digitale ingangen voor diverse toestellen: zijn die technisch gelijk?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Muug

digitale ingangen voor diverse toestellen: zijn die technisch gelijk?

Berichtdoor Muug » di 05 jan 2021, 14:39

Hoi,

ik zal deze vraag even hier gooien, dan weet ik zeker dat het door kenners met ervaring gelezen wordt en dat het antwoord klopt. :goeie:

Ik heb een kant-en-klare voorversterker (yamaha cx-1000) - sorry daarvoor - en die heeft diverse digitale ingangen: CD, DAT, CDV1, CDV2. Maakt het voor de klank uit welk apparaat je waar aansluit? Anders gezegd: is het elektrisch schema van elk van die ingangen identiek? Dus dan zou je op de CDV1 bvb de DAB+radio kunnen aansluiten, en de BluRayspeler op de CDV2 bvb? Laten we de gewone CDspeler voor het gemak gewoon op CD aansluiten. :mrgreen:
In de service manual staan de schema's (pagina 23) en ik heb wel de indruk dat kort bij de ingang de schema's wel identiek zijn maar enkele centimeters verder verlies ik me reeds in al die lijntjes. :oops:
Dus: alles identiek en sluit maar aan met je ogen dicht, of toch opletten?

anonamemouse

Re: digitale ingangen voor diverse toestellen: zijn die technisch gelijk?

Berichtdoor anonamemouse » di 05 jan 2021, 19:12

Het zou niets uit moeten maken, maar... Als een kanaal nooit gebruikt is dan zou het anders kunnen klinken.
Probeer alles gewoon en laat je oren beslissen. Een jongedame van een jaar of 16 mee laten luisteren (want die horen beter dan wij) is ook een goed idee.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Muug

Berichtdoor Muug » di 05 jan 2021, 19:23

anonamemouse schreef:Het zou niets uit moeten maken, maar... Als een kanaal nooit gebruikt is dan zou het anders kunnen klinken.
Probeer alles gewoon en laat je oren beslissen. Een jongedame van een jaar of 16 mee laten luisteren (want die horen beter dan wij) is ook een goed idee.

OK, dank u!
'k zal mijn dochter inschakelen, hoewel ik toch denk dat er met mijn oren nog niks mis mee is :hide: :goedzo:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 06 jan 2021, 0:49

Voor zover ik kan zien betreft het hier een stel coaxiale S/P-dif in en uitgangen die min of meer parallel geschakeld staan met de optische in en uitgangen.

hfe_yamaha_cx-1000_2000_service.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Versterkers”