Philips 22AH302 afregelen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bart.K

Philips 22AH302 afregelen

Berichtdoor Bart.K » di 02 mar 2021, 20:22

Dag allen,

Vandaag heb ik een 40 jaar oude Philips 22AH302 schoongemaakt en nagekeken en staat nu mooi te spelen.
Het viel me op dat op de versterkerprint 4 afregelpotmetertjes zitten.
Wie kan me vertellen welke van deze waar voor dienen? en op welke punten ik mV of mA moet meten om te zien of de instellingen juist zijn?
Ik ben japanse servicemanuals gewend welke duidelijk aangeven hoeveel mV/mA je op welk TP (tespunt) hoort te meten en aan welke VAR (variabele weerstand) je kunt draaien om het juist in te stellen. De philips manual daarentegen biedt deze luxe niet en zorgt daarom voor een vastloper bij ondergetekende.
Tot slot wilde ik nog vragen welke klasse deze versterker is? Dus A of B of AB etc..

Alvast heel hartelijk dank voor alle antwoorden!

Groet Bart

philips_22ah302_sml.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Philips 22AH302 afregelen

Berichtdoor Henkjan » di 02 mar 2021, 21:30

hallo Bart, welkom hier!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 02 mar 2021, 21:56

Welkom hier Bart,
Met R 603 en 703 stel je zo in dat op het knooppunt van de twee 0,39 ohm weerstanden de helft van de voeding spanning staat.
Met R 614 en 714 kun je de rusttroom instellen. De waarde van het laatste weet ik niet. Deze staat in de uitgebreide service manuaal, maar de heb ik niet meer dus dat is gokken. Het is trouwens een klasse B versterker. Meet maar even de gelijkspanning over de twee 0,39R weerstanden. De waarde zou ongeveer 0,1V moeten zijn. De spanning tussen Gnd en het knooppunt van de twee 0,39 ohm weerstanden moet ongeveer 25,5V zijn.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 02 mar 2021, 22:25

Maar even in het schema getekend voor één kant. Ander kanaal ziet er hetzelfde uit.
De spanning van 25,6V is tov de massa.
Waar de trimpots zitten (nrs.) kun je op de printtekeningen vinden.
Pas op dat je niet uitschiet met een meetpen, een kortsluiting is zo gemaakt en vergeeft meestal niet.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 02 mar 2021, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

rekenaar

Berichtdoor rekenaar » di 02 mar 2021, 22:38

Ah!buis schreef:Maar even in het schema getekend voor één kant. Ander kanaal ziet er hetzelfde uit.
De spanning van 25,6V is tov de massa.
Waar de trimpots zitten (nrs.) kun je op de printtekeningen vinden.
Pas op dat je niet uitschiet met een meetpen, een kortsluiting is zo gemaakt en vergeeft meestal niet.
Anne

Niet alleen de meetpen is gevaarlijk in dit schema heeft de instel potmeter voor de ruststroom de loper aan de basis van de transistor die de temperatuurcompensatie voor de eindtransistoren regelt. Als die wat kraakt/hapert dan gaat de stroom door de eindtransistoren naar de maximale waarde die de voeding kan leveren, dat overleven de eindtransistoren niet wees dus voorzichtig met de instelling van de ruststroom.

Groet rekenaar.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 02 mar 2021, 22:47

Ja, is niet de meest briljante oplossing met die ruststroominselling. Zitten (zou moeten) gelukkig wel zekeringen (1A25) per eindtrap.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Terug naar “Versterkers”