)

P1050639.JPG

P1050642.JPG

Naja, als ik zo naar de buisgaten kijk, komen de gaatjes voor de retainer van de buisvoeten van de el84 achteraan horizontaal. Kunnen de draadsteunen verticaal in het midden. Anders te dicht bij de voedingstrafo. Draadsteun voor de eerste versterkertrap horizontaal denk ik en die van de vinyl trap weer verticaal, EZ81 maakt niet zoveel uit. . Kan van het stukje alu wat ik voor de voedingstrafo heb uitgezaagd eventueel een plaatje maken om de volume pot door te voeren. In het voorfrontje laten verzinken , hoef ik niet met verlenging te werken vanwege de 2 cm omlijstingsdikte. , Da's misschien wel een aardig idee. Misschien es op een stukje afvalhout provisorisch doen, of het een leuk effect heeft. Bijvijlen , met afgeronde hoeken... Zo zijn we mooi weer even bezig. ;-)

Ff genoeg voor vandaag. ;-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 17 mar 2021, 20:42

Uitvijlen van de topplat-gaten ging makkelijk. Bleek een derde gaten pons te hebben, die vijlen voor de noval buis-voetjes overbodig maakt., Maar door de dikte van de alu plaat zag ik toch ook dat sommige gaten wat ovaal uitvielen. Dikker moet de plaat niet worden voor een pons. Daarna nog wat geschuurd en met metal polish gaan poetsen. Tube heb ik al jaren. Deed ook ook een keer in de zoveel tijd hat draaiplateau van de thorenses mee die ik allemaal heb gehad. Blijven wat krasjes zichtbaar. Haarscheurtjes. Wordt redelijk spiegelend. Door het warm worden met het maken van gaten met de trapboor is het plastic van de verkeers coating los gaan zitten. Kan het er nu makkelijk van af trekken. Dus voor een eventueel volgende keer als ik een bord vind, en de ge plastificeerde zijde is krasvrij, kan dat dus de bovenzijde worden. Nu maar meditatief poetsen. Begint aardig te spiegelen. Kunst is om het overal egaal te krijgen. zelfde richting en even intensief gepoetst. Gisteren opgestaan na een slechte nachtrust, kon me niet zetten tot het maken van plaatsingsgaten in de ombouw. Vandaag verder gegaan. Toch nog een net chassis deel gevonden. Zo eentje met ingebouwd filter. Filter eraf gesloopt. Hield ik een gewone entree over. Zit nog een nF X2 over de twee fases met een weerstandje. Moet dat bij gebruik niet een Xy 2 zijn ? , maar met gebruik van smoorspoel overbodig, toch ? Enfin uitsparingen aangebracht. Voor netentree en drie bronnen en voor de luidsprekerposten. Met houtboortje van de buitenkant en speedboor aan de binnenkant.. de rca/tulp chassis delen en de luidsprkerklemmen direct op het hout , uitgeboord aan de binnenkant zodat de moren om ze vast te zetten op het te korte draadwerk past door de 2 cm dikke houten omlijsting. . . Op de voorkant enkel de netschakelaar-uitsparing gezaagd. Niks van te zien nu, want de vier zijden zitten met houtlijm en lijmklemmen aan elkaar. 24 uur uitharden.
P1050647.JPG
.
Poetswerk in progress...
P1050646.JPG

ombouw in de lijmklemmen.. Twee per hoek.

Vond toch nog wat draaikeuze schakelaars. Een kunststof met lange as. En wel contacten, met twee permanente contacten. The signaak ground moet er zelf maar naast maken . Door de lange as is die direct inzetbaar. Vond ook een beugeltje om hem vast te zetten. Er al vast aaaan bevestigd. Ook de LA schakelaar voor mono, links, mono rechts, stereo ofi nversed ? is bruikbaar. Twee helften met 3 keuzecontacten. Maar dan heb ik weer een koppelstuk nodig.
P1050658.JPG

rotary switch, met lange as, kunsstof.
P1050663.JPG
P1050662.JPG

oude weergave schakelaar uit een Bocama/ Lafayette LA224 B

Heb voor de volumepot enkel een 10K log stereo, gebruikt, of een 500 k "alps" .
"Blauwe Alps"bij Jukebox revival 15 euro, koppelstuk 4 euro. Stuk as heb ik nog. . Maar elders is deen lange as pot meter met verzendkosten even duur. En moet sowieso ook nog wat voor de phonotrap bestellen. Voor de voeding nog wel een kapje uit "het archief "gevonden. Steekt 2 a 3 mm uit aan elke kant. Is er eventueel ook nog af te slijpen. Maar gaat waarschijnlijk niet eens opvallen. Van een trafo uit een sloperd, maar voetjes zijn er nat opgezet, dus afdruk staat op t kapje. Dus voor een verzorgde look schuren en spuiten...
P1050664.JPG

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 19 mar 2021, 19:59

Een lange monoloog. Mijn excuses. Maar je wil het bloed, zweet en de tranen toch ergens delen. Kon me niet meer heri9nneren hoe ik de vorige bekisting precies had vervaardigd, maar na de 24 uur droogtijd bleek ik een leuke wipwap te hebben verlijmd. Diagonaal. Dus scheef. Nu had ik een verstekzaag - handmatig met van die telescoop pilaren waarin het zaaagblad toch nog redelijk hoog kan komen, maar dat zaagblad is zeer fijn betand en met eiken is dat een geduldig verhaal, maar bij de eerste 45 graden verstek zag ik de 90 graden hoek van boven naar beneden afwijken en bleek de zaag uit de voorste telescoop houder te zijn gewipt. Toch maar weer overgeschakeld naar de Verstelbare afkortzaag. Maar ook die kan een nieuw zaagblad gebruiken en gaat niet loodrecht naar beneden, als ik een plankje in verstek wil zagen. . Enfin, bijvijlen, schuren, en afpassen. Maar de twee korte en de twee lange zijden op elkaar afstemmen had ook niet het gewenste resultaat. Maar niet getreurd, met het verlijmde resultaat naar de vlakschuurmachine, zoń goedkoop kreng dat het binnen de kortste keren na aanschaf begaf, maar met hulp van Circuits Online, de schakelaar als defect gevonden en die aangepast en dat ding werkt nog steeds. Met zo 'n ronde band. Met wat verschillende korrels schuurbanden trek je elke ruwe plank glad. Een plaat trespa, want welk oppervlak is werkelijk recht ? - als ondergrond en stukje bij beetje bijschuren. Maar nu heb ik bemerkt dat de bovenkant ook nog bijgesteld dient te worden. lol. Dat is voor de dag van morgen. Verder verkijk is door de tekening op het hout, die is niet horizontaal zodat het optisch verergert. De hiaten met wat vloeibaar hout geplamuurd = ook dezelfde tube voor jaren. En het droogt als een gek. Maar doodleuk plamuren en na schuren zijn alle oneffenheden weggewerkt. Wel mazzel dat ik destijds middel eiken of zoiets heb aangeschaft. Toch ook al weer lichtjaren geleden ;-plamuren en na een uur weer schuurbaar. Daarmee werk je foutjes en oneffenheden en beschadigingen bij. En na schuren zie je het verschil nauwelijks. Ook in het slooparchief een bodem op geduikeld, die met wat afkorten ietwat ruim als onderkant dienst kan doen. Als de ijzewarenwinkel of de bouwmarkt nou open was had ik wat kleine hoekprofieltjes alu aangeschaft. , Maar ik zie wel, ik heb een groot archief LOL Voor de bovenplaat heb ik wat l profieltjes uit van die zweeds houten kasten - voor dat Ikea lichtgewicht en makkelijk verpakbare rommel aan de massa verkocht. - legplanken gesloopt. Dik ijzer, maar kaarsrecht. handig van die kratten met ijzer in de schuur, voor als je weer eens ergens wat an moet flansen ;-p Zit aan bijenwas te denken om de bekisting van het naakte en de daarmee gepaard gaande besmettelijkheid voor vuile en vieze vingers te verlossen. Maar wil blanke - oops sorry - gele bijenwas. Morgen eens spieken bij de natuurwinkel, of ze dat daar per ongeluk verkopen...

P1050666.JPG
P1050671.JPG
Had wat houtjes gezaagd voor onder de ombouw, voor als ik eventueel ging lakken. Vandaag al. Wat een optimist kan ik toch soms ook zijn ;-0)
P1050675.JPG

Vond ook de sticker met de TRA 300 aansluitingen van Jan Wuesten, en hoera, bouten, moeren en kartelringen ter bevestiging. Dat was weer een opsteker. Had ik in een vlaag van helderheid in het laadje met trafo's gestopt. hehehe.
Nu ff berusten na een dag noeste arbeid, drankje erbij. En staren naar het resultaat ;-)

P1050679.JPG
Laatst gewijzigd door Splinter226 op vr 19 mar 2021, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » vr 19 mar 2021, 20:34

Ja het mislukt mij ook wel eens met de bekisting :lol:
Denk je alles er recht in geklampt te hebben,na een uur of acht drogen de klemmen los en klaar is u hoepeltje :boos:

Ziet er verder goed uit met al dat gerecycled spul,goed bezig :goedzo:
De aansluitingen had je verzonken in de kast,was een plaatje alu niet beter geweest?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 19 mar 2021, 21:17

Dat ziet er toch goed gelukt uit.
Blijft altijd lastig om mooi in verstek te zagen al gaat dat met een goede afkortzaag wel iets makkelijker.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 19 mar 2021, 21:34

democles schreef:Ja het mislukt mij ook wel eens met de bekisting :lol:
Denk je alles er recht in geklampt te hebben,na een uur of acht drogen de klemmen los en klaar is u hoepeltje :boos:

Ziet er verder goed uit met al dat gerecycled spul,goed bezig :goedzo:
De aansluitingen had je verzonken in de kast,was een plaatje alu niet beter geweest?

Ja , alu had ik liggen. Was een optie geweesd, maar dan moet ik weer boren bestellen, want ik ben door mijn voorraad heen. En anders perspex voor de aansluitingen. Had voor de audio entree eigenlijk voor horizontaal gekozen, maar toen had ik toch de boor hoger gezet en was begonnen met boren, en zo is het dat de signaal audio entree nu verticaal is uitgeboord. En heb ook nog wel van die plastic rca plaatjes, maar de vorige keer baalde ik dat ik niet eerst de uitsparingen buiten en binnen had aangebracht. De volgende keer maak ik een bekisting waar de te verlijmde omkisting inpast en dan een binnenkast zodat het niet fout kan gaan, , maar uiteindelijk is het voor mij natuurlijk prutsen en doen met de materialen die ik tot mijn beschikking heb en dan door vlijtigheid en of inventiviteit het toch tot een goed einde te brengen ;-) En als je dan gaat rekenen naar uurloon, al is het maar het minimum van een tientje, dan wordt het resultaat toch onbetaalbaar ; -0)
Laatst gewijzigd door Splinter226 op vr 19 mar 2021, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 19 mar 2021, 21:36

Kappa7 schreef:Dat ziet er toch goed gelukt uit.
Blijft altijd lastig om mooi in verstek te zagen al gaat dat met een goede afkortzaag wel iets makkelijker.

Dacht dat ik de enige was die geen prefab van Tubetown bestelde. Maar met twee reacties ben ik gerust gesteld. Ben niet de enige die met de materialen worstelt om het tot een goed einde te brengen. ;-0) Tnx.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 19 mar 2021, 21:39

Stel je gerust ik denk dat de meeste hier de kastjes gewoon zelf bouwen.
Is ok gewoon een leuk deel van de hobby.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 19 mar 2021, 22:03

Nou. Klein dipje te boven. Ook door de bevestiging van andere leden hier, dat de verlijming wel eens net anders wil uitpakken dan gedacht. Uiteindelijk eens gaan meten en checken. Met de schuifmaat was het verschil in de 4 plankjes klein. Maar toch optisch zag het er niet goed uit. Maar optische illussie is ook wat. De houtjes die ik ff slordig had gezaagd als onderleggers in geval van lak waren natuurlijk ook niet egaal of gelijk, en uiteindelijk de hoeken gemerkt aan onder en bovenkant om eens met de schuurbandmachine aan te pakken. Zo kreeg ik in ieder geval de onderkant echt stabiel. En daarna nog wat bijgeschuurd aan de bovenkant. Ter testing de hoekprofieltjes aan beide kanten over de lengte aan de binnenkant aangebracht en de topplaat erop gelegd. Ja, ik had het zelf toch erger voorgesteld dan het was. Met stofdoek afgestoft, binnenrandje nog even geschuurd, met stofzuiger bureaublad schoongezogen en ook de omlijsting en als laatste nog even met de swiffer van de action. Ben niet van de merken ofzo, maar er kwam ooit een vriendin langs en die wees op al het stof in mijn huis en zei je hebt van die dingen waar al het stof aan blijft kleven. Dus toen ik die later voor een paar euro bij de Action zag meegepakt, en verrek, die haal je over elk oppervlak. Geen vochtige doekjes meer of stofdoeken, ook al had ik die wel ff hier toegepast als eerste ruwe schoonveeg methode. Maar ff met dat ding door je huis lopen en zelfs bij versterkers, kan je zelfs spelend het stof overal weghalen. Ben ze zelfs gaan toepassen om lp's stofvrij te maken voor het spelen LOL. Naja. ff onder het hoekje in mijn L keuken gerommeld en er kwamen twee potten blanke lak naar boven. Wijzonol, weersbestendig en transparante lak van de Action. Maar die laatste vergeeld niet. Wel watergedragen, dus zodra in schuur of vochtige omgeving, zal dat niet ten goede worden gekeerd. Maar toch koos ik voor de Action lak, want de blanke kleur van het hout, dat heeft ook wel wat. Korte droogtijd, dus morgen weet ik of ik het er weer af moet halen, en op Wijzonol over moet schakelen, of dat ik de behandeling na fijn, nat schuren weer een paar keer ga herhalen. Boortjes zijn bij Toolstation geklikt en opgehaald. Die heb ik ook met fietsen nodig. Om kettingschermen met hoekjes vast te zetten hehehe. Franckensteinen noem ik dat. Goedkope oplossingen bedenken. Want een voorzetscherm kost 3.50 en een kettingkast is te duur voor een stadsfiets die is opgeknapt. Je wil niet weten hoeveel wrakken hier op een doordeweekse dag langs de kant van de weg opduiken. Enfin. We zijn bij de volgende stap. En wellicht tijdens het lak proces van de ombouw nog wat poetsen aan de plaat. Ter meditatie ;-0)

P1050687.JPG

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 03 apr 2021, 1:16

Zat de blanke lak met een lakroller aan te brengen. Maar de klontering op de bodem was toch ook van belang voor de emulsie denk ik. Want de lakrollers zijn niet egaal en lieten als het ware een geperforeerd oppervak achter dat natuurlijk bij droging egaal zou moeten zijn. Glans was wel ok. Zijde. En de look van blank hout. Maar mijn vingertoppen vonden het toch aanvoelen als kippenvel. Dus ik vond nog een vel korrel 400, en na dat wat voorgeschuurd te hebben, de kast weer glad gemaakt zonder gelijk weer lagen lak te verwijderen, ben ik daarna met een kwast verder gegaan. Dat had wel een glad resultaat. . Toen dacht ik nog even wat aan de topplaat te poetsen. Maar die metalpolish geeft behoorlijk af, is van zichzelf ook een wat vettige substantie en dus greep ik ff naar de Dasty, die immers alles kan ontvetten, en toen kreeg ik toch een minder mooi oppervlak dan ik na al die wrijfbewegingen dacht te hebben bereikt. Inmiddels met microvezeldoek en al. Dus ik doe nog een poetsronde, maar ik overweeg nu om van inox nog een afdekplaatje te maken. Nu heb ik immers nog de topplaat los en kan die als sjabloon gebruiken. Jammer van t poets werk dan, maar wellicht heeft de oplettende doe het zelvert er in navolging wat an ;-)

P1050711.JPG

P1050713.JPG

democles

Berichtdoor democles » za 03 apr 2021, 1:40

Splinter,die krassen zijn te diep,lukt je nooit met die polish.
Beter licht afschuren en spuiten in kleur.
Dicht plamuren helpt ook niet,blijf je altijd zien na het spuiten,of je moet de hele plaat al vol plamuren.

Tweede plaat er boven van inox kan mooi zijn,maar vraagt ook om de nodige voorzichtigheid,alle krasjes blijven dan zichtbaar!

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 03 apr 2021, 2:18

democles schreef:Splinter,die krassen zijn te diep,lukt je nooit met die polish.
Beter licht afschuren en spuiten in kleur.
Dicht plamuren helpt ook niet,blijf je altijd zien na het spuiten,of je moet de hele plaat al vol plamuren.

Tweede plaat er boven van inox kan mooi zijn,maar vraagt ook om de nodige voorzichtigheid,alle krasjes blijven dan zichtbaar!

Ik kan de plaat schoonwrijven en dan dus een laagje poets laten zitten. Spuiten was nog niet in me opgekomen. . Maar of ik nu ga lakken of een extra topplaatje erboven zet, zolang er een boor in de buurt komt, is er risico op krassen. Maar dat alu is zo zacht dat het moeilijk is een egaal resultaat te krijgen. Dus bij de gaten kan je zien waar de doek hapert, of mijn vingers erdoorheen en als ik zelf met microvezeldoek rond de gaten in cirkels poets, dan zie je weer die cirkels. Maar als ik alle gaatjes in het alu boor, en dan het alu als sjabloon gebruik en een plaat inox met folie beplak en op maat zaag en dan eronder op een plankje ofzo schroef, kan ik door het alu recht in het inox boren. Inox vijlt echter een hoop arbeidsintensiever. Maar dan is er weinig poetswerk meer nodig. . De krassen vallen weg met de weinige vettigheid die de polish achterlaat, en als alles erop zit, gaat daar ook niet de aandacht naar uit. T; is een beetje alsof je een kale muur stuct en elk verkeerd detail je irriteert, maar als de boel gesaust is en de gordijnen hangen en de ruimte is ingericht, is er niemand die gaat zoeken naar oneffenheden. Beetje de afweging van de perfectionist ;-) Als ik de dasty niet had gebruikt, - en niet had bedacht nog een laatste keer te poetsen, en nog even met het idee speelde om het alu als sjabloon te gebruiken, had ik het gewoon zo toegepast. . Of anders gesteld, ze verkopen tegenwoordig , fiks aan de prijs, meubels voor de hippe en jonge tweeverdieners, en die worden, net zoals vroeger in de nep antieke nijverheid, her en der wat ruw behandeld, zodat het geen massaproduct lijkt ;-0) Je kan er aan tillen of niet. Het gaat in wezen slechts om de reflectie van het weinige buizenlicht, en die gloei is geen schijnwerper... En het is wat het is, een verwrongen wegwijzeringsbord, is geen onontgonnen oppervlak, dat ervan willen maken is als trachten de ziel eruit te halen. Of als ik nou zo slim was geweest om de foliekant van het alu als bovenkant te gebruiken, maar na jkort wat pellen te hebben geprobeerd heb ik die optie laten staken. Doordat ik ik met een botte trapboor de buisvoetgaten zat te boren en de plaat werd verhit, ontdekte ik pas dat die deklaag door verhitting vanzelf losliet. Als ik me er even in had verdiept. Had toch wel eens gezien op het journaal dat ze 100 km borden overplakten tot 120 ? Kwestie van gezond verstand gebruiken, . En dus wederom, een voorbeeld van wijsheid, door schade en schande bereikt ;-0)) Ik ga er nog eens een nachtje over slapen ;-)

Edit. Heel soms kocht ik wel een een klassieke versterker, en dan vond je het schema aan de onderkant. Eigenlijk moet je elke buizenbak die je verkoopt vergezeld doen gaan met een gebruiksaanwijzing. Voordat een leek die openhaalt. De lekweerstand die in moderne versterkers vaak voor schoonheid van eenvoud wordt weggelaten, behoort eigenlijk als een essentieel onderdeel - zoals een zekering - te worden vermeld. En nooit poetsen op lak of apparaten met alcoholhoudende middelen, zodat belettering wegvalt, of de beschermlaag van lak op voertuigen verdampt. .Of ehr, een laagje vet van politoer oplost. ;-p En niet aanzetten zonder belasting. Ook zonde van de ugts, . etc. De vermelding "do not open, hazardous power inside" staat zelfs op cd spelers. Maar 220 krijg je ook van een cassettedeck als de kap eraf is en je met de stekker in het stopcontact ff met je vingers voelt. LOL, zelf meegemaakt, maar de gast ernaast schrok nog het meest. Dus tegenwoordig zeg ik "pats" voor er een stekker het contact in gaat, of ik krijs het uit, en dan is er niks aan de hand hehehe. Beetje humor kan ook nooit kwaad ;-0))

Tnx Democles.

democles

Berichtdoor democles » za 03 apr 2021, 15:00

Als er wat van mijn zelfbouw naar derden gaat lever ik er een USB stick bij met alle foto,s en schema,s etc.
Zit er over te denken dit standaard in de behuizing in te bouwen.

Terug naar “Versterkers”