Hoeveel stroom door een ECC81 als driver?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jeroen211

Hoeveel stroom door een ECC81 als driver?

Berichtdoor Jeroen211 » zo 21 feb 2021, 22:59

Ik ben aan het experimenteren met de fasedraaier/driver voor de Bocama LA224B EL84 PP eindtrap. De EL84's staan nu in triode. Na wat experimenten met paraphase en floating-paraphase ben ik uitgekomen op een "long-tail" fasedraaier. Deze heeft een hele lange staart in de vorm van een weerstand naar -300V. Een beetje primitief maar het werkt wel goed. In eerste instantie met de aanwezige ECC83 maar nu ben ik aan het kijken of het nog kwaliteitswinst oplevert met een ECC81. De ECC81's staan nu op een stroom van 5 mA per triode. Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een verbetering t.o.v. de ECC83 (die op ca. 1,5 mA stond). Liefst wil ik naar een stroom van rond de 8 mA door de ECC81 maar dat wordt voor de voedingstrafo wel een uitdaging en die heeft het nu al zwaar. Ik zou een extra positieve en negatieve voeding kunnen maken (+300V / -300V) om dit op te lossen. Maar voor ik daaraan begin ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met de ECC81. Gaat ie veel beter klinken op een hogere stroom? Conclusie kan ook zijn dat de ECC81 gewoon niet zo goed klinkt, ook op hoge stroom. En welke buis zou dan een goed klinkende driver kunnen zijn: de ECC82 of ECC99 soms?

Ah!buis

Re: Hoeveel stroom door een ECC81 als driver?

Berichtdoor Ah!buis » ma 22 feb 2021, 13:45

Met een EL84 eindtrap is de ECC83 een mooie buis, niet veel stroom, veel versterking. ECC81 meer stroom en wat minder versterking. De ECC82 ook wat meer stroom, vooral te gebruiken als je weinig versterking nodig hebt.
En de ECC99, nogal overdreven voor de EL84, veel stroom en versterkt niet meer dan de ECC82.
Het zijn allemaal triodes, vervormen ongeveer evenveel bij een aangepaste stroom.Hoewel, de ECC83 ziet er wat beter uit.Hangt er vanaf hoe netjes (regelmatig) het rooster gewikkeld is, misschien iets meer aandacht aan besteed bij de ECC83 omdat die voor LF bedoeld is.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » ma 22 feb 2021, 17:01

Als je gaat voor een extra +300 V / -300 V voeding (waarvan je de -300 V nu al hebt?) zou die wel, net als de rest van de Bocama, met een vertraging moeten opkomen omdat je anders problemen kan krijgen met de kathode-gloeidraad isolatie. Zonder spanningsval over de tail staat er immers -300 V op de kathodes, terwijl de gloeidraad naar ik aanneem aan massa ligt, dus op 0V staat. Dat lijkt me voor een ECC81 zeker niet goed (Vkfmax = 90 V) en voor een ECC83 eigenlijk ook niet (Vkfmax = 180 V).

Edit: Misschien loop je het risico nu al als de -300 V die je al hebt (?) niet vertraagd opkomt.

Groet,
Robert

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » ma 22 feb 2021, 17:12

Klopt, dat vond ik ook wel eng en onverstandig. De -300V komt nu via een paar 1N4007 diodes direct vanaf de trafo en is dus meteen op spanning. Ik heb een weerstand + diode als beveiliging tussen 0 en de kathode zodat de kathode nooit meer dan een paar volt negatief kan worden. Als er stroom door de buis gaat lopen komt de kathode vanzelf boven de 0V en gaat de diode in sper.

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » di 23 feb 2021, 12:16

Intussen heb ik er 2 gepaarde Philips JAN 12AT7WC in zitten. Ik moet zeggen dat het geluid hiermee wel iets opknapt, maar de "draderigheid" (ik lijk wel een gitarist ;)) in de klank lijkt wel een typisch ECC81 dingetje. Stroom verhogen en/of andere buizen zou misschien kunnen helpen maar of het allemaal de moeite waard is? Ik denk het niet. Ik ga binnenkort de fasedraaier maar weer terugbouwen naar de ECC83 en m'n tijd verder steken in wat SE projecten.

Terug naar “Versterkers”