DIY Kit eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Joeps

DIY Kit eindversterker

Berichtdoor Joeps » vr 22 jan 2021, 15:05

Beste mensen,

mijn eerste bericht hier.
Mijn naam is Joep, meubelmaker en audiofiel wonend in hartje R'dam.

En even voor de duidelijkheid; ik ben een leek wat elektronica betreft, dus als ik iets doms schrijf, vergeef me... :goeie:
Ik heb even in het forum gezocht, maar kon zo snel geen antwoord vinden op mijn vraag:

Ik ben opzoek naar een complete DIY kit voor een krachtige 2-kanaals eindversterker die ik kan aansluiten op mijn Bluesound Node2 streamer.
Als ik het goed begrijp heb ik dan geen voorversterker nodig, klopt dat?
Alleen ga ik de behuizing zelf maken (van hout, ik ben meubelmaker)
De versterker moet mijn DIY speakers aan gaan sturen die voorzien zijn van SEAS drivers:

https://joepslooten.nl/portfolio/extreme-speakerzuilen/

specs:
https://www.madisoundspeakerstore.com/3 ... baek-pair/

Ik zoek dus een DIY Kit, liefst met instructies die zelfs een leek als ik (met een klein beetje hulp van jullie misschien... :think: ) in elkaar kan solderen.

alvast hartelijk dank, en ik hoop veel inspiratie op te doen hier...
Laatst gewijzigd door Joeps op vr 22 jan 2021, 16:35, 2 keer totaal gewijzigd.

hardbats

Re: DIY Kit eindversterker

Berichtdoor hardbats » vr 22 jan 2021, 15:16

Welkom Joep!

Ik heb jouw speakers meerdere keren voorbij zien komen op Facebook! Dat ziet er knap uit hoor!

De Bluesound Node 2(i) is zelf een pre amp dus die heb je niet nodig.
Er zijn hier genoeg mensen die jou op weg kunnen helpen met een DIY versterker kit.
Weet je al op je het wilt doen met Buizen of op amps?

erik1977

Berichtdoor erik1977 » vr 22 jan 2021, 16:15

Welkom Joep,

Mooi werk die Speakers!
Met een rendement van 90db heb je niet eens een heel krachtige versterker nodig tenzij je de ramen wilt laten klapperen.

Je zou de ZBA versterker van Pjotr eigenlijk eens moeten proberen.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=29248
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1775895#p1775895

Je bouwt dan de versterkerprinten ook zelf op, maar er zijn ook best forumleden die willen helpen met bouwen.
In elk geval een leuke en leerzame excercitie!

Al wil je alleen spullen om in een kastje te stoppen heb ik een leuk setje voor je in de aanbieding.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=29410#p1984692

gr Erik

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 22 jan 2021, 16:32

Gaat de voorkeur van Joep (welkom !) uit naar een versterker met elektronen-buizen, of mogen het ook transistoren zijn ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 jan 2021, 19:26

hallo Joep, welkom hier!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Joeps

Berichtdoor Joeps » vr 22 jan 2021, 19:29

hardbats schreef:Welkom Joep!

Ik heb jouw speakers meerdere keren voorbij zien komen op Facebook! Dat ziet er knap uit hoor!

De Bluesound Node 2(i) is zelf een pre amp dus die heb je niet nodig.
Er zijn hier genoeg mensen die jou op weg kunnen helpen met een DIY versterker kit.
Weet je al op je het wilt doen met Buizen of op amps?

Dank!! Buizen zien er leuk uit enzo, maar wat ik ervan gelezen heb, is dat ze nooit zo strak spelen als amps... Dus de buizen sla ik over. Jij suggesties??

Joeps

Berichtdoor Joeps » vr 22 jan 2021, 19:37

erik1977 schreef:Welkom Joep,

Mooi werk die Speakers!
Met een rendement van 90db heb je niet eens een heel krachtige versterker nodig tenzij je de ramen wilt laten klapperen.

Je zou de ZBA versterker van Pjotr eigenlijk eens moeten proberen.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=29248
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1775895#p1775895

Je bouwt dan de versterkerprinten ook zelf op, maar er zijn ook best forumleden die willen helpen met bouwen.
In elk geval een leuke en leerzame excercitie!

Al wil je alleen spullen om in een kastje te stoppen heb ik een leuk setje voor je in de aanbieding.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=29410#p1984692

gr Erik

Thanks voor de tips Erik! Dus die van Pjotr is al strerk genoeg denk je?? Met solderen heb ik dan sowieso hulp nodig, want ik ben zo kleurenblind als wat... :shock:
Zit er nog een A versterker bij jou tussen? Ik wil eigenlijk gelijk topspul aanschaffen namelijk...

Joeps

Berichtdoor Joeps » vr 22 jan 2021, 19:41

ray5150 schreef:Gaat de voorkeur van Joep (welkom !) uit naar een versterker met elektronen-buizen, of mogen het ook transistoren zijn ?

Transistoren dus.... Ik wil wel het liefst gelijk voor het topsegment gaan. Dus dan vallen de buizen gelijk af dacht ik zo, of zijn de meningen daar nog steeds over verdeelt?

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 22 jan 2021, 19:46

Joeps schreef:
ray5150 schreef:Gaat de voorkeur van Joep (welkom !) uit naar een versterker met elektronen-buizen, of mogen het ook transistoren zijn ?

Transistoren dus.... Ik wil wel het liefst gelijk voor het topsegment gaan. Dus dan vallen de buizen gelijk af dacht ik zo, of zijn de meningen daar nog steeds over verdeelt?

Daar zijn de meningen nog steeds over verdeelt.
Zelfs als je kijkt in de aller duurste systeem staan er toch vaak buizen versterkers.
Het is voornamelijk een smaak kwestie. Dus als je nog niet eerder een goede buizenversterker hebt gehoord zou ik daar eerst naar gaan luisteren voordat je iets bouwt.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » vr 22 jan 2021, 19:50

+1, het is een kwestie van smaak.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 22 jan 2021, 19:50

Duiken ! :hide:

(nu heb je de buizenmannen boos gemaakt...)

Even serieus nu. er zijn goede buizen ontwerpen, en er zijn slechte transistor ontwerpen. en vice versa.
Het is helemaal geen automatisme dat de een beter is dan de ander. is een kwestie van smaak ook, wat je zelf prettiger vind klinken.
En alles staat of valt met de uitvoering en afwerking, als de bedrading niet goed uitvoert heb je zomaar kans op brom en dergelijke, afgezien van de veiligheid.

Ik zou zeggen, lees dit eens, daar ga je je geen buil aan vallen, en er is veel ondersteuning en hulp beschikbaar via het forum.
viewtopic.php?f=7&t=29248

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 22 jan 2021, 19:57

En dan is er nog de discussie of een houtenkast wel haai-ent is. :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 22 jan 2021, 20:04

Van uit het principe van de kooi van Faraday, nee.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 22 jan 2021, 21:27

En staat een compleet netjes gebouwde te koop tegen kostprijs: viewtopic.php?f=21&t=29410 Maar dan mis je wel de lol en voldoening van de overwinning van het zelf bouwen :sure: :relax:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 jan 2021, 22:41

daar staat er ook een stel printen en trafo's tussen te wachten op een mooi kastje.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Joeps

Berichtdoor Joeps » za 23 jan 2021, 8:32

ray5150 schreef:Duiken ! :hide:

(nu heb je de buizenmannen boos gemaakt...)

Even serieus nu. er zijn goede buizen ontwerpen, en er zijn slechte transistor ontwerpen. en vice versa.
Het is helemaal geen automatisme dat de een beter is dan de ander. is een kwestie van smaak ook, wat je zelf prettiger vind klinken.
En alles staat of valt met de uitvoering en afwerking, als de bedrading niet goed uitvoert heb je zomaar kans op brom en dergelijke, afgezien van de veiligheid.

Ik zou zeggen, lees dit eens, daar ga je je geen buil aan vallen, en er is veel ondersteuning en hulp beschikbaar via het forum.
viewtopic.php?f=7&t=29248

Oepsss... ](*,)
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om hier als "groentje" gelijk te roepen dat buizenversterkers afgeschreven zijn. En deze discussie zal hier ongetwijfeld al honderden keren gevoerd zijn, maar ik ga het toch zeggen: :hide:
Het harde feit is dat buizenversterkers altijd meer vervorming veroorzaken tov een solid state.
Daarom ben ik er altijd heel stellig vanuit gegaan dat een solid state gewoon beter is, maar vooral omdat deze het originele uitgangs-signaal van mijn streamer zo natuurgetrouw mogelijk weergeeft.

MAARRRRR........ik snap inmiddels ook heel goed dat deze vervorming als "prettig" ervaren kan worden door vele mensen, omdat deze vervorming zeker niet onprettig hoeft te klinken, en zelfs de muziek een warmere (misschien vertrouwde?) klank kan geven.
Er zijn ook veel gitaristen die juist voor buizen kiezen vanwege dit klankbeeld.

DUSSSSS..... ik stel hierbij mijn mening compleet bij, en zal deze herzien zodra ik de mogelijkheid heb om eens bij iemand een buizenversterker te ervaren, liefst met een solid state ernaast om goed te kunnen vergelijken.
Maar uiteraard is dit weer een kwestie van smaak en beleving etc etc.... Dus dat maakt het weer een eindeloze discussie, wat misschien ook wel weer leuk is en wat meer sjoege op forums als deze brengt....... ](*,) :shock:

Kortom; Ik hoop bij deze niemand tegen het zere been te hebben getrapt... :sure:
Laatst gewijzigd door Joeps op za 23 jan 2021, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Joeps

Berichtdoor Joeps » za 23 jan 2021, 8:37

Pjotr schreef:En staat een compleet netjes gebouwde te koop tegen kostprijs: viewtopic.php?f=21&t=29410 Maar dan mis je wel de lol en voldoening van de overwinning van het zelf bouwen :sure: :relax:

de verleiding is toch wel groot.... :think: :goedzo:

Joeps

Berichtdoor Joeps » za 23 jan 2021, 8:40

ray5150 schreef:Van uit het principe van de kooi van Faraday, nee.

Daar had ik even geen rekening mee gehouden inderdaad, maar zeker erg belangrijk.
ik ben ook metaalbewerker, maar hout heeft wel mijn voorkeur. Dat zou betekenen dat ik een metalen omkasting eventueel kan bekleden met hout wat bij mijn huidige speakers past. Beetje omslachtig, maar het oog wil ook wat hé...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 23 jan 2021, 9:26

Denk dat een buizenversterker meer een eigen geluid heeft. Is niet altijd wenselijk, maar kan goed uitpakken. Ligt ook een beetje aan de muziek die je luistert.

Een metalen frame met hout bekleden kan heel goed, zolang je maar rekening houdt met warmte. Muv klasse A zal dat hard meevallen bij Solid state, bij buizen zou ik in elk geval alles wat in de buurt van de buisjes staat (zoals een evt topplaat) van metaal maken om deze reden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 10:17

Zowel buizenversterkers als transistorversterkers kun je eigenlijk niet generaliseren. Veel van het resultaat hangt ook af van de interactie tussen versterker en luidspreker. Daarbij geldt wel dat bij buizen die interactie doorgaans veel meer is dan met transistoren. Bij die versterker die Erik aanbiedt is die interactie vrijwel geheel afwezig en laat hij zich in het geheel niet van de wijs brengen door de speaker. Mits ingezet binnen zijn vermogen natuurlijk.

Hout kan prima als kast. Ik had een van mijn eerste versterkers, een Quad 303 kloon, ook in een houten kast. Mijn pa werkte toen bij v.d.Heem waar de ERRES spullen gemaakt werden en hij had een restpartijtje panelen van TV kasten op de kop getikt. Prachtig Amerikaans noten en Mahonie. In een deel van de panelen zaten mooie 3mm sleuven gefreesd als opening voor de speaker. Die heb ik toen als boven onderkant gebruikt met die sleuven voor de koeling. De versterker zelf gemonteerd op een 3mm dik aluminium U-frame wat zo in zijn geheel in de kast geschoven werd. Niks storing of brom verder. Maar mocht dat wel zo zijn kun je altijd nog afschermen met alu tape voor luchtkanaalmontage aan de binnenkant van de kast wat je aardt met een draadje op het frame.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » za 23 jan 2021, 11:17

ongetwijfeld al honderden keren gevoerd zijn, maar ik ga het toch zeggen: :hide:
Het harde feit is dat buizenversterkers altijd meer vervorming veroorzaken tov een solid state.
Daarom ben ik er altijd heel stellig vanuit gegaan dat een solid state gewoon beter is, maar vooral omdat deze het originele uitgangs-signaal van mijn streamer zo natuurgetrouw mogelijk weergeeft

Het klopt dat solid state veel lagere vervorming cijfers kan laten zien dan buizen maar staar je er niet blind op. Er zijn meer factoren. De dempingsfactor is er 1 van. Die gooit meer roet in het eten dan we denken. Solid state heeft van nature een hoge dempingsfactor. Richting 100 en hoger. Buizenversterkers gemiddeld 1 tot 10. Uitzonderingen daargelaten. Dempingsfactor zorgt voor het dempen van het nabewegen van je speakers na een toon. Hoe hoger de dempingsfactor, hoe beter de versterker de luidspreker onder controle houdt. Nou zul je zeggen dat is toch goed, en technisch gezien is dat ook zo, maar het zorgt wel voor een platgeslagen geluidsbeeld. Het komt niet echt los van de luidsprekers. Je hebt dan wel weer een strakke bas. Bij buizenversterkers (mits goed ontworpen) komt het geluid wel los van de luidsprekers en wordt je als het ware omringd door geluid, meer lucht om de instrumenten zeg maar. Maar de bas is wat wolliger. Het is dus waar je de voorkeur aan geeft.

Als we het hebben over de vervorming. Bij buizenversterkers hebben we het meestal over de 2e harmonische vervorming en bij solid state gaat het meestal over de 3e harmonische vervorming. 2e harmonische wordt als aangenaam ervaren. 3e harmonische als onaangenaam. Het geluid wordt hard en schel als de 3e te hoog wordt.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Gr. Elpeewee
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

Forza

Berichtdoor Forza » za 23 jan 2021, 12:13

Even los van de versterker, waarom heb je een tweeter aan je speaker toegevoegd? Het zijn Coax driver waar de tweeter dus al in zit... Die is ook niet onderdeel van de Madisound kit.

zelfbouw-zuilen-768x1024.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
En klaar is het resultaat.

Joeps

Berichtdoor Joeps » za 23 jan 2021, 12:41

Forza schreef:Even los van de versterker, waarom heb je een tweeter aan je speaker toegevoegd? Het zijn Coax driver waar de tweeter dus al in zit... Die is ook niet onderdeel van de Madisound kit.

Afbeelding

Klopt.De b&w tweeter is nog een overblijfsel van de vorige configuratie. Er zaten oorspronkelijk b&w DM330i woofers in namelijk. De tweeter is nu niet aangesloten, en dient tijdelijk als opvulling van het gat. Ik ga er, als ik weer tijd heb, een naamplaatje of fineer voor plaatsen.
https://photos.app.goo.gl/7hzzkbr6hjHvKoby6

Joeps

Berichtdoor Joeps » za 23 jan 2021, 13:13

Pjotr schreef:Zowel buizenversterkers als transistorversterkers kun je eigenlijk niet generaliseren. Veel van het resultaat hangt ook af van de interactie tussen versterker en luidspreker. Daarbij geldt wel dat bij buizen die interactie doorgaans veel meer is dan met transistoren. Bij die versterker die Erik aanbiedt is die interactie vrijwel geheel afwezig en laat hij zich in het geheel niet van de wijs brengen door de speaker. Mits ingezet binnen zijn vermogen natuurlijk.

Hout kan prima als kast. Ik had een van mijn eerste versterkers, een Quad 303 kloon, ook in een houten kast. Mijn pa werkte toen bij v.d.Heem waar de ERRES spullen gemaakt werden en hij had een restpartijtje panelen van TV kasten op de kop getikt. Prachtig Amerikaans noten en Mahonie. In een deel van de panelen zaten mooie 3mm sleuven gefreesd als opening voor de speaker. Die heb ik toen als boven onderkant gebruikt met die sleuven voor de koeling. De versterker zelf gemonteerd op een 3mm dik aluminium U-frame wat zo in zijn geheel in de kast geschoven werd. Niks storing of brom verder. Maar mocht dat wel zo zijn kun je altijd nog afschermen met alu tape voor luchtkanaalmontage aan de binnenkant van de kast wat je aardt met een draadje op het frame.

ok, dat geeft weer mogelijkheden. Dank!

Joeps

Berichtdoor Joeps » za 23 jan 2021, 13:20

elpeewee schreef:
ongetwijfeld al honderden keren gevoerd zijn, maar ik ga het toch zeggen: :hide:
Daarom ben ik er altijd heel stellig vanuit gegaan dat een solid state gewoon beter is, maar vooral omdat deze het originele uitgangs-signaal van mijn streamer zo natuurgetrouw mogelijk weergeeft

Het klopt dat solid state veel lagere vervorming cijfers kan laten zien dan buizen maar staar je er niet blind op. Er zijn meer factoren. De dempingsfactor is er 1 van. Die gooit meer roet in het eten dan we denken. Solid state heeft van nature een hoge dempingsfactor. Richting 100 en hoger. Buizenversterkers gemiddeld 1 tot 10. Uitzonderingen daargelaten. Dempingsfactor zorgt voor het dempen van het nabewegen van je speakers na een toon. Hoe hoger de dempingsfactor, hoe beter de versterker de luidspreker onder controle houdt. Nou zul je zeggen dat is toch goed, en technisch gezien is dat ook zo, maar het zorgt wel voor een platgeslagen geluidsbeeld. Het komt niet echt los van de luidsprekers. Je hebt dan wel weer een strakke bas. Bij buizenversterkers (mits goed ontworpen) komt het geluid wel los van de luidsprekers en wordt je als het ware omringd door geluid, meer lucht om de instrumenten zeg maar. Maar de bas is wat wolliger. Het is dus waar je de voorkeur aan geeft.

Als we het hebben over de vervorming. Bij buizenversterkers hebben we het meestal over de 2e harmonische vervorming en bij solid state gaat het meestal over de 3e harmonische vervorming. 2e harmonische wordt als aangenaam ervaren. 3e harmonische als onaangenaam. Het geluid wordt hard en schel als de 3e te hoog wordt.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Gr. Elpeewee

Ok, interessant wat je schrijft wat betreft dempingsfactor en harmonische vervorming.
Voor deze SEAS speakers heb ik 16 jaar lang genoten van de B&W DM330i. Deze speakers waren vrij " vergevingsgezind" met een rustig middentoonbeeld, dus bijna alles klonk toegankelijk, en de lage tonen wat wollig.
De SEAS drivers die ik nu heb zij alles behalve vergevingsgezind, wat weer het voordeel geeft dat je echt álle details kunt waarnemen. Dit is zeker even wennen, vooral bij slechte opnames. Het nadeel vindt ik, dat het middengebied soms vrij hard (te eerlijk) overkomt. (Met name bij zang en piano) Dus misschien zou het helemaal geen slecht idee zijn eens een buizenversterker hiervoor te zetten om eens te checken wat dit met de seas drivers doet.

Terug naar “Versterkers”