Purifi Eval1 versterker module

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Purifi Eval1 versterker module

Berichtdoor jeroen_d » ma 08 feb 2021, 18:02

Wieger61 schreef:Interessant en vreemd tegelijk. Aan de frequentiekarakteristiek zal je de helderheid niet kunnen aflezen. Wonderlijk. Die helderheid zit soms al in de muziek. Bij jazzmuziek te verklaren: daar zitten je oren door de microfooplaatsing nogal eens vlak voor de toeter. Dan kan het irriteren. Ik heb een keer mijn oren bij een concert geijkt: de installatie moest donkerder klinken, zoals achter in de zaal. Lastig te regelen. Ik ga de Sparkos in een NAD phono-amp proberen, ter vervanging van de NE5532. KWW (kieken wat t wordt), of beter: LWW ...

Als het grotere transparantie was geweest dan had zou ik denk ik wel enthousiast zijn geweest. Gek genoeg was het inderdaad meer een toonregeling effect terwijl een opamp als instrumentatieversterker met factor ongeveer 5 dat natuurlijk helemaal niet heeft en dit ook niet meetbaar is. Dus je zit toch gewoon naar de signatuur van de electronica te luisteren zoals Peter aangeeft. En ja, het is ook afhankelijk van hoe de opamp op de voeding reageert, de PSRR van die dingen loopt ook nogal uiteen. En is verschillend op de negatieve en positieve voedingsrail.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 09 feb 2021, 0:03

Waanzinnig complex ...

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 09 feb 2021, 7:58

Misschien off topic, hoe krijgen jullie de voedingslijnen glad? Ofwel een regulator die analoog tot zeg 100 kHz of digitaal tot 100 MHz een lage impedantie heeft.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 feb 2021, 12:53

Ik gebruik liefst een regeling die lijkt op wat Hypex met de HxR regelaars doet. Netjes filteren aan de voorkant en een mooi elco op de sensorpinnen. Dan direct op de pinnen van de opamp nog kleine ontkoppelcaps. Beproefd recept. De HxR is zeer laagohmig en ruisvrij. Ik heb wel gemerkt dat de uitgangselco op de sensorpinnen er wel toe doet. Een mooie Nichicon of Panasonic of Vishay van 100uF werkt heel goed.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 09 feb 2021, 21:22

Ik weet niet hoe de HxR intern werkt. Een shunt regulator zoals met een TL431?

In CD-spelers worden vaak 7805 of LM317 regulatoren ingezet, maar die hebben een veel te hoge uitgangsweerstand bij hoge frequenties. Daardoor meet je met een scoop aan bijvoorbeeld de digitale voedingslijn van een digitale servo processor SAA7372 bij draaiende CD duidelijk ruis veroorzaakt door het rekenwerk intern. Ik begrijp dat daardoor fouten kunnen ontstaan en de CD slechter kan klinken. Een ontkoppelcondensator helpt dan niet, heb ik gemeten. Bestaat er een andere oplossing dan een 3V3-shuntregulator van bijv Tentlabs? Die bracht namelijk mijn (Philips-servo) compleet in de war: de CD ging de andere kant op draaien ... . Kortom: ik tast in het duister, op zoek naar verbeteringen die het genieten van een Purifi-versterker mogelijk maakt (om terug te komen op het topic).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 feb 2021, 22:52

Volgens mij is er geen probleem. De evaluatiekit heeft alles aan boord om te kunnen genieten van de purifi, inclusief HxR achtige regelaars. En als je zelf een instrumentatieversterker op de ingang wilt zetten met een nette +/-12V voeding (ipv het evaluatieboard), kun je de HxR regelaars kopen in de Hypex DIY shop.
Het zijn geen shunt regelaars. Het is gebaseerd op een gespiegelde spanningsreferentie (Leds + stroombron) op de ingangen van een verschilversterker. Zodra op de sensor pin de spanning dreigt af te wijken van 12V wordt er direct meer of minder stroom gestuurd naar de condensator zodat de spanning weer de goede kant op gaat. Zonder de condensator op de sensorpinnen werkt hij niet, de condensator is onderdeel van het werkingsprincipe. Het is een van de mooie vindingen van Bruno Putseyz.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 feb 2021, 23:06

Mwah vinding? Hij heeft het netjes uitgewerkt, maar dat is het dan ook.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 feb 2021, 23:15

Heb jij een bron anders dan Hypex van het HxR circuit? Ik ben erg benieuwd. Ik heb het circuit nooit eerder gezien, dus ging er vanuit dat Bruno het verzonnen heeft. Het is wel meer een shunt regulator dan een series regulator, maar toch anders. Het basis circuit heeft in de Elektor gestaan van de ExtremA van SSassen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 feb 2021, 23:57

Daar gaat het niet om. Je hebt in de gewone technische ontwikkeling niet echt uitvinders. Dat is meer in het audiowereldje. Je kunt elektronica op 100 manieren implementeren, allemaal uniek. Maar daarmee zijn het nog geen uitvindingen. Er zijn uiteindelijk maar 2 topologieën voor een gestabiliseerde voeding: Serie en parallel geregeld. De rest is variëren op een thema. Kun je goed doen, kun je matig doen. Bruno heeft het gewoon goed gedaan.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 10 feb 2021, 1:03

Nou ik vind het een erg mooie vinding of het nu een uitvinding is of niet. Ik zeg dan mwah semantische discussie.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 10 feb 2021, 9:56

Of vanuit welk kennisgebied je het bekijkt....... Maar een transconductantieversterker, wat die HxR is, is toch gewoon een basisprincipe hoor. Nogal grutjes dat de kwaliteit sterk van de uitgang elco afhangt. Sommige klasse-A(B) versterkers werken overigens ook volgens dat principe.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 feb 2021, 11:24

jeroen_d schreef:Heb jij een bron anders dan Hypex van het HxR circuit? Ik ben erg benieuwd. Ik heb het circuit nooit eerder gezien, dus ging er vanuit dat Bruno het verzonnen heeft. Het is wel meer een shunt regulator dan een series regulator, maar toch anders. Het basis circuit heeft in de Elektor gestaan van de ExtremA van SSassen.

Waar kan ik het schema daarvan vinden?

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 feb 2021, 18:08

Dank! Die link bewaar ik even ...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 10 feb 2021, 19:25

Wieger61 schreef:Dank! Die link bewaar ik even ...
Wel opletten, bij de updates daar is de fout rond U3 en U6 (nog ?) niet vermeld.Bij beide moet er een diode in serie (1N4148 bijv.)
Zonder dat wil ie wel 's niet opstarten.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 10 feb 2021, 19:42

Pjotr schreef:Of vanuit welk kennisgebied je het bekijkt....... Maar een transconductantieversterker, wat die HxR is, is toch gewoon een basisprincipe hoor. Nogal grutjes dat de kwaliteit sterk van de uitgang elco afhangt. Sommige klasse-A(B) versterkers werken overigens ook volgens dat principe.

Ja de transconductantieversterker is een basisprincipe. Wat ik echter nergens kan vinden is de toepassing voor een spanningsregelaar zoals Bruno dat doet. Hij zet via zeners en stroombronnen een nog onbepaalde spanning op de inverterende en niet-inverterende ingang van de transconductantieversterker en door tegenkoppeling is de uitgangsspanning stabiel en gelijk de som van de zenerspanningen. De condensator op de uitgang werkt als integrator en maakt het circuit stabiel. Je moet ook precies weten waarmee je bezig bent om van te voren te bedenken dat dit een spanningsregelaar oplevert met zeer lage uitgangsimpedantie en ruis en behoud van deze eigenschappen tot 100kHz. Maar überhaupt die ophanging van dit opamp type binnen het circuit en daarmee de toepassing vind ik al geniaal. Waar heb je dit eerder gezien? Ik kan je pas gelijk geven als het circuit al bestond, op deze manier toegepast, en dat Bruno niet anders dan correct dimensionering heeft gedaan. Alleen in het laatste geval erken ik het slechts als goede engineering, niet als nieuwe vondst.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 10 feb 2021, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 10 feb 2021, 19:44

Ah!buis schreef:
Wel opletten, bij de updates daar is de fout rond U3 en U6 (nog ?) niet vermeld.Bij beide moet er een diode in serie (1N4148 bijv.)
Anne

Je kunt ook R20 en D15 ( en R21 en D16) omdraaien waarbij je D15 een nieuwe waarde geeft zodat de opstartspanning weer ca 5V wordt (4V7 in het schema). Dan start hij betrouwbaar op.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 10 feb 2021, 20:37

jeroen_d schreef:
Ah!buis schreef:
Anne

Je kunt ook R20 en D15 ( en R21 en D16) omdraaien waarbij je D15 een nieuwe waarde geeft zodat de opstartspanning weer ca 5V wordt (4V7 in het schema). Dan start hij betrouwbaar op.
Zo wordt de opstartspanning nogal afhankelijk van de aangeleverde voedingsspanning.En als die spanning wat hoog uitvalt gaat er onbepaald (grote) stroom via nieuweD15-D13-D11.Minder fraaie oplossing.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Terug naar “Versterkers”