DIY Kit eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: DIY Kit eindversterker

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 13:35

Het is maar een voorbeeldje. Als je de zijkanten van lang koelprofiel maakt wat je vaak ziet, dan kun je rustig boven en onderkant van hout maken. Neem dan wel een 2mm a 3mm alu onderplaat als montagebasis. Met buizen is het een ander verhaal. daar staan genoeg voorbeelden van hier op het forum met een houten kast.

P.s. Je gaat toch hoop ik geen doekje over je speakers hangen omdat je ze te mooi vindt? Als je speakers niet helemaal naar je zin zijn moet je die aanpakken en geen schep suiker toevoegen. Dat laatste is wel waar velen mee bezig zijn en nooit een einde aan komt.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Joeps

Berichtdoor Joeps » za 23 jan 2021, 13:48

Pjotr schreef:Het is maar een voorbeeldje. Als je de zijkanten van lang koelprofiel maakt wat je vaak ziet, dan kun je rustig boven en onderkant van hout maken. Neem dan wel een 2mm a 3mm alu onderplaat als montagebasis. Met buizen is het een ander verhaal. daar staan genoeg voorbeelden van hier op het forum met een houten kast.

P.s. Je gaat toch hoop ik geen doekje over je speakers hangen omdat je ze te mooi vindt? Als je speakers niet helemaal naar je zin zijn moet je die aanpakken en geen schep suiker toevoegen. Dat laatste is wel waar velen mee bezig zijn en nooit een einde aan komt.

ok, thanks Pjotr. Ik ga eens goed rondstruinen hier...
En ja, ik had ook niet verwacht dat de CX871 SEAS kit gelijk naar mijn smaak was. Ik heb inmiddels al een L-pad van -4db op de tweeter zitten. En begrijp me niet verkeerd, ze klinken écht fantastisch... en ze kunnen écht hard.. zonder moeite, wat ik erg belangrijk vindt.

Nu nog even de coaxiale finetunen. Maar ik ben toch ook benieuwd wat buizen met ze gaan doen.
Ik heb nu een simpele pioneer VSX 1015 ervoor hangen. Een surround amp die ik dus alleen gebruik als stereo amp. Jullie enige ervaring met dit oude bakkie? Deze gaat trouwens niet lager dan 6 Ohm, terwijl mijn speakers 4 Ohm zijn.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 15tx.shtml

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 13:56

Tja, voor wat je bevalt is er maar 1 weg: Zelf veel verschillends gaan luisteren en ervaring op doen. Een ander kan nooit voor jou uitmaken wat jouw smaak is, alle theorieën en verhalen ten spijt. Die kan hooguit zijn eigen smaak ventileren. W.d.b. is het helaas nu een wat vervelende tijd qua mogelijkheden om e.e.a. uit te proberen. Heb wel het idee dat je dat wel door hebt O:)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 23 jan 2021, 16:28

Pjotr schreef:Hout kan prima als kast. Ik had een van mijn eerste versterkers, een Quad 303 kloon, ook in een houten kast. Mijn pa werkte toen bij v.d.Heem waar de ERRES spullen gemaakt werden en hij had een restpartijtje panelen van TV kasten op de kop getikt. Prachtig Amerikaans noten en Mahonie. In een deel van de panelen zaten mooie 3mm sleuven gefreesd als opening voor de speaker. Die heb ik toen als boven onderkant gebruikt met die sleuven voor de koeling. De versterker zelf gemonteerd op een 3mm dik aluminium U-frame wat zo in zijn geheel in de kast geschoven werd. Niks storing of brom verder. Maar mocht dat wel zo zijn kun je altijd nog afschermen met alu tape voor luchtkanaalmontage aan de binnenkant van de kast wat je aardt met een draadje op het frame.

Da´s een mooi verhaal. :goedzo:
Ik neem aan dat dat de van der Heem fabriek was die op de Binckhorst in Den Haag gevestigd was, daar heb ik wel eens wat over gelezen.
Om mijn punt iets te verduidelijken, ik schreef dat het gezien vanuit het punt van de kooi van Faraday gezien niet kon, maar dat is inderdaad wel heel erg zwart-wit bekeken, er is natuurlijk altijd wel een tussenweg te vinden. er zijn per slot van rekening genoeg buizenversterkers hier de afgelopen jaren langsgekomen waarvan de behuizing bestaat uit niet meer dan een frame van houten latten en aluminium bovenplaat. die ook uitstekend klonken zonder brom of andere bijgeluiden. het geheel staat of valt natuurlijk met de implementatie en afwerking van het geheel.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 16:52

Je bent warm Ray :D Het was aan de Maanweg: http://www.vanderheem.info/fabriekmaanweg.html

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 23 jan 2021, 17:00

Ja, dus. de Maanweg ligt in een wijk die de Binckhorst heet. die site bedoelde ik inderdaad. O:)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 23 jan 2021, 18:30

Daar had je ook de Philips personeelswinkel. Daar heb ik ook nog wel eens wat aangeschaft

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 23 jan 2021, 20:16

Zou goed kunnen. Erres was op zeker moment eigendom van Phillips.
Nu staat er het hoofdkantoor van KPN, maar staat voor driekwart leeg.
Een jaar of 10 geleden heb ik daar nog wat kabels getrokken in de ondergrondse parkeer garage.

Maar, om maar weer eens wat ontopic te gaan, enkele vragen cq overdenkingen voor de TS (joep dus.)

Je schreef eerder dat je op zoek bent naar een compleet eind versterker bouwpakket. ik zou niet weten wie zoiets nog maakt, dat is meer iets uit de jaren ´80 en ´90. tegenwoordig is vaak het een losse PCB waar je zelf nog alle componenten bij moet zoeken, wat de drempel een stuk hoger legt. of een complete module die je allen maar hoeft in te bouwen en aan te sluiten. op ebay en aliexpress zijn wel bouwpaketten te vinden, maar vrijwel altijd zijn de componenten van bedenkelijke kwaliteit, is de beschrijving slechts een A4tje waar je amper wijs uit word, en zit er geen voeding bij. ondersteuning is ook nihil. lijkt me in jouw geval geen goede keuze.

Je gaf eerder aan topspul te willen, Is daar dan ook budget voor ? denk aan een budget van om en nabij de 1000 euro als je bijvoorbeeld kijkt naar een set Hypex Ncore (dit is op het forum hier samen met de CA versterker van Pjotr zo´n beetje de norm.) met voeding : https://www.diyclassd.com (is wel een Nederlands bedrijf met goede ondersteuning.)
Wat goedkoper kan ook met de Hypex UCD modules, men zal zeggen dat deze verouderd zijn, maar je kunt er natuurlijk wel nog steeds vrij simpel een hele behoorlijke versterker mee maken. die ook nog heel netjes klinkt.

Er zijn hier ook een paar mensen fan van Holton, een Australische fabrikant van kant en klare modules : https://holtonprecisionaudio.com/collec ... ier-module
Prijzen van een complete set om een stereo eindversterker te bouwen zal ongeveer net zoveel als een Ncore zijn.

Dan is er ook de Purify module : https://purifi-audio.com/eigentakt/eval1/
Volgens Jeroen_d zou deze nog beter klinken dan de Ncore. geen idee wat ze kosten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 20:45

ray5150 schreef:Zou goed kunnen. Erres was op zeker moment eigendom van Phillips.
Een jaar of 10 geleden heb ik daar nog wat kabels getrokken in de ondergrondse parkeer garage.

Dat is te zeggen, tot 1967 was v.d. Heem, in weerwil wat velen nu denken, een stevige concurrent van Philips. In 1967 was er een enorme economische recessie. De magazijnen stonden tot het plafond vol met radio's en TV's die onverkoopbaar waren. V.d.Heem heeft toen de boedel overgedaan aan Philips om het bedrijf te redden. Philips beloofde het personeel in dienst te houden en de productie voort te zetten. Een jaar later was 3/4 van het bedrijf met de grond gelijk gemaakt op de militaire poot na. En had Philips zijn concurrent vakkundig weggewerkt. Dacht trouwens dat dat KPN gebouw ook gesloopt was en het gebied nu woonbestemming heeft? B.t.w. de naam "ERRES" komt van de 2 voorletters van R.S. Stokvis, een handelsfirma in Rotterdam die de consumentenproducten van v.d. Heem onder die naam op de markt bracht.

Joeps

Berichtdoor Joeps » do 04 feb 2021, 5:18

ray5150 schreef:Zou goed kunnen. Erres was op zeker moment eigendom van Phillips.

Maar, om maar weer eens wat ontopic te gaan, enkele vragen cq overdenkingen voor de TS (joep dus.)

Je schreef eerder dat je op zoek bent naar een compleet eind versterker bouwpakket. ik zou niet weten wie zoiets nog maakt, dat is meer iets uit de jaren ´80 en ´90. tegenwoordig is vaak het een losse PCB waar je zelf nog alle componenten bij moet zoeken, wat de drempel een stuk hoger legt. of een complete module die je allen maar hoeft in te bouwen en aan te sluiten. op ebay en aliexpress zijn wel bouwpaketten te vinden, maar vrijwel altijd zijn de componenten van bedenkelijke kwaliteit, is de beschrijving slechts een A4tje waar je amper wijs uit word, en zit er geen voeding bij. ondersteuning is ook nihil. lijkt me in jouw geval geen goede keuze.

Je gaf eerder aan topspul te willen, Is daar dan ook budget voor ? denk aan een budget van om en nabij de 1000 euro als je bijvoorbeeld kijkt naar een set Hypex Ncore (dit is op het forum hier samen met de CA versterker van Pjotr zo´n beetje de norm.) met voeding : https://www.diyclassd.com (is wel een Nederlands bedrijf met goede ondersteuning.)
Wat goedkoper kan ook met de Hypex UCD modules, men zal zeggen dat deze verouderd zijn, maar je kunt er natuurlijk wel nog steeds vrij simpel een hele behoorlijke versterker mee maken. die ook nog heel netjes klinkt.

Er zijn hier ook een paar mensen fan van Holton, een Australische fabrikant van kant en klare modules : https://holtonprecisionaudio.com/collec ... ier-module
Prijzen van een complete set om een stereo eindversterker te bouwen zal ongeveer net zoveel als een Ncore zijn.

Dan is er ook de Purify module : https://purifi-audio.com/eigentakt/eval1/
Volgens Jeroen_d zou deze nog beter klinken dan de Ncore. geen idee wat ze kosten.

Dank voor de info Ray, ik zie je bericht nu pas... :goeie:

Inmiddels heb ik de versterker van Pjotr even van Erik mogen bruiklenen, waarvoor ik zeer dankbaar ben, maar deze is helaas niet krachtig genoeg.

Rond de 1000 euro budget heb ik er wel voor over ja.
Ik heb inmiddels de Naksa100 op het oog, die heeft veel goede reviews. Hebben jullie ervaring met deze amp??

http://www.aksaonline.com/products/prod ... upBzyEIPHk

Over Holton hoor ik signalen dat de prijs/kwaliteit verhouding nogal duur is in vergelijking met andere opties...

meanman64

Berichtdoor meanman64 » do 04 feb 2021, 7:36

Naksa 100 bestaat niet meer , ondertussen heb je de Saksa 85 (85 W / 8R ) en de Maya 200 (200 W / 8R )
De website van Aspen Amps is achterhaald .
Persoonlijk ben ik een echte fan van Aspen Amps .
Je zult hier meer over vinden op Diyaudio .
Mijn Avatar is de Naksa 80 voorloper van de Saksa 85 .
Zelf heb ik een Naksa 80 en Maya 200 gehad . De laatste is geruild voor een andere Amp maar er staat een high power Maya op het programma .
Joeps , wil je meer info stuur dan maar een berichtje.
PS : Met een module van Aspen Amps zit je al over de 1000 Euro voor alleen de modules .
Ook een mogelijkheid van Nederlandse bodem
https://webshop.djuke.nl/mosfet-power-amp

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 feb 2021, 10:07

Hoi Joep,

Als je aan de CA van Erik te kort komt moet je gelijk wel naar fors hoger. De CA levert 80W in 4 ohm en 64W in 8 ohm. Dat is voor huiskamergebruik doorgaans plenty. Wil je een stap hoger maken dan moet je zeker aan meer dan 250W denken, anders schiet je niet wezenlijk op. Als je dan ook topkwaliteit wilt dan kom je denk uit bij Purifi blokjes. Dat is meer kant en klaar blokkenspul wat je zelf in een kast moet zetten. Niet echt een bouwkit van de grond af aan. Dat is trouwens ook met Holton zo. En verder is er nog THEL in Duitsland. Is min of meer vergelijkbaar met Holton. Ze hebben ook een uitgebreide collectie bijbehorende onderdelen. Heb er zelf geen ervaring mee maar ze bestaan al heel erg lang (vanaf begin jaren '90). Ze zullen het dus wel goed doen.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » do 04 feb 2021, 10:10

Thel Audio heeft geen versterker modules meer in hun assortiment .

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 feb 2021, 10:15

meanman64 schreef:Thel Audio heeft geen versterker modules meer in hun assortiment .

??? Dit is wat ze zelf zeggen:

Quote:

"Bis Ende Februar können wir leider keine Aufträge annehmen
Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass die Bearbeitung der bisher eingegangen Aufträge etwas mehr Zeit in Anspruch nimmt.

Die Bestellung von ausgewählten Bausätzen bei der Firma phelektronik ist weiterhin möglich"

Klopt dat niet?

meanman64

Berichtdoor meanman64 » do 04 feb 2021, 10:19

Je ziet alle modules op hun website maar geen van versterkers.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 feb 2021, 10:24

Oh, dat is jammer. Goedkoop was ie overigens ook niet.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 04 feb 2021, 11:19

Heb dit Topic helemaal gemist ,
Joep welkom en je gaat iets bouwen met transistors begrijp ik 250w of 400w is nagenoeg onmogelijk of zeer duur
Maar heb je een gehoorschade ? Ik wel overigens
Ik heb hier zelden meer dan 1 watt aanstaan op boxen van met hoog rendement ik meen 91dB op 1 mtr
En zit er ongeveer 2 mtr vandaan dan is de geluidsdruk met 3dB verminderd
Maar je luidsprekers zien er geweldig uit Wat een geweldige talent om zo iets te kunnen maken :goeie:
Er zitten er nog een paar die dat kunnen hier op het forum
Ik denk dat je je hier wel thuis zult voelen
Grt
OpaBert
shit draadje vergeten :oops:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 04 feb 2021, 11:28

OpaBert schreef:Joep welkom en je gaat iets bouwen met transistors begrijp ik 250w of 400w is nagenoeg onmogelijk of zeer duur.

Bert, dit is de grootst mogelijke onzin...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 04 feb 2021, 11:32

Pjotr schreef:
meanman64 schreef:Thel Audio heeft geen versterker modules meer in hun assortiment .

??? Dit is wat ze zelf zeggen:

Quote:

"Bis Ende Februar können wir leider keine Aufträge annehmen
Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass die Bearbeitung der bisher eingegangen Aufträge etwas mehr Zeit in Anspruch nimmt.

Die Bestellung von ausgewählten Bausätzen bei der Firma phelektronik ist weiterhin möglich"

Klopt dat niet?

Die eindtrappen zijn al een tijdje verdwenen. Ed vindt ze geweldig, Holger Stein zei ooit tegen me, nadat ik hem had verteld dat ik een setje Pass A5's aan het bouwen was, 'You are in for a pleasant surprise...' En hij bleek gelijk te hebben. Ed is jaren later nog een bij me op de koffie geweest en al pratende snap ik ook waarom Ed ze wel mooi vind en ik minder :D

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 04 feb 2021, 11:35

Het moge duidelijk zijn dat THEL qua weergave in de verste verte niet te vergelijken is met Holton...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 feb 2021, 11:39

Leeuwarden schreef:Het moge duidelijk zijn dat THEL qua weergave in de verste verte niet te vergelijken is met Holton...

Waarom doe je dat dan? :lol: :lol: :lol:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 04 feb 2021, 11:53

Pjotr schreef:
Leeuwarden schreef:Het moge duidelijk zijn dat THEL qua weergave in de verste verte niet te vergelijken is met Holton...

Waarom doe je dat dan? :lol: :lol: :lol:

Omdat ik de een heb gehad en de ander heb...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 04 feb 2021, 11:53

Daarom dus..

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 04 feb 2021, 11:53

Leeuwarden schreef:
OpaBert schreef:Joep welkom en je gaat iets bouwen met transistors begrijp ik 250w of 400w is nagenoeg onmogelijk of zeer duur.

Bert, dit is de grootst mogelijke onzin...

Nou als je dat onzin vind Wat kosten dan een setje UGT,s SE voor een 2x 400 Watt versterker Paar smoorspoelen ?
Of wat UGT,s PP met CFB , ik weet niet eens waar je ze kan kopen en de kostprijs van de buizen erbij
En de Airco er ook maar bij voor in de zomer :lol:
Ik zou er slecht van slapen als dat van mn spaargeld betaald moest worden hoor :lol:
Ik hoor graag van je en de Topic starter misschien ook
Dan heeft hij een idee wat het kost als hij zijn keuze maakt O:)
Grt
OpaBert
shit draadje vergeten :oops:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 04 feb 2021, 11:55

Bert, hebben we het nu over transistors of buizen?? :think:

Terug naar “Versterkers”