Opdruk op behuizing

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Meridian

Opdruk op behuizing

Berichtdoor Meridian » di 22 dec 2020, 9:48

Voor een nieuw project zou ik graag de behuizing willen voorzien van een mooie opdruk. De opdruk dient op geanodiseerd aluminium te komen. Frezen is voor mij geen optie ( persoonlijke smaak..) Ik heb op internet gelezen dat je het ook met een laserprinter kan werken met opdruk in spiegelschrift en dan erop strijken. Heeft hiermee iemand ervaring? Mogelijk zijn er nog andere mogelijkheden. Alle tips welkom.

audiomanics

Re: Opdruk op behuizing

Berichtdoor audiomanics » di 22 dec 2020, 9:51

Laseren misschien.. ligt aan de kleur van het geanodiseerde aluminium.. het gelaserde is dan licht zilvergrijs.. heb het al veel gedaan voor bouwers hier.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Meridian

Berichtdoor Meridian » di 22 dec 2020, 10:30

Zie die letters dan ook scherp in opdruk? Ik bedoel dan net als een gedrukte brief?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 dec 2020, 10:35

Dat overstrijken met laser transfers op aluminium heb ik geprobeerd. Dat is erg kritisch en als het al een beetje lukt blijft het er mottig uitzien. Anders wordt het de klassieke beproefde manier van zeefdrukken. Dat loont niet voor enkel stuks en bovendien ook een vak op zich om de juiste zeefdrukinkt te vinden. Er is ook manier wat neer komt op de techniek van de oude watertransfers in de modelbouw en voor neptatoos --> zie de creatiefmetkurkhoek. Dat is een hele dunne folie die je kunt bedrukken met een inkjetprinter. Je kunt dan een afbeelding in zijn geheel met folie en al overbrengen. Het is zo dun dat wanneer je het afwerkt met een transparante lak, je de foliedikte niet meer ziet. Heb ik wel gebruikt voor achterkanten van versterkers.

Wil je het echt mooi strak hebben en krasvast op al bestaande panelen dan is lasergraveren zoals Kees al aangeeft, je beste optie.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 22 dec 2020, 10:46

Meridian schreef:Zie die letters dan ook scherp in opdruk? Ik bedoel dan net als een gedrukte brief?

Ja, mits niet te klein...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 dec 2020, 11:05

Dat kan wel heel scherp hoor. Ik heb het menigmaal gedaan op industriële kasten. Vooral op gekleurd geanodiseerd alu kan het erg fraai zijn. Op zwart alu kan het er een beetje "Uitknallen". Alhoewel het op den duur toch ook grijs wordt en dat minder wordt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 22 dec 2020, 11:21

Tja, zoals hierboven aangegeven blijven er behalve laseren weinig mogelijkheden over als graveren/frezen geen optie is.
Wat ik van zeefdrukken weet is dat het qua kostenplaatje erg kostbaar is en pas aantrekkelijk word in grotere series.
Nu heeft Kees wel eens wat frontjes gelaserd voor bouwprojectjes van forumleden, er zouden ook wel wat foto's hier op het forum rondzwerfen.
Kan ze alleen niet zo snel vinden, misschien weet iemand een paar linkjes naar desbetreffende topics ?
Dan kan TS een idee krijgen van wat Kees maken kan.

RumoH
ZA-sponsor: RumoH

Berichtdoor RumoH » di 22 dec 2020, 11:43

Transducerlab, Wavecor, Jantzen Audio, ClarityCap, Audax

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 dec 2020, 12:03

Hmmm, doet mij denken aan de moderne PCB's: Printplaten dus. De Silkopdruk wordt tegenwoordig ook met een soort van inkjet geprint. Dat is kwalitatief wel iets minder dan echt fotolaminaat maar ik zou het voor fronten mooi genoeg vinden.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 22 dec 2020, 12:26

ik heb net een voor en achterkant van een kastje laten laseren door Kees, is erg mooi geworden.
voorkant is alu kleurig, achterkant is zwart, kleur van de opdruk is zoals Kees zegt licht zilvergrijs.

als je wil kan ik wel een foto plaatsen
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 22 dec 2020, 13:10

Henkjan schreef:ik heb net een voor en achterkant van een kastje laten laseren door Kees, is erg mooi geworden.
voorkant is alu kleurig, achterkant is zwart, kleur van de opdruk is zoals Kees zegt licht zilvergrijs.

als je wil kan ik wel een foto plaatsen

Een plaatje zegt ......... :D
shit draadje vergeten :oops:

Meridian

Berichtdoor Meridian » di 22 dec 2020, 13:21

Het moet inderdaad ook een beetje binnen de perken blijven met de prijs. Ik neem aan dat jullie decall papier bedoelen. Ik ga eens zoeken naar die vellen bestemd voor mijn laserprinter( inktjet heb ik niet meer) Benieuwd hoe dat laserwerk er uit ziet.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 dec 2020, 13:45

Jup decal film voor laserprinters: https://www.google.nl/search?q=decal+fi ... 09&bih=847. Alleen moet je dat wel afwerken met een vernis op waterbasis zoals dat spul van Microscale.

[Edit]

Hmm, volgens mij kun je hiermee en met wat geduld een heel eind komen: https://www.paperspecials.nl/nl/laser-f ... al-a4.html Hoeft ook niet afgelakt te worden. Wel gebakken op ruim 100 gr.C

Meridian

Berichtdoor Meridian » di 22 dec 2020, 19:20

Hey..grappig

Meridian

Berichtdoor Meridian » di 22 dec 2020, 19:21

Goede tip

Terug naar “Versterkers”