hulp bij reparatie Yamaha CA 410 versterker verzocht.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

hulp bij reparatie Yamaha CA 410 versterker verzocht.

Berichtdoor Splinter226 » di 19 jan 2021, 15:29

yamaha_ca-410_sch.pdf

Kreeg de geïntegreerde versterker van de buurman. 1 kanaal was weggevallen. Heb hem aangesloten met een lamp in serie en het relais schakelt in en de lamp licht niet op om een sluiting aan te geven. Maar rechts geeft geen geluid. Transistors los gehad en nagemeten met een peak atlas DCA55 componententester. en daarbij beide kanalen vergeleken. Geen kortgesloten torren gevonden. Beide kanalen zijn vrijwel identiek in waardes. Elko's nagemeten. Wel wat verloop, maar voor de ouderdom eigenlijk nog best wel goed qua waardes. Zitten nogal wat fusible resistors in, maar die meten qua weerstand in beide kanalen gelijk. Oja, was begonnen met de potmeters. Los gesoldeerd en ultrasoon gereinigd en met wat contact 61 weer terug gezet. Als laatste gehele print door gesoldeerd.

Nu schakelt de versterker in en speelt het linkerkanaal. Maar als ik rechts ook vanaf de bron aansluit is er slechts hard gekraak uit beide luidsprekers. Ligt niet aan de bron (cdspeler) want ik kan daarvan de kanalen omwisselen. . Ligt niet aan de luidsprekers, die kan ik ook omwisselen. Met hetzelfde effect. Ik snap het niet. Voedings elco's zijn 4700uF 40 Volt, en meten nog 3400 en nog geen 3000 uF. Maar heb ff niks liggen wat daar in de buurt komt. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn ?

Owners manual laat nog een diagrammetje zien van de verschillende stadia en trappen. Op hifi engine lijkt een Service manual te staan. Maar ik krijg een error over javascript en cookies, maar die krijg ik dus niet binnen. Heb een aacount ;-). Print is netjes verdeeld en er is aangegeven welke sectie waar zit. Er zitten enigsinz afwijlende torren in, maar nog steeds de originele japanse. Geen C1917 maar c1918 bijv. In het protection stukje meette een van de C1-1918 tov de anderen laag, maar een 2sc2240 (nieuw) op die plek maakte geen verschil.

Wat is nu raar ? Voor mij als leek dan ; Lamp in serie licht niet op - is wel een 150 watt, maar dan nog, relais schakelt gewoon in. Oja Relais los en open gehad, ziet er pristien uit. schoon koper. . Heel klein protection circuitje met 2 x 2SC1918 en 1 SA844 en een elco van 33 uf. , Die meette nog 18, en vervangen, maar geen verschil. De 47 uf in beide eindtrappen waren ook nogal laag tov de originele waarde. maar had enkel nog van die lage ERS panasonics. Misschien niet goed voor die plek ? En met twee kanalen bron kraken alsof beide kanalen opgeblazen zijn. en met 1 kanaal input speelt links via de lamp in serie perfect ? huh ??

P1050448.JPG

P1050446.JPG

fusible resistors rechts, en t protection circuitje...

P1050444.JPG

eindtorren los gehad en die waren binnen spec. B595 en D525. warmte geleidende pasta vernieuwd en mica's en chassis en torren van de ouwe pasta ontdaan. Heel voorzichtig met t mica geweest. En toen was de batterij van de panasonic FX 12 leeg.. lol Geen beste foto.

Mocht dit topic niet passend zijn kan ik natuurlijk Audiofreaks reparatie topic of circuits online proberen. ;-)

Heb een tektronic 2214 oscilloscoop staan en een philips PM 5108 functiegnerator. Die laatste kwam met de originele potmeter los in de doos. Maar die heb ik ondertussen ultrasoon gereinigd en kan ik weer terugzetten, wellicht beter dan de nieuwe potmeter die er in is gezet ? Enfin, geen idee hoe het spul moet gebruiken. Dus als iemand zich te pletter verveelt en zich geroepen voelt een amateur met instellingen en kennis en know how bij het gebruik van dat gereedschap te helpen / uit wil leggen, .. schroom niet. ;-p Wat onderwijs op afstand kan nooit kwaad ;-0) Niet zozeer theoretisch, alswel praktisch. Oscilloscoop voor dummies heb ik nog niet kunnen vinden namelijk :hide: Maar ergens is mij verteld dat de osciloscoop een veredelde multimeter is, en daar kan ik wel mee overweg, hoewel ik meerdere mm's versleten heb doordat ik voltages zat te meten terwijl die nog op weerstandmeting stond. Zijn ze zelden tegen beveiligd hehehe. Ben na de drie in een elektronica echt niet moeilijk eigenlijk nooit verder gekomen dan compont niveau.. Maar heb ook geen wiskunde knobbel. Ik vermoed ingebouwde weerstand tegen dominante en zelf gekwelde vader - hoogleraar werktuigbouwkunde - die nogal losse handjes had. Ik werd in alles zijn tegenpool. Maar van de doden niets dan goeds. Die generatie had zijn eigen demonen. Waarbij de mijne wellicht verbleken. Hij is tot zijn dood blijven zwijgen. Zijn boek bleef gesloten.
Bla bla, naja ; Wellicht dat ik dat voorbij de halve eeuw belegen nog eens kan doorbreken ;-)

Edit / ook gepost op Circuits online ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In het land der blinden....

Bertje
Ook commercieel actief

Re: hulp bij reparatie Yamaha CA 410 versterker verzocht.

Berichtdoor Bertje » di 19 jan 2021, 23:16

Grote storingen altijd in stukjes knippen en die delen uitsluiten...ik ga eerst altijd meten voordat ik 'm uit elkaar haal en van alles ga schoonmaken. Maar da's mijn methodiek... :lol:

Als één kanaal normaal speelt en je hebt een gemeenschappelijke voeding voor beide kanalen dan is de voeding in elk geval goed.

Maar wat gebeurd er met de voedingsspaningen als je de bron op het rechter kanaal aansluit? Op beide én afzonderlijke kanalen?

Heb je een gelijke ruststroom in beide kanalen: meet mV tussen TP3 / TP4 en TP 1 / TP 2 voor het andere andere kanaal.
Meet je op de luidsprekeraansluitingen een Vdc en hoe hoog is die en is dat gelijk op beide kanalen?
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 23 jan 2021, 20:41

Tnx Bertje. Toch ook de SM binnen gehaald. Als ik de verhaaltjes lees zijn de verschilldende trappen beveiligd. Tegen teveel en te weinig voltage. Dus aangezien de torren allemaal ok leken zou het best wel eens aan de verlopen elco's kunnen liggen waardoor wat circuits niet operabel worden. Kan bij Jukebox wat bestellen. ff kijken of ik meer nodig heb dan de voedings elco's.

hfe_yamaha_ca-410_v1_service_en.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 23 jan 2021, 21:39

Bij sommige toestellen zijn de massaverbindingen enkel door de schroeven waarmee de print vastzit.
Draai eerst 's alle schroeven aan, wie weet.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 02 feb 2021, 21:45

Zal es kijken :-)

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » do 04 feb 2021, 16:43

Heb je al vorderingen?
Vind dit zelf ook leuk dus ik zal proberen mee te denken: :relax:

Zoals Bertje al aangaf, meet de voedingsspanningen eens zonder input aangesloten + en - zouden gelijk moeten zijn. Daarna weer meten terwijl hij vervormt, als de spanning inzakt is ergens een transistor aan het kortsluiten zodra er signaal op komt. (of verkeerde bias)

Solderingen bekijken (doe ik altijd met een loepje) of er geen droge tussen zitten, vaak bij onderdelen die heet worden en de connectors.

Als je een oscilloscoop aansluit op de uitgang kan je de soort vervorming bekijken en daar informatie uit halen. Let op: als je de ground van de oscilloscoop aansluit leg je dat punt aan aarde, dus niet zomaar midden in een schakeling gaan meten! De - van de luidsprekeruitgang ligt aan ground dus dat zou met deze meting goed moeten gaan....

Verder zijn er verschillende trappen in de schakeling, hier zijn ze gescheiden door condensatoren C406, C407, C435 en C432 . Ze zijn 1uF en zitten in de signaalweg, deze vervang ik altijd door film types (ik gebruik veel WIMA MKS met een draadafstand van 5mm die passen meestal goed).
Ook de phono trap (als je die gebruikt) C303,C304, C319 en C320 vervangen door film condensatoren. 3u3 en 4u7 is ook te krijgen met een draadafstand van 5mm.

Keep us posted! Ik ben helemaal weg van blote versterkers :kwijl:

Terug naar “Versterkers”