Annastasia revisited: van auto naar fixed bias?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jwvanwijngaarden

Annastasia revisited: van auto naar fixed bias?

Berichtdoor jwvanwijngaarden » za 16 jan 2021, 14:32

Ruim twee jaar geleden heb ik een Annastasia versterker gebouwd, naar schema van Triodedick. Eigenwijs als ik was heb ik de eindbuizen vervangen door Tungsol type 7581A, en de stuurbuis ECC99 door een 6N6P. De versterker heeft inmiddels ruim twee jaar gespeeld, en ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Brom is behalve op minder dan 10 cm van de luidsprekerconus niet hoorbaar, en het uitgangsvermogen is ruim voldoende. Er is maar één ding waar ik minder tevreden mee ben en dat is dat de voedingstrafo mechanisch niet stil is.
Nu twee jaar later bekijk ik mijn werkstuk opnieuw van binnen en realiseer me dat ik ik een aantal zaken handiger hand kunnen aanpakken, bijvoorbeeld qua positioneren van de verschillende onderdelen. Dat komt deels ook omdat ik omdat ik voor de bouw een chassis van een voorversterker heb gebruikt die ik heb aangepast. Dit alles overdenkende bedacht ik opeens dat ik de autobias in het schema kan vervangen door een vast negatief, bijvoorbeeld met de biasautomaat van Tentlabs. Met mijn beperkte buizenkennis meen ik dat dat probleemloos zou moeten kunnen. Mijn concrete vraag is: kan dat inderdaad of zie ik iets over het hoofd?
Alliance 7.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Re: Annastasia revisited: van auto naar fixed bias?

Berichtdoor douwebakker » za 16 jan 2021, 15:07

jwvanwijngaarden schreef: Met mijn beperkte buizenkennis meen ik dat dat probleemloos zou moeten kunnen. Mijn concrete vraag is: kan dat inderdaad of zie ik iets over het hoofd?
Alliance 7.jpg

Kan zonder problemen. Je hebt echter wel een negatieve spanning van zo'n 75V nodig.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » za 16 jan 2021, 16:32

De biasautomaat van Tentlabs wordt op dit forum over het algemeen niet aangeraden.
Daarom hebben we hier een eigen automaat ontwikkeld die het beter doet en een stuk goedkoper is :lol:
@Douwe,volgens mij zit bij de tent een trafotje voor het negatief.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 16 jan 2021, 17:08

democles schreef:De biasautomaat van Tentlabs wordt op dit forum over het algemeen niet aangeraden.
Daarom hebben we hier een eigen automaat ontwikkeld die het beter doet en een stuk goedkoper is :lol:
@Douwe,volgens mij zit bij de tent een trafotje voor het negatief.

Met tent bedoel je zeker tentlab. Ik zou ook zeker kiezen van de hier ontwikkelde biasautomaat. Betrouwbaar en bedrijfszeker. Wat wil je nog meer,
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » za 16 jan 2021, 20:44

Ik kan de op deze site te vinden biasautomaat ook aanraden. Ik heb eerst een tentlabs kloon gebruikt, maar die bleek voortdurend en heftig te oscilleren.

Net als bij tentlabs had deze ook een eigen voeding voor de negatieve spanning. Deze voeding (zo’n 125 volt) heb ik hergebruikt bij de biasautomaat. Verder heb ik de biasautomaat voorzien van een digitale timer, ingesteld op 60 seconden, waarbij de negatieve spanning pas via de referentiediode ingesteld wordt na 60 seconden. Dit om te voorkomen dat de buizen bij het opwarmen te snel te veel stroom gaan trekken.

Groeten, Gerrit

jwvanwijngaarden

Berichtdoor jwvanwijngaarden » zo 17 jan 2021, 11:20

Dank voor jullie reacties. Die negatieve spanning zal wel lukken, ik heb een 50v wikkeling laten bijwikkelen, speciaal om een negatieve spanning te kunnen maken, daar kom ik een heel eind mee denk ik. Ik herinner me van heel ver terug dat ik iets van 40 a 50 volt nodig had voor voor het negatief van mijn EL34`s in triode destijds. Maar goed, het is ook de vraag of ik met deze trafo verder wil, hij is gewoon mechanisch niet stil genoeg, die van AE in de versterker van een maatje is doodstil, en dat wil ik ook. Een ringkern van Toroidy.pl is ook een optie. Ringkern heeft ook veel voordelen
Ik ga verder zoeken naar de biasautomaat op het forum. Overigens meldt Gerrittube dat hij een kloon gebruikt heeft, dat zou ook de oorzaak van oscilleren kunnen zijn. Wellicht is de echte wel goed, maar goed, daar heb ik nu geen zicht op, de gedachte van een vast negatief is pas een paar dagen terug bij me opgekomen.

democles

Berichtdoor democles » zo 17 jan 2021, 16:17

Rovano had met zijn KT88 versterker ook problemen met de echte Tentlab. :?

viewtopic.php?f=7&t=24656&hilit=Rovano+KT88&start=100
even scrollen naar onderen.

Terug naar “Versterkers”