ECL86 miniversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jeroen211

ECL86 miniversterker

Berichtdoor Jeroen211 » zo 21 feb 2021, 0:50

Ik was al een tijdje aan het experimenteren met een EL84 SE met een paar oude Grundig trafo's. Van alles geprobeerd met o.a. verschillende drivers maar het wilde maar niet klinken. Misschien door de hoge impedantie van de UGT's (10k : 5 Ohm) die met 8 ohm luidsprekers dan nog hoger wordt? In ieder geval geen partij voor een Bocama LA-224B, die na wat modificaties de sterren van de hemel speelde.

Toen ik op Marktplaats wat EL84 SE trafootjes zag dacht ik nog een laatste poging te wagen alvorens het hele project in de prullenbak te gooien. Het zijn Philips A315299.1 trafo's, kent iemand die? Geen idee waar ze oorspronkelijk in hebben gezeten. Even aangesloten en voilà: dat ging meteen een stuk beter. Ze zijn wel wat klein en ik was wat huiverig om er 40 mA doorheen te laten lopen.

Rond diezelfde tijd had ik mijn oude Lafayette Stereo 224 weer in oude glorie hersteld. Dit is een lichte uitvoering van de Bocama, met ECL86 buisjes i.p.v. de EL84. Maar, wat speelde die goed, misschien wel beter dan de Bocama... Toen was het idee snel geboren om de Philips UGT's te gaan gebruiken met de ECL86. 30 mA moest toch wel kunnen.

Het idee was om een miniversterker te bouwen. Dus ik heb de trafo's en buisjes op een klein kastje gemonteerd dat ik nog had liggen:
IMG_20210219_163603071.jpg

De voeding is apart, die gebruik ik ook voor een phono voorversterker:
IMG_20210220_212834937.jpg
Ook was er geen plaats voor een ingangskeuzeschakelaar en volumeregelaar. Ook daar heb ik snel een apart kastje voor gemaakt.

Zo heeft de miniversterker een tijdje gespeeld. Echt handig was het niet met al die aparte kastjes. Maar het klonk allemaal wel veelbelovend. Zo goed dat ik besloten heb om er een serieuze versterker van te maken. Met een buizengelijkrichter en smoorspoelen in de voeding. Maar in ieder geval met meer ruimte om wat te kunnen experimenteren met grotere condensatoren en zo. Ik ben nu bezig met de voorbereidingen:
IMG_20210220_212456916.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Re: ECL86 miniversterker

Berichtdoor Barry2001 » zo 21 feb 2021, 8:05

Leuk project. Samen met voeding zijn UGT’s erg bepalend in de klank van de versterker. Met die kleine UGT’s en buisjes kun je het enigszins mooi binnen de perken houden binnen de ruimte.
En die SE versterkertjes kunnen echt een mooi stereo beeld geven valt me al vaker op.

Robert Gribnau

Re: ECL86 miniversterker

Berichtdoor Robert Gribnau » zo 21 feb 2021, 10:30

Leuk, erg compact. Beetje zonde om het weer uit elkaar te halen, maar wel begrijpelijk.

De UGT zit in ieder geval in de Philips BX642A (in het kanaal voor de lagere tonen), zie: https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_BX642A.pdf

Ik schat (op grond van Rk = 150 Ohm) in dat de UGT primair circa 7K Ohm is. Omdat de radio voor het laag geschikt is voor de Philips AD5004 (daar zit een 9710 in), zal de UGT secundair onder meer (want er zit ook nog een ongebruikte tap aan de secundaire zijde) 7 Ohm zijn.

Groet,
Robert

Terug naar “Versterkers”