Purifi Eval1 versterker module

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Re: Purifi Eval1 versterker module

Berichtdoor Wieger61 » za 06 feb 2021, 0:20

Misschien zijn de verschillen nu zo klein dat ze hoewel hoorbaar niet meer geduid kunnen worden.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 06 feb 2021, 0:25

De Purifi amp heeft 170 microprocent vervorming, idealiter. Hoeveel vervormt een luidsprekerkabel van twee meter? Het elektromagnetische veld van de stroom in de ene, beïnvloedt bijvoorbeeld die in de ander.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 06 feb 2021, 0:41

Wieger61 schreef:De Purifi amp heeft 170 microprocent vervorming, idealiter. Hoeveel vervormt een luidsprekerkabel van twee meter? Het elektromagnetische veld van de stroom in de ene, beïnvloedt bijvoorbeeld die in de ander.

Ja, dat heet inductie maar heeft op zich niets met vervorming te maken. Zie verder mijn onderschrift... :mrgreen: Verschillende versterkers hebben nu eenmaal een verschillende signatuur. En de een hoeft niet dezelfde signatuur even mooi te vinden als de ander. Wat die signatuur bepaalt is op zich helemaal niet zo duidelijk te omschrijven, denk wel dat vervorming er deel van uit maakt. Het lijkt mij i.i.g. lang niet het enige.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 06 feb 2021, 8:32

Inderdaad. Lang geleden was ik na aankoop van B&W801 luidsprekers opzoek naar een bijpassende versterker prijscategorie 10k gulden. De Accuphase, Classe, Sphinx en ASR Emitter klonken tot mijn verbazing allemaal anders. De ASR van 45 kg had een fenomenaal diep stereobeeld, daarna nooit meer gehoord, alleen het hele orkest leek van plastic. Niet gekocht.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 06 feb 2021, 8:58

Wat betreft de vervorming van een luidsprekerkabel: twee draden waardoorheen stroom loopt, trekken elkaar aan in een complexe interactie. De afstand tussen de draden kan bijvoorbeeld dankzij het flexibele mantelmateriaal variëren en moduleert zo de interactie niet-lineair. Ook wekt de stroom in de ene draad spanning op in de ander, al heb in de details hier niet paraat. Zie bijv https://www.intechopen.com/books/advanc ... lomb-s-law . Ik herinner me dat Putzeys ergens zegt dat hij met zijn versterker die vervorming wil evenaren.

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 06 feb 2021, 10:27

Even voor een leek, het zou dan beter zijn, om 2 aparte draden naar je speaker te leggen,
die een stukje van elkaar afliggen? En hoever zou dat dan moeten zijn? :-k

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 06 feb 2021, 11:06

Ik vrees dat dat verschil alleen via buitenzintuiglijke waarneming vast te stellen is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 06 feb 2021, 11:28

Die discussie is al heel oud. Bob Pease haalde het al aan in de jaren '90 in het professionele blad Electronics Design. Er is op het oude hifi.nl forum begin 2000 serieus al eens aangerekend. Men had als voorbeeld gewoon tweeling lampensnoer genomen. Meen mij te herinneren dat men met een beetje vermogen door de kabel op een modulatie in orde van sub femto Henries uitkwam. Mocht je dat een bezwaar vinden dan kun je altijd nog 40 aderig computer flatcable nemen. Leg je de draadjes om en om dan compenseren de krachten elkaar en neemt de stroom per ader evenredig af. Door de aparte dunne aders ook nog in het geheel geen last van Skin Effect en last but not least: Je schoffelt het ook nog eens makkelijk onder het tapijt, aldus Bob Pease :mrgreen:

[edit]

Even gezocht: https://www.electronicdesign.com/market ... uff-anyhow
https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... Cables.pdf
VVeel leesplezier :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 06 feb 2021, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 06 feb 2021, 11:51

Wieger61 schreef:Misschien zijn de verschillen nu zo klein dat ze hoewel hoorbaar niet meer geduid kunnen worden.

Ik denk dat je teveel veronderstelt en zo'n opmerking komt bij mij niet sympathiek over. Ik doe namelijk een specifieke duiding die jij nu diskwalificeert. Laten we elkaar helpen in plaats van elkaar af te vallen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 06 feb 2021, 12:05

jeroen_d schreef:
Wieger61 schreef:Misschien zijn de verschillen nu zo klein dat ze hoewel hoorbaar niet meer geduid kunnen worden.

Ik denk dat je teveel veronderstelt en zo'n opmerking komt bij mij niet sympathiek over. Ik doe namelijk een specifieke duiding die jij nu diskwalificeert. Laten we elkaar helpen in plaats van elkaar af te vallen.

Dat is niet mijn bedoeling. Ik ben juist zeer benieuwd naar je ervaringen. Probeer ze te snappen. Ik schrijf daar in algemene termen over een fenomeen: een verschil is wel hoorbaar, maar moeilijk te duiden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 06 feb 2021, 12:18

toetertje schreef:Even voor een leek, het zou dan beter zijn, om 2 aparte draden naar je speaker te leggen,

Ik lees het nu pas. Vind het een goed idee! 1 draad gaat nooit werken: Je hebt een retourdraad nodig om de stroomkring te sluiten. Volgens mij is dat ooit al eens bedacht en zie je niet voor niets altijd minstens 2 aansluitklemmen op luidsprekers zitten. Hoeveel de afstand moet zijn? Tja, je ziet veel verschillen: Bij v.d. Hull Crystal Clear is het 1 cm, maar bij 47-Labs moet het minstens 50cm zijn.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 06 feb 2021, 12:37

De wisselwerking tussen de draden kan nog wel eens onhoorbaar klein zijn, de opmerking van Putzeys een grap. Daarom mijn vraag uit nieuwsgierigheid. Ik mis de apparatuur om het te meten.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 06 feb 2021, 12:47

En pas op: hoe groter de hoepel die je met je luidsprekerdraden maakt, hoe meer elektromagnetisch straling hij oppikt en de versterker instuurt, bedenk ik me. Daarom worden de draden in de kast ook getwist.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » za 06 feb 2021, 19:14

Waarom lees ik steeds Pure Evil als onderwerp?

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 06 feb 2021, 19:18

hsmeets schreef:Waarom lees ik steeds Pure Evil als onderwerp?

Ook met je nieuwe fietsbril? :wink: :mrgreen:

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » za 06 feb 2021, 19:28

toetertje schreef:
hsmeets schreef:Waarom lees ik steeds Pure Evil als onderwerp?

Ook met je nieuwe fietsbril? :wink: :mrgreen:

:lol:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 06 feb 2021, 21:40

Pjotr schreef:
toetertje schreef:Even voor een leek, het zou dan beter zijn, om 2 aparte draden naar je speaker te leggen,

Ik lees het nu pas. Vind het een goed idee! 1 draad gaat nooit werken: Je hebt een retourdraad nodig om de stroomkring te sluiten. Volgens mij is dat ooit al eens bedacht en zie je niet voor niets altijd minstens 2 aansluitklemmen op luidsprekers zitten. Hoeveel de afstand moet zijn? Tja, je ziet veel verschillen: Bij v.d. Hull Crystal Clear is het 1 cm, maar bij 47-Labs moet het minstens 50cm zijn.

Zo heb ik MN speakers al jaren aangesloten eigenlijk.
Wel via BI wire dus een kabel doet met aders de positieve pool naar de bas en de hoog op de andere ader van de zelfde kbel.
En voor de negatieve pool het zelfde.
Verschillen kan ik niet echt waarnemen maar vond het een goed idee om de twee tegen polen zo ver mogelijk uit elkaar te houden.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 07 feb 2021, 9:49

Hoe meer oppervlakte er door de twee afzonderlijke draden van een stroomkring omsloten word des te meer storing die kunnen oppikken. Vandaar ook het twisten van draden, dan zijn ze dicht bij elkaar en dus klein omsloten oppervlak en de serie kringetjes staan om en om. Dus in een redelijk constant stoorveld zal de storing opgepikt door het ene lusje worden opgeheven door de anderen. Dit is een beetje te vergelijken met een humbucker gitaar element.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Humbucker
Zelfde problemen en principes als bij een groundloop

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 07 feb 2021, 10:47

Klopt maar dan beïnvloeden ze elkaar wel. en dat is dus eigenlijk wat ik probeer te voor komen.
En het twisten is alleen nodig als er veel stoorinvloeden zijn in de omgeving.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 feb 2021, 11:27

jvenema schreef:...................dan zijn ze dicht bij elkaar en dus klein omsloten oppervlak..............

Ja, dan heb je wel een lage inductie maar weer een hoge kabelcapaciteit. En dat brengt sommige versterkers weer aan het janken. Zo blijven we bezig............ :relax:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 07 feb 2021, 11:33

Pjotr schreef:
jvenema schreef:...................dan zijn ze dicht bij elkaar en dus klein omsloten oppervlak..............

Ja, dan heb je wel een lage inductie maar weer een hoge kabelcapaciteit. En dat brengt sommige versterkers weer aan het janken. Zo blijven we bezig............ :relax:

Als je versterker gaat janken van een getwiste luidsprekerkabel, dan wordt het tijd voor een nieuwe versterker. Ook als je verschil hoort tussen gewijzigde afstand tussen de aders van je kabel, trouwens.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 feb 2021, 11:38

pappaleo schreef:
Pjotr schreef:

Als je versterker gaat janken van een getwiste luidsprekerkabel, dan wordt het tijd voor een nieuwe versterker. Ook als je verschil hoort tussen gewijzigde afstand tussen de aders van je kabel, trouwens.

Dan wordt het tijd om af te kicken :rofl:

Mwah NAIM, niet de eerste de beste, is/was er berucht om. Die verkopen ook zelf speciale kabel. Kan mij nog de uitspraak van een (eerlijke) verkoper herinneren: "Naim?, It's a game" :mrgreen: Maar er zijn meerdere Haai-End fabrikanten die om "kwalitatieve" redenen het Boucherot netwerkje weg laten. Dat kan tot kapotte tweeters leiden.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 07 feb 2021, 12:49

Wieger61 schreef:
jeroen_d schreef:

Dat is niet mijn bedoeling. Ik ben juist zeer benieuwd naar je ervaringen. Probeer ze te snappen. Ik schrijf daar in algemene termen over een fenomeen: een verschil is wel hoorbaar, maar moeilijk te duiden.

Ok, helemaal goed! :D

Wat betreft de klank van de Sparkos, ik heb een review gevonden waarin hij in een DAC is getest en wat de reviewer schrijft komt aardig overeen met wat ik hoor. Dus ook al vind jij het moeilijk te duiden, ook hij beschrijft een extra heldere klank in de zin van niet neutraal. Mijn set is neutraal dus dat gaat de verkeerde kant op. Als de set aan de warme kant is dan zou kan de Sparkos kunnen helpen. Maar ja, dat is wel een dure fix dan.
https://www.audiosy.net/2019/11/21/spar ... mp-review/
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 07 feb 2021, 23:55

Interessant en vreemd tegelijk. Aan de frequentiekarakteristiek zal je de helderheid niet kunnen aflezen. Wonderlijk. Die helderheid zit soms al in de muziek. Bij jazzmuziek te verklaren: daar zitten je oren door de microfooplaatsing nogal eens vlak voor de toeter. Dan kan het irriteren. Ik heb een keer mijn oren bij een concert geijkt: de installatie moest donkerder klinken, zoals achter in de zaal. Lastig te regelen. Ik ga de Sparkos in een NAD phono-amp proberen, ter vervanging van de NE5532. KWW (kieken wat t wordt), of beter: LWW ...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 feb 2021, 0:20

Het gaat tenslotte om hoe het klinkt. Maar als ik naar de meetplaatjes op de site van Sparkos kijk dan hebt ik daar grote twijfels bij. Ik heb zelf een 10 dB lagere vervorming gemeten aan de LM4562. Die 2e harmonische bult heb ik iig niet gezien. Zie viewtopic.php?p=1585303#p1585303 Overigens kun je gewoon weinig zeggen van de "klank" van een opamp. Heel veel hangt af van hoe je hem opgetuigd hebt.

Terug naar “Versterkers”