ray5150 schreef:Duiken !
(nu heb je de buizenmannen boos gemaakt...)
Even serieus nu. er zijn goede buizen ontwerpen, en er zijn slechte transistor ontwerpen. en vice versa.
Het is helemaal geen automatisme dat de een beter is dan de ander. is een kwestie van smaak ook, wat je zelf prettiger vind klinken.
En alles staat of valt met de uitvoering en afwerking, als de bedrading niet goed uitvoert heb je zomaar kans op brom en dergelijke, afgezien van de veiligheid.
Ik zou zeggen, lees dit eens, daar ga je je geen buil aan vallen, en er is veel ondersteuning en hulp beschikbaar via het forum.
viewtopic.php?f=7&t=29248
Oepsss...
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om hier als "groentje" gelijk te roepen dat buizenversterkers afgeschreven zijn. En deze discussie zal hier ongetwijfeld al honderden keren gevoerd zijn, maar ik ga het toch zeggen:
Het harde feit is dat buizenversterkers altijd meer vervorming veroorzaken tov een solid state.
Daarom ben ik er altijd heel stellig vanuit gegaan dat een solid state gewoon beter is, maar vooral omdat deze het originele uitgangs-signaal van mijn streamer zo natuurgetrouw mogelijk weergeeft.
MAARRRRR........ik snap inmiddels ook heel goed dat deze vervorming als "prettig" ervaren kan worden door vele mensen, omdat deze vervorming zeker niet onprettig hoeft te klinken, en zelfs de muziek een warmere (misschien vertrouwde?) klank kan geven.
Er zijn ook veel gitaristen die juist voor buizen kiezen vanwege dit klankbeeld.
DUSSSSS..... ik stel hierbij mijn mening compleet bij, en zal deze herzien zodra ik de mogelijkheid heb om eens bij iemand een buizenversterker te ervaren, liefst met een solid state ernaast om goed te kunnen vergelijken.
Maar uiteraard is dit weer een kwestie van smaak en beleving etc etc.... Dus dat maakt het weer een eindeloze discussie, wat misschien ook wel weer leuk is en wat meer sjoege op forums als deze brengt.......
Kortom; Ik hoop bij deze niemand tegen het zere been te hebben getrapt...