Berichtdoor Robert Gribnau » do 07 jan 2021, 9:22
Als je de voeding ook volgens het schema van Timmestein gaat maken, adviseer ik je om smoorspoelen met een hogere zelfinductie te gebruiken. Met slechts 1,5 Henry zit je op (of zelfs onder?) het randje van wel/niet 'swingen' van de smoorspoel. Ook vraag ik mij af of de Hammond 156R wel geschikt is om als 'swinging choke' bij (bijna) 200 mA te gebruiken (de 156R is een 'filter choke'; voor een swinging choke is een 'reactor' beter geschikt).
Als vuistregel geldt bij 50 Hz netfrequentie dat L minimaal = 1,2 x Vdc / Ima. Voor de versterker van Timmestein geldt dan L minimaal = 1,2 x 300V / 200 mA = 1,8 Henry. Die waarde stijgt nog iets als de versterker minder dan 200 mA per kanaal trekt.
Tenminste 3 Henry, en een 'reactor' in plaats van een 'filter choke' lijkt mij een beter plan.
Overigens is het de vraag of een "choke input filter" voor deze versterker veel voordeel biedt. Timmestein paste die toe vanwege de voedingstransformator die hij al had. Die zou zonder 'swinging choke' een te hoge spanning geven (richting 380 V).
Groet,
Robert