6L6SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pons

6L6SE

Berichtdoor Pons » di 29 dec 2020, 19:51

Hallo,

Bij mij vorige project ben ik hier zeer goed geholpen en wil weer iets gaan bouwen (proberen te bouwen en of experimenteren) met de 6L6 SE.
Waarom deze buis: ik kwam deze op internet tegen voor een wel hele lage prijs, aldus militaire uitvoering en nieuw in doosje
Tja wat kan ik verwachten....
Na een goede ervaring met Frag´Jan Zuerst --- Ask Jan First uitgang trafo voor de EL84 had ik de beste man gevraagd om de de uitgang trafo's te leveren voor de 6L6.. dus ben benieuwd.
Aansluiting van de UGT 2,5 K en 3K
Schema van internet.
Reacties zijn welkom...
Pons
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Re: 6L6SE

Berichtdoor Ah!buis » do 31 dec 2020, 13:35

Niet erg nieuw, iets met een 6L6, voorbeelden zat.
Er moet ook nog een voeding bij, is met SE veeleisender dan bij PP ivm de bromgevoeligheid.
Hopelijk zijn de gegevens bij de UGT duidelijker dan wat je hier laat zien.En alle kleuren komen tweemaal voor, verwarrend.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » zo 03 jan 2021, 8:55

Dag Pons,

Wat me opvalt in het schema is de 6SJ7 in pentode schakeling. Met de waarden in het schema is de versterking van die 6SJ7 zo'n 100 maal. De 6L6 zal zo'n 10 V ingangsspanning nodig hebben voor volle uitsturing. Als we aannemen dat er ongeveer 1 V aan de ingang van de versterker zal staan (dat geeft een CD speler ongeveer af) dan heb je dus ongeveer een factor 10 aan gevoeligheid over die dan met de tegenkoppeling weggewerkt moet worden. Dat is best fors dus ik hoop voor je dat de gekozen uitgangstransformator dat qua kwaliteit aankan (risico op instabiliteit). Verder ruisen pentoden meer dan trioden (door de 'verdelingsruis') maar dat zal (groten?)deels door de tegenkoppeling teniet worden gedaan.

Ik zou zelf een triode (bijvoorbeeld een halve ECC81 die ongeveer 35 maal versterkt) als 1e trap kiezen (dan waarschijnlijk geen problemen met tegenkoppeling + zeker geen ruis).

Het schema komt van hier: https://diyaudioprojects.com/Tubes/6L6-5881-SE-Tube-Amp/ . De foto's en het schema matchen niet want wat doet die extra noval buis op de foto's? Alleen "voor de leuk"? Of (ook) om later een toonregeling in te kunnen bouwen?

Veel succes met jouw project.

Groet,
Robert

Pons

Berichtdoor Pons » ma 04 jan 2021, 17:03

Bedankt Anne en Robert, zal eerst wat verzamelen en hoopt ook dat de UGT geschikt is.
Word zeker vervolgd
Pons

Pons

Berichtdoor Pons » di 16 feb 2021, 15:58

Hierbij heb ik een vraagje,
Zo kreeg ik een tip / idee om de ECC81 te gebruiken van Robert.
Wie heeft deze buisjes wel eens vergeleken: de gewone ECC81 en TAD – 12AT7/ECC81 High Performance High-Mu Twin Triode van TUBE AMP DOCTOR ??
Ik hoor het wel.
Alvast bedankt.

@ Anne klopt ( sorry van mij late reactie ) komt totaal niet overeen en warrig ik zal tzt de foto wissen en een foto van de transformator maken
Vermoedelijk was ik iets te voorbarig, had de aansluitgegevens al toegezonden gekregen voordat ik de trafo binnen had, word vervolgd.( oeps )

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » wo 17 feb 2021, 10:00

Leuk, een nieuw buizenproject. Ik heb nog nooit met beide buizen gewerkt dus daar kan ik niet veel van zeggen.

Het ontwerp is best vreemd met een pentode als driver en de eindbuis in triode. Als je forse tegenkoppeling wilt blijven gebruiken zou ik de 6L6 ook in pentode zetten. Maar zelf zou ik een triode kiezen als driver. Een ECC81 is een goede optie, die heeft nog een behoorlijke versterking bij een redelijk lage inwendige weerstand. Qua uiterlijk zou een octal buis wel mooi zijn, misschien de 12SL7 om nog voldoende gain te houden. Je kunt ook de 6SJ7 als triode schakelen maar dan heb je een mu van 19 en dat is waarschijnlijk te laag. Samen met de 6L6 in triode zou ik de overall tegenkoppeling helemaal weglaten. Maar ja, intussen praat je dan over een heel andere versterker...

Los van het ontwerp is het verstandig om kleine grid stoppers toe te voegen op beide buizen.

Terug naar “Versterkers”